Skrevet av Emne: Spis så mye du vil under deffing!  (Lest 5348 ganger)

Utlogget token

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Spis så mye du vil under deffing!
« : 08. april 2007, 15:49 »
Hei alle sammen.

Dette innlegget la jeg opprinnelig inn på lavkarbo.no, der fikk jeg også en oppfordring om å skrive litt om emnet her. Jeg går nå på null-karb diett, noe som gjør at kroppen min går inn noe som kalles ketolyse. For mer informasjon om ketolyse gå på ketolyse.no og lavkarbo.no. Kjernen ligger noe upresist sagt i at man ved å ikke innta karbohydrater hindrer man kroppen i å produsere insulin, dette "stenger" for opptak av fett, og dermed forbrenner man det overflødige fettet på kroppen.

Vet ikke om dette er velkjent for de fleste her, men skriver likevell litt om mine erfaringer i ralasjon til trening. Den opprinnelige problemstillingen var om man kunne oppnå fremgang innen styrketrening kombinert med vektreduksjon. Denne problemstillingen gjør seg også gjeldene her siden man ved vektreduksjon og produksjon av muskler blir "deffa" som en del av prosessen.

Er relativt ny i dette forumet, flott at folk samles og deler erfaringer og gir tips. Jeg har gått på fett/proteien-diett siden august 2006. Er ganske aktiv innenfor trening, spesielt styrketrening. Tenkte å dele mine erfaringer iforhold til spørsmålet om man trenger karbohydrater for å oppnå fremgang.

Jeg har alltid hørt fra folk som "vet" hva de snakker om, bl.a fra en olympiatopptrener i styrkeløft, at man ALDRI skal kombinere vektnedgang og styrketrening. Isåfall vil man umulig kunne oppnå nevneverdig fremgang. Overskudd i form av karbohydrater er grunnleggende.

For oss med et lavkarbo-kosthold er jo dette dårlige nyheter. Mitt mål, når jeg startet med lavkarbo, ble å opprettholde mitt nivå - siden man ikke kunne oppnå fremgang uten energioverskudd.

I starten opplevde jeg, som de fleste opplever når man går over fra høykarbo til lavkarbo, at jeg ble veldig slapp - og jeg hadde et "sug" etter karbohydrater. Dette gikk også utover min trening, jeg kunne rett slett ikke yte maks. Etter 7-10 dager gikk denne slappheten over, og jeg opplevde et gjevnt energinivå gjennom hele dagen. Dette ga også utslag i treningssammenheng. Jeg kunne nå yte som normalt, med et bra energinivå gjennom hele treningsøkten.

Fremgangen er nå minst like bra, om ikke bedre enn før jeg startet på lavkarbo. Et eksempel kan være illustrerende; når jeg
kuttet ut alt av karbohydrater lå jeg på 100 kg i benkpress. Nå, 7 mnd etter, ligger jeg på 130 kg.

Min oppfatning idag er at lavkarbo faktisk gir bedre framgang enn et overskudd av karbohydrater. Ved et høyt inntak av karbohydrater opplevde jeg et ugjevnt energinivå, som undertiden ga utslag i dårlige treningsøkter.

For øvrig så lå min vekt på 115 kilo for 7 mnd siden, nå ligger jeg på 86 kg.

Svaret på problemstillingen blir dermed: Styrketrening + Lavkarbo = fremgang. Dette resulterer også i en meget deffa kropp. Nå ser jeg skikkelige konturer i muskalturen, har fortsatt litt underhudsfett igjen - men fettreduksjonen er fortsatt stabil, uten at dette går ut over musklaturen iform av volum. Dette forutsetter selvølgelig et godt og tilpasset treningsprogram, og mye hardt arbeid.

Fordelen med dette er at man slipper å telle kalorier e.l, mn kan spise så mye man vil, så lenge man holder seg unna karbohydrater. Jeg har heller aldri kjørt noen form for fettforbrennende trening, cardio etc.

For meg er ikke dette lenger en "diett", men en kostholdsfilosofi. Som alle andre ting trenger ikke et slik kosthold å fungere for alle, men dette fungerer 100% for meg.

Mvh.



JohnBlond

  • Gjest
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #1 : 08. april 2007, 15:53 »
Jeg har tro på lavkarbodiett, og har selv fulgt det i 3-4 år. Hvor mye protein, fett, karbs, kcal inntar du per dag?

