Skrevet av Emne: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?  (Lest 6687 ganger)

Utlogget BIGPHATMUSCLE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« : 10. april 2010, 19:14 »
Jeg har nettopp begynt med kreatin monohydrat, og jeg har lest litt rundt på nettet om dette. Da fant jeg noen artikler om at kaffe motvirker effekten av kreatin, vil et krus kaffe om morgenen motvirke effekten av monohydratet? Under loading fasen drakk jeg først kreatin å deretter kaffe, var denne dosen bortkastet?
I de studiene det var snakk om brukte de ganske store doser koffein, rundt 300 - 400 mg i en dose, tror dere en kopp om dagen (80 - 120 mg) koffein vill ødlegge effekten av kreatinet. Jeg drikker endel vann om dagen for å sikre at koffeinet ikke skal kunne trekke ut for mye vann av musklene.
178 cm          
86 kg

KB: 190 kg
ML: 165 kg
BP: 145 kg

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #1 : 10. april 2010, 20:22 »
Jeg har nettopp begynt med kreatin monohydrat, og jeg har lest litt rundt på nettet om dette. Da fant jeg noen artikler om at kaffe motvirker effekten av kreatin, vil et krus kaffe om morgenen motvirke effekten av monohydratet? Under loading fasen drakk jeg først kreatin å deretter kaffe, var denne dosen bortkastet?
I de studiene det var snakk om brukte de ganske store doser koffein, rundt 300 - 400 mg i en dose, tror dere en kopp om dagen (80 - 120 mg) koffein vill ødlegge effekten av kreatinet. Jeg drikker endel vann om dagen for å sikre at koffeinet ikke skal kunne trekke ut for mye vann av musklene.

Du spør hva jeg tror.. Drikk kaffe som du pleier. Jeg kan ikke tenke meg at det har noen motstridende effekt. Kreatin er jo noe man får i seg via mat og slikt. Og isåfall ville en del kaffeelskere hatt minimalt med kreatin og energi i musklene sine. Jeg er litt på tynn is nå, men kan du linke til disse artiklene dine?

Koffein er ikke bevist å ha  en vanndrivende effekt (1), så tviler på at kaffe har det.




International society of sports nutrition position stand: caffeine and performance.

Goldstein ER, Ziegenfuss T, Kalman D, Kreider R, Campbell B, Wilborn C, Taylor L, Willoughby D, Stout J, Graves BS, Wildman R, Ivy JL, Spano M, Smith AE, Antonio J.
Nova Southeastern University, Fort Lauderdale-Davie, FL 33314, USA. ja839@nova.edu.

ABSTRACT: Position Statement: The position of The Society regarding caffeine supplementation and sport performance is summarized by the following seven points: Caffeine is effective for enhancing sport performance in trained athletes when consumed in low-to-moderate dosages (~3-6 mg/kg) and overall does not result in further enhancement in performance when consumed in higher dosages (>/= 9 mg/kg). Caffeine exerts a greater ergogenic effect when consumed in an anhydrous state as compared to coffee. It has been shown that caffeine can enhance vigilance during bouts of extended exhaustive exercise, as well as periods of sustained sleep deprivation. Caffeine is ergogenic for sustained maximal endurance exercise, and has been shown to be highly effective for time-trial performance. Caffeine supplementation is beneficial for high-intensity exercise, including team sports such as soccer and rugby, both of which are categorized by intermittent activity within a period of prolonged duration. The literature is equivocal when considering the effects of caffeine supplementation on strength-power performance, and additional research in this area is warranted. The scientific literature does not support caffeine-induced diuresis during exercise, or any harmful change in fluid balance that would negatively affect performance.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget BIGPHATMUSCLE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #2 : 10. april 2010, 20:57 »
Intressant det du kom opp med her, om ikke kaffe er vandrivende må det vere noe annet ved koffeinet som gjør at det skal "motvirke kreatinet" om det er tilfellet. Det irriterer meg at mange av studien og artiklene motsir hverandre, noen sier at koffein er vandrinvende, noe sier at det ikke er det. Om koffein bare var vandrivende burde det ikke vere noe problem å bare supplementere med mer vann. Men er det noen som har noen erfaring med tanke på effekten av kreatin selv om en drikker kaffe?
178 cm          
86 kg

KB: 190 kg
ML: 165 kg
BP: 145 kg

Utlogget BIGPHATMUSCLE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #3 : 10. april 2010, 21:01 »
 " Hva med kreatin og kaffe?

