Skrevet av Emne: Calisthenics og høyfrekvenstrening  (Lest 5652 ganger)

Utlogget jon2222

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Calisthenics og høyfrekvenstrening
« : 23. november 2015, 23:24 »
Jeg driver med calisthenics (styrketrening med kroppsvekt) og lurer på hvorfor så mange calisthenics-treninger fokuserer på mange reps og små pauser mellom settene. Hvis en skal bli sterk, må en vel kjøre mer motstand, færre repetisjoner og å ha mer pause mellom settene. Jeg skjønner liksom ikke hvordan 10 pull ups, like etterfulgt av 30 push ups, så 10 beinhev.. osv skal gjøre deg sterk. Du blir utholden av det, men du vel aldri få noen særlig fremgang styrkemessig, eller? Noen som vet grunnen til dette fokuset på utholdenhetstrening?

Også enda et spørsmål. For vektløftere er det slik jeg forstår kjent at høyfrekvent trening av muskelgruppene med mye variasjon på motstand og eksplosivitet er det som gir raskest fremgang styrkemessig. Jeg tenker derfor at det samme gjelder for calisthenicere. Vet noen om dette stemmer? Er det vanlig at calisthenicere for eksempel kjører gjennom hele kroppen 5-6 ganger i uken?

Jeg er svært takknemlig for svar!  Grin

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Calisthenics og høyfrekvenstrening
« #1 : 24. november 2015, 18:13 »
Det blir det samme som med Turn , det bør trenes ofte om man skal bli god på det. Jeg ville kjørt tungt og eksplosivt ved å kjøre gradvis ttngre varianter avøvelsene men også litt volum for tenk hvor lenge et show kan vare. Da ser det ikke så inponerende ut om du tar et sett muscle ups og noen emarmspullups, så er showet ferdig ? Har vel med det å gjøre. Men skal man trene seg opp til å klare spesifikke tyngre ting ville jeg brukt tid på negativer,;forces reps, singler, hurrighetsstrening osv...
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget jon2222

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Calisthenics og høyfrekvenstrening
« #2 : 28. november 2015, 10:32 »
Takk for svar! Mye fornuftig i det du sier. Tenker jeg skal prøve og gå gjennom hele kroppen 4-5 ganger i uken uten splitt for å se hvordan det fungerer+ en dag med koordinasjonstrening (håndstående etc..), rulle og uttøyning. For å teste progresjon tenker jeg å ha styrketest hver 4 eller 6 uke. Tar utgangspunkt i denne testen for å finne ut hva jeg prosentvis bør ligge på motstandsmessig. Har pdd ikke noe mål om å være med på show. Målet er først og fremst å få styrken til utføre tunge "baseøvelser" som en enarmspullup, pistol squat med vekt, enarms pushup med samlede bein osv.

Utlogget yeahbuddy3614

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Calisthenics og høyfrekvenstrening
« #3 : 28. november 2015, 20:19 »
Problemet er vel gjerne det at man etter noen måneder/år, så er det fleste øvelse i calisthenics så lette av man må kjøre veldig mange reps. Personlig vil jeg si at du burde trene med vekter dersom målet ditt er ren styrke. Ingen form for kroppsvekt-øvelse kan stimulere korsryggen eller bena som markløft og knebøy.

Utlogget jon2222

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Calisthenics og høyfrekvenstrening
« #4 : 28. november 2015, 23:05 »
Zharoon, det finnes utallige antall ulike variasjoner av calisthenics-øvelser. Det er derfor forholdsvis lett å finne tunge nok øvelser hvis en bare bruker fantasien. Og hvis det er vanskelig, er det som regel bare å søke på youtube. I tillegg kan en alltid legge på vekter når en utfører øvelsene. For eksempel holde vekter i hånda på pistol squat. Jeg er imidlertid enig om at markløft og knebøy/ frontbøy er svært gode øvelser. Av den grunn gjør jeg alltid disse øvelsene en eller to ganger i løpet av uken.

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Calisthenics og høyfrekvenstrening
« #5 : 02. desember 2015, 11:54 »
Hei Jon2222!!
Jeg ser du driver med Calisthenics, noe jeg har lyst til å teste ut. I den forbindelse har jeg funnet et program hvor det er progresjoner og som for meg ser greit ut. Men jeg det er en øvelse jeg lurte på, og i og med du driver med denne formen for trening, tenkte jeg at du kanskje vet hva denne er:

Det er progresjoner for å komme til L-sit. Den ene er T L-sit, og den forstår jeg. Neste er Open Tuck L-sit - denne forstår jeg ikke.... Hva er det? Neste steg er igjen One-leg L-sit og siste så klart selve L-siten.

Kan du hjelpe meg der?

Utlogget jon2222

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Calisthenics og høyfrekvenstrening
« #6 : 06. desember 2015, 00:22 »
Hei, Valdresdama Smiley
Jeg vet dessverre ikke hva open tuck L-sit er. Fulgte aldri noen progresjonsplan på den øvelsen der. Kunne den bare plutselig. Selv synes jeg beinhev er en svært god øvelse for magen. Progresjonen jeg fulgte der var først å ligge på ryggen med en 90 graders vinkel mellom lår og legg, og føre beina opp slik at lårene kom vinkelrett (90 grader) med magen. Når jeg hadde kontroll på denne, skulle vinkelen mellom legg og lår være større. Hvis det er for tungt å få beina hele veien opp, kan du stoppe litt tidligere. Dette gjelder alle stegene. Det siste liggende steget var at beina var helt rette og førtes opp til det var 90 grader mellom lår og magen. Deretter følger du de samme stegene når du henger fra en stang. Etter 1-2 måneder med ca denne progresjonsplanen kunne jeg plutselig øvelser som front lever og dragonfly. Merk at L-sit også krever en del mykhet i hamstringen.

Vet ikke hvor mye dette hjelper, men det var hvertfall slik jeg styrket magemuskulaturen :=)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!