Reduser fettprosenten med complexes

Trening06.05.2010Espen Nese261

Ønsker du å øke energiforbruket, men misliker tradisjonelle kondisjonsaktiviteter som løping og sykling? Da er kanskje complexes tingen for deg.

Personlig liker jeg løping og sykling utendørs, men ettersom smaken er som baken, har jeg forståelse for at ikke alle har den store motivasjonen for slike aktiviteter. Det nytter ikke at treningen er effektiv, dersom man må tvinge seg gjennom hver eneste treningsøkt. Man kan gjerne si at den beste treningen er den man klarer å følge over tid.

Er du blant dem som ikke liker tradisjonelle kondisjonsaktiviteter, bør du derfor vurdere å benytte deg av complexes. Complexes innebærer at man trener en rekke øvelser etter hverandre, uten pause mellom. Pause tar man først når man har fullført en hel runde. Når pausen er ferdig, gjentar man runden på nytt. Som du ser har complexes mange likhetstrekk med det som tradisjonelt har blitt omtalt som sirkeltrening. Et nøkkelprinsipp i forhold til complexes er at hver øvelse skal gjennomføres med høy intensitet. Høy intensitet vil forbrenne flere kalorier, som vil være gunstig når man skal redusere fettprosenten.

Complexes kan gjennomføres både med kroppsvekt-, hantel- og stangøvelser. Bruk gjerne øvelser som trener flere muskelgrupper på en gang. En passelig treningsmengde vil være rundt 2-5 runder med omkring 10 repetisjoner på hver øvelse. Litt avhengig av treningstilstand bør pauselengden mellom hver runde være mellom 40-90 sekunder. Under følger et konkret eksempel på hvordan man kan utføre complexes med stangøvelser:

- 10 reps med markløft
- 10 reps med foroverbøyd roing
- 10 reps med frivendinger
- 10 reps med push press
- 10 reps med knebøy eller frontbøy

 

 

 

 

Når du er ferdig med denne runden, hviler du i ett minutt før du gjentar runden på nytt. Gjennomfør tre runder totalt.

Husk at dette skal være et supplement til vanlig styrketrening og ikke en erstatning. Kjør først en "vanlig" styrkeøkt med hovedfokus på baseøvelser, og så avslutter du økten med noen runder med complexes.

Progresjon

Nybegynnere kan starte med bare to runder første gangen. På de påfølgende treningene bør man prøve å øke antall runder, uten at pausetiden mellom blir for lang. Når man klarer mer enn fem runder med ett minutts pause mellom, bør man enten bytte til tyngre øvelser eller øke belastningen på stangen/hantlene.

Da har du fått et lite innblikk i hvordan man kan ta i bruk complexes som et verktøy for å redusere fettprosenten. Har du et ønske om å få frem six-packen til sommeren, er det bare til å prøve seg frem!

 


Kvinnelig bodybuilderer har så og si 0% i kroppsfett. Se video.

Når fettprosenten står stille

Trening19.08.2015237

Hva gjør du når fettprosenten står stille? Vi avslører.

Fettprosent er det nye kilo

Trening17.02.2015470

Vi bryr oss mer om fettprosenten enn hvor mye vi veier.
Finn fram til ditt testosteronpotensial

Når fettprosenten står stille

Trening19.08.2015237

Fettprosent er det nye kilo

Trening17.02.2015470

Se resultatliste over hvordan det gikk med våre utøvere på Nordisk Mesterskap 2017.
James Andres Sutliff våknet en dag med forvrengt og slurvete stemme.

Den virkelige Skipper`n

Diverse21.10.201792

Matthias Schlitte er 50% Skipper`n. Høyre underarm er 33% større enn hans venstre.

Proteinrike tacolefser

Trening20.10.201753

Bytt ut tradisjonelle tortillalefser eller speltlomper med hjemmelaget proteinrike tacolefser.
En dobbeltgjenger av Jennfier Lopez som driver med fitness er slående lik originalen.