Kreatin og kaffe går ikke så godt sammen. Musklene tar opp den samme mengde kreatin i cellene, men kaffein hindrer forbedret energisyklus ved å påvirke fosfatreopptaket i cellene "

link: http://www.nordicpower.no/default.pl?showArticle=73&pageId=195

En hel artikkel om det: http://www.iform.no/pub/art.php?id=565

Kom dobbelt nedenfor, vet ikke hvordan jeg fjerner det, small på en ekstra artikkel på nederste for å gjøre forskjell   biggrin





178 cm          
86 kg

KB: 190 kg
ML: 165 kg
BP: 145 kg

Utlogget BIGPHATMUSCLE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #4 : 10. april 2010, 21:21 »
Du spør hva jeg tror.. Drikk kaffe som du pleier. Jeg kan ikke tenke meg at det har noen motstridende effekt. Kreatin er jo noe man får i seg via mat og slikt. Og isåfall ville en del kaffeelskere hatt minimalt med kreatin og energi i musklene sine. Jeg er litt på tynn is nå, men kan du linke til disse artiklene dine?

Koffein er ikke bevist å ha  en vanndrivende effekt (1), så tviler på at kaffe har det.




International society of sports nutrition position stand: caffeine and performance.

Goldstein ER, Ziegenfuss T, Kalman D, Kreider R, Campbell B, Wilborn C, Taylor L, Willoughby D, Stout J, Graves BS, Wildman R, Ivy JL, Spano M, Smith AE, Antonio J.
Nova Southeastern University, Fort Lauderdale-Davie, FL 33314, USA. ja839@nova.edu.

ABSTRACT: Position Statement: The position of The Society regarding caffeine supplementation and sport performance is summarized by the following seven points: Caffeine is effective for enhancing sport performance in trained athletes when consumed in low-to-moderate dosages (~3-6 mg/kg) and overall does not result in further enhancement in performance when consumed in higher dosages (>/= 9 mg/kg). Caffeine exerts a greater ergogenic effect when consumed in an anhydrous state as compared to coffee. It has been shown that caffeine can enhance vigilance during bouts of extended exhaustive exercise, as well as periods of sustained sleep deprivation. Caffeine is ergogenic for sustained maximal endurance exercise, and has been shown to be highly effective for time-trial performance. Caffeine supplementation is beneficial for high-intensity exercise, including team sports such as soccer and rugby, both of which are categorized by intermittent activity within a period of prolonged duration. The literature is equivocal when considering the effects of caffeine supplementation on strength-power performance, and additional research in this area is warranted. The scientific literature does not support caffeine-induced diuresis during exercise, or any harmful change in fluid balance that would negatively affect performance.


 " Hva med kreatin og kaffe?

Kreatin og kaffe går ikke så godt sammen. Musklene tar opp den samme mengde kreatin i cellene, men kaffein hindrer forbedret energisyklus ved å påvirke fosfatreopptaket i cellene "

link: http://www.nordicpower.no/default.pl?showArticle=73&pageId=195

En hel artikkel om det: http://www.iform.no/pub/art.php?id=565

En omfattende artikkerl på engelsk: http://www.foodnavigator.com/Science-Nutrition/Study-finds-caffeine-intake-destroys-potential-benefits-of-creatine

I sistnevnte er jo det hovedsaklig snakk om sprintere, jeg er kun intressert i styketrening. Er det noen kaffedrikkere her som også bruker kreatin, hvordan funker kreatin for dere?
178 cm          
86 kg

KB: 190 kg
ML: 165 kg
BP: 145 kg

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #5 : 10. april 2010, 21:32 »
Ålreit. Har lett litt og legger ved studiet jeg fant.

