Skrevet av Emne: Regler NSM 2010.  (Lest 8788 ganger)

Utlogget Arild "Hulk" Haugen

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Regler NSM 2010.
« : 26. april 2010, 18:59 »
Regler for Norges sterkeste mann 2010
Kvallik øvelsene 14 mai:
•   Startrekkefølgen vil bli trukket i forveien av Arild Haugen og Svend Karlsen. De som deltok i finalen 2009 starter siste ut etter plassering. Dvs at Ricard Skog er siste mann ut på første kvallik øvelse.
•   Apollons 110 kg: Denne øvelsen vil foregå i par. Het er det flest repitisjoner fra bakken og overhode med appollons stanga som gjelder. Armene skal være utstrekt og hode mellom armene før løftet godkjennes. stanga skal "føres" kontrollert ned til bakken. Tids begrensning 60 sek. Magnesium og belte tilatt. Det er ikke lov å legge stanga på beltet men like over. Jeg ønsker å se en utøver som kontollerer vekta og gir klare fine løft.
•   Farmers Walk 120 kg max distanse. Her vil det bli vending på ca 20 meter. magnesium tilatt. første nedsetting medfører måling. Om du er uheldig og mister farmerswalk loddene innen 3 meter er det mulighet for omstart.
•   Dekkvelt på tid. ca 350 kg. 6 velt. klister tilatt.

Etter Kvallik vil det bli utøvermøte for de 12 finalistene. tid og sted for dette kommer. her er det mulig å stille spørsmål rundt øvelsene ol. For de som vil se utstyret og evnt prøve 1 løft eller to kan det gjøres lørdagen før stevne start. klær ol deles ut på møte. Annen info kommer trolig snart.


Norges Sterkeste mann 15 mai:
•   Yoke race 20 meter 410 kg. Det er lov å sette ned yoke stativet 1 gang. 2 gangen den settes ned blir det målt distanse.
•   Stokkløft LMS maksvekt:  startvekt 140 kg. Det vil bli høynet med 10 og 10 kg til det står 3-4 utøvere igjen. Dette er noe Arild avgjør på stedet når tid det er fornuftig. Tidsbegrensning på å fullføre løftet er satt til 30 sek. På denne tiden kan du sette ned stokken, slippe tak osv. men innen 30 sek skal løftet være godkjent ellers er du ute. løftet blir godkjent med full lock out på armene med hode mellom armene. du må vise at du har kontroll på vekta og står stille. kontrollert nedløft. jeg vil se mye vekter på stokken men krever kontroll fra utøver. 1 stk albu varmer er lov. ikke knebind eller lignende rundt albuene.
•   Markløft for repitisjoner ca 300 kg. dette er uten drakt men med dra reimer. For å få løftet godkjent må du være utlåst i kroppen med en markert Peak av løftet. dømmes akkurat som tidligere. Du vil få singal som lyder: lift, good lift, lift osv. vent på signalet før du løfter. om du går for raskt ned på 1 repitisjon vil jeg kreve lengre stopp på neste. tidsbegrensing 90 sek.
•   Circus dumbell 80 kg for reps. fra bakken til over hode på hver rep. Det er lov å bruke begge hendene til å løfte hantelen opp til skuldrene, men selve overpresset skal gjøres med 1 hand. det er lov å veksle mellom venstre og høyre hånd. Jeg krever markert stopp på toppen. Du må og ha full utlåsning på arm i det du er på toppen. om du ikke er helt rett i kroppen for du forsatt godkjent løft så lenge hantelen er over hode med strak arm. Ber om at dere senker hantelen så "skånsomt" som mulig da utstyret er nytt og veldig dyrt. Tidsbegrensing er 90 sek.

SPLITTEN kun de 6 beste videre:
•   Atlas steiner med tilløp. enkeløvelse som alle kjenner reglene rundt. ikke lov å trille steinen bort til stativet;) tidslimit 75 sek. tar tiden på 3 steinen. eller får du bare telt antall steiner og evnt en delt poeng med de som har samme antall.
•   Trillebårrace: lik øvelse som i fjor. med samme regelverk. ikke lov å sette ned etter siste systemblokka er lastet oppi. da måles distansen. tidslimit 90 sek.

PS: Det kan komme små forandringer i noen av øvelsene, men det blir detaljer og alle vil bli informert til samme tid så det er fear. Arild Haugen er hoveddommer og tar siste avgjørelse om det skulle være noen tvil. I de øvlsene hvor ting gjøres på tid, vil det bli brukt 3 tidtakere og den miderste tiden gjelder.

Som dommer ønsker jeg å være rettferdig og bestemt.
poengsystmet er som før. 12 poeng for seier og 1 poeng for siste plass i hver øvelse. om du ikke klarer noen løft i en øvelse tilsvarer det null poeng.
Om vi skulle få 2 utøvere med lik poeng sum, så kommer den med høyest plasseringer først. dvs om espen og ricard står begge med 50 poeng hver, men espen med seier i 2 øvelser og ricard seier i 1, så vant espen.

