Skrevet av Emne: Epilepsi og styrketrening?  (Lest 4283 ganger)

Utlogget Mksuperwoman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 20

Epilepsi og styrketrening?
« : 08. februar 2016, 21:26 »
Hei! Jeg er en jente på 17 år som over lengre tid har hatt en interesse for løping. I det siste har jeg begynt med vekter og apparater, men det er en noe som bekymrer meg litt. Jeg har spikret et program som jeg er fornøyd med, og jeg føler jeg har grei progresjon. «Problemet» er at jeg har epilepsi. Har sjeldent anfall, så det er ikke sannsynlig at jeg mister vekten eller at tegn til anfall skjer på trening, og det er stort sett alltid folk på senteret der jeg trener, så om noe skulle skje vil det alltid være noen som kan hjelpe. Men er det noen forhåndsregler som bør tas for epileptikere som ønsker å trene styrke? I så fall, hvor kan de leses, eller er det individuelt fra gym til gym? Bør jeg informere bemanningen om at jeg har epilepsi?

Noen andre med epilepsi eller lignende sykdom jeg kan snakke med? Det hadde vært veldig kult å få kontakt med noen i lignende situasjon, har aldri snakket åpent om sykdommen min med noen som er utenfor min nærmeste krets! Dette er et stort skritt for meg, både i treningen, og med å bli mindre sjenert.  Smiley

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: Epilepsi og styrketrening?
« #1 : 09. februar 2016, 10:15 »
Jeg har ingen kunnskap om epilepsi, men jeg ville jo vært ekstra påpasselig i de øvelsene hvor det er en fare for å bli most under vektstangen. Som f. eks knebøy, benkpress og skulderpress. Alle disse bør du (og alle andre som trener aleine) kjøre i ett knebøystativ og passe på at du setter sikringen rett under den dybden stangen er på bunnen av en repetisjon.

Generelt om trening og epilepsi finner du sikkert mye ved å google Wink

Utlogget Mksuperwoman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 20

Sv: Epilepsi og styrketrening?
« #2 : 09. februar 2016, 19:01 »
Takk for svar! Ja, tanken traff meg da jeg lå på benken med stangen over neg (skulderpress), tenkte at om jeg skulle få et anfall, vil jeg jo kunne miste stangen. Heldigvis er jeg ikke så sterk enda at vektene jeg løfter er for de fleste andre på gymet sikkert ganske lette å flytte på. Skal Google litt og se hva jeg finner, men hva mener du med sikringen? Det vektstangen hviler på når den ikke er i bruk, skal disse "håndtakene" plasseres på nivået stangen er i bunnposisjon? Så i f.eks. knebøy, skal disse "håndtakene" være plassert ved ca hoftehøyde når jeg står, og ikke rett ved skuldrene? Eller er det to ulike sånne "håndtak", så det ene settet er oppe ved skuldrene der man tar stangen av og legger den på skuldrene/ryggen, og det andre vil da være lenger ned, omtrent i hoftehøyde? Jeg blir så forvirret!

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: Epilepsi og styrketrening?
« #3 : 10. februar 2016, 14:12 »
En ting er de festene som holder stangen oppe mellom settene, disse settes i passelig høyde for deg når du løfter av stangen. Men i tillegg er det enten noen lengre armer (dersom det er ett half rack) eller stenger man kan feste om man står i ett bur. Her er to videoer som viser hvordan dette foregår for knebøy og benkpress:
- https://www.youtube.com/watch?v=423Ew_DQC40
- https://www.youtube.com/watch?v=FQzzkGU5hGA

Ved skulderpress trenger du egentlig bare sikringen (den som man i utgangspunktet ikke bruker så lenge man klarer løftet) ved å løfte denne til rett under skulderhøyde. Om du knekker sammen mitt i en repetisjon ligger forsatt stangen igjen på sikringen i skulderhøyde, slik at du slipper å få den i hodet Wink

Utlogget Mksuperwoman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 20

Sv: Epilepsi og styrketrening?
« #4 : 12. februar 2016, 18:16 »
Takker igjen for svar! Skjønner det nå, føler meg som en idiot, men det er vel alltid slik når man prøver noe nytt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!