Skrevet av Emne: Rift i menisken..  (Lest 15419 ganger)

Utlogget kirie90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

  • do it!
Rift i menisken..
« : 02. april 2010, 18:26 »
var med Legen og fikk vite at jeg sannsynligvis hadde fått en rift i menisken.. Undecided
aldri vært skadet i kneet før så jeg lurer på hva som er forskjellen på korsbånd skade og skade i menisken?
lang tid tar det før jeg blir bra igjen? hvor alvorlig er en menisk skade?

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Rift i menisken..
« #1 : 03. april 2010, 11:20 »
Er det berre ei lita rift i menisken, så er det ikkje så veldig alvorleg, men på grunn av den lave blodtilførselen i kneet er det nok nødvendig med eit lite kirurgisk inngrep for å fjerne det skadde området. Etterpå vil ein vere back in busines i løpet av veldig kort tid.

Korsbånda stabiliserer kneet, menisken er hovudsakleg støtdemperar og det enden av lårbeinet glir mot når du beveger i kneleddet.
Ein korsbåndskade gir altså ødelagt stabilitet, ein meniskskade kan fort føre til låsningar i leddet, og nedsett stabilitet om skaden er stor.
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget kirie90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

  • do it!
Sv: Rift i menisken..
« #2 : 03. april 2010, 15:39 »
Er det berre ei lita rift i menisken, så er det ikkje så veldig alvorleg, men på grunn av den lave blodtilførselen i kneet er det nok nødvendig med eit lite kirurgisk inngrep for å fjerne det skadde området. Etterpå vil ein vere back in busines i løpet av veldig kort tid.

Korsbånda stabiliserer kneet, menisken er hovudsakleg støtdemperar og det enden av lårbeinet glir mot når du beveger i kneleddet.
Ein korsbåndskade gir altså ødelagt stabilitet, ein meniskskade kan fort føre til låsningar i leddet, og nedsett stabilitet om skaden er stor.
Takker for godt svar:)
beroligende å få vite at en rift i menisken ikke er så alvorlig! og at jeg blir bra igjen ganske fort

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Rift i menisken..
« #3 : 03. april 2010, 15:43 »
Fikk du ikke vite dette med legen som undersøkte deg?
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget kirie90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

  • do it!
Sv: Rift i menisken..
« #4 : 03. april 2010, 15:48 »
Fikk du ikke vite dette med legen som undersøkte deg?
jeg spurte egentlig ikke heller, var bare deppa over at han sa jeg måtte operere.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Rift i menisken..
« #5 : 03. april 2010, 15:54 »
En meniskskade er mindre alvorlig enn en korsbåndskade, korsbåndene ligger i kryss fra bakre til fremre og motvirker fremover og bakoverbevegelse, hovedsaklig. Meniskene er som nevnt støtdempere, som ligger på hhv høyre og venstre side av skåla.

Det er to hovedtyper operasjon av menisk, rekonstruksjon der de syr menisken sammen, denne operasjonen har ganske lang rehabliteringstid. Den andre er å fjerne menisken, dette er en enkel operasjon, og veldig kort rehabliteringstid på. De fleste er igang med trening som vanlig 2-4 uker etter operasjon.

Begge disse typene operasjon blir gjort med Artroskopi(kikkhullsmetode), så det blir ingen store arr.

Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget kirie90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

  • do it!
Sv: Rift i menisken..
« #6 : 03. april 2010, 15:57 »
En meniskskade er mindre alvorlig enn en korsbåndskade, korsbåndene ligger i kryss fra bakre til fremre og motvirker fremover og bakoverbevegelse, hovedsaklig. Meniskene er som nevnt støtdempere, som ligger på hhv høyre og venstre side av skåla.

Det er to hovedtyper operasjon av menisk, rekonstruksjon der de syr menisken sammen, denne operasjonen har ganske lang rehabliteringstid. Den andre er å fjerne menisken, dette er en enkel operasjon, og veldig kort rehabliteringstid på. De fleste er igang med trening som vanlig 2-4 uker etter operasjon.

Begge disse typene operasjon blir gjort med Artroskopi(kikkhullsmetode), så det blir ingen store arr.


hvordan avgjør legene om de skal sy sammen eller fjerner deler av menisken da? er det etter hvor lenge jeg har gått med skaden?

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Rift i menisken..
« #7 : 03. april 2010, 16:30 »
hvordan avgjør legene om de skal sy sammen eller fjerner deler av menisken da? er det etter hvor lenge jeg har gått med skaden?

Det er etter hvordan riften er, og hvor stor den er. Dette tolker de utifra MR bildene som jeg regner med du har tatt, ettersom du har fått påvist rift?
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget kirie90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

  • do it!
Sv: Rift i menisken..
« #8 : 03. april 2010, 16:39 »
Det er etter hvordan riften er, og hvor stor den er. Dette tolker de utifra MR bildene som jeg regner med du har tatt, ettersom du har fått påvist rift?
skal på MR etter påske. har vært med legen et par ganger, og både han og treneren min var ganske sikre på at det var rift i menisken, siden de har sett denne skaden en del ganger før.
men skal såklart ikke si 100 prosent at det er det før jeg har vært på MR

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Rift i menisken..
« #9 : 05. april 2010, 21:41 »
Har sjølv vore igjennom begge typar meniskoperasjon. Det skal vere ein stor skade før heile menisken blir fjerna. Blir vel berre litt "finpuss" av menisken for å ungå låsningar og vidare komplikasjonar. (På lappen eg fekk med sjukehuset stod det "shaving av skadd menisk". Blir vel ein lettare stuss det)

Du får uansett ha god betring Smiley
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget mareneram

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Rift i menisken..
« #10 : 09. april 2010, 19:47 »
e trur mi er i sånn ca samme båt...
e har ein nesten 3 cm lang "horisontal" rift i manisken på innsiden av kneet, skal mest sannsynelig sy menisken... ser ikkje akkurat frem til ein hau med uker på krykker.

Motorsykkel kan gjøre vondt...  Undecided

Utlogget kirie90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

  • do it!
Sv: Rift i menisken..
« #11 : 12. april 2010, 10:54 »
Har sjølv vore igjennom begge typar meniskoperasjon. Det skal vere ein stor skade før heile menisken blir fjerna. Blir vel berre litt "finpuss" av menisken for å ungå låsningar og vidare komplikasjonar. (På lappen eg fekk med sjukehuset stod det "shaving av skadd menisk". Blir vel ein lettare stuss det)

Du får uansett ha god betring Smiley
hvor lang tid tok det før du ble bra igjen da? og blir man 100% frisk hvis det bare er en rift?

Utlogget Mortn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Rift i menisken..
« #12 : 15. april 2010, 00:54 »
Jeg har fått begge knærne operert, det var ytre (laterale) menisk begge ganger. Er ikke bra i den ene foten, mens den andre er nylig operert, men føles bra ut. Legen sa til meg at om det er indre(mediale) menisk så er du nesten ikke borte fra idrett osv, fort tilbake, men at laterale-menisk-skader kan verre litt være, dvs. ta litt lengre tid, opptil 3 mnd. Men lykke til Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!