Må man ha pump for å bygge muskler?

Trening09.11.2017Jason Ferruggia320

Noen mennesker påstår at pump er nødvendig, mens andre mener det motsatte.

For det første så er evnen til å beholde en god pump et signal om at din kropp er i en anabolsk tilstand (oppbyggende) og klar for å trene. Det forteller oss at kroppen og cellene er velhydrerte og klare for å vokse. Enkelte dager makter du ikke å få pump samme hva du gjør. Kroppen din forteller deg noe og det er at du ikke er i en anabolsk tilstand fordi du ikke er fullt ut restituert og dermed heller ikke klar for å trene. Du vil med andre ord ikke være i stand til å bygge muskler eller styrke på en dag som dette.

"The greatest feeling you can get in the gym is the pump." - Arnold

Hvorvidt opplevelsen av å ha pump har en anabolsk effekt er diskutabel, men de fleste kroppsbyggere sverger på at det har noe ved seg. Når du får en god pump leverer du tonnevis av næringsrikt blod til musklene som virkelig vil øke aminosyreopptaket.Teoretisk sett burde dette resultere i en stor anabolsk effekt. Det finnes også enkelte som sverger til at en god pump kan ha en strekkeffekt på bindevev rundt muskulaturen som bidrar til økning i muskelvolumet. Så selv om det ikke er bevist vitenskapelig så er det sannsynligvis noe hente ved å få en god pump under trening. Når det er sagt så ville jeg ikke anbefale å la det være hovedfokuset for treningen din.

Det å jakte på og få pump og samtidig forkaste prinsippene om effektiv trening er en av de største feilene du kan gjøre og vil ikke hjelpe deg med å bygge muskelmasse.Du kan få skikkelig trykk i muskulaturen ved å utføre 50 pushups, men alle vet at du ikke nødvendigvis bygger muskler av den grunn. Dersom du kun tenker og jakter på pumpfølelsen vil ikke det bringe deg nærmere målet om økt størrelse og styrke, snarere tvert i mot. Nøkkelen til resultater er at du oppnår pump med bruk av passe tunge vekter når du trener.

"Getting a pump feels fantastic. It's as satisfying to me as cumming is."- Arnold

Du kan for eksempel ta noen tunge løft på brystet som utgjør 3-6 reps for deretter å avslutte med noen sett hvor repetisjonsantallet ligger på 8-10 for å få det gode trykket i brystmuskulaturen. Ved å trene på denne måten får du koblet alle muskelfibrene og en variert sammensetning av repetisjonsantallet sikrer deg dette. Jeg elsker denne form for trening. Det gjør også Arnold og han meldte meg tidligere i dag:

@JasonFerruggia: my #1 rule is there is no #1 rule. Sandow used high reps, Alexiev used low reps; I used both. But I still do like the pump."- @Shwarzenegger

En annen mulighet er å holde repsantallet på 3-6 gjennom hele treningsøkten og heller ta kortere pauser. Jeg er en stor fan av sammenhengende lavrepetisjonsett med 30-45 sekunders pause for å bygge volum, styrke og muskelkondisjon samtidig. Begge treningsformene er uansett gode alternativer.

Husk at det ikke er 100% nødvendig å ha hovedfokus på å få pump (foruten tung vekttrening) men det kan fortelle deg at du er klar for å bygge muskler og du kan til og med maksimere ditt potensial for å få til nettopp det. 


12 ukers treningsprogram - Del 3

Trening16.05.201735

Siste del av 12 ukers treningsprogrammet.

Optimal fettforbrenning

Trening12.05.201734

Hvordan få optimal fettforbrenning?

14 ukers armprogram

Trening05.04.2017191

Her får du et 14 ukers armprogram hvor muskelvekst er målet.
Fiks ferdig fettforbrennende treningsprogram!

12 ukers treningsprogram - Del 3

Trening16.05.201735

Optimal fettforbrenning

Trening12.05.201734

14 ukers armprogram

Trening05.04.2017191

Hun startet å trene da hun var 56 år gammel!

Det norske landslaget er i form

Styrkeløft18.11.2017166

Styrkeløft-VM i Pilsen.
Prøv en av disse 4 proteinkakene som musklene dine vil elske.
Disse 5 matvarene er med å øke energien din.
Den 21 år gamle russeren har sprøytet armene sine fulle av synthol.