Skrevet av Emne: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..  (Lest 11855 ganger)

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« : 08. februar 2016, 21:03 »
Hei,

Jeg har operert høyre skulder i sept 2015 og har rekonvalesert ekstremt godt etter det! Løfter nå mer ibenk enn før og alt har gått bra. Helt til jeg skulle løfte noe ut av bilen med venstre arm.. Løftet ut og oppover langs siden med strak arm.. Da knasa det og det kom en brå og skarp smerte i den venstreskulderen.. Etter det har jeg  både hatt nakkekink og de samme smertene i venstre som jeg hadde i høyre før operasjonen. Smertene er hakket være denne gangen...
Lurer på om det kan være det samme i venstre skulder som da ble utløst av den brå bevegelsen. Nå får jeg nesten ikke sove pga smerter i venstre..  Det går helt ned i tommelen. Klarer ikke åpne flasker eller melkekartonger...ikke holde kaffekopp eller telefon mer enn bittelitt heller Sad
Prøvde rehabiliteringsøvelsene med rotasjon osv i dag og det gir forferdelige smerter i venstre.. Høyre er neste helt tilhelet allerede, bare litt bevegelighet igjen...
Noen med erfaring rundt denne type skade?
Kom du deg evnt raskere til operasjon med skulder nr 2? Kjenner at jeg ikke gidder å vente 2 år med fysioterapi osv når jeg vet at operasjon funker så bra( hvis det er det samme da)
Er det vanlig med samme type inneklemmingssyndrom i begge skuldre?


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #1 : 09. februar 2016, 21:50 »
Hei, dette du beskriver høres ut som en blanding av skulderblad og nerveproblemer.

Jeg kan gi deg mer spesifikk tilbakemelding hvis du skriver mer om NØYAKTIG hvor smertene sitter og hva slags sensasjon det er.

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #2 : 10. februar 2016, 05:56 »
Hei:)
Smertene oppsto når jeg skulle løfte noe ut av bilen-- løftet armen da strak til siden( typ sidehev bevegelse) da knasa det i skuldra og skarp smerte oppsto. i etterkant av dette har det blitt gradvis værre . det er ikke værre ved bevegelse, men det er vondt, brennede, ømt og hovent HELE tiden. Det er vondt nå inni skulder ved utoverrotasjon og sidehev( klarer ikke gjøre det) Det  brenner konstant fra undersiden av deltoid/start av overrarm /biceps men også triceps.. Det er vondt o hele overrarmen hele tiden. Det er også vondt i underarmen nå når jeg skriver og hvis jeg skal løfte en kaffekopp er det bare sekunder jeg orker å holde den. Det samme med telefon osv. Jeg klarer alikevell å bruke armen, men blir selvsagt sliten av å ha så vondt hele tiden. Kan ikke sove på noen av sidene nå da det konstant verker.
Var hos fysio i går( går jo dit grunnet den andre skuldra jeg opererte i sept som da hadde hatt samme symptomer men over flere år)
Hun mistenker akutt bursitt og overtstrekte sener men ingen ting røket heldigvis..Fikk nåler og beskjed om ro og hvile og be om smertesillende og betennelsesdempende i morgen hos legen for å få sove og roe betennelsen.
 ( rehab skulderøvelser skal jeg heller ikke gjøre sa hun) Dette sprer seg selvsagt til stram og øm øvre trapezuis og gir nakkesmerter i tillegg.. Sad i dag er nakken helt forferdelig vondt også..
Får håpe det er det og at det roer seg raskt med medisiner og hvile--
Bør jeg be om mr hos legen siden jeg nå har hatt dette før og operert for det?
HVis det kan fikses raskt vil jeg heller det enn å slite meg gjennom mølla i 3 år med fysio...
Er det vanlig at impigement kan være i begge skuldrene?

Håper det gir seg.. var jo så godt i gang med trening og det andre skudlra er nesten helt fin!!
Takk for svar, hilsen fortvila  Smiley

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #3 : 11. februar 2016, 23:44 »
Det du beskriver er bursitt, ja.
Bursitt oppstår når armhodet klemmes OPP mot AC-leddet og inn i bursa

http://www.academychiro.com/images/SHOULDER%20BURSITIS.bmp

Hvordan motvirkes dette?
1: subscapularis, teres major og teres minor holder armhodet nede, og forhindrer det i å klemme mot AC (impingement)
2: Adekvat opp og posterior rotasjon av skulderbladene vil også hindre impingement

Dessverre kan rotatorcuff være vanskelig å trene, ettersom det er mange større og sterkere muskler rundt med samme funksjoner. Cuff må trenes på en helt spesiell måte (jeg planlegger å lage videoer av alt dette, men har ikke kommet så langt)

Mtp at dette skjedde under sidehev, er det rimelig sikkert at du har både feilbevegelse av skulderbladene og problemer med cuff. Alt er fixable, selvsagt, men må jobbes med på en korrekt måte.

