Skrevet av Emne: Treningseksperter og PT  (Lest 7099 ganger)

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Treningseksperter og PT
« : 04. september 2015, 07:38 »
Begynner å miste troa på dem såkalte treningsekspertene og PT'ene. Grunnen er dette:

Har en del år nå ca 8-10 år trent styrketrening. Har ikke hatt kjempestore muskler, men trent nok til at folk på jobb, bekjente osv har sett og kommentert.

For ca 1 år siden tenkte jeg å ta det litt lenger, så jeg kontaktet PT for å hjelpe meg videre med treningen. Var ikke helt fornøyd så jeg byttet til en annen. Etter en stund med ny PT gjorde vi også noe med kostholdet mitt for å gå enda "dypere" inn i dette. Resultatene ble ikke som forventet i det hele tatt.

Siden begynnelsen av januar har jeg trent kjempe seriøst, har fulgt ett meget strengt kosthold, men gått ned rundt 12kg. Ja, noe av dette er fett, men alle disse 12kg er helt sikkert ikke bare fett.
Folk ser at jeg har gått ned en del. Jeg merker det selvfølgelig også selv. Føler meg også veldig "mindre" med tanke på musker enn det jeg var før.

Jeg trente hardt før også, men kostholdet var jeg ikke så seriøs som nå. Jeg spiste det jeg hadde lyst på og det som ble servert. Ja, alt fra ferdigretter fra Fjordland, Kjøttkaker, ja det meste. Nå veier jeg alt jeg spiser, dropper altså mye god mat.  

Så kan man jo begynne å lure litt. Er kostholdet virkelig så viktig som alle skal ha det til? Hadde jo mye bedre framgang før da jeg trente "aleine" og spiste det jeg hadde lyst på enn det jeg har nå med PT og kostholdsplan.

Føler jeg har kastet bort en god del tid og ikke minst penger det siste året.


Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Treningseksperter og PT
« #1 : 05. september 2015, 13:52 »
Altså, hæ? Hva er målet?

Du har gått ned 12 kilo, og er frustrert fordi du ikke har blitt sterkere?
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget ja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Treningseksperter og PT
« #2 : 09. september 2015, 07:52 »
Kan også hende det er litt alder/hormonelle setbacks inn i bildet her....

PT`s er helt bortkasta med mindre du har seriøse problemer med motivasjonen er min mening.....men en seriøs treningspartner kan fikse dette

Utlogget Dancaster

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Treningseksperter og PT
« #3 : 09. september 2015, 13:38 »
Hvis du har trent styrke i nærmere 10 år trenger du ikke PT. Har en kompis som tar PT-utdanning nå, og det virker skremmende enkelt å få sertifikat. Han chillern nede i Bali noen måneder og vips.

Du sier du veier maten, hvor mange kalorier spiser du daglig? Hva er makroene dine? Høres rett og slett ut som ditt totale daglige energiforbruk overgår mat-inntaket, noe som er lett å fikse på.

Legg mer fokus på å ha overskudd i ernæringen din, og kanskje trenger du ikke trene så "hardt" hele tiden. Restitusjon har mer å si enn selve nedbrytningen i muskelvekst.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Treningseksperter og PT
« #4 : 09. september 2015, 14:34 »
Har en del år nå ca 8-10 år trent styrketrening. Har ikke hatt kjempestore muskler, men trent nok til at folk på jobb, bekjente osv har sett og kommentert.

Honnør.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Treningseksperter og PT
« #5 : 17. september 2015, 00:02 »
Hvis du har trent styrke i nærmere 10 år trenger du ikke PT. Har en kompis som tar PT-utdanning nå, og det virker skremmende enkelt å få sertifikat. Han chillern nede i Bali noen måneder og vips.

Du sier du veier maten, hvor mange kalorier spiser du daglig? Hva er makroene dine? Høres rett og slett ut som ditt totale daglige energiforbruk overgår mat-inntaket, noe som er lett å fikse på.

