Skrevet av Emne: Kombinere styrketrening og utholdenhet  (Lest 3296 ganger)

Utlogget nybegynnerJente

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Kombinere styrketrening og utholdenhet
« : 08. desember 2005, 02:02 »
Hei.
Jeg har nettopp startet å trene på et treningssenter. Har trent et fullkroppsprogram der i snart 2 mnd.
Jeg har lyst å kombinere denne stryketreningen med utholdenhetstrening, slik at jeg i tillegg til å bli sterkere får bedre kondisjon og forbrenner litt fett.
Kan vel sies at jeg er jente, 23 år, 1.68 høy og veier rundt 68 kg.

Har jeg planlagt treningen min fornuftig dersom jeg;

trener fullkroppsprogram mandag, onsdag og fredag. Disse øktene avslutter jeg med å kjøre 20-30 min lett kardiotrening (60-75 % av makspuls) på tredemølle.
Videre tenker jeg å drive utholdenhetstrening(med litt høyere puls - ca.75-85% av makspuls) på tirsdager og torsdager, der jeg varierer mellom jogging, langrenn og spinning. For så å kanskje legge inn en økt med intervalltrening på lørdager når jeg har opparbeidet meg et lite grunnlag.

Vil dette treningsopplegget fungere bra dersom min målsetning er å få mer muskler, forbrenne litt fett og forbedre kondisen min??

Jeg vet kosthold er viktig. Tenker over hva jeg spiser, men skal sette meg litt mer inn i kcal, proteiner osv også.

Utlogget Human

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

SV: Kombinere styrketrening og utholdenhet
« #1 : 08. desember 2005, 16:02 »
Jeg mener du da har satt opp et ypperlig program! Trener selv på treningsstudio 3 ganger i uka, og langrenn 2 ganger i uka.. En av langrennsdagene kjøres da med intervaller! Funker kjempe fint for meg, fordi jeg er også ute etter en kombinasjon!
Har lenge trent ski, men vil også bygge opp en kraftig kropp i tilegg!
Men så kommer forskjellen på styrketrening som du vil ha og kroppsbygning.
Trodde selv jeg trente styrke, men så leste jeg denne posten-> http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=051124_kroppsbyggingvsstyrketrening
Les litt mer rundt på forumet, og du vil finne flere nyttige tips til å gjøre denne kombinasjonen best mulig! Lykke til!
Cheesy

Utlogget nybegynnerJente

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Kombinere styrketrening og utholdenhet
« #2 : 08. desember 2005, 23:14 »
Takk for svar.

Da tror jeg at jeg fortsetter slik jeg har tenkt. Så fremst ikke noen andre har konstruktiv kritikk å komme med? alt kan jo som kjent forbedres...

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Kombinere styrketrening og utholdenhet
« #3 : 09. desember 2005, 14:27 »
Får og i det hele tatt få noe ut av jogging untatt forbrenning så må man nok jogge minst 3dager i uken, personlig ville jeg ikke kombinert Styrke/Kondis som -Beck- sier du blir fort overtrent av og drive å slik, ihvertfall når du trener 3ganger i uken et fullkroppsprogram.
men det kommer an på hvorhardt du kjører deg, jeg prøver alltid og yte 100% på trening selv om det ikke alltid er like enkelt. Det er vell opp til hver enkelt å vurdere situasjonen sin, men får min del er kondisjon/styrke ikke noe alternativ. Men du kan jogge en 15-20minutter etter trening da om du har krefter igjen til det, hjelper på forbrenning men desverre ikke så mye på kondisjon. Lykke til
Pain Is My Friend

Utlogget nybegynnerJente

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Kombinere styrketrening og utholdenhet
« #4 : 20. desember 2005, 00:14 »
Jeg tenker nå å bytte ut mitt fullkroppsprogram til et 2-splitt program. Da vil jeg kjøre splittene annehver gang, som da tilsier at jeg kommer til å trene styrke 3-4 ganger i uka. (har da en dags pause mellom hver styrektreningsøkt, og vil da få noen dagers hvile på hver splitt).
Videre vil jeg heller fokusere på å forbedre kondisjon fremfor å forbrenne fett. Dermed tror jeg at jeg kutter ut kardio etter styrkeøktene, og heller fokuserer på å drive utholdenhetstrening (som jogging, spinning, ski, innebandy) 2-3 dager i uka. Utholdenhetstreningen vil da foregå på de dagene jeg ikke trener styrke. Med dette opplegget vil jeg få en hviledag i uka der jeg ikke trener i det hele tatt.

1. For uthoholdenhetstrening med puls på ca.75-85 % av max. puls vil jo også forbrenne litt fett?

2. Tror dere dette opplegget vil føre til at jeg blir overtrent??

3. Hvor lenge bør en styrkeøkt vare ved 2-splitt? Vil ca. 1 time være fornuftig, med et tillegg på noen minutters oppvarming på sykkel/tredemølle?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!