Det er ikke nåler du trenger, men opptrening. KORREKT opptrening.
Trapezius gir ikke nakkesmertene du opplever, det er levator scapulae. Sannsynligvis er trapezius svak - denne opproterer scapula og er en kritisk spiller for å hindre impingement, primært ved sidehev ;-)

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #4 : 12. februar 2016, 10:42 »
TAKK:)
Jeg har i en lang periode nå drevet nettopp opptrening av disse musklene siden jeg har operert den høre skulderen . Legen tror det også er betennelse i selve leddet da det gjør insanely vondt i akkurat leddet ved palpasjon..
Fikk beskjed om å IKKE trene skulderen i det heletatt nå i denne akutte fasen og betennelsesedempende og smertestillende i 14 dager.. Det samme sa fysioen jeg har vært på opptrening hos. Det har også begynt å kneppe og knase inne den nevnte skuderen..
Alt innenfor smertegrense sa de men siden det gjør vondt uansett hva jeg gjør blir det meg gåturer og lett jogg. Vil jo ikke at det skal stivne heller. Prøvde litt lett yopga/Pilates i går og det er svært lite jeg får til uten smerte..
Det er mye mer smertefult i denne skulderen enn det var i høyre.
Jeg er også hypermobil, men sterk etter mange års trening.. Har gått jevnlig til diverse fysio som har har hjulpet med øvelser og sett til at jeg gjør dette riktig. Den opererte skuldra har jo blitt nesten bra på 2-3 mnd!!

Hvis jeg nå forøsker utoverrotasjon med strikk kjennes det ut som om noen har stukket en gaffel med motthaker inn i skuldra. Ved alle bevegelser. i skulderhøyde eller over samt alle rotasjoner..Har fått høre tidligere at jeg har generelt  høy smerteterskel og det skal MYE til før jeg synes smerter er uutholdelige.. Men det er dette Sad


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #5 : 12. februar 2016, 15:51 »
Jeg har stadig vekk kunder med kroniske skuldersmerter. De har prøvd ALLE former for rotatorcuff øvelser, men fellestrekket er at muskulaturen allikevel ikke aktiverer. Hvorfor? For store kompensasjonsmønstre. Cufftrening er ekstremt presis trening - det må skje over en akse, med rotasjon i fiberretningen av muskulaturen. SPESIELT subscapularis, som har 5 synergister. Desto flere synergister en muskel har, jo vanskeligere er det å stimulere den og desto mer presist må dette gjøres.

Bursaen vil ikke slappe av før armhodet slutter å smelle opp mot denne.

Løsning 1: Ta kortison eller nsaids, tren cuff mens cortisonen demper bursaskrikingen. Men cufftreningen MÅ være korrekt, ellers er det helt bortkastet.

Løsning 2: bruk muskeltestingprotokoll for å aktivere muskulaturen (du må finne en NKT eller PDTR sertifisert behandler)

Løsning 3: Vent til smertene dabber av ved å holde deg helt i ro. Deretter tren cuff og og scapulastabilisering

Det er mange veier til rom. Det eneste fellestrekket her, er at cuff MÅ aktiveres på riktig måte.
Løsning 2:

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #6 : 12. februar 2016, 17:11 »
Har nå fatt nsaids for 14 dager av legen.. Alle bevegelser gjør foreløpig vondt så jeg holder den i ro enn så lenge. Har brukt mye slynge osv og trent under veiledning av fysio over flere år.. Vanligvis før har jeg heller trosset litt smerte og gjort øvelsene, men denne gangen tør jeg ikke. Kjenner at jeg har motstand mot cortison, kjenner for mange som har tatt det med mislykket resultat som alikevell har ført til operasjon senere pga rupturer osv..
Fysioene jeg har vært hos de siste 10 åra har sagt at jeg har trent riktig med riktig teknikk, men denne smellen kom nå veldig akutt. Får satse på at det roer seg og at jeg får trent det opp igjen- den har jo ikke vært kranglete før--.
Den smellinga og kneppinga har heller ikke vært der før. Kjennes nesten som om noe har løsna Sad

Tusen takk for at du tar deg tid!

