Skrevet av Emne: mr. fætso prøver seg  (Lest 3814 ganger)

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

mr. fætso prøver seg
« : 26. september 2013, 19:30 »
Hei! Bestemte meg så brått for å forandre den heller labre og lite helsemessige livsstilen min i slutten av juli måned. Jeg er 22 år og veide den gang 95,5 kg fordelt på 186 cm. Gjorde mye research rundt det å spise sunt og trene regelmessig og fant til slutt ut at det å loggføre måltidene var et must. Bruker derfor MyFitnessPal - som har vært til enorm hjelp! Var nede i 88 kg forrige uke, men gikk litt opp igjen i helgen og dagene før (muligens pågrunn av kreatin) til ca. 88,8 kg - fortsatt en bra vektnedgang føler jeg.

Jeg har merket det godt på vektene (selv om de er skammelig lave) at jeg har fremgang. Jeg startet vel på 45 kg i benkpress den 29. juli 2013 og er oppe i 60 kg nå. Markløft startet jeg på 65 kg og er oppe i 90 kg nå. Knebøy var på 60 kg og der har jeg økt til 72 kg. Mangler å få sjekket teknikken helt 100% på knebøy spesielt, da jeg kjenner et lite ubehag en times tid etter hver styrketrening.

Treningen foregår i hjemmet. Jeg bruker 5x5 programmet med autoregulering mandag, onsdag, fredag, samt HIIT-løping på tredemølle tirsdag, torsdag og av og til i helgene. Jeg ligger for tiden 500 kcal i underskudd, så økning på styrke forventer jeg ikke med det første, men en nedgang i fettprosent har jeg allerede merket godt på målene.

19. august 2013:
Brystkasse - 105,3 cm
Mage - 99 cm
V. biceps - 31 cm
H. biceps - 32 cm

15. september 2013:
Brystkasse - 100 cm
Mage - 97 cm
Midje - 88,5 cm
Hofte - 100 cm
V. biceps - 32,5 cm
H. biceps 32,5 cm

Jeg har en Polar FT80 klokke med pulsbelte som jeg bruker for å holde en ca. oversikt over hvor intensive treningene har vært - samt å finne ut ca. hvor mye mer mat jeg må spise etter hver trening for å kompansere for brukt energi.

Som mål vil jeg kunne øke mye i styrke til neste sommer, samt gå ned i fettprosent. Om fremgangen både fysisk og antall kilo vekter fortsetter som nå har jeg god motivasjon!

Matplanen består for det meste av kylling, kjøttdeig, fisk, fullkornspasta, ris, kyllingpålegg, egg, mais, havregryn, banan osv - bare gode matkilder og det beste av alt er at det føles ikke ut som en diett - det er en livsstil. Jeg spiser som sagt 500 kcal underskudd, dvs for meg 2200 kcal daglig og jeg går nesten aldri sulten, noe jeg synes er kjempeflott. Av kosttilskudd tar jeg ZMA, kreatin og proteinpulver.

Valgte å lage meg en logg her for å få bedre oversikt over treningen, siden hukommelsen av og til svikter, og penn og papir er en død uttrykksform for meg.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #1 : 26. september 2013, 19:32 »
Mandag kjørte jeg 2 timer med teknikkterping på knebøy og benkpress på lavere vekter. Filmet meg selv og sjekket og korrigerte teknikk. Fortsatt litt å gå på, så må øke mobiliteten min ved å tøye ut godt hver dag for å kunne komme dypt nok ned uten å gå i halv-sumo bøy. Fokuserte på godt kontakt under foroverbøyd roing og fokuserte mye mer på teknikk - kjente det mye bedre i musklene. Man lærer mens man lever og man lærer kun av å prøve. Håper at jeg får alle teknikkene inn til slutt.

Tirsdag ble det brukt mye tid på tøying og teknikkterping igjen. Merket at helt i bunn av knebøy (når den skal under 90 grader) så knekker ryggen min seg uansett. Noen tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Onsdag ble det trent som normalt, med mer fokus på teknikk igjen.

Knebøy 5x5
1x5 - 62 kg
1x5 - 67 kg
1x5 - 69 kg
1x5 - 72 kg
1x5 - Droppet ned til lavere vekter og prøvde med all min makt å få rompen lengre ned uten å få krom i rygg uten suksess.

Markløft 3-5x5
1x5 - 88 kg
1x5 - 90 kg
1x5 - 92 kg
1x5 - 94 kg
1x5 - Regnet ut feil på progresjon, så droppet siste settet da jeg allerede hadde økt til 92 kg på 4. sett.

