Skrevet av Emne: Hjelp- slutt på slankekur, nå skal muskelmassen og biffen fram- hjelp!  (Lest 8580 ganger)

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Hei Smiley

Har akkurat hatt en periode med lchf og veldig lite karb( under 20 g) dette var ikke noe for meg ..9 uker har jeg prøvd og jage har gått opp 4 kg selv om jeg har talt kcal.. Nå har jeg bestemt meg for å ha fokus på å bygge muskler! Jeg har for 3 uker siden startet opp igjen med styrke 2 -splitt etter 1 års pause pga skader og operasjon så jeg har jo virkelig muligheten nå til å starte på scratch, eller hva?
( har trent kondis og yoga i det året altså)
Har greit med muskelmasse og er vel normalvektig. Målet nå er mer synlige og sterkere muskler da jeg blir helt koko av å kosntant være på slankern.
Nå tenker jeg mer muskler- mer forbrenning og mer energi.

Jeg er ei dame på 38 år har trent hardt og mye de siste 15 årene men aldri hatt fokus på mer muskler.. alltid på vektreduksjon nor som har gjort at jeg er helt normalvektig men aldri får de markeringene jeg ønsker.

Treningsprogrammet er satt opp av meg selv og det er fokus på baseøvelser++ ( har jobbet som pt i mange år før 2013) men siden jeg har så tullete syn på kost g ernæring når det gjelder meg selv trenger jeg litt hjelp til kostholdet.

Jeg er 38 år, kvinne
164 høy
65 kg

Trener hardt 5-ganger i uken og en restitusjonsøkt kondis+ en yoga
Har en jobb som er litt aktiv( er aktivitør)

Jeg ønsker selvsagt ikke å legge på meg så mye fett, men mer muskelmasse.
Jeg har aldri hatt et kosthold med mer 1700 kcal pr dag ( har lagt meg på det nå)
Har da heller ikke spist mer en
n 70-80 g karb pr dag, 130-160 g protein og ca 60-75 g fett.
Kun på LCHF var det annerledes så klart.

Trenger virkelig hjelp- fornuften sier at jeg fint kan spise mer nå når jeg skal bygge uten å bli fet, men hvor mye skal jeg egentlig ha?





Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Vurderer også kreatin og bcaa igjen.. Kan det være lurt? Vil jo ikke bli pløsete heller! Bare stram og fit;)

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

dytter... ingen som kan hjelpe?

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Nå har jeg trappet opp kcal inntaket og har spist ca 2000 kcal i dag.. Mye til meg å være.. Det var godt med frukt igjen!

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Føler meg så fantastisk!! Er nesten tilbake der jeg var før skulderoperasjon for 8 uker siden!  Dvs nesten tilbake der jeg var for 1 år siden for det siste året har jeg kun trent yoga og løpt!
Kreatin har jeg begynt å ta og bcaa og selv om vekta går litt opp nå føler jeg meg sterk, stram og Fantastisk!
Aldri mer lavkarbo, jeg er lagt for å spise karbs! Humør og psyke er mye bedre! Teller ikke kcal men spiser mye protein i tillegg til shakes og bcaa og vet jeg får i meg ca 2- 2,5 g pr kg kroppsvekt! Resten er fett og karb.
Kjører 2_splitt og gerilja i tillegg tilgåturer!  

Livet har begynt nå!
Tenk at jeg har vært på diett og i underskudd i tillegg til treni g de siste 10 åra! Ikke rart resultatene ikke har kommet!!

Tenk 40 kg benk 8 repx 3 8 uker etter skuldrroperasjon! Hurra, er bare så lykkelig;)

Tall får være tall, form er mye viktigere Smiley


Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Nå må jeg virkelig le litt altså.. Jeg er støl og kjenner kroppen er full med vann( kjenner det på gifteringen min for å si det sånn) ! Har jo økt karbinntaket og strata med kreatin og økt motstand på styrketreninga så det er ikke så rart. Det morsomme er at jeg har gått ned 1,2 kg i vekt på 4 dager! Jeg som var så redd for å bli pløsete og gå opp i fett etter at jeg snudde fra lchf. Slutta å telle kcal også.
Så til dere som er redd for karbohydrater- ikke vær det! Kos deg med karbs og tren hardt så går det veien:)

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Jeg syns du misforstår endel her, og det er helt utrolig at du har vært PT.

For det første så avgjør muskelmassen din av hormoner(blant annet testosteron). Er du 38 år er det begrenset hvor mye muskelmasse man kan bygge. Er du dame i tillegg han du halvere resultatet.

Også er karbo-protein-fett forholdet ditt i kostholdet ditt helt på tryne. Karbohydrater er ikke farlig (edit: jeg ser du skrev noe om det her etterhvert). Det burde du vite som PT. Alle karbohydrater ender opp som glukose i blodbanen. Selv proteiner ender opp som glukose i blodbanen, så jeg ser ikke helt grunnen til at du skal spise så utrolig mye proteiner. Dette er tull.

Jeg prøver ikke å være en drittsekk eller noe men det virker som du misforstår endel her. Selvom du har et optimalt kosthold og treningsopplegg tar det fortsatt årevis å få resultater man er fornøyd med.

Det er også umulig å legge på seg muskelmasse uten å legge på seg noe fett. Men dette kan man justere underveis. Føler du at du har lagt på deg litt fett på 4 ukers tid, kan du prøve å redusere matinntaket noe.

En siste ting, hvis du ser vekta går enten opp eller ned et par kilo i starten så er dette 100% vannvekt/glukose/div andre ting.

