Skrevet av Emne: Hvordan gjøre kroppen i stand til trening tidlig om morgenen  (Lest 3797 ganger)

Utlogget fenstrat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Hei.


Pga jobb og familie passer det best for meg å trene tidlig om morgenen, men dessverre er ikke kroppen min så glad i trening på dette tidspunktet - trener jeg f.eks. kondisjon kan jeg oppleve å bli ør eller få vondt i hodet.

Er det noe man kan gjøre for å få kroppen og hodet til å takle trening om morgene på en bedre måte? Regner med at kroppen rent fysiologisk ikke er nødvendigvis er rustet for trening om morgenen, men kanskje det er noe jeg kan gjøre for å bøte på dette.

Mvh Kenneth

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Er i samme situasjon selv og har trent på morgenen i 2 år nå. Det er en del ting som kan gjøres for å lette på situasjonen.

1. Det første er å prøve å gjøre tidsrommet mellom du står opp og trener lengst mulig. Det er ikke alltid så lett å gjøre noe med, men om du har et treningssenter i nærheten av deg og ett i nærheten av jobb, ville jeg valgt å trene på det nærmest jobb slik at du får lengst mulig tid på deg til våkne.

2. Gjør tidsrommet mellom frokost og trening lengst mulig. Her gjelder samme tips som over, men du kan også passe på å spise før du gjør eventuelle andre ting hjemme før du drar.

3. Når det kommer til hva du faktisk spiser til frokost må du bare prøve deg litt frem. Det avhenger av hva du føler er behagelig å trene med i magen og hvor mye energi du har. Det er også et triks å prøve å få i dag en kombinasjon av raske og trege karbohydrater. Noe annet som kan hjelpe på raskt opptakt av frokosten er å gjøre den flytende, som smoothie eller lignende. Personlig spiser jeg havregryn med melk og blåbær, juice og kaffe. Havregrynene gir meg trege karbohydrater, mens juicen sparker raskere i fra.

4. En annen ting du kan eksperimentere med er hva du spiser og når du spiser kvelds dagen før trening. Om jeg vet at jeg har en hard trening foran med dagen etter, eller jeg har følt at jeg har hatt mindre energi på trening i det siste, passer jeg på å spise kvelds med karbohydrater like før jeg legger meg. Brød, havregryn etc.

5. Mange bruker koffein før trening. Personlig er jeg ikke noen tilhenger av energidrikker osv, men tar meg gjerne en kopp kaffe. Det tar 1-1.5 timer etter du drakk kaffen, før koffeinnivået i blodet er på topp. Det første jeg gjør om morgenen er derfor å slå på kaffetrakteren  Wink Slik at jeg får i meg en kopp kjappest mulig og føler meg litt ekstra kvikk.

Det er de tipsene jeg har Smiley Ville spesielt sett på 3 og 4, da det at du blir ør eller får vondt i hodet er symptomer jeg ofte får dersom jeg ikke har nok mat innabords tidlig nok før jeg trener. Håper det kan være til hjelp. Lykke til  Wink

Utlogget fenstrat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Takk for mange gode tips!

Det slo meg nå at jeg glemte å nevnte at jeg pleier å trene før frokost. Jeg står typisk opp tidligere enn resten av familien, tar en kaffe og deretter en håndfull eller to (semi-raske karbohydrater i form av) en eller annen type frokostblanding, og så er det ut på løpetur.
Kanskje jeg rett og slett burde spise et litt mer ordentlig måltid når jeg står opp, og ta løpeturen et par timers tid etter det. Du har mange gode innspill til ting jeg kan da kan vurdere i forhold til mengde og type mat både til forkost og kvelden før.

Utlogget plebinho

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Superekornet kom med svært mange gode tips, så det eneste jeg (som for øvrig også er "morgentrener") kan gjøre er å supplere litt. Drikker kaffe så fort jeg har stått opp, noe som gjør at jeg merker at kroppen virkelig våkner før jeg begynner å trene.

Jeg har også ekstra lang oppvarming. Det jeg merker er at jeg løfter mye mindre om morgenen dersom kroppen ikke er helt "i gang", og da får jeg mye mindre ut av treningen. Prøv å i hvert fall sett av 15-20 minutter løping/roing/whatever før du begynner å trene.
Bodybuilder og kostholdsekspert boende i Oslo. Deltidsskribent for nettsiden Billigproteinpulver.com og jobber med kosthold og trening for et privat firma på dagtid. Bare spør hvis du lurer på noe. Smiley

Utlogget fenstrat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Superekornet kom med svært mange gode tips, så det eneste jeg (som for øvrig også er "morgentrener") kan gjøre er å supplere litt. Drikker kaffe så fort jeg har stått opp, noe som gjør at jeg merker at kroppen virkelig våkner før jeg begynner å trene.

Jeg har også ekstra lang oppvarming. Det jeg merker er at jeg løfter mye mindre om morgenen dersom kroppen ikke er helt "i gang", og da får jeg mye mindre ut av treningen. Prøv å i hvert fall sett av 15-20 minutter løping/roing/whatever før du begynner å trene.

Nok et bra tips. Rett og slett litt mer oppvarming ja. Starter alltid dagen med en kaffe, så det punktet er dekket. Smiley

Utlogget Niding

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Eg er relativt nybegynner, men trener ofte mellom kl 0530-0700 pga jobb. Eg står da gjerne opp ein knapp time før trening, og stikker rett i kjøleskapet, og lager meg ein grei frokost. Inntar frokost foran nyheter, emails etc som gjerne er jobbrelatert, slik at den tidlige forkosten blir noelunde fornuftig. Når eg kjem på studioet 40-60 minutter seinere så er kroppen 100% våken og klar for trening.

Folk er forskjellige, men funker for meg  Smiley

Utlogget fenstrat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Nå har jeg hatt opphold i løpingen i flere måneder, men har såvidt kommet meg igang igjen. Tok en kort løpetur en ettermiddag sist helg, og fikk faktisk de samme symptomene jeg pleier å få om morgenen, altså dette med ørhet/svimmelhet. Underlig at jeg fikk dette selv på ettermiddagen.

Løp en kort tur i dag tidlig, og hadde det samme problemet. Startet morgenen med havregryn med litt müsli oppi, etterfulgt av en kopp kaffe og et stort glass vann. Følte meg ganske våken, og en drøy time senere var jeg ute og løp, med svært moderat suksess.
Tips jeg fikk tidligere i tråden har, og som jeg skal prøve neste gang, er å få i meg litt raske karbohydrater (f.eks. juice), og bruke enda lengre tid på oppvarming.

Skal også prøve dette med å vente litt lengre mellom oppvåkning/frokost og trening, men dette får bli en plan B dersom ikke noe annet fungerer, da det pga familie etc passer best å komme meg raskt ut om morgenen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!