Dette er en publikum og show sport. vi vil ha enkle regler som publikum forstår.

Spørsmål rundt øvlsene kan rettes til Arild på tlf: 971 62 705.


Norges Sterkeste Mann 2007 og 2008

Min hjemmeside: www.arildhaugen.com

Utlogget widarrr

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 378
  • Honnør: 133
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 378

  • WSM-2012
Sv: Regler NSM 2010.
« #1 : 26. april 2010, 23:54 »
start vekt 140kg stokk? flott det
Hordalands sterkeste man nr 2 2009
Nm -105kg klasse nr 9 2009
Nm -105kg klasse nr 2:) 2010
Morsø sterkeste mann nr 1 JAA 2010
hordalands sterkeste mann nr4 2010
Strongmann på vektertorget åpen klasse nr 1 :D2011
Norges mester i hantel press 2011 95kg
Norges sterkeste mann 2011 7 plass Cheesy
2 plass hordalands 2011
3 plass showlift 2011
2plass fitnessmessen2012
3plass kvallik NSM 2012
9plass NSM 2012
8plass nordens sterkeste
VERDENS STERKESTE MANN -105 2012

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Regler NSM 2010.
« #2 : 27. april 2010, 23:52 »
start vekt 140kg stokk? flott det

Hva var vekta ifjor?120kg? Synes det er bra at de starter såpass høyt iår,finaledeltagerne bør ha styrke til og klare 140kg.

Når de kommer til 160kg begynner det nok og falle fra noen deltagere. tipper 1 plass i stokk går på 180-185kg iår. kansje 187 hvis noen skal prøve på norsk rekord.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Regler NSM 2010.
« #3 : 28. april 2010, 08:36 »
i 2006 delte Svend og Arild seieren i stokk på 150 kg...

Nå er STARTVEKTA 10 kg under bare... hoho!

Men det er helt riktig. Om et par år så vil hele feltet på 12 ta over 150 kg i stokk.

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Regler NSM 2010.
« #4 : 28. april 2010, 09:20 »

•   Markløft for repitisjoner ca 300 kg. dette er uten drakt men med dra reimer. For å få løftet godkjent må du være utlåst i kroppen med en markert Peak av løftet. dømmes akkurat som tidligere. Du vil få singal som lyder: lift, good lift, lift osv. vent på signalet før du løfter. om du går for raskt ned på 1 repitisjon vil jeg kreve lengre stopp på neste. tidsbegrensing 90 sek.



Er det bestemt at det blir vanlig mark i stedet for bilmark?
Eller er dette bare generelle regler uansett variant?

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Regler NSM 2010.
« #5 : 28. april 2010, 09:45 »
Er det bestemt at det blir vanlig mark i stedet for bilmark?
Eller er dette bare generelle regler uansett variant?

Bil sponsor er vel ikke i boks enda(?) Så ser vel ut som det blir 300kg raw for reps Smiley

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Regler NSM 2010.
« #6 : 28. april 2010, 09:54 »
Bil sponsor er vel ikke i boks enda(?) Så ser vel ut som det blir 300kg raw for reps Smiley
Windsvoll bil på Notodden opplevde med den ene forden i fjor at bilen Arild hadde reppet med måtte ha nye fjærer og dempere.
Derfor trekker de seg i år Grin

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Regler NSM 2010.
« #7 : 28. april 2010, 09:59 »
Windsvoll bil på Notodden opplevde med den ene forden i fjor at bilen Arild hadde reppet med måtte ha nye fjærer og dempere.
Derfor trekker de seg i år Grin

Du tuller??

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Regler NSM 2010.
« #8 : 28. april 2010, 10:02 »
Personlig, uten at min mening er av noen relevans, syns jeg markløft med stang og vektskiver er mer interessant å se på. Jeg forstår godt at det kan virke mer showpreget med en bil da det virker mer grandiost og ekstremt, men jeg liker å vite hvor mye som faktisk blir løftet. Selvsagt kan man med relativt god nøyaktighet måle hvor mange kilo det er i håndtakene under bilmark, men for undertegnede blir altså ikke det dét samme. Uansett; da jeg bor i Bø må jeg vel ta en tur for å se på uavhengig av hva valget faller på. Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Regler NSM 2010.
« #9 : 28. april 2010, 10:07 »

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Sv: Regler NSM 2010.
« #10 : 01. mai 2010, 12:34 »
i 2006 delte Svend og Arild seieren i stokk på 150 kg...

Nå er STARTVEKTA 10 kg under bare... hoho!

Men det er helt riktig. Om et par år så vil hele feltet på 12 ta over 150 kg i stokk.

