Skrevet av Emne: Trening og kosthold for fibromyalgipasient (hjelp!)  (Lest 5984 ganger)

Utlogget SkinnyC

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Trening og kosthold for fibromyalgipasient (hjelp!)
« : 27. februar 2017, 13:32 »
Hei alle sammen! Min mor er i begynnelsen av 60 årene og har i mange år hatt diagnosen fibromyalgi, noe som har gått hardt utover livskvaliteten hennes og som har ført med seg noen forferdelige vaner. Hun er nå i ferd med å bli uføretrygdet, noe jeg er redd for kommer til å rett og slett knekke livskvaliteten hennes. Da jeg er i midten av tyveårene og ikke bor hjemme lengre har jeg ikke fullstendig innsyn i hva hun spiser og gjør på fritiden sin, men jeg vet at hun alltid har hatt et relativt dårlig kosthold bestående av mye fett, meieriprodukter og har dessuten alltid posesaus og dressing til alle typer matretter. Hun røyker daglig og ofte, og er kanskje det man kan kalle en hverdags/hobbyalkoholiker. Jeg har over lengre tid forsøkt å foreslå en kostholdsendring samt fysisk aktivitet, men for en med datakunnskaper som ikke strekker seg lengre enn til å bruke Facebook så kan jeg tenke meg det er vanskelig for henne å søke til nettet på egenhånd for informasjon og motivasjon til å begynne.
Jeg vil så veldig gjerne få tilbake den aktive og livsglade moren jeg husker fra barndommen. Jeg er redd for at om det fortsetter i dette sporet, vil hun ikke kunne dele de store øyeblikkene i sin datters(mitt) liv som f.eks visninger og boligkjøp, ferier, bryllup og det å være aktiv med eventuelle barnebarn. (Hun klarer omtrent ikke gå 30m før hun må stoppe opp og hvile).
Hun får stadig vekk nye smertelindrende medisiner og henvisninger til kiropraktor ol.
Personlig er jeg under den oppfatning om at vestlig medisin bare setter problemene på pause og at naturlig medisin som mat og mosjon er den aller beste løsningen.

Jeg har derfor lyst til å lage en kostholds- og treningsplan som hun gradvis kan tilvenne seg og som ikke oppleves som et naziregime og mister motivasjonen over. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som selv har diagnosen eller er pårørende, som kan dele tips vedrørende kosthold og trening?

Help
På forhånd, takk.

Utlogget PTRobin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hei!

Så kjedelig å høre at moren din sliter med fibromyalgi! Jeg har jobbet med mange som har denne tilstanden og sykdomsbildet varierer veldig fra person til person. Noen dager er værre en andre og noen dager er noen ledd vonde og andre ikke. Så å gi et konkret program er vanskelig og det er for lite forsking som er gjort til å gi en konkret plan.

Trening og styrketrening ser ut til å ha god effekt på mange. samtidig som endring av kosthold, og redusering av stress og psykiske belastning og nok og god søvn er viktige faktorer.  Røyking og alkohol er da selvfølgelig ikke noe som er anbefalt i en slik tilstand.

Det er publisert en systematisk oversikt(cochrane review) over studier på dette feltet som viser at styrketrening hjelper. samtidig er utholdenhetstrening vist å gi god effekt på søvnkvalitet og å redusere smerte:

"This review provides evidence that 16 to 21 weeks of moderate- to high-intensity supervised group resistance training using resistance machines or free weights and body weight for resistance has several large and clinically important positive effects on wellness, symptoms, and physical fitness of women with fibromyalgia. There is evidence that eight weeks of aerobic exercise may be superior to moderate-intensity resistance training for reducing pain and improving sleep in women with fibromyalgia. " "http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD010884/full"

Jeg ville anbefalt å fokusere på enkle bevegelser som hun klarer å utføre og gradvis belaste de litt og litt.. Siden du beskriver at hun er i så dårlig form så er det ikke mye som skal til, knebøy med kroppsvekt og enkle øvelser på gulv kan i starten være nok. Øker hun styrken sin vil alt annet hun gjør bli en mindre belastning for kroppen.

Start med å gå korte turer ute, gå så lenge hun synes er ok og snu, sett opp mål etterhvert som turene blir lengre og lengre.Typ. lyktestolpe nr x etc

Søvn. Viktig å få rutine på søvnmønsteret, legg seg på samme tidspunkt og stå opp på samme tidspunkt. Få en rutine der og få den indre klokken til å tikke. Google "circadian rythm" for å se hva det har å si på stress og andre psykiske lidelser.

Du skriver videre at hun får henvisninger til kiropraktor. Jeg ville hørt om hun kunne få henvisning til trening hos fysioterapeut, hvor hun kan få oppfølging over lengre tid. Personer med reumatisme og fibromyalgi kjenner sykdomen forskjellig derfor krever det ofte tilpasninger fra dag til dag og uke til uke. Noen har problemer med leddene i hånden og kan da ha problemer med å gripe, andre dager kan det være kneet.

Samtidig som all endring krever det motivasjon. Jeg ville konfrontert moren din med det du skriver her," Jeg er redd for at om det fortsetter i dette sporet, vil hun ikke kunne dele de store øyeblikkene i sin datters(mitt) liv som f.eks visninger og boligkjøp, ferier, bryllup og det å være aktiv med eventuelle barnebarn" og spør hun rett ut hva hun tenker om det, og la henne tenke over det.

Si at du er redd for å miste henne til sykdommen, og hjelp henne gradvis med enkle grep med kosthold og trening. Vis at du er glad i henne og bryr deg!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!