8 ting du bør sjekke før du velger personlig trener

Trening04.02.2015Silje Bjørnstad394

Å ha egen PT kan være en god investering, men det kan være greit å vite hva du betaler for.

Å trene med sin egen personlig trener har stadig blitt mer og mer populært de siste årene. En utfordring med PT-yrket er at dette ikke er en beskyttet tittel og det vil si at i utgangspunktet kan hvem som helst kalle seg personlig trener. Å si at man er personlig trener forteller noe om jobben til personen, men ingenting om utdannelse og bakgrunn. Derfor er det lurt å gjøre litt research på forhånd før du eventuelt betaler flere tusenvis av kroner for PT-timer du ikke føler du får noe nytte av.

Her er 8 tips til hva som kan være smart å tenke på ved valg av PT.

1) Er personen sertifisert?

Når man betaler for en tjeneste er det greit å vite at det er kompetente personer man har med å gjøre. Enten om du ønsker å bli en bedre løper, bygge muskler eller gå ned i vekt så bør man jo samarbeide med en som kan faget sitt, både teoretisk og i praksis. Sjekk derfor opp hva slags bakgrunn, utdannelse og eventuell videreutdanning personen har for å finne ut hva du kan forvente deg av kompetanse og kunnskap.

2) Spesialiteter

Det finnes flere videreutdanninger og kurs for personlige trenere. Er det en spesiell øvelse eller en bestemt type trening du ønsker å bli bedre på så kan det være lurt å velge en som nettopp har spesialisert seg på dette området. Det er også større sjanse for at PTen vil gi mer av seg selv når det er noe han eller hun selv er spesielt interessert i.

3) Pris

Det kan være store variasjoner på prisnivået på ulike personlige trenere. Derfor kan det være smart at du allerede før du begynner PT-jakten har en ide om hvor mye du har tenkt til å bruke samt antall timer du ser for deg. Mange treningssentre tilbyr gratis prøvetimer med personlig trener. Hvis det blir dyrere enn det du hadde sett for deg så finnes det andre muligheter for å kutte ned på kostnadene. En ekspresstime eller duo-PT kan være et rimeligere alternativ.

4) Personlighet

Kommunikasjon er viktig for å få et godt forhold og nyttig samarbeid med din personlige trener. Fortell gjerne treneren hvordan du selv lærer best. Trenger du en skikkelig Bootcamp-PT som alltid ber deg om å holde ut noen sekunder ekstra eller at du tar noen ekstra repetisjoner? Trenger du en som stadig heier på deg, high-fiver etter hver øvelse og roser deg stadig vekk? Hva med en som skriker og stadig jager etter å pushe deg maksimalt på hver økt? Eller kanskje en kombinasjon?

5) Kunnskap om skadeforebygging

Har man tidligere treningsskader eller er redd for å få nye skader bør du fortelle dette til din PT slik at han eller hun tilpasser ditt treningsprogram for å nettopp unngå slike tilfeller. Krev gjerne en forklaring på hvorfor du bør trene sånn og sånn. Hvis du stadig opplever smerter og skader i forbindelse med trening så bør din personlige trener anbefale deg å gå til legen eller annet helsepersonell for nærmere utredelse før dere begynner å trene sammen.

6) Tilgjengelighet

Er det rom for å bytte tidspunkt, hvor ofte kan dere møtes og hvor god tid i forveien må du si ifra om du ønsker å bytte en PT-time? Dette er punkter som handler om fleksibilitet og tilgjengelighet, og som for mange er viktige stikkord for å finne riktig PT.

7) Sted og miljø

En ting er at du skal være fornøyd med din personlige trener, men det er minst like viktig at du også er fornøyd med lokalet og utstyret der du er. Avstanden til treningssenteret kan også være med på å påvirke hvor ofte du faktisk bruker medlemskapet ditt.

8) Fremgang

Selvfølgelig er det ikke PTen sitt ansvar at alene at du faktisk opplever fremgang og progresjon. Det er tross alt du som må gjøre jobben. Men det er greit å få øvelser og program som gjør at du når dine mål og at din personlige trener har en metode for å følge med på hvordan du ligger an.


Kilder:
http://www.huffingtonpost.com/jamie-walker/choosing-a-personal-trainer_b_6085318.html
http://greatist.com/ 


Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

X-form Challenge

Trening11.08.2017363

Bli med på X-form for gutter! Gå ned i vekt og stram opp kroppen.

X-shape Bootcamp

Diverse01.05.2015106

Bli med på vår felles gruppetrening med X-shape Bootcamp.

X-shape Challenge

Trening11.08.20173511

Bli med på X-shape for jenter! Gå ned i vekt og stram opp kroppen. Ny runde nå!

Personlig Trening

Diverse15.08.201713788

Få et skreddersydd og optimalt kostholds- og treningsprogram!

X-form Challenge

Trening11.08.2017363

X-shape Bootcamp

Diverse01.05.2015106

X-shape Challenge

Trening11.08.20173511

Hun startet å trene da hun var 56 år gammel!

Det norske landslaget er i form

Styrkeløft18.11.2017166

Styrkeløft-VM i Pilsen.
Prøv en av disse 4 proteinkakene som musklene dine vil elske.
Disse 5 matvarene er med å øke energien din.
Den 21 år gamle russeren har sprøytet armene sine fulle av synthol.