Skrevet av Emne: gerilja kardio  (Lest 3154 ganger)

Utlogget kalleklåvn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

gerilja kardio
« : 20. januar 2006, 19:48 »
Hva er gerilja kardio? blush

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
SV: gerilja kardio
« #1 : 20. januar 2006, 19:51 »
Intervall trening. Wink
Hjelper på fettforbrenning!
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
SV: gerilja kardio
« #2 : 20. januar 2006, 19:54 »
Søk her på treningsforum, så finner du nok ut mer. Wink
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget jhoNbGood

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

SV: gerilja kardio
« #3 : 21. januar 2006, 04:00 »
Det er intervall trening ja!

20sek hard intensiv sprining, sykling etc. og 10sek hvile.. så det samme om igjen!
Med oppvarming og nedtrapping tar en dags økt ca 12-15min!

Da burde du ha svettet som en gris.. og jeg synes det stod noe om på den siden at intervall var noe av det beste uten å tape muskelmasse..

"And the Strong were separated from the weak"

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

SV: gerilja kardio
« #4 : 21. januar 2006, 04:34 »
http://www.cs.unm.edu/~wneumann/files/guerilla_cardio.pdf

Det er ei stund siden jeg lest fila, men jeg mener å huske at det stod noe om at man gjerne kunne kjøre det på tom mage på morgenen. Kanskje det funker, men lykke til sier jeg. Jeg har i alle fall ikke sjans til å greie å gjennomføre det skikkelig på det tidspunktet.

Utlogget Bygger'n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

SV: gerilja kardio
« #5 : 21. januar 2006, 17:47 »
If you want great things out of your body, you need to put great fuel in it.  - Iron Addict

Gratulerer med å ha sett lyset, og velkommen til menigheten! Knebøyracket er ditt alter, og magnesium ditt englestøv. Blod, svette og tårer skal du ofre, og muskler og makt skal du få! - Stallion

2 stk. meniskskader.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: gerilja kardio
« #6 : 05. januar 2008, 12:45 »

Selv har jeg hatt tro på klassisk intervall (5 drag av minimum 3 minutter så man får minst 12 minutter (helst opp mot 15) i 85-95% av MHR), men jeg har blitt litt nysgjerrig på guerilla cardio. Men den teksten man nesten hele tiden (linken over) finner enten direkte eller indirekte er IMHO litt useriøs og pretensiøs. For eksempel,

Sitat
Compare endurance vs. short-distance speed athletes: Look at the physiques of elite 100-meter sprinters and then at long-distance runners, such as marathoners. There’s really no comparison, is there?  ot only do sprinters have better-built physiques, their body-fat percentages rarely stray above single digits.

så hvorfor

(i) sprintere trener guerilla cardio (hvorfor skulle en 100m sprinter trene på å bli flink til å ta 100m sprint vente 10 sek, ta en ny 100m sprint, og ikke på å ta én 100m sprint når man er uthvilt, hvilket er slik konkurranse er?),

(ii) det sies ikke eksplisitt, men i mine ører gis det en viss implikasjon at sprintere har mye bedre fettprosent. Alle langdistanseløpere jeg har sett har ganske begrenset med bilringer.

(iii) mye argumentasjon går mot å subbe rundt en time i 70% av MHR. Men hvordan sammenligner dette seg med f.eks 85-95% av MHR, som er gjennomførtbart, til å tyne seg i 95%++ som er direkte maschokistisk. Noen mener at man bør holde sg i 90-95% av MHR i intervall, mens andre mener at 85% er nok og det er bare vondt å tyne seg mer.

(iv) det er interessant at man kan få masse ytelse i VO^2 i løpet av en gitt periode. Men hva er langtidseffekten, når man sammenligner dette over f.eks 0.5-1 år? Og er det for trente eller utrente?

Var forøvrig en tråd om dette også her:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=496215&page=1#Post496215

Jeg er som dere sikkert skjønner ganske nysgjerrig. Noen som har noen synspunkter eller gode referanser?

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: gerilja kardio
« #7 : 24. januar 2008, 17:04 »
(1) Han mener jo selvsagt ikke at sprintere trener gerilja kardio. Det han prøver å si er at denne treningsformen har mye til felles med slik sprintere trener; altså korte arbeidsperioder på maks intensitet, etterfulgt av hvile, repetisjon, i motsetning til langdistanseløping.
(2) Langdistanseløpere har begrenset med bilringer, ja. Det er jo en fordel å være så lett som mulig når du skal løpe langt over lengre tid, derfor passer de vekta ganske nøye. Men fettprosent og vekt er ikke det samme. Sprintere har jo mye mer muskler enn langdistansløpere og kanskje ca samme mengde fett, dermed blir fettprosenten noe lavere. (5 kg fett gir enn lavere prosentandel på en 100kgs kropp enn en 50kgs kropp, see?) Artikkelen handler jo om å bli "muscular and lean", ikke "skinny and emaciated".
(3) skjønner ikke helt hva du spør om, men jo det er tungt å trene i sonen 85-95% og 95%+ lar seg ikke gjøre over særlig lang tid. Men i tillegg til å få en utrolig høy puls når man trener sprint/HIIT/gerilja osv vil du også få melkesyre og bli utrolig sliten av å sprinte/stoppe hele tiden (har med tilgang på ATP osv å gjøre)
(4) Personlig tror jeg ikke gerilja kardio er noe bra alternativ for folk som vil ha høyt maksimalt oksygenopptak, og god utholdenhet. Man får bra anaerob utholdenhet, arbeidskapasitet og hurtighet, men vil man bli utholdende bør man trene langkjøring og langintervall pluss litt innslag av kortintervall/fartslek osv.
Kan tenke meg at personer som har fått god fremgang i Vo2 på dette programmet, er personer som har liten treningserfaring fra før. Tror ikke topptrente langrenssløpere hadde fått samme fremgang ved å sprinte 8 intervaller 3 ganger i uka...

