Skrevet av Emne: Flasketuten peker på.  (Lest 10177 ganger)

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Flasketuten peker på.
« : 01. september 2008, 22:33 »
Nå har det seg sånn at flaska peker på trening, med noe mer seriøse ambisjoner.

Sier "Hei" til alle sammen på treningsforum og tar en personlig intro, så du vet hva du har kommet til.

21 år - 186cm - 94kg - trener på Nidarø Treningssenter.

Har relativt liten erfarering fra styrketrening - har hatt perioder hvor jeg har løftet uten system og mål. Noe som har ført til en liten økning i muskelmasse, samt en progresjon på antall kg. Men det ble først i April 2008 jeg fikk sansen for å virkelig sette en målsetning. Hadde dog ingen formening om hva målene skulle bestå av eller for. Derfor ble alt veldig diffust. Men har så og si terpet teknikk i knebøy, benkpress og markløft i de to siste månedende. For å så starte på et program for full progresjon, nå, i dag.

Har to konkrete mål til jul:
Det første målet er 450kg sammenlagt i de tre store.

Hvor jeg per i dag ligger på 102,5kg, 120kg, 150kg. Det betyr at jeg må ty til 70kg mere på 4 måneder. Noe som er fullt mulig med god trening og en gledelig mengde mat.

Det andre målet er å gå opp til 110kg, også frem til jul. Mtp. på at jeg veide 115kg for tre år siden, ser jeg ikke på vektøkning som et problem i grunn. Det eneste problemet i denne settingen er vel at det meste skal være muskler, forhåpentligvis. Men en god del fett blir det nok også.  what

Loggen fungerer som en personlig motivator - en plass hvor jeg kan få feedback - samt greit for treningskamerater å følge med på fremgangen.

450kg opp fra bakken. 110kg som skal presse ned i bakken. Dette til jul - piece of cake!  Azn

PS: skal bli nidarøs tungvekter! Watch out Einar!

450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #1 : 01. september 2008, 22:39 »
Gleder meg til morgendagens økt. Skal bli deilig!!
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #2 : 02. september 2008, 21:40 »
Gleder meg uansett til mark og kne på torsdag!
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #3 : 04. september 2008, 21:21 »
Tors 4 sept.

Markløft 3x3 127,5kg
Knebøy 6x2 85kg
Hantel-roing 3x8 18,5kg
Nedtrekk 3x8 50kg
Benpress - fail
Tåhev 3x8 80kg

Utrolig deilig å ta markløften i dag!! Skulle være en tung økt, men følte det gikk kjempebra! Tror maxen min ligger et stykke over 150kg egentlig. Men det vil vise seg uansett om 9 uker! Knebøyen starta ganske dårlig mtp. på venstrekneet som fortsatt er vondt. Vet ikke hva dette er .. men tydeligvis noe alà en overbelastning fra birkebeineren.. Jævla sykling! Shocked

Resten av programmet går forsåvidt veldig enkelt. Kjører alt superstrict - for maksimal utnyttelse av øvelsen. Selv om det går lett - er det fortsatt hardt! Tåheven var i en klasse for seg selv ang. deilighet i dag!! Mmmm !!!

Rakk ikke å lage meg en stor porsjon frokost i dag, siden jeg valgte å kjøre slumre hele 6 ganger! Og når jeg først tok initiativet var det 10minutter til bussen kjørte til jobb.. Huff! Får lære av det til senere. Smiley

Venter fortsatt spent på disse Rehband-varmerne, se om disse gjør susen!

Lurer litt på om det er mulig å erstatte benpressen med noe? Følger programmet som det er oppført og der står benpress. Selv mener jeg det tærer alt for mye på kneet. Men det blir liksom ikke nok med bare knebøyen, da jeg kjører antall set som står oppgitt for å få progresjon, nok hvile og det som er...

Nå blir det en shake, for å så lage litt kjøttkaker med skikkelig ertestuing.. Til slutt skal jeg nyte freia 200gram melkesjokolade.. YUM! Wink Gleder meg til morgendagens bryst og armer!
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Flasketuten peker på.
« #4 : 05. september 2008, 00:00 »
Er dere blitt skikkelig treningsnarkomaner hele gjengen på Nidarø eller? Wink

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #5 : 05. september 2008, 00:04 »
Med tanke på hvor koselig det er å trene på Nidarø - så er det absolutt verdt å bruke tid der! Så tja, jo kanskje? Såfremt narkoman-metaforen baserer seg på hvor ofte / avhengighet så stemmer nok det. Smiley

Lillehammer er topp? Ingen militær-karriere på deg?? Shocked
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Flasketuten peker på.
« #6 : 05. september 2008, 00:11 »
Hehe, virker som en trivelig plass ja.
Og så har dere jo Einar til å hjelpe dere. Smiley

Lillehammer er toppers ja.
Masse bra treningsmuligheter og bra miljø på skolen.
Karriere i militæret hadde nok neppe vært noe for meg. Wink

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #7 : 05. september 2008, 00:16 »
Einar ja, hjelper til støtt og stadig. Mon tro om jeg har en bra knebøy snart.. Burde strengt tatt ha det.

Militæret nei - kanskje ikke så veldig fleksibelt - mtp hvor man kan bli stasjonært samt stasjonens beliggenhet. Vet du om Waagen ble for å søke på Fengselsskolen? Har tanker rundt å søke selv..
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Flasketuten peker på.
« #8 : 05. september 2008, 09:57 »
Einar ja, hjelper til støtt og stadig. Mon tro om jeg har en bra knebøy snart.. Burde strengt tatt ha det.

