Skrevet av Emne: Teknikk i markløft og frontbøy  (Lest 13329 ganger)

Utlogget hbeedrdga

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Teknikk i markløft og frontbøy
« : 11. mars 2016, 11:30 »
Hei!

Prøver å perfeksjonere teknikken min i bøy, både front og bak, og mark, og trenger derfor tilbakemeldinger og tips til å styrke svakheter. Har funnet et par feil i teknikken, men vet ikke nøyaktig hvor svakheten ligger, kun at det er en svakhet i teknikken.
Legger ved et par bilder. Har også film, men vet ikke hvordan jeg legger ut denne, hehe :p

På det første bildet er det øvre rygg som mister spennet. I de to bildene under vipper jeg frem noen ca. og tyngdepunktet endres. Dette er spesielt et stort problem under mark, men skjer også under back- og frontsquat. Vet ikke om det har en sammenheng, men antar det. Føler jeg ikke klarer å "sette meg" skikkelig, fordi jeg mister spennet.

Utlogget hbeedrdga

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Teknikk i markløft og frontbøy
« #1 : 11. mars 2016, 11:42 »
Dette er frontbøy. Også her tipper jeg noen cm. frem

Utlogget Humbug

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Sv: Teknikk i markløft og frontbøy
« #2 : 11. mars 2016, 12:13 »
Stå litt bredere og få knærne ut. Bare hyggelig, sender regning.

Utlogget hbeedrdga

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Teknikk i markløft og frontbøy
« #3 : 11. mars 2016, 12:24 »
Stå litt bredere og få knærne ut. Bare hyggelig, sender regning.

Takk for tips! Føler bildet lyver litt, fordi bakfra har jeg endel bredere stilling enn det dette bildet skulle tilsi. Problemet dukker uansett opp, uavhengig om jeg har bred eller smal beinstilling. Føler spennet forsvinner enda mer ved bred beinstilling, til og med...

Utlogget Humbug

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Sv: Teknikk i markløft og frontbøy
« #4 : 11. mars 2016, 12:44 »
Takk for tips! Føler bildet lyver litt, fordi bakfra har jeg endel bredere stilling enn det dette bildet skulle tilsi. Problemet dukker uansett opp, uavhengig om jeg har bred eller smal beinstilling. Føler spennet forsvinner enda mer ved bred beinstilling, til og med...

Med mindre bildene lyver veldig, så har du ganske lange lårbein ift leggbein. Det vil føre til at tyngdepunktet forskyves fremover mot bunnen av løftet, og man kommer frampå. For å motvirke det må knærne ut og "bakover", slik at tyngdepunktet kan holdes rett over foten. 

I mark kan det være så enkelt som at du starter løftet med hofta for lavt. Det er vanskeligere å tyde av bilder. Venter litt med regninga der.

Utlogget hbeedrdga

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Teknikk i markløft og frontbøy
« #5 : 11. mars 2016, 15:42 »
Med mindre bildene lyver veldig, så har du ganske lange lårbein ift leggbein. Det vil føre til at tyngdepunktet forskyves fremover mot bunnen av løftet, og man kommer frampå. For å motvirke det må knærne ut og "bakover", slik at tyngdepunktet kan holdes rett over foten.  

I mark kan det være så enkelt som at du starter løftet med hofta for lavt. Det er vanskeligere å tyde av bilder. Venter litt med regninga der.
Har ikke prøvd å ha brede ben i mark, så det skal jeg definitivt prøve! Problemet er at jeg fort kjenner det i korsryggen(får ikke vondt, blir mer øm) dersom jeg "setter" meg ned, slik som jeg prøver på, her på bildene. Så du mener det kanskje ikke vil være optimalt å sette seg, men faktisk ha hofta litt høyere?
Får også fort øm korsrygg dersom jeg kjører knebøy med bred beinstilling. Da klarer ikke overkroppen å holde vekten oppe, også faller den litt for mye frempå, og rompa går opp før ryggen. Ser lite pent og, er neppe veldig heldig for ryggen i den lange løp, haha. Har et par filmer, men vet ikke hvordan jeg legger de inn  Huh

Red: det du sier om lange lårben stemmer nok Grin

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Teknikk i markløft og frontbøy
« #6 : 08. juni 2016, 18:13 »
Ikke så lett å kritisere teknikk ut i fra bilder men:


Å være skikkelig oppspent i hele kroppen er nøkkelen til at ikke teknikken skal forfalle under tunge løft. Tar du inn nokk luft i magen (ikke brystet) og skyver magen ut mot beltet før du går ned? Trekk inn så mye luft du klarer og skyv magen ut mot belte og hold trykket/pusten helt du er i startposisjon igjen. En annen ting som kan hjelpe er å liksom prøve å "spre golvet" med føttene for hver rep. Føttene er planta i golvet, men du skal prøve å gjøre mer eller mindre en sidelengs bevegelse slik at du presser føttene ut hvis du skjønner. Dette vil hjelpe deg med å holde deg mer oppspent gjennom løftet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!