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #7 : 14. februar 2016, 23:39 »
Fysio sier det, men etter flere år har du ingen resultater. Dvs ta det med en klype salt. Kortison er bedre enn nsaids, da piller er mye hardere på organene.

Men når alt kommer til alt, så er det en korrekt evaluering og korrigering som fører til resultater.

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #8 : 15. februar 2016, 17:20 »
Det jeg mener er at den høyre skulderen hadde for trange forhold og den er operert... Hadde da prøvd alt av behandling på denne i neste 10 år... Etter operasjonen har jeg trent begge skuldre likt, med både rehabiliteringsøvelsene og andre øvelser, slynge osv men etter et løft ut av bilen smalt det altså i den venstre.. Den venstre har aldri vært problem før... Så jeg vet ikke hva jeg skal tro.. Forhåpentligvis blir jeg bra uten kirurgi igjen.at jeg kompenserer har du nok rett i... Hvis 2 forskjellige fysioer som er kjent for å være gode på skuldre ikke kan se om jeg har feil teknikk og feil øvelser så vet jeg neimen ikke hvem som kan?

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #9 : 15. februar 2016, 17:21 »
PS takk for at du gidder å lese og å svare meg Smiley

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #10 : 17. februar 2016, 21:46 »
Kan ikke uttale meg om behandlingen du har mottatt, jeg har ikke sett den.
Du trenger ikke kirurgi med mindre noe er avrevet.

Utallige operert uten bedring, og til og med forverring.
Det kommer an på.

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #11 : 21. februar 2016, 16:09 »
Absolutt.. Den høyre skulderen bel operert og jeg ble mye bedre. Det viste seg at slimposen var fleskete og forholdene veldig trange.
etter en ny undersøkelse av den venstre nå kan det være indikasjon på at noe har løsnet..muligens delvis eller helt avrevet. Vi får nå se.. Nå er jeg snart ferdig med betennelsesdempende kur, øvelser fra og med fysio,  på 14 dager og merker bedring mens jeg går på smertestillende, men det knaker, og braker og det kommer spisse ilende smerter oppå skulderen innimellom-- lillefinger og ringfinger sovner også veldig fort..Det blir nok en ultralyd tipper jeg, så får vi se om de setter kortison samtidig evnt. Det får de avgjøre .. Jeg prøver alt i hvertfall Smiley



Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #12 : 22. februar 2016, 21:42 »
Flere ting på gang her. Ulnar-nerven er klemt, denne innerverer lille og ringfinger. Kan være fra nakke, triceps eller underarm. Klem på muskulaturen som potensielt kan fange nerven for å finne ut hvor problemet hovedsakelig sitter.

Impingement betyr at armhodet går opp og smeller inn i bursa. Det har vanligvis to årsaker: feil scapulabevgelse, dårlig rotatorcuff funksjon. Også latsen er involvert, da denne drar humeri ned og hindrer impingement under normale forhold.

Høres ut som det er ekstremt dårlig stabilitet i leddet.
Lykke til.

Utlogget Tirill77

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Skuldersmerter- inneklemmingssyndrom..
« #13 : 25. februar 2016, 20:24 »
Jeg har fått høre at jeg er hypermobil,, Har trent mye slynge, pilates i mange år men det er mulig at det er et eller annet som ikke jeg har "truffet" med treningen. ?
Når det er sagt så har jeg også vært i bilkrasj for 20 år siden og hatt mye nakkekink oppigjennom åra. Mulig dette har en sammenheng.? Jeg har klart å holde nakkekinken i sjakk ved slyngetrening men når skulderen er på det værste blir det en vond sirkel. Da gjør øvelsene jeg tar i slynga vondt i skulderen og tar jeg rehab øvelser for skulderene får jeg nakkekink.. Veldig merkelige greier.
Jeg er nå ferdig med kuren nsaid og er bedre, heldigvis.
Skal varioere treningen enda mer framover og ikke ha så mye fokus på "rå styrke", kropp osv men mer på å ha det gøy så får vi håpe det går bra.
jeg tenker jeg nok har en del indre sperrer jeg må få løsna opp i og ikke holde fast i gamle spor:)
Takk igjen:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!