Utlogget token

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #2 : 08. april 2007, 16:15 »
Når jeg skriver lavkarbo, mener jeg null karbohydrater - dette er en forutsetning for å komme i ketolyse. I ukedagene spiser jeg ikke karbohydrater overhodet.

Fordelen er nettopp at jeg ikke teller kcal som jeg gjorde før. Nå er jeg bare opptatt av å få i meg nok protein, og ikke spise karbohydrater. En vanlig dag kan se noe slikt ut:

- 2-3 Egg og bacon til frokost. Proteinshake, 45 g.
- Kjøtt til lunsj. Lunsjkaker/kyllingvinger/kylling kebab (Dog uten brød)    /salat. Ca 200-300 g køtt.
- Mellom Proteinshake, 45 g.
- Til middag: Taco (uten tacobrød/mais), kyllingfilet, biff. 200-300 g kjøtt. Stort sett det vanlige, dog uten pasta/potet o.l. Bruker istede salat og grønnsaker.
- Kvelds Proteinshake, 45 g.

I tillegg tar jeg omega 3, e-vitamin etc.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #3 : 08. april 2007, 16:21 »
Kjernen ligger noe upresist sagt i at man ved å ikke innta karbohydrater hindrer man kroppen i å produsere insulin, dette "stenger" for opptak av fett, og dermed forbrenner man det overflødige fettet på kroppen.


Dette er jo feil ! Kroppen trenger ikke å produsere insulin for å ta opp fett overhodet, så at fravær av insulin skal stenge for fettopptaket er grunnleggende feil.



Når jeg skriver lavkarbo, mener jeg null karbohydrater - dette er en forutsetning for å komme i ketolyse. I ukedagene spiser jeg ikke karbohydrater overhodet.

Fordelen er nettopp at jeg ikke teller kcal som jeg gjorde før. Nå er jeg bare opptatt av å få i meg nok protein, og ikke spise karbohydrater. En vanlig dag kan se noe slikt ut:

- 2-3 Egg og bacon til frokost. Proteinshake, 45 g.
- Kjøtt til lunsj. Lunsjkaker/kyllingvinger/kylling kebab (Dog uten brød)    /salat. Ca 200-300 g køtt.
- Mellom Proteinshake, 45 g.
- Til middag: Taco (uten tacobrød/mais), kyllingfilet, biff. 200-300 g kjøtt. Stort sett det vanlige, dog uten pasta/potet o.l. Bruker istede salat og grønnsaker.
- Kvelds Proteinshake, 45 g.

I tillegg tar jeg omega 3, e-vitamin etc.


Dette kostholdet her inneholder mer enn null karbohydrater. Grensen for ketose er høyere enn 0. Smiley

Poenget med at du går ned i vekt nå er at du ikke klarer å spise tilstrekkelig til å holde vekten din samtidig som du får en viss termogeneffekt fra proteinet.

Videre er det slik at dersom du kunne spise så mye du ville på en slik diett vil du enten drite fett ellers så har du funnet et hull i termodynimikken.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Daniel Myrvold

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 914
  • Honnør: 141
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 914

  • Fat and Happy
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #4 : 08. april 2007, 16:29 »
men regner med at du fyller opp på mye karbohydrater i helgene?(så at du ikke nevnte det med et ord)  fint at det fungerer for deg da Smiley har selv merket at jeg får bedre fremgang på diett enn ellers i året, i forhold til at styrken øker samtidig som kroppsfettet blir borte og vekten går ned......

ivertfall frem til det er igjen om lag 4uker til stevne...da blir det litt mindre energi såklart....men kutter aldri ut karbohydrater helt......

Utlogget token

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #5 : 08. april 2007, 16:36 »
Det er sant. Dog tenker jeg karbohydrater i tradisjonell forstand - pasta, potet, brød etc.

Slik jeg har oppfattet mine kilder - for øvrig en lege - så har insulinet en del å gjøre med opptaket av fett, dette var som jeg understreket noe upresist sagt. Om jeg tar feil, så for det være.  Smiley Poenget er at man er i ketolyse, og - iallefall for meg - vil ikke dette nødvendigvis gå utover muskelproduksjon.

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #6 : 08. april 2007, 16:38 »
Du må også sørge for å ikke spise altfor mye protein. Dersom du spiser mye protein vil en god del av det konverteres til glukose ved gluconeogenesis.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #7 : 08. april 2007, 16:40 »
Det er sant. Dog tenker jeg karbohydrater i tradisjonell forstand - pasta, potet, brød etc.

