Skrevet av Emne: 100% Whey Protein fra Proteinfabrikken (FEIL INFO: PORSJON)  (Lest 10900 ganger)

Utlogget forenscam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

EDIT / DISCLAIMER: Det ser ut som dette kan være en produksjonsfeil som ikke gjelder alle produkter. Vil allikevel anbefale å veie en servering ved anskaffelse av ny bøtte.

Dette er en advarsel som gjelder "100% Whey Protein" fra Proteinfabrikken.

Det står opplyst på både nettsiden og på etiketten at:

Sitat
"1 porsjon (2 målebeger (ca 30 g) blandes med 2 dl vann, juice eller melk), inntas daglig etter behov i perioder med høy aktivitet og trening."

"Porsjonsstørrelse: 2 måleskjeer (30g)"

https://www.proteinfabrikken.no/Kosttilskudd/Proteinpulver/Myseprotein/100-pcnt-Whey-Protein-3000g-Sjokolade-Proteinfabrikken11100-p0000001792#.VytdCXrl9Xs

I næringsinnholdet står det at "Per servering (30 g)" er 119 Kcal (2,1 fett, 3,1 carb, 21,8 prot), litt avhengig av smaken.

Problemet her er at måleskjeen, altså scoopen, som følger med i disse pakkene gjør at den totale vekten blir feil.

Ved å veie innhloldet av 1 scoop (vekt av skje ikke inkludert), vil innhold av 1 scoop være ca 25-30g avhengig av hvor hardt en pakker.

Det vil si at 2 scoops vil totalt være 50-60g, og dermed nærmere doble det du får i deg per shake.

Dette ble sjekket med scoops fra 2 forskjellige bokser (vanilje og sjokolade, begge 3kg), og det kan dermed antas at dette ikke er et engangstilfelle.

Ikke bare vil dette gjøre at du går fortere tom for pulver, men du inntar flere kalorier enn forventet.

Jeg vil nok begynne å kun bruke 1 skje i steden for 2 per shake for å passe på at den kun inneholder 30g og ikke 50-60g.

Ville advare andre om dette, spesielt i en tid der mange passer på inntaket ekstra nøye pga. sommeren.

Ønsker gjerne tilbakemelding på om andre mener min tankegang har vært riktig her, og eventuelt hva jeg har gjort feil i mine kalkulasjoner. Takk!

PS!: La også merke til at MyFitnessPal har registrert denne varen feil.
Der står det at 2 scoops er 119 Kcal, noe som kun hadde vært riktig dersom 2 scoops totalt veide 30g.

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Bare å gi de beskjed det. Så retter de opp om det er feil. På deres Whey tech skal to scoops være 45gram, og det stemmer med kjøkkenvekten. Kanskje du har fått feil scoop:-)

Utlogget forenscam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sendte en melding til dem på Facebook, men har ikke fått svar.

Trodde også det kanskje var feil scoop som de sendte med, men nå har jeg sjekket 4 forskjellige dunker av type "100% Whey Protein" som jeg hadde stående.
Alle sammen har den samme 60ml scoopen som måler omtrent 25 gram pulver. Noen av disse har stått en stund hos meg også, så det er nok en feil som har vært der i minst et år eller to.

Får vel vente og se, kan legge det inn her når de har svart Smiley

Utlogget forenscam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Fikk svar!

Sitat
Vekten på pulveret vil alltid variere litt, det hender også at det blir tettpakket under tranport, ettersom pulveret "slår" seg sammen. Det vil da veie mer. Avviket du beskriver her er uansett unormalt høyt.

Sendte også inn info om selve bøtta så de kunne undersøke videre om hvorfor avviket var såpass stort.

Dagens visdom:

Husk å veie pulveret ditt når du får det!

Kommer aldri til å stole på at "scoop er scoop" igjen! biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!