I denne studien undersøkes det om koffein har noen negativ effekt på kreatin.
9 karer testes med isometriske øvelser (statisk trening) samt dynamisk trening på leggmusklene.
De tar enten kreatin (C) eller kreatin kombinert med koffein (Cr + C).

Koffein gruppen presterte betraktelig dårligere enn kreatin gruppen. Og det konkluderes med at koffeininntaket ødela kreatinets presterende effekt totalt.

Men merk at koffeininntaket her er ganske så høyt (5mg pr. kg kroppsvekt.) Ut ifra dette studiet kan man ikke bastant si at kaffe ødelegger kreatinets effekt. Det står ingenting om tidspunkt på dagen koffein ble inntatt. Om man drikker kaffe på morgenen, og trener på kvelden.. Vil det da ha noe å si?

Tror ikke jeg ville avskrevet kaffe helt. Men du trenger ikke å ta det samtidig som du tar kreatin, eller rett før trening.

Det irriterer meg at mange av studien og artiklene motsir hverandre

Min mening er at en artikkel som kommer med en påstand bør ha rot i forskning for at den skal være troverdig. Hvis du er i tvil på hva du skal stole på av studier og artikler du finner på nettet så er det helt klart studier:P Men studier kan så absolutt feiltolkes og misbrukes osv..




Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading

This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget BIGPHATMUSCLE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #6 : 10. april 2010, 21:35 »
Takker for svaret ditt  Tongue, tror jeg skal holde meg til en kopp kaffe om dagen, trener på kvelden og det er da jeg tar kreatinet, før og etter trening. Under oppladningsfasen tok jeg også kreatin på morgenen med en kaffekopp men tror ikke det kan ha hatt merkbar effekt.
178 cm          
86 kg

KB: 190 kg
ML: 165 kg
BP: 145 kg

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #7 : 11. april 2010, 21:41 »
For å gi en enkel forklaring så har Kreatin en retensjons virking mens kaffe har en vanndrivende effekt. For hver kopp kaffe du drikker må du drikke 2 kopper med vann for å ligge i balanse. Problemet med kaffe og kreatin er at de fleste dehydrerer seg for mye slik at man får kreatin-Spasmer etc pga for lite væske.

Dersom du ikke er en fanatiker av profesjonelle årsaker tror jeg ikke du skal bekymre deg for dette. Alt i alt har kaffe utrolig mange positive virkninger som er mange ganger viktigere enn det fakta at det er litt dehydrerende.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #8 : 11. april 2010, 22:23 »
For å gi en enkel forklaring så har Kreatin en retensjons virking mens kaffe har en vanndrivende effekt.

Sikker på at kaffe har en vanndrivende effekt?



International society of sports nutrition position stand: caffeine and performance.

The scientific literature does not support caffeine-induced diuresis during exercise, or any harmful change in fluid balance that would negatively affect performance.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #9 : 11. april 2010, 22:31 »
Støtter Disiplin.

Også et utdrag fra Tech Nutritions "Drivkraft":
"Kaffe er IKKE vanndrivende. Det er en myte at kaffe er vanndrivende, i følge en forsker som har gjennomgått hele 10 studier på området. Kaffe er i følge ham ikke mer vanndrivende enn vann, og det var ingen forskjell i urinmengde mellom kaffedrikkere og vanndrikkere."
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget Drengen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #10 : 12. april 2010, 23:29 »
Eg lurte på det same spørsmålet sjølv for ei tid tilbake, så eg spurde Beefcake om problemet. I følge han skal det ikkje ha noko særleg å seie så lenge det er snakk om styrketrening. Kan jo ta med at mine eigne erfaringer som ivrig kaffientusiast, som er at eg ikkje merkar noko forskjell om eg klarar å halde meg vekke frå denne sorte vidunderdrikken eller ikkje. På kreatineffekta that is.. 

