Dropp gluten og gå ned i vekt

Når jeg setter opp diettplaner til kunder er som regel det første jeg luker ut av kostholdet GLUTEN. Jeg mener personlig at ingen har behov for dette i kosten sin.
Av Isabella Hanne Marthinsen
27. april 2012, 06:00

Og mange opplever også å gå ned i vekt kun ved å bytte ut brødmaten med sunnere karbkilder som frukt og grønnsaker, ris, potet og glutenfrie havregryn.
Hentet fra wikipedia: Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin og glutenin. Gluten gjør det mulig for gjærbakst å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med.

Personlig er jeg veldig svak for speltlomper, men spelt er dessverre ikke glutenfritt. Jeg har prøvd med utallige ganger på disse lompene, men HVER eneste gang jeg spiser dem ender jeg opp med oppblåst mage og kraftige smerter. Jeg har dessverre litt for mye erfaring med mageproblemer, og har slitt mer eller mindre med magen siden 2006. Disse mageproblemene blir som en daglig påminnelse på hvor farlig en spiseforstyrrelse er. Når man sulter seg kraftig over en lengre periode er det som om fordøyelsen går i dvale, og hva skjer da når man begynner å spise igjen? Kroppen er ikke vant til mat, og vet ikke hvordan den skal bearbeide den, noe som fører til forstoppelse, diarè, oppblåsthet og smerter. Derfor bør man gradvis venne magen til mer mat. Tilskudd av fordøyelsesenzymer har også hjulpet meg en god del, og det er særlig noe jeg anbefaler kunder som er på vei ut av en spiseforstyrrelse. 1 tablett til hvert måltid i en periode kan ofte hjelpe mye. I tillegg vil jeg anbefale aminosyren glutamin, 5g 1-3 ggr daglig. Det vil kunne virke styrkende på tarmene (kan hjelpe mot lekk tarm, irritabel tarmsyndrom, cøliaki, ulcerøs kolitt osv.)

Dersom du ikke har hatt en spiseforstyrrelse, og mistenker at det er noen typer matvarer som er årsaken til dine mageproblemer vil jeg anbefale deg å ta en matintoleransetest. Du kan naturligvis også forsøke eliminasjonsmetoden. Forsøk å kutte ut matvarer du mistenker i 1-2 uker. Blir du bedre kan du forsøke å innføre en og en matvare igjen, og se hva det er som trigger ubehaget.
Selv tok jeg en test for nøyaktig 1 år siden, og måtte luke ut godsaker som cottage cheese, banan, potet, eple, kaffe, avokado ... tja, mye god og bra mat, med andre ord. Jeg ble betydelig bedre, men nå den siste tiden har jeg hatt mye problemer igjen, så en ny test vurderes.

Stress

Det må nevnes at en av de største årsakene til mageproblemer i dagens samfunn er stress. Jeg merker det så utrolig godt på magen i perioder med mye stress (særlig psykisk). Forsøk å fjerne stressende momenter i livet ditt. Innfør gjerne også daglig meditasjon. Ta deg en 30 min timeout på et mørkt og stille rom i løpet av dagen, legg deg ned og la alle tanker få flyte. Ikke forsøk å presse bort tanker, bare la de komme, kjenn på dem og la de fly videre.

 

Dropp gluten og gå ned i vekt

Siste sakerfra forsiden