Legg mer fokus på å ha overskudd i ernæringen din, og kanskje trenger du ikke trene så "hardt" hele tiden. Restitusjon har mer å si enn selve nedbrytningen i muskelvekst.

Ligger på rundt 2700, 40, proteiner, 40 karbohydrater og 20 fett!

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Treningseksperter og PT
« #6 : 17. september 2015, 09:38 »
Hva er din vekt og alder da, og hvordan er fettprosenten? Hvor ofte trener du? Bare styrketrening? Hva er målet? Alt dette spiller sin rolle i utviklingen.
PT-er er veldig forskjellige, noen kan gjøre en stor forandring med deg, andre ikke. Hvis du har trent i 8-10 år så har du antakeligvis nok erfaring til å mekke ditt eget trenings- og kostholdprogram som passer deg godt til ditt mål.

Utlogget Humbug

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Sv: Treningseksperter og PT
« #7 : 17. september 2015, 10:22 »
Det er fullt mulig å gjøre noe i 10 år uten å lære noe særlig om det. Just sayin'.

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Treningseksperter og PT
« #8 : 17. september 2015, 12:42 »
Hehe, selvfølgelig.. Hvis du hadde bedre fremgang når du spiste hva du ville, hvorfor stoppe? Hvis du vil bli mer seriøs i treningen, så kan du følge en PT sin plan (hvor planen er å bygge å ikke slanke), eller du kan lære masse på internett om trening og kosthold og mekke selv.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Treningseksperter og PT
« #9 : 17. september 2015, 22:44 »
Hva er din vekt og alder da, og hvordan er fettprosenten? Hvor ofte trener du? Bare styrketrening? Hva er målet? Alt dette spiller sin rolle i utviklingen.
PT-er er veldig forskjellige, noen kan gjøre en stor forandring med deg, andre ikke. Hvis du har trent i 8-10 år så har du antakeligvis nok erfaring til å mekke ditt eget trenings- og kostholdprogram som passer deg godt til ditt mål.

Meningen med at jeg tok PT var for å bli enda mer seriøs med trening og kosthold og dermed få enda bedre resultater. Men igjen synes selv at jeg fikk bedre resultater av å spise nesten det jeg ville og laget selv ett helt ok program.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Treningseksperter og PT
« #10 : 18. september 2015, 15:21 »
Kan vell si at jeg mistet enda mer troen på PT nå i dag. Prøvde en ny PT i dag, forklarte mine mål osv. Første timen brukte vi på å tøye og bøye. Sa også at jeg måtte nå fokusere på "tøye"øvelser uten så særlig vekt på grunn av at jeg var så "stiv"! Mente at selv om jeg ikke merket noe til det nå, så kom jeg til å få noen store skader på enkelte muskler om jeg fortsatte å trene som jeg gjorde nå.

Dem forrige PT'ene jeg hadde nevnte aldri noe om det og klaget heller aldri på at jeg ikke utførte øvelsene korrekt. Om det ikke har skjedd noe ekstremt med meg den siste uken så gjør jeg øvelsene på akkurat samme måte.


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningseksperter og PT
« #11 : 19. september 2015, 13:31 »
Jeg har alltid vært veldig stiv i hamstrings men er ganske tøyelig ellers. Har ingen sjans til å ta i gulvet med strake bein. Var likevel god på sprint da jeg var i tenårene og har ingen problemer med å få til full dybde i knebøy og pistol squats. Jeg har sikkert god hofte og ankelmobilitet. Strake markløft med full dybde blir selvfølgelig umulig men det er ikke så nøye. Så det spørs litt hvor man er stiv og hva man skal drive med.

Denne øvelsen for å strekke baksiden av skuldrene eller rhomboids er umulig, men det er fordi jeg har for mye muskulatur rundt skulderbladene så armene får rett og slett ikke plass :



Men det er det eneste problemet jeg har av den typen.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!