Skrevet av Emne: Beginner need aid  (Lest 3640 ganger)

Utlogget peder...

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Beginner need aid
« : 03. februar 2007, 22:50 »
Hei. Jeg tenker på å trene meg opp en respektabel muskelmasse (går mest for det utseendemessige, V-form) og lurte på åssen program som passet best til meg.
Jeg trener for tiden litt ymse egentlig, går litt i alt hver gang jeg trener.

1. Dag / 2. Dag / 3. Dag ( [serier] * [vekt] * [repetisjoner] )
Jogge:
   5 runder (veit ikke hvor langt, tar litt over 7 min)
Sykle:
   15 minutter
Benkpress:
   oppvarming:    20kg * 15
   oppvarming:    30kg * 10
   trening:   3 * 45kg * 8
Nedtrekk foran:
   oppvarming:    25kg * 15
   trening:   3 * 45/50kg * 8
Énarmsroing:
   oppvarming:    15kg * 15
   trening: 3 * 22,5kg * 8
Push-down:
   oppvarming:    15kg * 15
   trening:   3 * 20kg * 8
Liggende med stang:
   oppvarming:    10kg * 15
   trening:   3 * 20kg * 8
(Dype? (hvor går grensa til dype og ikke dype?)) Beinpress:
   oppvarming:    50kg * 15
   trening:   3 * 100kg * 8
Utoverførerne i hofta:
   oppvarming:    55kg * 15
   trening:   3 * 75kg * 12
Sittende "benkpress" (den øvelsen man løfter to vekter rett opp mens man sitter litt skrått":
   trening:   3 * 15kg * 8
Stående sidehev:
   trening:    3 * 5kg * 8
Ryggløft:
   trening:    3 * 5kg (bak nakken) * 12
Sit-ups (vanlige bukmuskler + skrå)
   trening:    2 * 12 (ved skrå, 12 på hver side. Det jeg gjør her er å løfte opp og curle magen for så å holde den der i 3 sek, deretter gjenta dette)
Jogge:
   3 runder (veit ikke hvor langt, tar litt over 4 min)

Jeg lurte på om noen kunne gi meg en enkel forklaring på de forskjellige treningsprogrammene som finnes (5*5 osv.) og hvilke som hadde passet best til meg. Jeg har trent i snart én måned (trente også i fjor, har hatt en 8 måneder lang pause. Da trente jeg også bare masse ymse), men merker ingen stor forskjell utenom i beina.

Jeg er 17 år, 186-187 høy og veier rundt 68kg.

All hjelp er hjertelig velkommen.

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Beginner need aid
« #1 : 03. februar 2007, 23:49 »
11 øvelser med 3 sett x 10-15 reps er vel litt unødvendig?

Utlogget tynt

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 113
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 113

  • Markløft.
Sv: Beginner need aid
« #2 : 04. februar 2007, 00:17 »
Ut fra hva jeg har lært så burde du bygge sterke msukler før du prøver å "skulpturere" musklene dine. Så spis bra og tren tungt i 5-6 måneder, deretter kan du gjøre smidighetsøvelser med vekten du klarer å ta og miste litt kroppsvekt, det viser former og da har du grunnlag Wink

Utlogget peder...

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Beginner need aid
« #3 : 04. februar 2007, 01:40 »
Ut fra hva jeg har lært så burde du bygge sterke msukler før du prøver å "skulpturere" musklene dine. Så spis bra og tren tungt i 5-6 måneder, deretter kan du gjøre smidighetsøvelser med vekten du klarer å ta og miste litt kroppsvekt, det viser former og da har du grunnlag Wink

Du mener bulke, deretter deffe? Det vet jeg om Smiley Men jeg kunne tenke meg å få en V-form og kanskje gå opp 10kg e.l. til sommeren, hvilket program fungerer best da (ps. jeg har ikke lyst til å bli VIRKELIG stor)?

Utlogget peder...

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Beginner need aid
« #4 : 04. februar 2007, 01:41 »
11 øvelser med 3 sett x 10-15 reps er vel litt unødvendig?
Jeg vet ikke jeg, kan ikke så mye om trening til dags dato.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Beginner need aid
« #5 : 04. februar 2007, 09:39 »
Du mener bulke, deretter deffe? Det vet jeg om Smiley Men jeg kunne tenke meg å få en V-form og kanskje gå opp 10kg e.l. til sommeren, hvilket program fungerer best da (ps. jeg har ikke lyst til å bli VIRKELIG stor)?

