Skrevet av Emne: har jeg strukket en muskel i ryggen?  (Lest 13289 ganger)

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

har jeg strukket en muskel i ryggen?
« : 25. september 2009, 07:38 »
Jeg var å trente igår, starta som vanlig med tre set i markløft for å varme opp (dropper alltid å sykle/jogge før jeg trener), og på det siste set'et, så kjente jeg at det var noe galt. men jeg fortsatta, og gikk over til knebøy. starta med stanga og gikk gradvis oppover til 60, og da fikk jeg vondt i ryggen;(. jeg har vondt nederst til høyre på ryggen samme muskler som man bruker i knebøy?
uansett så går det fint så lenge rygger er rett, men bøyer jeg meg litt over så gjør det litt vondt. høres dette ut som at jeg har strukket muskelen, og ikke noe annet som er verre?

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: har jeg strukket en muskel i ryggen?
« #1 : 25. september 2009, 12:39 »
Det kan være ein strekk, men mest sannsynlig ikkje.

Det kan være eit midre prolaps der det sammen med sjølve prolapset skillast ut stoff som påvirker/irriterer prolapset og strukturer rundt dette. Kan føre til hevelser og betennelse i området som igjen kan påvirke nervestrukturer, og smertene vil være intensive, men vil avta etter nokre dager.

Men mest sannsynlig er det Triggerpunkt i massevis rundt setet, quadratus lumborum, hoftebøyarar og svakhet i djup sentral stabiliseringsmuskulatur i mage/rygg.

Så det ein må spørre seg sjølv ved slike smerter er:

Når, korleis og korhen oppstod smerten?
Korleis er smerteutviklingen? (bedre, verre eller uforandra?)
Nattsmerter?
Smerter i kvile?
Belastningsrelaterte smerter?
Bevegelsesutløyst smerte?
Er smerten sentralt i ryggen, på eine sida eller begge sider?
Sitter smerten "oppe" i korsryggen eller "nede" i korsryggen?
Smerter/symptom i beina?
Devierer ein vekk frå smerten? (ved ein bevegelse prøver ein då å unngå smerten når ein bøyer seg fram ved f.eks å bøye seg litt til sida samtidig?)
Smerter ved hosting/nysing?

Så det beste tipset er om du går til ein dyktig behandlar, ein kan sitte å filosofere mykje på nettet, men du verte ikkje bedre av det.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: har jeg strukket en muskel i ryggen?
« #2 : 25. september 2009, 13:26 »
jeg merker ingenting når jeg ligger, bare når jeg bøyer ryggen når jeg står.  men fikser en prolaps av seg selv? dette gjør som sagt ikke veldig vondt å bevege seg "feil",  så jeg kan ikke ha skada ryggen veldig mye?

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: har jeg strukket en muskel i ryggen?
« #3 : 25. september 2009, 14:11 »
jeg merker ingenting når jeg ligger, bare når jeg bøyer ryggen når jeg står.  men fikser en prolaps av seg selv? dette gjør som sagt ikke veldig vondt å bevege seg "feil",  så jeg kan ikke ha skada ryggen veldig mye?

Ein prolaps opereres kun ved store nevrologiske bortfall/symptom. Så ein MR diganostisert prolaps vil i dei aller fleste tilfelle "gli" over av seg sjølv, med bindevevsadhesjoner i området som kan gi opphav til ulike smerter hos kvar enkelt.. Eg trur ikkje du har nokon prolaps, det er vanskeleg å sitte på nettet å synse.
Om det her plager deg nevneverdig så ville eg ha tatt kontakt med ein behandlar allerede i dag, for å få ein undersøkelse samt behandling. Så tippar eg at du er raskt mykje bedre.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: har jeg strukket en muskel i ryggen?
« #4 : 25. september 2009, 15:41 »
jaja, da må jeg legge om treninga og svi av et par tusen på kriopraktor;)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!