Bare for å ha dette klinkende klart med en gang.
Fotballspillere har elendig løpsteknikk.
det fins enkelte løpere som også spiller fotball. DISSE kan være både raske og ha god løpsteknikk.
Men på generell basis så løper fotballspillere som kråker. Noe som har blitt slik på grunn av for lite teknikkfokus og mye spillfokus.
Av den totale rekruttmassen i fotball, som er stor, så er det helt klart at det fins både tekniske talenter og styrketalenter... eksplosive spillere og gode taktikere...
mange som velger å spille fotball kunne sikkert blitt veldig gode i mange andre idretter også.
SÅ det er neppe fotballtrening som skaper evnetuelle atletiske evner. Fotballtrening skal jo gjerne bare være spillspesifikt.
Jeg påstår at det ikke fins en eneste fotballspiller som løper under 7 sekunder på en korrekt elektronisk målt 60 meter uten flying start.
Fotball er så mye mer én løping, blir så lei av alle som uttaler seg om fotballspillere uten noe særlig kunnskap.
Rune Bratseth Løp under 7 sek på 60m, hoppet ca 7.90 i lengde og 1.90 i høyde med joggesko og dongeribukse.
Fotballspillere kan ikke overtrene på sprint som f.eks Amerikansk fotball, de skal spille 2x45 min, Roar Strand, Øyvind Leonhardsen har løpt opp mot 20km på den tiden.
Når RBK slo Valencia på bortebane i 2007 så hadde Roar løpt ca 7km etter 35 min, de på midtbanen til Valencia løpte i motsetning under 4km, RBK vant etter en oppvisning av en fotballkamp. Røde Stjerne hadde en ving som garantert løp fortere en 7 sek på 60m på 80 tallet, men de raskeste mangler kondisjon. Derfor må slik spisskompetanse gå på bekostning av noe.
Tar man blodprøver av de som løper 100-400-800-1500m så får man svært forskjellige resultat med tanke på o2 opptak, melkesyre mm, skal man være best i en idrett så kreves det så mye i den ene øvelsen at man svekker evnen i andre lignende øvelser. Man kan vinne 100-200 evt 200-400, men 400-800 går ikke, de som er best på 60m sliter på 100m, kun Ben Johnsen som fikk det til og alle vet hvorfor.
Fotballspillere må mestre veldig mye, men alt går på bekostning av noe.......