Du har ikke lyst til å bli virkelig stor... :Smiley

Dette kan virke krasst for en enkel person, men tro meg på punktene under.

Hvis du ikke har lyst til å bli virkelig stor,  kan du ta det helt med ro. Man blir ikke virkelig stor på en 3 års periode engang. Ingen i denne verden kunne gitt deg et program der du, i løpet av dine 6 måneder til sommeren, ble i ditt eget hode for stor. Innstillingen din må forandres skal det bli fremgang på deg.

For at du i det hele tatt skal ha noe som helst relativ fremgang til sommeren, er du nødt til å gi ALT på trening. ALT er ikke 30 set på 3 timer. 6 ganger i uka. ALT er knebøy, markløft og benkpress så hardt, at du ønsket du enda lå i fostervann trygt inne i moren din. Respekter vektene, frykt vektene, men angrip vektene som om det skulle vært det siste du fikk lov til å gjøre. HVER ENESTE TRENINGSØKT!

Drar du på trening med en tanke i ditt hode om at du ikke kan trene denne øvelsen, kan ikke ta i for mye, kan ikke ditten og datten for mye, vil du ende opp som 90 % av den gjengse gymløfteren. En stakkarslig kar som er der uten mål og mening. Vil du virkelig tilbringe en del av livet ditt i en løgn? En løgn om at hvis du tar i for mye så blir du for stor?

Du sier du vil opp 10 kilo til sommeren. Da må du nok legge på deg endel fett gutt. Du har ikke sjans i havet til å legge på deg 10 kilo muskler på et halvt år. Du er heldig om du klarer dette på 2 år. Men det innebærer ofring av sosiale aktiviteter, usunn mat, sammen med blod, svette og tårer på ditt gym. Fremgang er arbeid.

Jeg sier ikke disse målene med en BB-kropp i bakhodet. Jeg tipper du ønsker deg en kropp som er estetisk pen, med markerte muskler lik tabloidmodellene i ymse Calvin Klein reklamer. But guess what.. De gutta har slitt Gluteusen sin av for å få dette. Instill deg på smerte og resultatene kommer. Uavhengig av utgangspunkt.......
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget MeanMachine

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Beginner need aid
« #6 : 04. februar 2007, 09:58 »
Du har ikke lyst til å bli virkelig stor... :Smiley

Dette kan virke krasst for en enkel person, men tro meg på punktene under.

Hvis du ikke har lyst til å bli virkelig stor,  kan du ta det helt med ro. Man blir ikke virkelig stor på en 3 års periode engang. Ingen i denne verden kunne gitt deg et program der du, i løpet av dine 6 måneder til sommeren, ble i ditt eget hode for stor. Innstillingen din må forandres skal det bli fremgang på deg.

For at du i det hele tatt skal ha noe som helst relativ fremgang til sommeren, er du nødt til å gi ALT på trening. ALT er ikke 30 set på 3 timer. 6 ganger i uka. ALT er knebøy, markløft og benkpress så hardt, at du ønsket du enda lå i fostervann trygt inne i moren din. Respekter vektene, frykt vektene, men angrip vektene som om det skulle vært det siste du fikk lov til å gjøre. HVER ENESTE TRENINGSØKT!

Drar du på trening med en tanke i ditt hode om at du ikke kan trene denne øvelsen, kan ikke ta i for mye, kan ikke ditten og datten for mye, vil du ende opp som 90 % av den gjengse gymløfteren. En stakkarslig kar som er der uten mål og mening. Vil du virkelig tilbringe en del av livet ditt i en løgn? En løgn om at hvis du tar i for mye så blir du for stor?

Du sier du vil opp 10 kilo til sommeren. Da må du nok legge på deg endel fett gutt. Du har ikke sjans i havet til å legge på deg 10 kilo muskler på et halvt år. Du er heldig om du klarer dette på 2 år. Men det innebærer ofring av sosiale aktiviteter, usunn mat, sammen med blod, svette og tårer på ditt gym. Fremgang er arbeid.

Jeg sier ikke disse målene med en BB-kropp i bakhodet. Jeg tipper du ønsker deg en kropp som er estetisk pen, med markerte muskler lik tabloidmodellene i ymse Calvin Klein reklamer. But guess what.. De gutta har slitt Gluteusen sin av for å få dette. Instill deg på smerte og resultatene kommer. Uavhengig av utgangspunkt.......