Utlogget Tryggis

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 496
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 496

  • Muskel på boks..
Sv: gerilja kardio
« #8 : 30. november 2008, 13:14 »
gjør det noe å kjøre gerilja'en med oppvarming og nedvarming med 10min eller 15min istedenfor 5min? eller raskere enn 50% på oppvarmingen og nedvarmingen..eller vil det bare fucke opp hele opplegget? Tongue

Hi. My name is Tryggis and I have a problem. I never expected it and I didn't plan for it. It just happened. And now, I'll never be the same. Hardly a minute passes when I don't think about it, salivate, and get the shivers. My own grandmother cringes in fright when she even hears about "it."

Yes, folks, I'm a deadlift-aholic. I don't just want to pull; I want to pull every minute of every day for the rest of my life. I dream about grinding out heavy pulls where the bar seemingly bends in half, and I jump at the opportunity to do speed pulls so quickly that I nearly castrate myself with the bar.

Utlogget donoren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: gerilja kardio
« #9 : 30. november 2008, 19:05 »
gerilja kardio er sykt hardt, jeg tror dette funker for de som vil miste bilringene rundt magen..

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: gerilja kardio
« #10 : 30. november 2008, 19:07 »
gerilja kardio er sykt hardt, jeg tror dette funker for de som vil miste bilringene rundt magen..

HONNØR!

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: gerilja kardio
« #11 : 30. november 2008, 19:09 »
gjør det noe å kjøre gerilja'en med oppvarming og nedvarming med 10min eller 15min istedenfor 5min? eller raskere enn 50% på oppvarmingen og nedvarmingen..eller vil det bare fucke opp hele opplegget? Tongue

oppvarming til hva for noe?
det greieste er at du har det i to forskjellige økter, slik at du ikke sender ut så mange forksjellige signaler til kroppen din, pluss at du bruker mye energi på "oppvarmingen" i stedet for styrkeøkta

HONNØR!

Utlogget Tryggis

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 496
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 496

  • Muskel på boks..
Sv: gerilja kardio
« #12 : 30. november 2008, 19:13 »
i geriljaen sine 12 min så er det 4min i starten og slutten man kjører 50% av de 8 øktene med 20sek med max..litt rot..men det var vel bare et spørsmål om det gikk ann å utvide geriljaen på minuetter, fra 12min-ca22min?
oppvarming til hva for noe?
det greieste er at du har det i to forskjellige økter, slik at du ikke sender ut så mange forksjellige signaler til kroppen din, pluss at du bruker mye energi på "oppvarmingen" i stedet for styrkeøkta


Hi. My name is Tryggis and I have a problem. I never expected it and I didn't plan for it. It just happened. And now, I'll never be the same. Hardly a minute passes when I don't think about it, salivate, and get the shivers. My own grandmother cringes in fright when she even hears about "it."

Yes, folks, I'm a deadlift-aholic. I don't just want to pull; I want to pull every minute of every day for the rest of my life. I dream about grinding out heavy pulls where the bar seemingly bends in half, and I jump at the opportunity to do speed pulls so quickly that I nearly castrate myself with the bar.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: gerilja kardio
« #13 : 30. november 2008, 19:18 »
i geriljaen sine 12 min så er det 4min i starten og slutten man kjører 50% av de 8 øktene med 20sek med max..litt rot..men det var vel bare et spørsmål om det gikk ann å utvide geriljaen på minuetter, fra 12min-ca22min?
Såfremt man ikke messer med de korte ekstremt intense øktene og den lille pausen imellom øktene, så er det null problem å utvide opp/nedvarming. Poenget er å bare ha høy nok intensitet i lang nok tid (altså summen av den delen av intervallene hvor man er opp mot max MHR).

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: gerilja kardio
« #14 : 03. desember 2008, 13:31 »
Det er lett å finne lesestoff og skryt om gerilja kardio, men nærmest irriterende umulig å finne lesestoff eller informasjon fra noen som faktisk har gjennomført alle 8 ukene i programmet. Det er etter min mening fremdeles veldig vanskelig å stole på om dette faktisk fungerer. Bilder hadde i tillegg vært en fin ting.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!