KROKTREKKING / HOOKPULLING

(1/1)

vegrum:
Tenkte jeg skulle skrive en kort artikkel om denne ”sporten” jeg har blitt forelsket i.

KROKTREKKING

Kroktrekking er nok en av de minste sportene i verden, men samtidig en av de råeste. De fleste plasser hvor jeg ser kroktrekking bli utøvd (på andreplass etter håndbak) er på fester, særlig bygdefester der lokale helter blir så fulle (av mot?) at de er nødt til å utfordre enhver som går forbi til å trekke krok, om det så koster dem avslitte leddbånd, fingre ut av ledd eller i verste fall brekte fingrer. Denne obskure sporten om man kan kalle den det, har så altfor lenge vært innestengt i røykfylte spritstinkende lokaler der den eneste regelen er å rive og røske til den ene personen ligger sprellende over bordet, tryglende om å få beholde fingeren.

Men kroktrekking har også funnet sin vei ut i lyset, ledet av ildsjeler som vil at denne ”sporten” skal bli kjent. Alle vet jo hvordan man trekker krok, alle kan trekke krok, men noen vet det mye bedre enn andre…

For de som ikke vet hva det vil si å trekke krok kan det forklares slik. To personer sitter rett foran hverandre på hver sin side av et bord. Man ”krøker” langfingeren sin, og ”fester” den sammen til/med motstanderens langfinger. La oss si at i dette eksempelet bruker man høyre langfinger, i så fall skal venstre fot hos begge personer settes mot hverandre med utsiden forover slik at det på en måte lages en ”hake”. Slik at man på den måten ikke drar hverandre rett ut av stolen, men at man får et stopp, et vippepunkt. Høyre arm skal være rett før man starter å dra. En tredjeperson passer på at begge utøveres armer er rette, og gir signal om start når begge er klare. Når signalet er gitt, handler det som sagt å dra den ene personen enten over bordet, dra til en ikke lenger klarer å holde seg fast med krokfingeren osv. osv. det finnes mange forskjellige regler ute i det fri.

Kroktrekking er som med andre kraftsporter en blanding av styrke og teknikk, mikset til en blanding av spenning og noen ganger dramatikk. Musklene som brukes under trekkingen er for det meste de samme som man bruker når man gjør ro-øvelser som f.eks sittende kabelroing eller en-arms hantelroing. Jeg vil si den beste øvelser er sittende en-arms kabelroing, da får man akkurat (så å si) samme bevegelsen som under kroktrekking. Latsene, biceps, bakside skuldre, nakke og ikke minst grepet er ganske sikkert de viktigste musklene. Langfinger burde også herdes på en slik måte av ledd, sener, hud og muskler blir sterke nok til å tåle de harde påkjenningene som igangsettes under trekkingen. Tenk bare på hvor mye kraft som legges på å trekke en annen person ut av posisjon, med kun langfingerleddene som siste ”holdepunkt”.

Skaderisikoen er som nevnt over veldig stor. Jeg vet om folk som har fått fingre ut av ledd, knekte fingre og ”sprengte” fingre som følge av altfor stor påkjenning under trekkingen, men dette er saker og ting som er helt unødvendige, og kan selvfølgelig unngåes…

Derfor har jeg mekket sammen et regelark som har ganske fornuftige regler knyttet til denne sporten; utførelse etc. Riktignok første utkast som etterhvert sikkert på endres litt på, etter hvert som man oppdager nye ting som kan smettes inn, og enkelte ting som kan taes bort eller omformuleres osv.

I tillegg til dette har jeg laget og ”masseprodusert” en liten sak som skal brukes til kroktrekkingen, ”puller1o1”, eller en krokstropp. Med den unngår man i stor grad skader du ellers kunne påført deg under å med fingrene. Med stroppen blir det et mye behageligere og bedre grep, og man slipper å være redd for å vri fingrene på hverandre, ergo er kroktrekkingen blitt ”trygg”...


Mvh

Vegrum

Navigering

[0] Oversikt