Utlogget yeahbuddy3614

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Bare gå på en kalorikalkulator, og prøv tallet du får ut litt. Juster opp/ned om du ikke går for mye opp/ned i vekt. Gjerne spis mer karbohydrater i forhold til protein, ville jeg sagt ihvertfall

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Jeg syns du misforstår endel her, og det er helt utrolig at du har vært PT.

For det første så avgjør muskelmassen din av hormoner(blant annet testosteron). Er du 38 år er det begrenset hvor mye muskelmasse man kan bygge. Er du dame i tillegg han du halvere resultatet.

Også er karbo-protein-fett forholdet ditt i kostholdet ditt helt på tryne. Karbohydrater er ikke farlig (edit: jeg ser du skrev noe om det her etterhvert). Det burde du vite som PT. Alle karbohydrater ender opp som glukose i blodbanen. Selv proteiner ender opp som glukose i blodbanen, så jeg ser ikke helt grunnen til at du skal spise så utrolig mye proteiner. Dette er tull.

Jeg prøver ikke å være en drittsekk eller noe men det virker som du misforstår endel her. Selvom du har et optimalt kosthold og treningsopplegg tar det fortsatt årevis å få resultater man er fornøyd med.

Det er også umulig å legge på seg muskelmasse uten å legge på seg noe fett. Men dette kan man justere underveis. Føler du at du har lagt på deg litt fett på 4 ukers tid, kan du prøve å redusere matinntaket noe.

En siste ting, hvis du ser vekta går enten opp eller ned et par kilo i starten så er dette 100% vannvekt/glukose/div andre ting.

Dette vet jeg ! det jeg vil få fram her er egentlig at det er lettere å coache andre enn seg selv. Særlig hvis man har en form for spiseforstyrrelser som jeg skjønner at jeg har.( men som jeg ikke har forstått før jeg ble godt over 30 år..)
 Jeg har coachet andre til gode resultater i fitness og ellers i treningsverdenen, men jeg selv har antagelig alltid vært for streng med meg selv og livredd for karbs når det gjelder meg selv.
Jeg vet også at proteiner ender opp om glukose i blodbanen.
Antagelig er det stress som har gjort at jeg aldri har fått resultatene jeg har ønsket meg og at jeg selv har hoppet fram og tilbake på type dietter.
Dette er første gang jeg nå ikke går på diett på den måten lenger..
Jeg forstår også at jeg ikke kan bygge 4 kg muskler på 4 uker, det er jo fysisk umulig, men at det er vannvekt og økte glukogenlagre er sannsynlig.
Det morsomme som jeg skrev er jo at selv om jeg regna for at vekta skulle bli tyngre på kreatin og med økt karbinntakt nettop pga vannvekt faktisk har gått ned i kg,, Det er jo litt morsomt og som jeg mente med det jeg skrev så er sikkert dette pga økt treningsintensitet som igjen kan gi resultater.. Eller er det feil også?
Det er mulig jeg ikke er flink til uttrykke meg, men jeg er i hvertfall veldig glad for å endelig få treningsresultater som jeg kan kjenne.
Når jeg etter 1 år styrkepause( kun yoga og løping) pga skader klarer å løfte det samme etter 3 uker er jo det litt gøy, for meg i hvertfall..

Også har du jo de som sverger til LCFH , som BJørn Ferry feks og andre indrettsutøvere.. derfor ville jeg prøve dette i en periode for å se om de siste kg på magen forsvant, noe jeg da klarte å bevise at det ikke gjør..
Jeg har nok vært en testkanin for lenge.. Når det er sagt har jeg IKKE anbefalt kunder jeg har hatt dette..
 

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

PS det er jo en grunn til at jeg slutta som Pt og i fitnessmiljøet.. Jeg fikk et altfor skrullete syn på kropp, mat og trening og det er derfor jeg er i villrede og ber om hjelp nå...
Kanskje jeg bare skal stole på kunnskapen jeg har og ikke lytte til den stemmen som tuller det til i hodet? For jeg vet jo hva statens anbefalinger osv er..
Dette er  et ledd i det å tåle å spise normalt og godt for så å klare å trene hardt og mye:)
- Takk for at du gadd å lese..

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Bra skrevet! Det er nok enklere å coache andre enn seg selv. Jeg selv har "forlatt" fitnessmiljøet og industrien for lenge siden.

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Bra skrevet! Det er nok enklere å coache andre enn seg selv. Jeg selv har "forlatt" fitnessmiljøet og industrien for lenge siden.
Takk for det Superspurv.. Jeg har bestemt meg for det at ærlighet varer lengst og at kanskje også andre kan dra nytte av mine erfaringer i forhold til hvordan livet kan bli når man blir i overkant selvsentrert og opptatt av egen kropp og vekt.
Jeg kan kjenne på hodet og kroppen at det å spise normalt og trene hardt er mye bedre for meg enn alle disse diettene som jeg har prøvd på meg selv.
Jeg skal jobbe med hodet hver dag og ikke la meg selv narre av "slankedemonene"..
det er som legen min spurte meg dagen jeg ble sykemeldt i fjord pga muskelsmerter og utbrendthet: " skal du bli verdensmester?"  "JA" sa jeg.. men dette året har jo fått meg til å forstå at det skal jeg jo ikke..
Jeg skal i grunn "bare " være den beste mamman jeg kan for min sønn og den beste kjæresten for mannen min som har holdt ut med dette styret og humørsvigningene på diett i 17 år!
det er på tide å le litt og ha nok energi til å leve altså!
Det føles bra og veien blir til mens jeg går.
Sterkere skal jeg i hvertfall bli Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!