Skrevet av Emne: Hvor mye proteiner i egg?  (Lest 19852 ganger)

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Hvor mye proteiner i egg?
« : 17. mars 2010, 15:53 »
Hei,

Jeg har nå kjøpt meg proteinpulver og fått anbefalt 25 gram 1 time før trening og 50 gram 1/2 time etter trening. Altså 75 gram til sammen.

Men så leste jeg på en side nå at jeg ikke skal innta mer enn 1 gram protein per kilo kroppsvekt og jeg veier nå 66, 5 kilo, det vil jo si at jeg skal ha 66, 5 gram proteiner per dag.

Det stod også at et overskudd med proteiner blir omgjort til fett og lagret i kroppen, vel det vil jeg ikke!!:)

Så spørsmålet er:

Hvis jeg spiser en kyllingfilet og to egg til dagen ( er det som inneholder mest protein av det jeg spiser) hvor mye proteinpulver skal jeg da ha i meg ?


Og hvor mye proteiner inneholder et egg?


Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #1 : 17. mars 2010, 15:57 »
Voila:
http://matportalen.no/matvaretabellen

Skal du ha maks fremgang, så kan det lønne seg å gå litt høyere på proteininntaket, gjerne 1,5 til 2 gram pr kg kroppsvekt Smiley

Så du kan trygt spise over 100 gram protein hver dag, uten at du legger deg for mye fett Smiley

Edit:
Det er kalorioverskuddet som gjør at du legger på deg fett, ikke proteinene i seg selv, så ikke tro på alt som side2 osv skriver om trening kosthold Smiley
Smiley

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #2 : 17. mars 2010, 16:13 »
Takk for svar:)

Jeg trener 4 ganger i uken:

50 min på steppemaskin
Styrke : 1.dag armer og skuldre- 2. dag rygg og bryst- 3. dag lår, rumpe legger.

Trener styrke hver gang og mage hver gang.

Jeg vil ned til 60 kilo.

Så hvor mange kalorier bør jeg få i meg per dag da?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #3 : 17. mars 2010, 16:17 »
Hvordan ser kostholdet ditt ut nå?
Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #4 : 17. mars 2010, 16:19 »
Takk for svar:)

Jeg trener 4 ganger i uken:

50 min på steppemaskin
Styrke : 1.dag armer og skuldre- 2. dag rygg og bryst- 3. dag lår, rumpe legger.

Trener styrke hver gang og mage hver gang.

Jeg vil ned til 60 kilo.

Så hvor mange kalorier bør jeg få i meg per dag da?

Regn ut nøyaktig hvilemetabolisme med 6,25xhøyde + 10xvekt + 5xalder - 161

Jeg vil tippe at du ender opp på ca 1500kcal. Så trener du 4 ganger i uken, som jo er en del, så jeg tipper du PAL (fysisk aktivitet) er en faktor på 1,4-1,6. Da ender du opp på 24-2500kcal. Skal du ned i vekt så legger du deg på ca 500kcal mindre, altså 2000. (Regn ut selv, med eksakt høyde og alder) Men 2000 høres riktig ut synes jeg.

Du kan også trygt få i deg mer enn 1gram protein pr kg kroppsvekt. Legg deg på 1,5gram så er du sikret tilstrekklig inntak. Dersom du er i underskudd kalorimessig omdannes ikke proteiner til fett, men til energi (ketoner). Så lenge du er i underskudd vil ingenting omdannes til fett, ikke en gang fett vil lagres som fett, men omdannes til ketoner(energi). Ligger du imidlertid i kalorioverskudd, eller balanse, så kan overskudd av protein lagres som fett, men det kan også overskudd av karbohydrater, og selvsagt fett. Det blir aldri feil å sikre optimalt proteininntak,uansett.

Edit: 100gram kylling inneholder ca 20gram proteiner. Ett egg inneholder 6-8 gram proteiner avhengig av størrelsen.

Du burde med andre ord satse på å få i deg 90-100gram proteiner om dagen. Hvis du spiser 200gram kylling og to egg, så har du 55-60gram proteiner, og hvis du da tar en shake med 30-40gram protein så er du i mål, proteinmessig. Men husk at grønnsaker, noe frukt, fett fra fisk og melk (kalsium) også er viktig. Uten tilstrekkelig vitamin og mineral-inntak vil ikke kroppens prosesser fungere optimalt.
Sa brura

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #5 : 17. mars 2010, 16:40 »
Takk for kjempebra svar, har aldri regnet ut hvilemetabolisme før vet ikke hva det er en gang men jeg endte hvertfall opp på 1800?? Er det antall kalorier jeg skal spise hver dag?