------------------------------------------------------
-Korleis er det med koffein og kreatin? Kor mykje til dømes kaffi må du drikke for at det skal få negativ effekt for kreatinbruken?

-Grunnen til at koffein kan motvirke kreatinets prestasjonsfremmende effekt litt er vel fordi koffein fører til at musklene ikke slapper av like raskt etter de blitt kontrahert, mens kreatin virker motsatt. Dog er det ikke sikkert at man merker noe til det i det hele tatt av dette ved styrketrening, men kanskje mer ved løping/intervaller hvor dette med rask muskelavslapping sannsynligvis er viktigere. Husk også at kreatin har andre positive effekter enn kun effekten på hvor raskt musklene slapper av som koffein ikke motvirker.
---------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93411.15
-Eg vil heller vera skalla og stor med muskla, enn ei lita pingla med longt hår!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #11 : 12. april 2010, 23:47 »
Kaffe er vanndrivende i den forstand at det trekker med seg væske ut i tykktarmen, som fører til løsere avføring etc. Det er likevell ikke det samme som en diuretisk effekt, da det ikke har noen effekt på urinmengden. Det er viktig å merke seg at diurese ikke er den eneste målestokken for væsketap. Som sagt, det er ingen motsettninger mot å kombinere disse to substansene dersom man ikke er profesjonellt overbevist.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #12 : 13. april 2010, 07:18 »
Kaffe er vanndrivende i den forstand at det trekker med seg væske ut i tykktarmen, som fører til løsere avføring etc.

Setter pris på en forklaring av forskjellene.
Men det er vel ikke gitt at alle får løsere avføring av kaffe, og ihvertfall ikke vanntap i nevneverdig grad.

Jeg siterer en artikkel av norsk helseinstitutt:

Rikelig drikke
"En medvirkende faktor ved forstoppelse er at mange drikker for lite. Et ekstra glass vann ved flere av dagens måltid kan korrigere for dette underskuddet og virke gunstig på avføringens konsistens. Mye alkohol og kaffe gjør avføringen tørrere og hardere."
http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/forstoppelse-oversikt-2199.html


Dessuten har jeg ikke sett det bli påstått at det er tapet av vann som gjør at kaffe motvirker kreatin (ref. under)

Kreatin og kaffe går ikke så godt sammen. Musklene tar opp den samme mengde kreatin i cellene, men kaffein hindrer forbedret energisyklus ved å påvirke fosfatreopptaket i cellene "

link: http://www.nordicpower.no/default.pl?showArticle=73&pageId=195
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget BIGPHATMUSCLE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #13 : 14. april 2010, 22:44 »
Mye nyttig info her, takker. Kommer nok til å gå bra med en kopp om dagen ser det ut til. Da er det jo bare å drikke nok vann for å være på den sikre siden. Om det skulle ha en effekt på energiomsetningen i musklaturen ser det ut til å være tilstrekkelig å unngå for mye koffein. Alt med måte
178 cm          
86 kg

KB: 190 kg
ML: 165 kg
BP: 145 kg

Utlogget Kimmi90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 141

Sv: Kreatin og kaffe? Motvirker de hverandre?
« #14 : 16. april 2010, 13:25 »
For min egen del har jeg ingen problemer med kreatin og kaffe. Seførgelig drikker man overdrevet mye kaffe vil man gå mye på do. Men Et par kopper om dagen er ikke noe problem for meg. Får kanskje ikke "maks" effekt men går alltid opp 3-4 kg på en kreatin kur så funker vel Tongue
180 Høy
82kg - 85kg - 90Kg

Trener kickboksing, BJJ, MMA og styrke.
90kg i benk Gått opp til 100 Cheesy

120kg i knebøy gått opp til 150

100kg i mark gått opp til 120 - 140 - 175

alkohol løser ingen problemer, men det faen ikke melk heller!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!