Menisk, opperere eller ikke?

<< < (3/4) > >>

tinemelk:
har selv en liten avrivning i ene menisken etter en vridning under fotball for sikkert 1.5 år siden..
Lang historie kort: I ca 2 mnd fikk jeg smerter av fks fotball, men det gikk gradvis over til å bli 'bra'.
 Dro ikke til legen før ca 5 mnd etter skaden oppsto, fikk tatt røngten og påvist en flik av menisken som var revet av ellernoe..
Men jeg følte egentlig at det gikk bra med kneet, så utsatte den planlagte operasjonen både 1, 2 og 3 ganger i samråd med fysioterapaut, trente opp muskulaturen gradvis og etter det har kneet vært ganske bra, ikke helt perfekt, kjenner at det ikke er helt 100% men er ikke noe problem hverken med fotball eller knebøy.
Eneste bekymringsverdige det siste året er at kneet stivna litt til etter en skitur med pulk for 1 mnd sia, blei litt nervøs da, men kjenner ikke noe i kneet nå..

Har også lest om folk som har fått utført menisk operasjon, men ikke blitt bra/bedre.. Så inntil videre blir det ikke noen operasjon på meg, skal i militæret til høsten, litt spent på hvordan det går da, men har trua på at det skal gå bra :)   Men om du er mye plaget ville jeg ha opperert om det var mitt kne..

webah:
Der er en historie jeg liker;) lite operasjoner og mye trening:P! jeg skal tenke på det! snakke med legen når jeg kommer tilbake til militæret igjen!

tinemelk:
Jepp ;) Men du burde ta kontakt med en fysioterapaut, de har ofte mer peiling på slikt en leger (I følge min erfaring da) :)

wickeddark:
Operasjon er ett veldig enkelt inngrep om han bare skal inn å titte samt fjerne den løse biten.
Han går inn med kamera og noen småting som bare lager tre små hull.

Dette gjøres rimelig kjapt på de fleste sykehus. Benytt fritt sykehusvalg, så er du operert innen en mnd, og på beina etter 1-2 uker.

Er det store skader på menisk så kan det være behov for større inngrep. Men dette vil han først se når han er inne. Var to metoder når jeg gjorde det...

Mikrofrakturbehandling som kort fortalt er boring av masse hull i menisk for å provosere frem vekst av ny menisk/brusk

Den andre så tar dem ut en bit, gror den i lab og setter den inn/transplanterer den tilbake i kneet ditt.

Den øverste tar kortest tid å lege, den nedre tar rimelig lang tid. Begge innebærer fysioterapaut i x antall mnd.

vgar:
Jeg har opperert vekk hele minisken i venstre kne..
For å gjøre en lang historie kort har jeg alltid vært for sta for mitt eget beste. alt for lite flink til å ta det med ro når jeg slet med at kneet låste seg og gjorde vondt. litt mangel på kunnskap og stahet..

Tok minisken når jeg var 16 og har gått 4 år uten noe problem etter skikkelig oppbygging og trening av kneet. Har ingen problemer i dag, jogger, sykler, spiller fotball, snowboard, rulleski, you name it!
gikk på krykke i 4 dager og så var det en gradvis oppbygging med fysoterapi.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side