Skrevet av Emne: Steven blir styrkeløfter... litt etter litt  (Lest 9885 ganger)

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

Steven blir styrkeløfter... litt etter litt
« : 01. mars 2006, 12:18 »
Hei hei alle sammen!

Da var det endelig på tide for meg å sette i gang med en treningsdagbok her på forumet, tenkte jeg.

Litt om meg, så er jeg 25 år gammel og har akkurat begynt å trene igjen etter en 6 års treningspause. Målsetningen min er vel stengt tatt å først å fremst komme meg i form. Utover det hadde det vært gøy å bli litt sterkere Smiley.

Etter å ha begynt med trening igjen hadde jeg en måned eller så med løfting av vekter uten spesielt mye mål og mening, deretter har jeg kjørt igjennom RYP en gang, hvor jeg tok grunnprogrammet to ganger.

Nå har jeg bestemt meg for at et styrkeløft-program er på sin plass, og har av den grunn lastet ned oppkjøringsprogrammet for nybegynnere fra styrkeloft.no. Dette begynner jeg på neste mandag, mens jeg denne uken bare kosetrener og slapper litt av, mens jeg har ”Strategisk Nedtrening” etter RYP’en.

Planen nå er å kjøre gjennom programmet en gang, med laveste belastningsintervall og løftemålsetninger 10 kg over pers for alle tre løftene for å se hvordan det funker for meg.

Mine maksløft for øyeblikket er som følger:

Benkpress: 70
Knebøy: 100
Markløft: 110
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #1 : 01. mars 2006, 12:23 »
Velkommen til gards! Høyde og vekt? Har du ambisjoner om å løfte i stevner, eller er det til "husbruk"  Grin
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #2 : 01. mars 2006, 12:49 »
Hei, Fenrikflink!

Jeg er 183 høy, og sist jeg sjekket, stoppet vekten på 103 kg. Det er nok en del ekstra polstring her og der, men det går rette veien (sakte men sikkert)Smiley.

Å løfte på stevner hadde jo vært morsomt det, men det er nok en vei å gå før jeg er sterk nok for noe sånt. Hva slags vekter må opp for å realistisk kunne stille i konkurranser, gitt min vekt og alder?
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #3 : 01. mars 2006, 12:58 »
Hei, Fenrikflink!

Jeg er 183 høy, og sist jeg sjekket, stoppet vekten på 103 kg. Det er nok en del ekstra polstring her og der, men det går rette veien (sakte men sikkert)Smiley.

Å løfte på stevner hadde jo vært morsomt det, men det er nok en vei å gå før jeg er sterk nok for noe sånt. Hva slags vekter må opp for å realistisk kunne stille i konkurranser, gitt min vekt og alder?

De kan være så lave du vil. Så lenge lysten er der er det nok. Vektene kommer av seg selv med god og riktig trening.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #4 : 01. mars 2006, 13:05 »
Jammen da så!

Men jeg tror nok imidlertid at jeg skal løfte litt jern og fokusere på å få et godt grunnlag før jeg begynner å tenke på konkurranser.

Men i framtiden... kanskje?
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #5 : 03. mars 2006, 08:35 »
Trening torsdag kveld:
Tenkte jeg skulle kjøre litt trening a'la programmet jeg begynner med på mandag. Ble ikke så veldig mange øvelser, men det var helt greit. Det var tyngre enn jeg hadde trodd!

Det beste med denne økta var vel egentlig at jeg fikk lurt dama til å prøve seg på benkpress og knebøy. Kanskje jeg kan få henne til å begynne å løfte vekter på et jevnlig basis? Det hadde vært morro Smiley.

