Fallskjermjeger

<< < (3/33) > >>

pax2k:
Tja.. Vet ikke helt hva det er å si..  For meg var det i allefall en enorm overgang fra deilig sommer sammen dama til kalde Rena leir.  :(

De første dagene er det mye vente tjeneste på rommene og STOR usikkerhet blandt dem du er sammen med.. alle har liksom hørt av en som hadde en venn som kjente en fallskjermjeger osv..

Det er rimelig slapt de første  2. 3 dagene da dette kun er en utsiling av de minst egnede (styrke og iq tester).
Du bør HELT klart være åpen for alle mennesker og skaffe deg så mange venner som mulig.  Dette er noe du kommer til å trenge etterhvert som frustrasjonen brer seg..

Dersom du kommer igjennom grovututtaket vil du få utdelt alt utstyr og HELVETE starter..

Denne perioden vil vare ca. 30 dager hvor ca. 200 skal bli 15-20.  
I denne perioden er (var i allefall) det løpeplikt HELE tiden.  Du må ha et nummer på brystet som du ALLTID må ha på deg.
En 2-3 dagers øvelse starter kun en dag eller to etter grovutsilingen.  På denne øvelsen kan du bare glemme og sove. Alarmer og drilling på teltkneppng, primus, osv 24/7.
Du må huske på at dette også bare er for å sile ut de minst motiverte..

Etter dette er det masse skyting, drilling på ting (telt, primus, pusse ag osv) og LØPING i det uendelige.

Hva som skjer etter dette aner jeg ikke, men jeg vet at på slutten av de 30 dagene er det en stor avsluttningsøvelse hvor de allerfleste gir seg.  Øvelsen pleier å starte på en onsdag (tror jeg), og vare nesten en uke.  DEN ER ET HELVETE PÅ JORD!!
På søndagen der gir 90% av de resterene seg. På rena kalles denne dagen bare for "Blody sunday" :\  .

Etter dette vet jeg bare det ryktene sier.. Men etter det er det et endelig opptak av fallskjermjegere og selve utdanningen starter.

vell... mere er det vel nesten ikke å si...
Jeg var der i ca. en uke og på den uken fikk jeg flere venner en på et semester på høyskolen.
Mange av de jeg bodde på rommet mitt havnet i troppen min senere.  Det var fett.

Av alle de jeg ble kjennt med ( ca. 20), var det en av de som ble fallskjermjeger.

Jeg trakk meg fordi jeg skjønnte at dette ikke var noe for meg.. Jeg er nok slappere en trodde  :)

LYKKE TIL!

er det august inntaket er i år også ?

dbazzer:
takk for svar. interessant lesing :)
etter det jeg har hørt, vil opptaket starte i august i år også. forresten, var det i fjor du prøvde deg?
hvilke avdeling (og hvilke leir) ble du overført til?

pax2k:
Heihei.

Det var i fjord ja.  6. august på rena leir.

De som gav seg/ikke kom videre de første ukene kunne velge mellom:

1. Telemarks Bataljonen (som er flyttet til Bardufoss, eller noe sånn).

2. Grensejeger på russengrensa (Svarte Finnmark).

3. 2 jeger tropper på Hyseby leir. (leiren ligger rett vet forsvarets overkomando, Oslo).

Selv valgte jeg Hyseby.  Ikke veldig langt hjem,  har masse venner og familie i Oslo.
Trodde det skulle være mildt og fint der, men de fleste øvelsene hadde vi rundt rena og terningmoen og der er det kald når vinteren er i dag!!  Fikk frostskader på 3 fingre på en av øvelsene vi hadde. :(
Hadde 54 feltdøgn der..

dbazzer:
trodde man bare blir overført en plass jeg, hvis man gir seg/ikke kommer videre. har hørt at man blir overført til enten garden eller gsv.
Telemarks bataljonen holder til på rena leir nå :) ser ut som en spennende tjeneste det også.
jeg bor 20 min unna terningmoen, og 50 min unna rena, så jeg vet at det er kaldt rundt her til tider :)
at jeg ikke bor så langt fra leiren er også en grunn til at jeg absolutt kunne tenke meg å tjenestegjøre som fallskjermjeger. pluss at tjenesten ser skikkelig spennende og utfordrende ut! :)
håper bare dem godtar søknaden min :Rifle:  :D :D

btw, jeg har hørt at 5 km skal løpes på idrettsbanen i leiren? er det tilfellet?
og gikk dere mye med sekk den tiden du var der?

Jeg setter stor pris på at du forteller om dine erfaringer derfra! :Skål:

hah85:
fallskjerm jeger ja
bukker dypt for de gutta der..

gutter med selvbeherskelse ihvertfall..


<irony>fallskjerjegere og andre spesialstyrker er MAMMADALTER!</irony>


hehe.. neida.. lykke til.. svirrer mye rykter om sånne tjenester... alle har vel hørt sitt om uker uten søvn og 200kg sekk som skal brukes som ballast når man synes det blir lett og løpe doggis opp bakker  :Smashfreak:

noe er nok overdrevet, men jeg vil tro man får kjørt seg..

hehe.. se her! et helt innlegg som ikke hjelper noen med noe! wehey!

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side