Nivaaet paa de 12 i NSM finalen skulle vaert saa bra at startvekt paa 140 kg i stokk, repper paa 300 i markloeft og 410 kg i yoke var tipp topp vekter, men jeg er redd det gjelder bare for de 6-8 beste. Haaper selvsagt jeg tar feil her, men er redd vi faar se litt for mange som ikke klarer haandtere disse vektene. Om man vil eller ikke, saa er desverre ikke nivaaet hoeyere paa nr.6(8)-12 i Norge, saa kanskje burde vektene paa de 3 foerste oevelsen vaere noe lavere eller saa burde det kanskje vaere ferre deltagere som kommer til en finalen...  what
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget Nils`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 462

Sv: Regler NSM 2010.
« #11 : 01. mai 2010, 12:43 »
Personlig, uten at min mening er av noen relevans, syns jeg markløft med stang og vektskiver er mer interessant å se på. Jeg forstår godt at det kan virke mer showpreget med en bil da det virker mer grandiost og ekstremt, men jeg liker å vite hvor mye som faktisk blir løftet. Selvsagt kan man med relativt god nøyaktighet måle hvor mange kilo det er i håndtakene under bilmark, men for undertegnede blir altså ikke det dét samme. Uansett; da jeg bor i Bø må jeg vel ta en tur for å se på uavhengig av hva valget faller på. Smiley

deltar du på kvalikken og?
Trent høsten 2009-våren 2010. startet opp igjen våren 2011. 22år 120kg 175cm høy
Beste løft: KB 200, BP 140(18/5-2010), ML 220(20/5-2010), MP 2x100(16/4-2011)
LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96042.msg1443388;topicseen#new

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

Sv: Regler NSM 2010.
« #12 : 01. mai 2010, 12:56 »
Nivaaet paa de 12 i NSM finalen skulle vaert saa bra at startvekt paa 140 kg i stokk, repper paa 300 i markloeft og 410 kg i yoke var tipp topp vekter, men jeg er redd det gjelder bare for de 6-8 beste. Haaper selvsagt jeg tar feil her, men er redd vi faar se litt for mange som ikke klarer haandtere disse vektene. Om man vil eller ikke, saa er desverre ikke nivaaet hoeyere paa nr.6(8)-12 i Norge, saa kanskje burde vektene paa de 3 foerste oevelsen vaere noe lavere eller saa burde det kanskje vaere ferre deltagere som kommer til en finalen...  what

er nok sant..  er nok tungt for halvparten tenker jeg, men mere "lett" og nødvendige vekter for andre halvparten.. kunne vært 130kg stokk i startvekt i steden så en fikk varma opp litt mere..

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Regler NSM 2010.
« #13 : 01. mai 2010, 13:09 »
endret CUTTEN. CUT er nå etter øvelse 4 i finalen.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Regler NSM 2010.
« #14 : 01. mai 2010, 13:37 »
Nivaaet paa de 12 i NSM finalen skulle vaert saa bra at startvekt paa 140 kg i stokk, repper paa 300 i markloeft og 410 kg i yoke var tipp topp vekter, men jeg er redd det gjelder bare for de 6-8 beste. Haaper selvsagt jeg tar feil her, men er redd vi faar se litt for mange som ikke klarer haandtere disse vektene. Om man vil eller ikke, saa er desverre ikke nivaaet hoeyere paa nr.6(8)-12 i Norge, saa kanskje burde vektene paa de 3 foerste oevelsen vaere noe lavere eller saa burde det kanskje vaere ferre deltagere som kommer til en finalen...  what

Litt uenig. når Skog,BAS og Espen hadde 10 repper på 280kg i mark på fitnessmessa så er det unødvendig å ha vekter der de fleste klarer oppimot 10 repper og de beste har 15+.
det skal være tungt på nsm.

På Yoke så har både skog og espen denne vekten på ca 10 sekunder,det har du også så noe lettere hadde vært bortkastet.

Stokk så er det bare dumt og slite ut deltagerne med for mange løft,folk vil se vekter oppimot ny norgesrekord.

Circus dumbell har også de beste 10 repper,80kg er fin vekt

Atlas steiner er en kjent øvelse,ikke behov for forandring.

trillebår handler like mye om og fordele vekta i båra effektivt som og ha godt grep,alt kan skje her. men tror ikke den skulle vært noe lettere.


Tunge øvelser er et must på nsm,på "lette" vekter så blir det mer kondisjon og hurtighet som teller,og mindre brutal styrke. dette kan man se på showliften der nesten alle øvelser gikk på tid.

Et god eksempel på god underholdning var fjorårets nsm der de fleste hadde mindre enn 8-10 repper i bilmarkløften. så kom arild og blåste opp 14 lett. samme med steinserien der mange stoppet på 160kgs steinen og hadde gode forsøk på 200. skog klarte 200 mens arild heiv den opp som ingenting. hadde det vært lettere bilmark og letter steinserie så hadde det skilt mindre mellom de beste men det hadde ikke vært like underholdene.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!