Eks. En dags måltid ukedager:


Frokost: et knekkebrød med makrell i tomat og rødløk og et knekkebrød m/ egg

Lunsj: Havregrøt m/kanel eller røkelaks og eggerøre

Før trening: 25 gram protein shake

Etter trening: en mandarin og 50 gram proteinshake

Middag: suppe m/kylling filet eller kylling filet m/ grønnsaker

Kvelds: Knekkebrød m/makrell i tomat

Lørdag og søndag spiser jeg det jeg vil men har holdt meg borte fra alkohol og brus. Fant ut hvor usunt øl var så måtte slutte med å drikke i denne perioden synes jeg:)

Lurte på noe annet også. Hvis jeg forbrenner for eks 2000 kalorier på 4 dager med trening  hvor mye blir det omregnet til kg (på vekten)?

Hvis jeg MÅ ha noe søtt i ukedagene så spiser jeg 2 dadler:)








Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #6 : 17. mars 2010, 16:43 »
fant ut hvor usunt øl var? så du visste ikke at øl var usunt? Wink
Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #7 : 17. mars 2010, 16:45 »
Takk for kjempebra svar, har aldri regnet ut hvilemetabolisme før vet ikke hva det er en gang men jeg endte hvertfall opp på 1800?? Er det antall kalorier jeg skal spise hver dag?
Hvilemetabolismen er energien du trenger for å eksistere. Du må kompansere for at du beveger deg litt, så der kommer PAL-faktoren inn. Mao. PAL-faktor ganger hvilemetabolisme er et estimat for hvor mye energi du trenger for å være i energibalanse, altså, slik at du hverken går opp eller ned i vekt.

Edit: Så legg deg på 1.5 * 1800 = 2700 eller deromkring for å holde status quo.

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #8 : 17. mars 2010, 16:46 »
jo hahaha men ikke hvor mye kalorier det egentlig inneholder- jeg fikk sjokk!!!:)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #9 : 17. mars 2010, 16:48 »
Lurte på noe annet også. Hvis jeg forbrenner for eks 2000 kalorier på 4 dager med trening  hvor mye blir det omregnet til kg (på vekten)?
En kilo kroppsfett tilsvarer omtrent 7000 kcal, så 2000kcal i underskudd tilsvarer ~0.3kg med fett.

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #10 : 17. mars 2010, 17:01 »
Regn ut nøyaktig hvilemetabolisme med 6,25xhøyde + 10xvekt + 5xalder - 161

Jeg vil tippe at du ender opp på ca 1500kcal. Så trener du 4 ganger i uken, som jo er en del, så jeg tipper du PAL (fysisk aktivitet) er en faktor på 1,4-1,6. Da ender du opp på 24-2500kcal. Skal du ned i vekt så legger du deg på ca 500kcal mindre, altså 2000. (Regn ut selv, med eksakt høyde og alder) Men 2000 høres riktig ut synes jeg.

Du kan også trygt få i deg mer enn 1gram protein pr kg kroppsvekt. Legg deg på 1,5gram så er du sikret tilstrekklig inntak. Dersom du er i underskudd kalorimessig omdannes ikke proteiner til fett, men til energi (ketoner). Så lenge du er i underskudd vil ingenting omdannes til fett, ikke en gang fett vil lagres som fett, men omdannes til ketoner(energi). Ligger du imidlertid i kalorioverskudd, eller balanse, så kan overskudd av protein lagres som fett, men det kan også overskudd av karbohydrater, og selvsagt fett. Det blir aldri feil å sikre optimalt proteininntak,uansett.

Edit: 100gram kylling inneholder ca 20gram proteiner. Ett egg inneholder 6-8 gram proteiner avhengig av størrelsen.

Du burde med andre ord satse på å få i deg 90-100gram proteiner om dagen. Hvis du spiser 200gram kylling og to egg, så har du 55-60gram proteiner, og hvis du da tar en shake med 30-40gram protein så er du i mål, proteinmessig. Men husk at grønnsaker, noe frukt, fett fra fisk og melk (kalsium) også er viktig. Uten tilstrekkelig vitamin og mineral-inntak vil ikke kroppens prosesser fungere optimalt.

Alt fett omdannes vel ikke til ketoner? Muskelaturen kan nyttiggjøre seg av fettsyrene uten å måtte omdanne disse til ketoner? Det er vel nesten bare hjernen som trenger ketoner? Og derfor forbrenningen først blir helt "ketogen" når man stimulerer sult ved å kutte ut karbohydrater...så lenge man har et inntak av karbohydrater har jeg forstått det slik at kroppen nyttiggjør seg av fett som energi uten å omdanne disse til ketoner...?

