Mandag 8.februar 2010 - Mannsdagen (kvinnedagen er 8.mars)
Trening på KK-67
Knebøy
5x60 - 5x60 - 3x60 - 3x100 - 3x100 - 3x140 (alt hittil uten belte) - 3x180 - 1x200 - 1x220 - 1x240 - 1x260 - 1x280 - 1x300
Benkpress med stopp
5x60 - 5x60 - 3x90 - 3x110 - 3x130 - 3x150 - 3x162,5 - 3x162,5 - 3x162,5
Benkpress med stopp trippelkloss
2x195 - 2x195 - 2x195
Benkpress med stopp dobbelkloss
2x160 - 2x160 - 2x160
Smalbenk med stopp
3x140 - 3x140 - 3x140
Frontpress
5x60 - 5x60 - 5x60
FINITOEssz!
Fantastisk! I dag klarte jeg skamgrensen. I dag klarte jeg 300 kg i knebøy uten utstyr. En barriere brutt. Helt fantastisk. Herlig. Dette har jeg håpet og drømt om lenge. Jeg har hatt tro, mistet tro og fått troen tilbake. Og når muligheten var der så måtte jeg gjøre alt for å ikke la tvilen komme sigende. Og den kommer alltid uansett hvor stor tro man har på seg selv. Det er hardt psykisk og fysisk, men fy faen så godt å kjenne at det går. Og fy faen så godt å ha gjort det. Nå kan jeg slappe av. For en dag i allefall

Like før jul så klarte jeg 290 kg i bøy. Det var utrolig. Nesten et sjokk å plutselig klare det. Det var stort og jeg ble veldig glad. Naturlig mål var å klare 300 kg til sommeren. Jeg har ikke hatt så mye framgang de siste årene så å øke 10 kg på 6 mnd ville vært stort. Jeg fikk det imidlertid for meg at jeg skulle kjøre på med mitt plattformsystem og tenkte at det kanskje ville la seg gjøre å klare 300 kg før sommeren. Kanskje så tidlig som 8.februar. And so be it... jeg satte det som mål.
Første treningen på nyåret var drit-tung. Og det løsnet aldri. Klarte likevel å presse igjennom det som presset skulle på hver trening. Mandagen for to uker siden gjorde jeg 4x3x260 og det var de tyngste treningsett jeg noensinne har gjort. Styrken var bra, men overskuddet hadde jeg mistet. Én uke til med tyngre vekter og jeg hadde mistet alt jeg hadde kjempet for. Planen var også at jeg skulle gå ned i vektene og jeg gikk ned til 3x3x230. For å få litt trening av dette så brukte jeg ikke belte. Og jammen ble det tungt nok det også. Det var imidlertid bare 3 sett og mye av grunnen til famlende overskudd go styrke var at beina aldri var helt restituert. Onsdagen samme uke så gikk knebøyen bedre enn noen onsdag i det nye året. Og nå på fredagen så var formen veldig bra. Jeg fikk virkelig en formhøyning. Ville denne vare til i dag, mandag, eller ville den gå ned eller sågar også bli bedre?
Jeg spiste bra i helgen og veide meg på kvelden i går. Ny rekord. Jeg var større enn noengang og veide mer enn noengang. Ganske logisk hehe
Etter frokost i dag så kastet jeg opp tre ganger på rad. Typisk. Har ikke følt meg nervøs, men kroppen vet det skjer noe likevel. Meget merkelig, men presset var nok til å ta og føle på. Jeg ble veldig redd for at dette kunne spolere, men jeg spiste noe kosttilskudd med engang jeg kom på jobben. Og det ble ellers mye mat før trening. Formen kom seg og alt lå til rette.
Da jeg kom på treningen var det en drøss med folk der. Omtrent alle mine venner var der. Utrolig sjelden på denne tiden av døgnet, men de fleste var der nok mye pga. at de ønsket å se mitt forsøk på 300 kg i knebøy. Slik setter jeg pris på. Det var litt negativt at jeg ikke kunne gå rett inn og begynne med mitt, men jeg fikk bare ventet litt så ble alt klart til min økt.