Slik jeg har oppfattet mine kilder - for øvrig en lege - så har insulinet en del å gjøre med opptaket av fett, dette var som jeg understreket noe upresist sagt. Om jeg tar feil, så for det være.  Smiley Poenget er at man er i ketolyse, og - iallefall for meg - vil ikke dette nødvendigvis gå utover muskelproduksjon.

Ketose heter det. Smiley Men uansett, insulin har med opptak av fett å gjøre ja, men fett er ikke avhengig av insulin for å bli tatt opp. Følgelig blir det feil å si at man kan spise så mye man vil så lenge man er i ketose.

"Muskelprodusksjonen" styres av flere ting, men ketose kan absolutt være en fordel ja.



Du må også sørge for å ikke spise altfor mye protein. Dersom du spiser mye protein vil en god del av det konverteres til glukose ved gluconeogenesis.

I praksis går vel nesten halvparten dit uansett om kroppen får "tilstrekkelig" ? Et tall som svirrer i hodet er nettopp det uten at jeg skal si jeg husker helt sikkert.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget token

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #8 : 08. april 2007, 16:41 »
Til danny-boy:

Prøver å holde meg unna karbs i helgene også, men har som regel en spisedag - og en fest med en del øldrikking.  Wink Det fungerer utmerket.

Utlogget token

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #9 : 08. april 2007, 16:46 »
Ketose heter det. Smiley Men uansett, insulin har med opptak av fett å gjøre ja, men fett er ikke avhengig av insulin for å bli tatt opp. Følgelig blir det feil å si at man kan spise så mye man vil så lenge man er i ketose. 

Bra at du er opptatt av å få det formelt riktige på plass. I mine kretser heter det dog ketolyse, jfr. ketolyse.no.  :)Det er imidlertid uten betyning. Poenget er at dette kan fungere perfekt, uten mye hokus-pokus - og kan for mange være verdt et forsøk.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #10 : 08. april 2007, 16:49 »
Poenget er at dette kan fungere perfekt, uten mye hokus-pokus - og kan for mange være verdt et forsøk.


Dette er vi skjønt enige om. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #11 : 09. april 2007, 21:55 »
ketose er vel når det er "ketoner" i blodbanen som kommer fra fettsyrene? fettforbrenningen skjer raskt, men det er pga. tomme eller nesten tomme glykogenlagre. vet ikke hvor mye insulin har å si for fettforbrenninga da, men det er fint mulig å komme i ketose selv ved inntak av karbohydrater.

å leve på en slik "nullkarbodiett" i lengden er jeg litt skeptisk til, spesielt med tanke på hva fordøyelsessystemet tradisjonelt er blitt laget for, hvor karbohydrater har vært svært dominerende, men det kan man jo si om så mye man har i seg i dag ...

EDIT: må tillegge litt. den første påstanden min om at et visst inntak av karbohydrater er greit er en erfaring jeg har gjort ved store mengder trening.

den andre påstanden gjelder jo selvfølgelig ikke overalt, da noen urfolkeslag har levd på store mengder fisk el, men for de fleste har altså karbohydrater vært veldig dominerende.

Utlogget flisaa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 592

  • Jonny Bravo, alle ungkarenes forbilde.
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #12 : 09. april 2007, 22:23 »
du skal bruke mer cal en du spiser under deff

du skal spise mer cal en du bruker under bulk Grin

grunnregelen Wink
18år - 80kg - 185cm - 90benk-140bøy-120mark(ny maks snart)

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #13 : 09. april 2007, 23:18 »
Spennende dette her egentlig, merket selv når jeg har begrenset karbohydratene betraklig, grunnet deff. Så ble jeg fort mye sterkere, formen over all syns til å være mye bedre, kondisjonsmessig og alt, litt merkelig egentlig, en periode følte jeg meg max sløv, uvel og lignende, men gikk over etter 1 uke eller så.

Lurer på om det er noen kjente kroppsbyggere som har dietten sin på denne måten her?
Hørtes veldig bra ut egentlig, kanskje det blir å prøve denne typen til høsten.

Er dette en optimal måte på å bygge muskler på da?
Vokser musklene like fort som når du har en prosentvis ok fordeling va karb/fett/prot?

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Spis så mye du vil under deffing!
« #14 : 09. april 2007, 23:24 »
Hvordan er det for kroppen med et ekstremt lav karboinntak?
Hvilke negative og postive effekter har det?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!