Militæret nei - kanskje ikke så veldig fleksibelt - mtp hvor man kan bli stasjonært samt stasjonens beliggenhet. Vet du om Waagen ble for å søke på Fengselsskolen? Har tanker rundt å søke selv..

Får ikke bra bøy av å sykle Birkebeineren vettu. Wink

Han søkte vel, men kom ikke inn.
Mener å ha hørt at gjennomsnittet som kommer inn er rundt 27, så alderen teller sikkert litt. Smiley

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Flasketuten peker på.
« #9 : 05. september 2008, 13:46 »
Kult å se at du logger Espen! Den benpressen skal ikke gjøre mere vondt i knærne enn f.eks. knebøy - du kan prøve å variere fotstillingen litt? Jeg vet ikke hvordan du trener den nå, men hvis meg en dag så kan jeg evt. korrigere. Ellers er det også mulig å ta knebøy i stedet for benpress. Det er noen Dietmarprogrammer som også har med benpress av og til, men jeg tar heller bare lett knebøy jeg da.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #10 : 05. september 2008, 13:50 »
Jo Einar - fant ut at jeg måtte kjøre igang en logg! Har jeg liksom noe å gå til etter treninga også. Tingen med benpressen er vel at jeg kjører hantelroing mellom knebøyen og benpressen, ergo - at musklene blir kalde? Men gjelder det samme prinsippet angående å kjøre føttene "ut til siden" sånn som i knebøyen?

Kan være det at jeg er veldig svak i musklaturen rundt kneet - og at det er lite fleksibelt!

Vurderer uansett å kjøre lett knebøy som erstatning for benpressen. Alt er så mye bedre med bøyen! Smiley
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Flasketuten peker på.
« #11 : 05. september 2008, 14:02 »
Enig i at bøyen er konge i forhold til benpressen. Alle regler som gjelder for knebøyen gjelder også for benpressen. Når bena skal ut så er det egentlig ikke det at de skal ut, men det at knærne skal gå rett over hælen sett forfra. De fleste må tenke knær ut for å spre beina nok når de står passe bredt. Hvis de ikke tenker på det så går knærne innover og da kan vi bare begynne å regne på krafta som går oppover ved å bruke cosinus av vinkelen mellom leggben+lårben i forhold til en tenkt perpendikulær linje med gulvet. Danner vinklene 45 grader (hvis du f.eks. er skikkelig kalvbeint og har MS i tillegg) så går bare 50% av krafta oppover, mens 50% går til siden. Det er veldig lite effektivt med andre ord. Det er derfor vi gjerne vil ha både rygg rett, knær ikke foran tær og knær rett over (sett forfra) hæl. Alt dette er i de fleste tilfeller ikke best i praksis pga. hvordan vi er bygd og måten vi ofte må stå for å tilfredstille disse "krav" som gjør at musklene får et ugunstig moment, men som regel kommer vi ganske nært det idéelle mtp. fysiske lover.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Flasketuten peker på.
« #12 : 05. september 2008, 14:04 »
Ser nå at du faktisk hadde knebøy på samme dag som benpressen ja. Jeg skjønner ikke helt at du rekker å bli kald med to små øvelser i mellom, men... Når du får varmerne er det i alle fall umulig å bli kald. I alle fall der du trenger å forbli varm som er på og i knærne Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #13 : 05. september 2008, 22:29 »
Fredag 5. september!

Dynamisk benkpress
Benkpress 6x2 70kg
Skråpress hantler 3x8 26kg
Skulderpress 3x8 16kg
Dips 3x6 kroppsvekt
Bicepscurl 3x8 35kg
Mage i maskin 2x10 13kg(?)

Disse benkpress dagene er veldig lett i forhold til hvordan jeg trena på dagen før. Kanskje fordi jeg hadde en god del mer triceps-øvelser. Men alikevel så er jeg ikke sterk nok til å kjøre 3x8 dips. Tipper dette kommer seg veldig fort! Kjente også jeg fikk noen stikk i høyre skulder under dipsen - er vel bare å varme opp musklaturen antar jeg! Varme opp bedre, heter det vel.

Tok også en hyggelig prat med damen på gymmen, så det var en fin avrunding på ei arbeidsuke/treningsuke! Kom hjem etter treninga, da ringte kjæresten - fotballspill ble det av det. Kanskje ikke så gunstig siden jeg vil opp opp opp i vekt.. Men men, musklene kommer da vel uansett! Fikk meg to rosinpakker av henne, kjempesnilt! Hun har forsåvidt begynt med knebøy nå og sier hun skal slå mine kamerater i handbakk.. Spennende utvikling!! Smiley

Ellers skal jeg lage ferdig en plakat for innefotball-turneringene jeg er med å arrangerer her i Tr.heim.. Så blir det kjøttkaker med ertestuing og potet! *slafs slafs!*

Gleder meg til tung knebøy på mandag!!! Da skal rumpa neeeeeeeed!! Arg!! Smiley

God helg til meg selv, samt alle andre!
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Utlogget EspenM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

Sv: Flasketuten peker på.
« #14 : 05. september 2008, 22:33 »
Får ikke bra bøy av å sykle Birkebeineren vettu. Wink

Han søkte vel, men kom ikke inn.
Mener å ha hørt at gjennomsnittet som kommer inn er rundt 27, så alderen teller sikkert litt. Smiley

Hehe, grunnen til birken var nok bare å se hva jeg presterte! Hadde ambisjon om å fullføre og det klarte jeg! Men makan til melkesyre, tæring på kondisjon og utholdenhet har jeg ikke opplevd før. Det er ikke "bare" 91km ... Langt værre!

Gjennomsnittet er 27??? Huff... Da er den planen i grus..
450kg til jul må man da klare!

Treningsloggen: Flasketuten peker på...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!