Nei, disse inneholder ikke det samme

Kosthold13.08.2014Silje Bjørnstad332

De nye tubeproduktene ser kanskje like ut, men inneholder ikke det samme.

Du trodde kanskje Stabbur-Makrell på tube inneholder det samme som vanlig Stabbur-Makrell? Eller at den nye brunosten på tube fra TINE var lik som den orignale brunosten, bare i smøremyk versjon? Nei, tubene inneholder ikke alltid det samme som originalproduktene, og derfor kan det være lurt å sjekke ingredienslista og næringsinnhold for å vite hva du faktisk får i deg. Årsaken til at det blir forskjeller når det gjelder ingredienser og næringsinnhold skyldes ifølge produsentene at produktet skal få riktig tubekonsistens.

Mindre omega-3

Under sitt foredrag på seminaret «Matvaremerking og kosthold - forstår vi hva vi spiser?» i mai i år snakket ernæringsprofessor Wenche Frølish blant annet om at tubeprodukter ikke alltid inneholder det samme som originalproduktet. Ett eksempel er Stabbur-Makrell. Nå kan du få fiskepålegget i blant annet den originale hermetikkboksen, mindre porsjonspakninger og på tube. Designet er nokså likt og produktene inneholder mye av de samme, men det er likevel store forskjeller på mengden av ingrediensene og næringsinnholdet. Frølish sier at Stabbur-Makrell er et sunt produkt, og at hun har full forståelse for at produsenten har redusert andelen fisk i tubeproduktet slik for at innholdet får riktig konsistens til å fungere i denne type emballasje. Men samtidig påpeker hun at forbrukeren bør opplyses om at det finnes mindre fisk og også mindre omega-3.

Stabbur-Makrell Filet i tomatsaus
Ingredienser:
Makrellfilet (70 %), tomatpuré, vann, rapsolje, sukker (0,7 %), salt, antioksidant (askorbinsyre, sitronsyre).


Næringsinnhold per 100 gram:
Kcal 253
Protein 13,4 gram
Karbohydrater 3 gram
Fett 20,5 gram (hvorav mettet fett 3.5 gram)
5,3 gram omega-3 per 100 gram.

Stabbur-Makrell Tube
Ingredienser: Makrellfilet (50 %), tomatpuré, vann, sukker, salt, konserveringsmiddel (kaliumsorbat), rapsolje, fortykningsmiddel (guarkjernemel, xantangummi), antioksidant (askorbinsyre, sitronsyre).

Næringsinnhold per 100 gram:
Kcal 158
Protein 10,2 gram
Karbohydrater 6,5 gram
Fett 9,6 gram (hvorav mettet fett 1,8 gram)
2,9 gram omega-3 per 100 gram

Hovedforskjeller: Stabbur-Makrell på tube inneholder kun 50 prosent fisk sammenlignet med originalvarianten av Stabbur-Makrell som inneholder 70 prosent fisk. Dette bidrar også til forskjeller på innholdet av viktige omega-3-fettsyrer. Originalvarianten har nesten dobbelt så høyt innhold av omega-3 per 100 gram sammenlignet med Stabbur-Makrell på tube. Tubevarianten har også mindre innhold av protein og fett per 100 gram sammenlignet med Stabbur-Makrell på hermetikkboks.

Tine Smøremyk Gudbrandsdalen
Ingredienser: 77% Lettere Gudbrandsdalsost 16% fett (myse, pasteurisert geitmelk (124 g til 100 g ferdigvare), fløte og pasteurisert melk), vann og kaliumsorbat.

Næringsinnhold per 100 gram:
Kcal 293 kcal
Protein 8,5 gram
Karbohydrater 37 gram
Fett 12 gram (Hvorav mettet fett 7,6 gram)
Vitamin A 139 µg
Riboflavin 0,77 mg
Vitamin B12 0,9 µg

Tine Gudbrandsdalsost
Ingredienser: Myse, pasteurisert geitmelk (124 g til 100 g ferdigvare), fløte og pasteurisert melk.

Næringsinnhold per 100gram:
461 kcal
Protein 11 gram
Karbohydrater 39 gram
Fett 29 gram (Hvorav mettet fett 17,9 gram)
Vitamin A 330 µg
Riboflavin 1,20 mg
Vitamin B12 1,1 µg

Hovedforskjeller: Den smøremyke brunosten inneholder langt mindre fett og også færre kalorier per 100 gram sammenlignet med den tradisjonelle brunosten. Det er også forskjeller på vitamininnholdet på de to ulike ostene. Tine Gudbrandsdalsost inneholder blant annet mer vitamin A, riboflavin og B12 sammenlignet med tubeosten.

Syltetøy på flaske

På sine hjemmesider skriver produsenten at NoraFlaskesyltetøy inneholder like mye bær som vanlig syltetøy, men at syltetøyet inneholder ingen hele bærbiter.

Nora Jordbærsyltetøy Squeezy
Ingredienser: Sukker, jordbær, vann, fortykningsmiddel (pektin), surhetsregulerende middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat) og fargestoff (karmin). 40 gram bær per 100 gram syltetøy.
Næringsinnhold per 100 gram:
Kcal 182
Protein 0,2 gram
Karbohydrater 43,9 gram (Hvorav sukkerarter 43,9 gram)
Fett 0,1 gram

Nora Jordbærsyltetøy Original
Ingredienser: Sukker, jordbær, vann, fortykningsmiddel (pektin), surhetsregulerende middel (sitronsyre) og konserveringsmiddel (kaliumsorbat). Fremstilt av 40 gram bær per 100 gram syltetøy.
Næringsinnhold per 100 gram:
Kcal 205
Protein 0,2 gram
Karbohydrater 50 gram (hvorav sukkerarter 49 gram)
Fett 0,1 gram

Hovedforskjeller: Vanlig jordbærsyltetøy på glass inneholder noe mer karbohydrater, altså sukker, og har også et høyere kaloriinnhold per 100 gram.

Q-rømme

Under foredraget gjør ernæringsprofessor Frølich tilhørerne også oppmerksomme på at tuberømme fra Q-meieriene har blitt tilsatt gelatin og stivelse. Foruten ekstra stivelse og gelatin inneholder tubevarianten det samme som varianten på boks.

Kilder:
Forbrukerrådet - Seminar om matvaremerking: http://www.forbrukerradet.no/side/seminar-forst%C3%A5r-vi-hva-vi-spiser
TINE Meieri: http://www.tine.no/
Stabbur-makrell: http://www.stabbur-makrell.no/


Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

Slik bør du spise og trene for å få de resultatene du ønsker.
Han spiser 1 måltid som inneholder 3700 kcal.
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.
Timer på stranda med soling, bading og aktiviteter krever påfyll av energi.
Han var i en stygg bilulykke og knuste alle bein i kroppen.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201863

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!
Direkte helsefarlige kosttilskudd er i omløp.

Fettforbrenning på 15 minutter

Trening23.04.201830

Få opp forbrenningen din med denne treningsrutinen.
Hafthor Bjørnsson "The Mountain" vant Europas Sterkeste Mann bokstavelig talt uten å anstrenge seg.