Økta:

Sykla 15-20 min

Rygghev:
3 x 10 x kroppsvekt

Knebøy:
Oppvarming
1 x 10 x 30 kg
1 x 8 x 40 kg
2 x 5 x 50 kg
2x 5 x 60 kg

Benkpress:
Oppvarming
2 x 10 x 30 kg
4 x 5 x 50 kg

Deretter en shake, og masse mat kort tid etterpå  Food
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #6 : 07. mars 2006, 11:54 »
Trening # 1 av Dietmarprogrammet er nå unnagjort.

Sitter på jobb nå, så jeg har ikke de spesifikke tallene for økten, men jeg kan komme med et par intrykk som jeg har gjort meg Smiley.

Først og fremst er så mye mengde som jeg løftet i går helt uvant for meg! Er ikke spesiellt støl, men kjenner at jeg trente i går, kan man si. Ellers var vektene ikke spesiellt tunge - noe som førte til at jeg ikke gadd ha spesiellt lange pauser mellom settene. Økten var vel unnagjort på rundt halvannen time. Er dette lite gunstig? Jeg merker at styrkeløftere generellt har veldig lange pauser mellom settene, men jeg har vel egentlig ikke helt tålmodigheten for sånt.

Videre, innser jeg nå at jeg er håpløst stiv! Stifflegmark måtte tas fra heng, da jeg ikke rakk ned! Tror litt tøying må til fremover, ja.

Jeg har også gått tom for proteiner Sad. Får nok ta en tur til Svinesund igjen nå snart.
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Mesterinne

  • Gjest
SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #7 : 07. mars 2006, 11:56 »
Meld deg inn i nærmeste styrkeløftklubb  2thumbsup

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #8 : 07. mars 2006, 15:30 »
Nåja. Jeg skal flytte en eller annen gang i løpet av en måned eller så. Må bare se hvilken klubb som er nærmest det stedet jeg finner meg ny leilighet.

Men jeg tar meg nok turen om ikke så altfor lenge Smiley.
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #9 : 07. mars 2006, 17:41 »
Tøy legger og Hamstrings... (tyisk styrkeløftproblem) Wink

Vi har lange pauser mellom setta fordi vi skravler så mye...

Hvor i verden holder du til?

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #10 : 08. mars 2006, 08:16 »
Ja, legger er noe jeg aldri har tatt meg tid til å tøye... Får gjøre noe med det fra og med neste treningsøkt Smiley. Målsetninger er fint!

Jeg befinner meg i Sarpsborg. Mitt valg av klubbtilhørighet vil da komme litt an på hvilken side av byen jeg flytter til. Er det den ene siden, blir det Halden, eller den andre; Fredrikstad. Jeg har vært en liten tur innom klubben i Halden, men det hadde nå vært fint å avklare ting først før jeg vingler for mye Smiley.
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #11 : 09. mars 2006, 11:49 »
Det er kongefolk i begge de klubbene! Det vil være fullstendig likegyldig hvilken av dem du velger, men jeg anbefaler deg å komme deg inn i miljøet asap, for den hjelpen du får vil gjøre underverker med treningen din og motivasjonen! Smiley

Og så er det en flott gjeng både i Halden  Og Fredrikstad klubbene.

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #12 : 10. mars 2006, 09:53 »
Økt # 2 over i går.

Har litt blandede følelser i forhold til økten i går. Jeg følte jeg fikk kjørt meg bra, men teknikken min var bleh  .

Skriver ned tallene litt fra hukommelsen, da jeg som vanlig skriver dette innlegget fra jobb Smiley

1. Knebøy nakke med stopp, bredt stand? hva menes egentlig med knebøy nakke? skal jeg ha stangen på nakken i stedet for skuldrene? Det er jo auuuuu! Ble til at jeg kjørte knebøy med stopp og bred fotstilling med stangen på skuldrene. Kjente det godt i lysken, men knebøy er vel den øvelsen jeg føler jeg har best teknikk. Så denne gikk bra. Jeg merker det er tyngre å stoppe i akkurat godkjent dybde enn å gå helt ned slik at jeg får en naturlig hvilestilling, men jeg stoppet litt høyere oppe siden jeg liker at det brenner litt >Cheesy