(Grunnen til alle disse irriterende spmtegnene er at jeg ikke er sikker, men mener å huske at det var det jeg lærte fra biokjemien...)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #11 : 17. mars 2010, 17:39 »
Alt fett omdannes vel ikke til ketoner? Muskelaturen kan nyttiggjøre seg av fettsyrene uten å måtte omdanne disse til ketoner? Det er vel nesten bare hjernen som trenger ketoner? Og derfor forbrenningen først blir helt "ketogen" når man stimulerer sult ved å kutte ut karbohydrater...så lenge man har et inntak av karbohydrater har jeg forstått det slik at kroppen nyttiggjør seg av fett som energi uten å omdanne disse til ketoner...?

(Grunnen til alle disse irriterende spmtegnene er at jeg ikke er sikker, men mener å huske at det var det jeg lærte fra biokjemien...)

Jaja, selvsagt, du har helt rett. Ser at det ble veldig klønete skrevet av meg. Jeg satt egentlig og hadde lavkarbodiett i tankene, og tenkte på dersom inntaket av karbohydrater var veldig lavt, eller ikke eksisterende.

Det gikk heldigvis opp for meg at fett degraderes til glyserol av lipaser i mitokondriene (kraftverket, ikke sant), transporteres til lever, der den blir fosforylert (legger til fosfat) og oksideres til glyseraldehyd-3-fosfat (om jeg ikke tar helt feil) som kan gå inn i glykolysen (der hvor karbohydratene degraderes før sitronsyresyklusen) og omdannes til pyrodruesyre.

Dersom det er underskudd på karbohydrat vil fettsyrene gi opphav til ketoner. Dersom Acetyl Coa (som jo er hurragutten i sitronsyresyklusen) skal slippe til i SSS, er det helt nødvendig at det er tilstrekkelig med oksaleddiksyre (ikke så viktig å skjønne hva det er). Hvis det er tilstrekkelig med pyrodruesyre, som jo er produktet av glukose-6fosfat, kan denne omdannes til oksaledikksyre, men hvis det er underskudd på Glukose, vil det føre til at acetyl Coa ikke kan omsettes i rask nok hastighet i SSS, og må finne andre utveier. DA dannes det ketoner.

Glukose spares nok alikevel til hjernen, og hjernen og blodceller er de vevene som sist får ketoner. Men etter en tid kan opptil all energien til hjernen også komme fra ketoner (ved ekstrem sult, eller diett).

Litt samme som ved diabetes.



Men prinsipper er alikevel litt det samme. Fettet omdannes jo til et fettprodukt som er "akseptert" av glykolysen.
Sa brura

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #12 : 17. mars 2010, 17:44 »
Ja, det hørtes mer riktig ut Smiley Skal ta å lese over etterpå, så sitter det forhåpentligvis Smiley

Og poenget ditt forblir det samme...fett er også energi Smiley

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #13 : 17. mars 2010, 18:17 »
Oj dere kan virkelig mye om dette,  jeg forstod ikke halvparten av det som ble skrevet en gang:)

Men til dere som har litt peiling:

Tortillalefser, disse som du kjøper til taco og slikt. Hvor fetende er de egentlig?

Jeg pleier å ha 1 lefse med kyllingfilet/kyllingkjøttdeig, tomat, hvitløk, sopp og litt salsa når jeg spiser det.

Synes det er så utrolig godt så lurer på hvor ofte jeg kan ha en sånn til middag?

Er det ok i ukedager eller helst til helgekos?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #14 : 17. mars 2010, 18:20 »
Oj dere kan virkelig mye om dette,  jeg forstod ikke halvparten av det som ble skrevet en gang:)

Men til dere som har litt peiling:

Tortillalefser, disse som du kjøper til taco og slikt. Hvor fetende er de egentlig?

Jeg pleier å ha 1 lefse med kyllingfilet/kyllingkjøttdeig, tomat, hvitløk, sopp og litt salsa når jeg spiser det.

Synes det er så utrolig godt så lurer på hvor ofte jeg kan ha en sånn til middag?

Er det ok i ukedager eller helst til helgekos?

Noe er ikke mer "fetende" enn noe annet. Det det koker ned til er:
- hvor mye energi får du i deg i løpet av en dag (mao. kcal)
- Får du dekket behovet for vitaminer og sporstoffer etc.

Med tanke på trening og muskelvekst koker det hele ned til:
- hva slags balansering av næringsemner har du i løpet av en dag (protein/karb/fett).

Edit: Ting kan være "fetende" i den forstand at det gir energi men lite metthetsfølelse, så man simpelthen spiser for mye.

Edit 2: Så vidt som jeg husker fra sist jeg bakte tortillas, så var det en del fett som skulle i, og da var det helst mettet fett for å få dem til å henge sammen. Hvis du kjøper ferdiglagede, så er det bare å kikke på næringsdeklarasjonen på baksiden av pakken.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!