Tips ved kjøp/salg av bolig

(1/1)

JanB Diddl etc:
I og med at jeg tenker på å flytte så har jeg en million, ja kanskje en milliard, spørsmål om flytting og kjøp/salg av bolig. Dette har jeg ikke greie på overhodet. Er det noen som kan komme med noen tips? Alt mottas med takk. Men det jeg bl.a. lurer på er følgende:

1. Meglere:
Hva bør man tenke på ved valg av megler?

2. Salg:
Når er det lurt å selge på året?
Er det mulig å basere seg på å kjøpe før man selv har solgt? (dette er vel problematisk?)
Hva er vanlig overtakelsestid?

3. Praktiske ting rundt flytting:
Er det lurt å gjøre alt selv?
Har noen erfaring med flyttebyråer?

UpAndComming:
1. Få tak i en som er lokal, og kjenner nærmiljøet.

2. Sommer og juletider er alltid dødtider, og budrunden kan gå tregt med få intressenter. Ellers er det vel hipp som happ, men tiden vi er inne i nå og høsten er som regel tider på året hvor det er litt fart.

Det er alltid et problem å kjøpe før du har solgt siden du kan ende opp med å sitte med to boliger lenger enn beregnet, og det blir naturlig nok dyrt.

Alt fra 1-4 uker... noen ganger 3 måneder. Folk er som regel fleksible her.

3. Billig å gjøre alt selv, greit å få andre til å gjøre det. Etter å ha flyttet et par ganger er en ting helt klart. Jeg for min del skal aldri, ALDRI, bære en eneste kasse selv neste gang jeg skal flytte......

Tabaqui:
Sitat fra: JanB diddl etc på 01. mai 2005, 15:44

Er det mulig å basere seg på å kjøpe før man selv har solgt? (dette er vel problematisk?)
Hva er vanlig overtakelsestid?

Er midt i prosessen selv, og vi har kjøpt, men ikke solgt. Har ikke hatt visning eller noe, men det er rett rundt hjørnet, så satser på at noen faller for idyllen nå om våren og bestemmer seg fort.....  ::smile::. Har man et OK forhold til banken går det som regel greitt å fryse lånet en stund, men er selvfølgelig en sjanse å ta. Kommer jo an på hvilken tilstand det du kjøper er i også. Kan jo være greitt å ha litt tid til evt. opp-pussing. Noen i familien solgte først og kjøpte ett renoverings-objekt etterpå. De skal være ute til 15.mai og dit de skal flytte er langtfra klart, så de stresser litt kan du si.

Bamse Bjørn:
Sitat fra: UpAndComming på 01. mai 2005, 22:38

3. Billig å gjøre alt selv, greit å få andre til å gjøre det. Etter å ha flyttet et par ganger er en ting helt klart. Jeg for min del skal aldri, ALDRI, bære en eneste kasse selv neste gang jeg skal flytte......

Dersom du har skikkelig TUNGE ting som piano, orgel etc så er det jo moro å bære det sjølv :)

kennyo:
Hvis du skal bruke megler, så styr unna Notar! Kjenner flere som har brukt dem, og 0 er fornøyd!  >:( Og det gjelder både de som kjøper og selger... De er svært dyre, og det er bare tull at de oppnår bedfre priser enn andre. Og om de gjør det, er det jo de som stikker av med det ekstra uansett.... Ellers er det som andre sier en fordel at de har lokal kunnskap. Hent gjerne inn tilbud fra flere, og la de "konkurrere" med hverandre. Erfaringsmessig er ikke sommeren den beste tiden å selge på. Mange er på ferie, og du får derfor ikke så mange interresenter til deg. Men kjøpe derimot ;-) Tips: Sjekk jevnlig annonsene i det området du er interresert i. En fordel å finne en bolig som har lagt lenge ute for salg, det kan tyde på at ikke mange er interresert (det er forøvrig sikkert en grunn til det...) Men her er det muligheter til å gjøre en grei deal, hvis selger er desperat nok.

Når det gjelder flyttebyrå, er det nok en smakssak, du må nesten sjekke hva det koster, og vurdere om det er verdt det i forhold til en ekstra "treningsøkt", og evt. hva du har tid til. Lykke til

Navigering

[0] Oversikt