2x6x35 kg - 2x5x42,5 kg - 2x3x45 kg

Irritasjonsmomentet her var imidlertid at jeg måtte vente på en kis som på død og liv skulle kjøre 10 sett med curl i det ene knebøystativet på Sats. Da ble jeg litt smågrinete Angry

2. Benkpress med stopp var altfor tung i forhold til det det burde føles. Grunnen til det er at jeg er vant med å bruke et mye smalere grep enn normal styrkeløftbenkpress (vanlig benk for meg har vært det som i dette programmet er betegnet som benk med mellombredt grep), og derfor ble alt veldig uvant.

1x8x42,5 kg - 2x6x45 kg - 2x5x50 kg - 2x4x52,5 kg

3. Markløften var bare kos. Jeg prøvde meg på å løfte i sumostil, og det gikk overraskende bra! Jeg har tidligere hatt litt vondt i korsryggen etter mark, men det har jeg ikke i dag, så jeg tror at teknikken min her kommer seg!

1x5x65 kg - 2x5x70 kg - 3x5x75 kg

4. Biceps/triceps: Kjørte supersett hammercurl og pushdowns for å bli fort ferdig. Kjente jeg fikk skikkelig bra pump i armene, men det var det eneste. Isolasjonsøvelser var kult når jeg var 18 Tongue

3x12x11 kg per hantel - 3x12x35 kg i vektplater


*Edit*
Glemte noe:

Begynnelsen av økten:
3x30 crunches
3x10 rygghev
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #13 : 10. mars 2006, 09:58 »
1. Knebøy nakke med stopp, bredt stand? hva menes egentlig med knebøy nakke? skal jeg ha stangen på nakken i stedet for skuldrene? Det er jo auuuuu!
Du skal ha stangen på nakken ja. Er litt vondt i begynnelsen, men det går fort over. Smiley
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

SV: Steven prøver seg på styrkeløftprogram
« #14 : 13. mars 2006, 08:42 »
Økt #3 var unnagjort på lørdagen. Husker ikke tallene, men øvelsene var som følger:

Rygghev
-Enkle greier. Fort unnagjort
Crunches
-Se over Smiley
Knebøy nakke
-Skikkelig udigg å ha stanga på nakken, men tungt var det ikke Smiley
Smalbenk
-Lekende lett Smiley
Markløft fra kloss
-Hadde ikke peiling på hvor høye klossene skulle være. Hadde heller ikke noen klosser, så jeg stablet vektskiver i stedenfor Smiley. Vekten gikk helt greit opp, om ikke like lett som smalbenk og knebøy.
Nakkepress
-Jeg antok dette var militærpress bak nakken. Vekten var lett, men jeg følte løftebanen var ganske unaturlig.
Kabelroing
-Kjørte ganske lett vekt på denne, men det tok likevel helt greit i latsen.
Pushups
-Av en eller annen grunn hater jeg pushups. Kanskje det er fordi det minner meg om militæret? what

Mulig det blir at jeg trener alene fremover, da min faste treningspartner hater dette programmet. Han foretrekker "korte og intensive økter". Men men. Kanskje dette kan være en ekstra motivasjon for meg å få rumpa mi bort på en styrkeløftklubb.

Økten på lørdag gikk overraskende bra, tatt i betraktning hvor støl jeg følte meg når jeg våknet opp lørdags morgen. Jeg blir imidlertid litt bekymret når jeg føler meg "støl" i knærne. Er dette fordi jeg bruker en muskel jeg ikke vet eksisterer, eller er det bare kroppen min som sier at teknikken min er fæl? Uvisshet er kjipt. Jeg tror i alle fall stølheten kommer fra sumomarkløft... i hvilken vinkel skal føttene mine være der?

Kanskje jeg skal jobbe litt videre nå Smiley
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!