Makan til inspirerende oppsummering er det lenge siden jeg har sett! Signerer den Cool
Kroppsvekt ca 80kg (going up)

"Anabolic steroids are like tampongs, every pussy needs them"

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Beginner need aid
« #7 : 04. februar 2007, 12:28 »
Jeg synest ikke det ser noe særlig bra ut programmet ditt.
For det første bør du ha militærpress for sidehev, knebøy for beinpress og stående roing istedenfor enarmsroing. Dessuten må du jo ha en bicepsøvelse, for eksempel bicepscurls med stang.
Jeg ville ha satt opp en HST-syklus (http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=050818_hst, http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=050919_hstdel2) som kanskje kunne se noe slik ut:

Knebøy
Bencurls
Benk
Skråbenk m. manualer
Markløft
Stående roing med stang
Nedtrekk foran m bredt grep
Militærpress
Bicepscurls m stang
Franskpress



Etter å ha trent 2 HST-sykluser, gikk jeg opp 10 kg. Jeg vil anbefale deg å trene litt matteøvelser e.l. for korsryggen, for det kan bli hardt for den. (http://www.basistrening.no/basistrening/page127.html) Skjekk ut denne sida, der finner du mye bra.
Ellers trenger du ikke ta 2 uker med 15reps, men gå heller fortere over til 10 og 5 reps. Dette vil du forstå etter å ha lest om programmet.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Nystad

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 171
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 171

Sv: Beginner need aid
« #8 : 04. februar 2007, 12:34 »
Hør på Vargtor. Makan til innlegg skal en lete lenge etter!

Utlogget peder...

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Beginner need aid
« #9 : 04. februar 2007, 14:46 »
Hvis dere ser på han Erlend-fyren lengre ned (ang. konkurransegreia), og se for dere en yngre versjon av det; det er sånn jeg er nå, og sånn jeg vil bli.

Klarte han det på 13 uker kan vel jeg klare det til sommern?

Og hvilket program tror dere han har brukt, først Grunntreninga så Muskelstyrke eller?

Utlogget peder...

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Beginner need aid
« #10 : 04. februar 2007, 16:06 »
Med steroider kanskje, sånt som står i blader må du ALDRI tro på.
Ingen klarer å bli sånn på så kort tid uten noe diverser. Forget it Tongue
Aaaah, ok :p Kjipern...

Men hvordan burde jeg legge opp et program da?

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Beginner need aid
« #11 : 04. februar 2007, 18:18 »
Klarte han det på 13 uker kan vel jeg klare det til sommern?

hehe mer 13mnd gitt eller mer gitt Tongue men  til programmet : RYP virker som tingen for deg .. som ringrevene allerede har nevnt før Tongue jeg skal selv begynne på det programmet Wink

Utlogget peder...

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Beginner need aid
« #12 : 05. februar 2007, 15:42 »
Ok. Tusen takk for hjelpen sålangt, jeg skal tilbringe dagen å lese om RYP så skal jeg prøve å sette opp et program.

Jeg har ganske svak korsrygg, bør jeg trene den mer før jeg setter igang med Markløft og Knebøy?

Utlogget MariusW

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 061
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 061

Sv: Beginner need aid
« #13 : 05. februar 2007, 15:45 »
du vil få sterkere korsrygg av å trene marklöft. så vil anbefale å kjöre det.


Sponset av: Bodypower

Konkurrerende utøver i Fitness Fysikk.

Utlogget peder...

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Beginner need aid
« #14 : 05. februar 2007, 17:45 »
du vil få sterkere korsrygg av å trene marklöft. så vil anbefale å kjöre det.
Ja, greit.

Jeg syns EKSTREM MUSKELVEKST programmet virker litt lite, avstumpet kan man si. Det inkluderer ingen benkpress e.l. hva gjør jeg med det?

Og det andre spørsmålet, hvor nødvendig er det med disse kosttilskuddene og stoffene (ATPCreatine, ProZyme, ZMAgenin o.l.)? Jeg er ikke så veldig lysten til å stappe i meg alt for mange kunstige framstilte stoffer, så jeg lurte på om det var noen måte jeg kunne unngå disse ved å f.eks. spise mer?

Det siste spørsmålet til dere er: hva gjør jeg når disse 6 ukene er ferdige og etter hvileuken? Skal jeg starte helt på nytt, eller fortsetter jeg med EKSTREM MUSKELVEKST, etter at jeg har funnet ut mine nye 10MaksRepetisjoner?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!