Skrevet av Emne: Nybegynner-hjelp?  (Lest 1678 ganger)

Utlogget KBK

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Nybegynner-hjelp?
« : 27. mai 2015, 20:47 »
Heisann!

Er det noen her som kan hjelpe meg å sette sammen et treningsprogram?
Fettforbrenning er jo alltids kjekt, men mest av alt vil jeg bygge muskler og bli generelt sterkere i hverdagen!
Jeg har derimot en liten utfordring, og det er at jeg sliter med kronisk migrene, så treningsdagene blir litt sporadiske og må taes etter dagsformen. Harde kondisjonsøkter er da for eksempel utelukket, men en lett tur i skogen på mer eller mindre flatmark kan jeg klare.
Øvelser hvor jeg må legge meg ned, være mye opp og ned eller som skaper for mye spenninger i nakke og øvre rygg er heller ikke veldig bra for meg. Jeg har selvsagt gode og dårlige dager, men det er dessverre flere dårlige enn gode i perioder...

Øvelser jeg tar pr i dag er Pulley, sittende roing i forskjellige vinkler, rygghev, fronthev, sidehev, hantlerpress, markløft med kettlebell, benpress, leg curl, leg press, dips/pull-ups med utligning, kabeldrag med ben bak/side. Har også prøvd meg på noen matte-øvelser, men det er sjeldent hodet tillater slikt.

De store øvelsene som markløft, knebøy, benkpress med stang har jeg ikke prøvd meg på, delvis fordi den stanga fungerer dårlig på nakken min/funker dårlig å ligge, og fordi jeg er skeptisk til at jeg selv klarer å få riktig teknikk alene. 

Men ser dette ut som en grei samling øvelser? Eller er det noe man gjerne skulle lagt til? Det blir jo til at jeg tar hele regla så godt jeg kan hver gang, også må lissom dagsformen sees an fra dag til dag også. I gode perioder blir det gjerne 2-4 økter i uka.

Noen forslag og meninger tas imot med åpne armer!  Smiley

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Nybegynner-hjelp?
« #1 : 28. mai 2015, 09:59 »
Man lever ikke en sunn livsstil hvis man bare tar masse tilfeldige isolasjonsøvelser med hantler. Anbefaler deg et fullkroppsprogram.

Du skal ikke ha barbell stanga på nakken, men hvilende på skuldrene/trapezius..

Skjekk ut ICF 5x5.
https://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout

Utlogget KBK

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Nybegynner-hjelp?
« #2 : 28. mai 2015, 22:17 »
Takk for link!
Jeg har såvidt prøvd meg med en slik stang (øverst på ryggen og skuldrene), men kjenner det presser veldig videre opp i hodet, og legge meg ned for benkpress for eksempel er jo ikke noe jeg kan hver dag, egentlig ganske sjeldent... Noe jeg kan gjøre istedet stående eller sittende?

Hvis jeg ikke kan følge programmet annenhver dag, går det greit om det går flere dager imellom? Opptil en uke? Burde noe justeres for det? Funker denne planen for sånt?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!