Skrevet av Emne: Program - good/bad?  (Lest 12005 ganger)

Utlogget semb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Program - good/bad?
« #15 : 29. april 2016, 17:17 »
Takk for meget gode innspill. Var på første treningsøkt og fikk testet ut litt diverse apparater.
Klarte blant annet 50 kg i "small grip" benkpress manual 6-8 rep 3 sett, noe som jeg vil anse som en god start.
Klarer 20 pushups, men maks 2 dips og 3-4 hangups.

Ønsker som sagt å forbrenne fett, få høyere forbrenning og generelt få litt mer markerte muskler.
Er det noe vits å gå til anskaffelse av noe proteinshake?
Kan noen her fortelle meg om det er nødvendig/hvorfor det ikke er nødvendig/ og hva pulveret gjør med kroppen?
Jeg ser at det anbefales 100gram proteiner til meg daglig.

Jeg tror ikke jeg får i meg så mye daglig.
Frokost - 2 knekkebrød m hamburgerrygg og ost
- lunsj 2-3 knekkebrød m samme pålegg/makrell
- middag 100g kyllingfilet og salat evt ris m soya
- kvelds 2 knekkebrød m f.eks leverpostei og agurk.
Spørsmålet da er jo om jeg bør vurdere proteinpulver?  Jeg ser jo at jeg må spise 3-400g kyllingfilet for å nok mengde proteiner, men jeg ønsker jo å miste mer vekt, men allikevel beholde mer muskelmasse. Vil jeg få i meg mye mindre kalorier i en shake kontra 3-400g kyllingfilet, og hvor mange gram og kalorier gir en flaske utblandet vann m proteinpulver? Har hørt at det ikke er anbefalt med proteinpulver når man skal ned i vekt, men er åpen for innspill!

Takk på forhånd Smiley


Utlogget semb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Program - good/bad?
« #16 : 04. mai 2016, 14:16 »
Ingen som vet?Smiley

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Program - good/bad?
« #17 : 04. mai 2016, 18:58 »
Kostholdet må på plass først og fremst. Feks 3dl ekstra lett melk til frokost og 3dl til kvelds. Da har du 20g protein ekstra. Magert kjøtt, kylling, fisk til middag 150-180gram. Mager cottage cheese som pålegg på knekkebrødene. Mager kesam iblandet funlight til mellommåltid(3dl=36g protein). Annet pålegg: avokado, kokt egg. Mulighetene for å øke proteininntak uten tilskudd er mange.

Utlogget semb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Program - good/bad?
« #18 : 04. mai 2016, 19:32 »
Jeg tror jeg ligger i underskudd av proteiner. Ønsker jo som sagt å forbrenne fett og få høyere forbrenning, men jeg ønsker jo selvfølgelig også å øke litt mer i styrke/muskelmasse. Trener 2-3 ganger hver uke, og har nettop begynt.
Dette består kostholdet for en vanlig dag for meg:
-'frokost: 2 knekkebrød med hamburgerrygg/kyllingfilet,  ost og agurk
- lunsj: banan og 1 knekkebrød m hamburgerrygg
- middag: 150-200g svin/kylling, 100g ris og litt soya saus
- kvelds: 2 knekkebrød m hamburgerrygg og ost.

Hvordan virker kostholdet mitt i fhl til proteiner som jeg har hørt er veldig viktig for å forbrenne fett. Jeg klarer rett og slett ikke å spise mer enn dette, samt at økonomien spiller og en rolle.
Håper på tilbakemeldinger!
Hvor mye proteiner får jeg ca i meg nå med mitt kosthold, og vil det være nok?

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Program - good/bad?
« #19 : 05. mai 2016, 11:31 »
Ut ifra hva jeg kan se av din høyde og vekt så er du ikke noen overvektig kar. Du sier du vil bli mer markert. Da må du deffe. Dersom du vil bygge muskler så må du bulke. Det er veldig vanskelig å gjøre begge deler samtidig. Men hvis du er ny for trening så vil kroppen din respondere såpass bra på trening uansett, så kanskje det er litt lettere for deg.

Om jeg var deg så ville jeg tatt et valg om å bulke, eller å deffe. Jeg ville bulket i en del år, og heller deffet ned og fått den syke kroppen. Problemet er at mange vil se helt råe ut NÅÅÅÅ. Så de setter ikke opp en plan som tar flere år. Å se syk ut med relativt store definierte muskler er et livsprosjekt. Enkelte med særdeles gode forutsninger og gener klarer det på noen år.

Når det kommer til trenings oppsettet ditt så ser det greit ut. Men jeg må innrømme at det ser litt "jentete ut" på beintreninga. Lær deg de store massebyggeøvelse som Knebøy, benkpress, markløft, chins og militærpress på skuldre. Dette er fantastiske øvelser som alle bygger store deler av kroppen din. Hver gang du er på gymmet bør du gjøre én eller 2 av disse øvelsene.

Jeg ville trent slik om jeg var i din situasjon.