Skulderpress 5x5
1x5 - 32 kg
1x5 - 37 kg
1x5 - 39 kg
1x5 - 42 kg
1x5 - 44 kg

Chins/nedtrekk - Kjører alternativ her siden jeg ikke har tilgang på nedtrekk og chins, samt jeg ikke klarer chins ennå.
1x5 - Kroppsvekt
1x5 - Kroppsvekt
1x5 - Kroppsvekt
1x5 - Kroppsvekt
1x5 - Kroppsvekt

Idag:
HIIT på tredemøllen utført. 5 minutt oppvarming, 15 minutt totalt. Intervall på 20 km/t til kollaps, pause til pulsen er nede på 120-130, rinse and repeat. Ifølge FT80 - 186 kcal forbrent. Kjenner kroppen sliter med å få i seg nok oksygen etter 90%+ av makspuls intervall. Spent på å se forbedringen om 1 år! Motivert som søren når jeg kjenner det svir i kroppen etter HIIT-sprinting. Tøyet ut godt og gjorde en slags dynamisk nedtrapping om man kan kalle det det etter dusjen for å samtidig forsøke å øke mobilitet og fleksibilitet i bl.a hofteleddsbøyerne.

Når det er sagt håper jeg at jeg går ned nok i fettprosent til jeg føler meg komfortabel med å gå opp igjen før vektene stagnerer pågrunn av kaloriunderskudd.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #2 : 27. september 2013, 22:08 »
Fredag

Knebøy 5x5
1x5 - 55 kg
1x5 - 58 kg
1x5 - 62 kg
1x5 - 65 kg
1x5 - Kjente en skikkelig strekk i lysken etter siste settet (men følte teknikken ble bedre og vektene ble lettere denne gangen!) så kjørte på med et sett med goblet squat istedenfor. Kjenner etter bare noen dager med tøying så er bevegeligheten og stivheten forbedret mye. Smiley

Benkpress
1x5 - 45 kg
1x5 - 50 kg
1x5 - 55 kg
1x5 - 60 kg
1x5 - 62 kg

Foroverbøyd roing
1x5 - 40 kg
1x5 - 45 kg
1x5 - 50 kg
1x5 - 52 kg
1x5 - 54 kg

Ifølge pulsklokken ble det 232 kcal forbrent iløpet av 40 minutter. Ikke intensivt, men fikk god kontakt med musklene, spesielt på roingen. Fikk skikkelig spenn i kroppen under noen av settene med benkpress, men ble litt dårligere mot slutten. Kjennes ut som at venstre skulderblad lager en bedre base mot liggeflaten på benken enn høyre, hmm...

Alt i alt fornøyd med treningen idag. Blir vel muligens HIIT i morgen og søndag også.

Utlogget 12345---

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

Sv: mr. fætso prøver seg
« #3 : 27. september 2013, 23:25 »
Ser ut som du har lagt opp til et bra treningsløp med riktige øvelser, bra fokus på kosthold, og fornuftig progresjon. Når du mener knekk i ryggen på knebøy, mener du at du blir for foroverlent? Trener du med belte? Er fint å trene så mye du klarer uten belte for å styrke coren, men på de tyngste setta kan du godt bruke belte, noe som hjelper deg å holde deg mer stabil. Tren core utenom også ( planken, sideplanken, osv. ). Tren også bakside med strakmark, nordic hamstring osv.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #4 : 28. september 2013, 10:06 »
Takk for det. Når jeg mener knekk på ryggen mener jeg at jeg har fint spenn i ryggen og kroppen ellers, helt til jeg kommer til 90 grader og skal litt under så mister jeg automatisk spennet og korsryggen buer seg utover, uansett hvor hardt jeg prøver å holde spennet. Jeg tøyer ut opp til flere ganger om dagen nå for å forhåpentligvis fjerne denne feilen.

Jeg har kun brukt belte en gang, og det var når jeg økte til 72 kg i bøy. Jeg leste et sted at man helst skulle la være å bruke så mye belte i starten for å fortere bygge opp coremuskulatur, så da droppet jeg det. Merket jo at løftene ble MYE lettere med beltet, og 72 kg i bøy gikk veldig lett, men grunnet manglende skikkelig knebøystativ (bruker en hjemmelaget benkpress jeg laget med høy plassering av stangen) gjør at avløftet og hele opplegget er helt forferdelig for ryggen. Har designet og bestilt et skikkelig et av onkelen til forloveden som er lærer på mekanisk linje, så håper det kommer fort så jeg kan øke i vekt på bøy igjen - for som det er nå blir det uaktuelt å legge på mer vekter i frykt av skade.

Når du sier tren strakmark, mener du at jeg skal legge dette til i treningsprogrammet (jeg leste at man ikke skulle endre på treningsprogrammet) med skikkelig vekter og fokus på styrkeøkning, eller som en lett øvelse jeg kan gjøre på fridager/oppvarming før styrketreninger? Til nå har jeg dynamisk oppvarming og goblet squat som oppvarming før styrketrening, samt tøying 30 minutter før. Beklager langt svar og mye kluss...