Knebøyen kjentes veldig bra ut fra første løft. Og alle løft oppover. I alle fall til og med 240 kg. Veldig bra form. Hadde både trykk og power. Desidert beste form på nyåret. Hadde ikke følt trykk på noen mandager. Foruten i dag. 260 var lettere enn første rep på mine triple for 2 uker siden. Helt klart. Likevel syntes jeg ikke det var lett nok. På 280 så ble jeg litt usikker. Det var lett, men samtidig tungt hehe. Lettere enn da jeg gjorde 280 før jeg gjorde 290 sist, men nå skulle jeg på 300. 20 kg mer. Det er litt vekter det også.
Fokuset var enormt og jeg var oppsyket under hele oppvarmingen. Etter de siste repsene så ble det veldig tørt i munnen min. Skikkelig jævlig. Måtte gjøre det jeg kunne for å roe meg ned slik at kroppens funksjoner fungerte slik de bør.
Bøs hadde rukket å kommet. Sammen han kom Håvard Huuse. Det var veldig hyggelig at de hadde tatt turen ens erende for å se meg løfte knebøy. Det som ikke var like hyggelig var at det ble medbrakt potetskruer, cola og høy stemme som satt og diskuterte bil mens jeg satt og psyket meg opp. Hehe. Jeg er veldig tander i forhold til slike forstyrrelser. Når man ikke trener selv så tenker man ikke over slikt, men jeg ba høflig om at de som pratet kunne gjøre det en annen plass istedet for rett ved siden av meg. Og dette respekterte de selvsagt og jeg fikk konsentrere slik jeg måtte på slutten.
Så hadde tiden kommet. Stangen ble lastet med 7 blå skiver på hver side. For et syn. Herlig. Nå skulle det gjøres.
Jeg plasserte meg under stangen, men følte ikke at plassering og oppstilling ble så bra som jeg hadde håpet men det var no time for tapping så jeg måte bare gutse. Fy faen så tungt det var. Jeg hadde egentlig ikke regnet med at det ville bli så tungt som det var. Det ble grisetungt. Og det stoppet opp to ganger underveis, helt i bunn og halveis opp. Opp skulle imidlertid vekten. Jeg kunne ikke svikte meg selv og alle vennene mine og de som følger med i Fasiten og forlanger film. Skamgrensen måtte slås. Jeg kunne ikke skjemmes mer. Og opp kom jeg. Vidunderlig!
Den umiddelbare følelsen var imidlertid ikke så stor som jeg hadde forestilt meg. Jeg følte at jeg var veldig grunn så jeg tenkte at dette var et jukseløft og at jeg ikke fortjente å være glad. Tror imidlertid at det var litt ubegrunnet og at dybden føles dårlig ut på slike gode løft. Ser bra ut på videoen og ingen til stede kommenterte løftet noe negativt. Så dette var bare stort.
Like etter at løftet var gjort kom to deilige unge gutter. Den ene var Lofus Larsen og den andre var Emperor som vanligvis trente på Dragvoll studentsenter. Jeg hadde aldri møtt dem tidligere, men de kom for å se meg løfte 300 kg. Utrolig artig, da! Desverre gikk de glipp av livefremføringen denne gangen, men de fikk hjelpe meg mye med benken mtp. avløft og kloss.
Og benk ble det etter bøyen. Det føltes veldig bra ut. Benken ble var også lett. Hadde opparbeidet meg litt overskudd der også og kunne kanskje klart programmet som sa 4x4, men jeg holdt litt tilbake og gjennomførte biøvelsene med glans. Det var bra benk i dag.
På dette tidspunktet tenkte jeg å fortsette med bøyen, for treningens del, men jeg fikk et lite antiklimaks og var der plutselig helt alene. Følte derfor for å gi faen i alle videre øvelser og hørte på meg selv denne gangen.
Til slutt må jeg få si tusen takk for alle lykkeønskningene. Tusen takk for alle gratulasjoner og tusen takk til alle som kom og så på meg i dag. Dette er en stor dag for meg. 300 kg i rawbøy. Vanvittig deilig!
Her er en video med litt forberedelser og så selve løftet: