De 5 beste øvelsene for RÅ beinstyrke!

Trening12.09.2011Fredrik Gyllensten558

Beinstyrke er viktig i de fleste idretter, ikke minst alle styrkeidrettene - vektløfting, styrkeløft, strongman, kroppsbygging og bodyfitness krever alle god beinutvikling, men hva er de aller beste øvesene for bygge sterke bein?

Her er mine valg:

Merk at dette ikke nødvendigvis er de beste øvelsene for alle idrettsutøvere, da det ofte krever mer fokus på eksplosivitet og et-beins styrke, men for maks rå styrke i beina er dette ypperlige valg.


#1: Knebøy (Styrkeløft-stil): Knebøy er kongen av beinøvelser. Korrekt utført vil knebøy styrke hele kroppen, og man trenger egentlig ingen flere øvelser enn knebøy for å bli uhyre sterk i beina. 

 


#2: Olympiske Knebøy (Vektløfting-stil): På en 2. plass plaserer jeg også knebøy, dog her den typen de fleste vektløftere benytter seg av. Med denne stilen plasseres stanga høyere opp på ryggen/trapezius, ryggen er strakere og man går dypere. Her kan man som regel ikke løfte like mye som i styrkeløft-stil knebøy, men det økte kravet til fleksibilitet, større bevegelsesområdet og bruk av strekk-refleksen i bunnposisjonen kan ha med seg en rekke fordeler. Å benytte seg av begge kan være lønnsomt, men er ikke nødvendig. 

   


3#: Markløft (klassisk eller sumo): Markløft er en fantastisk øvelse som i likhet med knebøy bygger hele kroppen, men setter størst krav til styrke i bein og korsrygg. Prøv gjerne både klassisk og sumo-stil og finn ut hvem du liker best. 

 

 


4#: Rumenske markløft ('strake' bein): Rumenske markløft er en variant av markløft hvor du starter på toppen også går nedover så og si alene gjennom å skyte hofta bakover. Knærne holdes nesten utstrakte, noe som fører til enorm aktivering av muskelaturen på baksiden av kroppen. Fantastisk øvelse for å bygge opp bakside lår og rumpe. 


5#: Frontbøy: Frontbøy er veldig like olympiske knebøy, men her plasseres stanga på framsiden av kroppen, på skuldrene og over kragebeinet. Frontbøy krever mer av framside lår og øvre rygg enn knebøy med stanga på ryggen.

 

Da er det bare å sette igang å trene beina!

 



Av Fredrik Gyllensten
Kostholds og Treningsveileder, http://fredarn.com
fredarn@fredarn.com 


Disse 8 øvelsene gir deg en fyldig og rund sprettrumpe.
Flat mage, faste lår og sprettrumpe står høyt på ønskelisten til mange jenter.
Never skip leg day!

Treningsprogram for rumpe

Trening25.01.201759

Ønsker du en sterk og spretten bakdel er dette økta du burde legge til i treningsprogrammet ditt.

Se forvandlingen til 13 personer

Diverse17.12.201724

De har alle en ting til felles og det er viljestyrke og disiplin.

Syntholmannens armer sprakk

Diverse16.12.201782

Den russiske Kirill Tereshin sine armer sprakk.
Grønnsaker er noe alle burde spise mer av.

7 tips for bedre hip thrust

Trening14.12.201756

Få bedre utbytte av hip thrust ved å følge disse rådene.

Terminator is back

Diverse13.12.2017397

Nå kommer det ny Terminator film med Arnold Schwarzenegger.