Utlogget 12345---

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

Sv: mr. fætso prøver seg
« #5 : 28. september 2013, 16:28 »
Nei, bare kjørt programmet du har til å starte med. Ikke forandre på opplegget du har. Men å legge inn litt core øvelser går helt fint.

Når du mener mister spennet, mener du at ryggen krummer seg forover, eller at du bare får litt mer svai i ryggen? Skal aldri tvinge deg selv til å få plankerygg om du har litt naturlig svai i ryggen naturlig. Jeg f.eks har en del svai i ryggen, og da holder jeg den naturlig hele veien i et løft. Bare stram og hold trykket, så du ikke krummer ryggen/faller forover så skal det være greit. Du mener sikkert at i bunnposisjon så går rumpa litt ut og bak og svaien i ryggen blir litt større? Det er jo bare en naturlig del av bevegelsen så lenge du ikke begynner å falle forover. Skyt gjerne hofta litt forover (jukk litt forover), på vei oppover om du føler dudu begynner å falle mye frampå på vei opp..

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #6 : 28. september 2013, 18:08 »
Aha! Da kan det hende teknikken ikke er så gal som jeg trodde... Er bare samboeren som har vurdert teknikken og de eneste retningslinjene jeg ga henne var - ryggen skal ha spenn i seg hele tiden.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #7 : 28. september 2013, 20:22 »
.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: mr. fætso prøver seg
« #8 : 28. september 2013, 22:57 »
Du skal bøye med nøytral, eller som florre sier, "normal" rygg ja. Bekkentilten du beskriver (florre jeg tror du forstod motsatt), er et problem som mange diskuterer, men selv har jeg aldri brydd meg om det (kanskje dumt). Så jeg vet ikke hva som skal gjøres med det, men vis du vekker opp "den store knebøyteknikkevalueringstråden" (den heter faktisk det), så får du svar av mange på forumet med peiling.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: mr. fætso prøver seg
« #9 : 29. september 2013, 10:39 »
bekkentilt i bunn...dette har mye med muskellengder og mobilitet å gjøre, jeg får faen ikke helt bort min, men jeg mister ikke spennet i bunnen...

jeg er iallefall skråsikker på at sålenge man ikke føler at korsryggen "glepper" i bunnen, så går det fint...

stram opp, og hold spennet i erektorene under hele løftet så går det fint
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #10 : 29. september 2013, 17:11 »
Jeg kjenner inget ubehag i bunn av utførelsen, men ifølge min samboer ser ikke ryggen min likens ut som i starten av løftet. Jeg så på videoer av blant annet Andre Midtby og hans teknikk ser jo helt praktfull ut i mine uerfarne øyner. Nå er det jo MANGE år siden jeg har fått trent muskler via styrkeløft og ikke rent fysisk arbeid, så stivhet og manglende mobilitet i ledd som ikke aktiveres daglig kan jeg se for meg at er godt tilstede... Jeg lever i håpet om at det blir bedre med tiden og at så lenge jeg ikke kjenner ubehag under utførelsen så er det greit nok. Om løftet er teknisk godkjent som dyp knebøy bryr jeg meg ikke om, det er jo kun for formen jeg trener.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #11 : 30. september 2013, 08:51 »
Søndag - 185 kcal HIIT - 5 minutt oppvarming, 10 minutt økt.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #12 : 30. september 2013, 19:50 »
Mandag - Dårlig, dårlig økt! Sliter med ondt i lysken ved utførelse av knebøy, men prøvde likevel. Måtte ende det etter første settet.

Benkpress
1x5 - 55 kg
1x5 - 58 kg
1x5 - 60 kg
1x5 - 62 kg
1x5 - 64 kg

Foroverbøyd roing
1x5 - 48 kg
1x5 - 50 kg
1x5 - 52 kg
1x5 - 54 kg
1x5 - 56 kg

Knebøy
1x5 - 55 kg - Sluttet grunnet lyskesmerter. Feel bad! :-(

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: mr. fætso prøver seg
« #13 : 02. oktober 2013, 21:07 »
Onsdag - Helt greit økt, god teknikk på knebøy, dog lavere vekt! (Onsdag skal ha 20% lavere vekt enn mandag og fredag) Litt smerter i lysken fortsatt, men går bedre.

Knebøy
1x5 - 50 kg
1x5 - 52 kg
1x5 - 54 kg
1x5 - 56 kg
1x5 - 58 kg

Markløft - GOD kontakt! Ble tungt og godt på slutten!
1x5 - 85 kg
1x5 - 87 kg
1x5 - 89 kg
1x5 - 92 kg
1x5 - 94 kg

Skulderpress - God kontakt!
1x5 - 37 kg
1x5 - 39 kg
1x5 - 42 kg
1x5 - 44 kg
1x5 - 46 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!