Bryst: Benkpress med stang og skråbenk med hantler.
Skuldre: Militærpress og sidehev.
Triceps: Smal-benk eller dips og pushdowns
Rygg: Markløft, Nedtrekk eller Chins og Stående roing med stang.
Biceps: Stangcurl og hantel curl
Legger: Stående og sittende tåhev
Bakside lår: Lår curls
Fremside lår: Knebøy og Hack Squats (beinpress og beinspark er dårlige øvelser syns jeg da)

Hvor mange sett du trenger å gjøre kommer an på hvor hardt du trener. Det er alltid bedre å trene hardt å få sett enn å trene lettere og mange sett. Hard trening stimulerer kroppen til produsere mer vekst hormon, samtidig som du øker fettforbrenninga mer.

Mat er det viktigste aspektet med trening.

Du sier at det er vanskelig å få i deg 100 gram protein om dagen. Jeg får i meg 100 gram protein etter trening. Og jeg ligger på 450 gram protein om dagen. Veier 95kg og er 173 høy.

Kjøp deg en gainer av noe slag. Med masse calorier i og en boks med whey protein.

Frokost: Noen speilegg, brød og gainer.

Lunsj: Tunfisk (om du syns det er vanskelig å spise tunfisk så kan du kjøre den i en blender og ha i litt fun light saft og drikke den). Eller omelett med tunfisk er også greit.

Etter trening: Gainer og en banan.

Kvelds: Kylling/Kotelett + grønnsaker. Brokkoli er bra og billig.

Før sengetid: Whey protein shake.

Jeg skjønte ikke hvorfor du ska skal spise knekkebrød med hamburger rygg. Det er jo et treningsregime du skal gjøre og ikke en Grete Rhoede slankekur. Det er omtrent ingenting protein i ei tynn hamburger rygg skive på et knekkebrød. Om du spiser hele pakka med hamburger rygg så kanskje.

Dette er et eksempel. Se om du kan få til 30-60 min kardio omtrent hver dag. Det gjør at du kan spise mer mat og samtidig ikke legge på deg så mye. Du legger på deg mer muskler av å trene dårlig og spise som hest. En å trene som en gud og spise skikkelig dårlig.

Husk at på trening skal vi bare bryte ned muskelfibre og trigge signaler om at muskler må vokse. Selve voksningen kommer av mat og hvile.

Pass på når du trener at det som gjør at du har muskelvekst over tid er når kroppen hele tiden må vende seg til nyere belastning i form av at den må flytte mer kilo. Så målet ditt bør være å bli sterkere i så mange øvelser som mulig. Bare ikke mister formen. Tren med sakte repetisjoner. Fokuser på å holde igjen vekta i negative faser. Et løft har 3 faser, positiv, negativ og statisk. Utnytt disse fasene så du trener alle muskelfibrene i musklene.

Lykke til.


Utlogget semb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Program - good/bad?
« #20 : 06. mai 2016, 10:18 »
Takk da går jeg nok til innkjøp av myseprotein. 200-250 ml gir ca 30g proteiner å blir anbefalt å innta innen 30 min etter trening.
Går dette også fint å ta før sengetid hvis det skulle vise seg at jeg fortsatt har fått i meg for lite proteiner gjennom dagen?
Vil ikke overskride proteininntaket mitt ettersom jeg har hørt at det legger seg som fett.

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Program - good/bad?
« #21 : 06. mai 2016, 10:37 »
Takk da går jeg nok til innkjøp av myseprotein. 200-250 ml gir ca 30g proteiner å blir anbefalt å innta innen 30 min etter trening.
Går dette også fint å ta før sengetid hvis det skulle vise seg at jeg fortsatt har fått i meg for lite proteiner gjennom dagen?
Vil ikke overskride proteininntaket mitt ettersom jeg har hørt at det legger seg som fett.
Kan fint ta myse til kvelds om det er en stund siden du har fått i deg proteiner. Kasein er riktig nok enda bedre før leggetid, men trenger ikke å gjøre det for komplisert med en gang. Overskudd av protein vil ikke gjøre at du legger på deg. Overskridelse av totalt energiinntak av overtid, i forhold til energiforbruk vil medføre at du legger på deg.

Utlogget semb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Program - good/bad?
« #22 : 06. mai 2016, 10:40 »
Takk! Smiley
Tror ikke jeg tåler kasein (?) pga eggallergi.

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Program - good/bad?
« #23 : 06. mai 2016, 23:27 »
Takk! Smiley
Tror ikke jeg tåler kasein (?) pga eggallergi.
Kasein er vel fremstilt gjennom utfelling av proteinet fra melk. Dobbeltsjekk selvsagt med produsent, men det skulle ikke være noe problem for deg med eggeprotein allergi.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Program - good/bad?
« #24 : 10. juni 2016, 19:22 »
Knekkebrød er slankemat for mosjonister -> spis havregryn. Prøv å få i deg 1,5-2 x kroppsvekt proteiner hver dag og resten karbs/fett (ikke nødvendig å være så nøye med dette som nybegynner, men mer karbs og mindre fett når du bulker og omvendt når du cutter er en grei regel)

Vil også anbefale deg å ikke sette opp egne rutiner som nybegynner. Det finnes hauevis av solide programmer for nybegynnere der ute, mange finner du her på forumet. Typiske bodybuilder splitter hvor du trener hver muskel kun engang i uken er ikke å anbefale, gå heller for 5x5 (3 dager fullkrop), upper/lower eller push/pull split (4 dager)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!