Sunn og digg sommermat

Kosthold13.08.2015Silje Bjørnstad87

Dette er smart turmat i varmen.

Med sol og varme temperaturer er det fristende å ta turen til stranden eller parken. For mange er kjeks og chips klassiske og enkle snacksvarianter å ta med i bagen, men det finnes andre gode muligheter hvis du ønsker et sunnere alternativ. Har du med en kjølebag eller fryseelementer kan du fint ta med deg mat som smaker best når det oppbevares kjølig, som for eksempel yoghurt, kesam, cottage cheese, ost og kjøttpålegg. Men det er ikke alltid like praktisk å dra med seg «kjøleskapet» ut på tur.

Drikk nok
Først og fremst er det viktig å passe på væskebalansen. Når det er varmt vil kroppen avgi større mengde væske i form av fordampning og svette, så drikk nok. Sørg for at du alltid har vann tilgjengelig som tørstedrikk. Ett tips er å fylle en 1,5-liters flaske med vann og legge i fryseren dagen før du skal ut å slikke sol.
Her får du 10 tips til sunn og smart sommersnacks som passer perfekt som turmat i varmen.

Pannekaker og vafler
Det finnes et hav at oppskrifter på gode og sunne pannekaker og vafler. Dette er mat som passer ypperlig som turmat, enten som mellommåltid, lunsj eller snacks. I tillegg holder vafler og pannekaker seg godt og smaker like godt kalde som varme.

Egg
I likhet med vafler og pannekaker er egg også noe som holder seg godt i lunsjboksen. Nå er kanskje ikke kokte egg det mest delikate å spise på stranden, men en omelett eller eggerøre er proteinrik og mettende turmat. Eggeretter er kjapt å lage og kan fint oppbevares noen timer i en matboks.

Melon
Sommeren er høysesong for meloner her i landet. Vannmelon er en stor favoritt å ha med seg på stranden eller parken. Ikke bare smaker frukten godt, men den inneholder også mye vann, og som dermed kan hjelpe til med å holde væskebalansen i varmen. Andre frukter er selvfølgelig også smart å ha tilgjengelig som sunn snacks. Epler, nektariner, bananer, pærer og så videre - valget er ditt.

Bær
Sommeren er også høysesong for bær. De norske bærene er ikke bare velsmakende, men de bidrar også med blant annet vitamin C og fiber. Norske jordbær er «et must» å ha med på stranden og i parken!

Ikke glem grønnsakene
Knaskerøtter, ertebukker og cherrytomater er gode grønnsaksalternativer å ha med seg på farten. Skal du grille kan du lage noen grønnsaksspyd eller grønnsakspakker i aluminiumsfolie på forhånd som du kan legge rett oppå grillen.

Nøtter
Dette er sunn og næringsrik snacks som bidrar med flere gode næringsstoffer. Nøtter er for eksempel en god kilde til protein, fiber og sunne fettsyrer. I tillegg kan det for mange være lurt å spise saltede nøtter i varmen. Er det en veldig varm dag der du trener i tillegg, så kan du tape en del salter som er viktig å erstatte. Husk at det er her individeuelle forskjeller. Det er ikke snakk om at man trenger store mengder og normalt får nordmenn i seg det saltet de trenger gjennom maten.

Barer
Både energibarer og proteinbarer kan være et fint alternativ som mellommåltid i varmen. Det kan være lurt å oppbevare barene i skyggen for å unngå at de smelter og får en klissete konsistens.

Sandwich
Det skal ikke mye til for å få de trauste brødskivene til å bli en fristende dobbeldekker. Sandwich er klassisk turmat. Hva med en club sandwich med kylling og bacon, eller noen skiver med roastbiff og potetsalat?

Pastasalat
Dette er lett og smakfull sommermat. Har du igjen pastarester fra gårsdagens middag er dette en perfekt ingrediens til å bruke i salater. Lag din egen pastasalat med dine favorittingredienser og oppbevar salaten i en plastboks med lokk.

Lompewraps
Lomper kan brukes til så mye mer enn bare pølser. Lompewraps er lettvinn og enkel turmat som både store og små liker. Lag lompewrapsene på forhånd med for eksempel tacorester, spekeskinke eller laks. Pakk wrapsene inn i aluminiumsfolie og du har lunsjen klar når du er på stranda.


Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

Fitnessfrokost på 555 kcal

Kosthold24.06.2017227

Denne frokosten bør du lage i helgen.

Deilige smakfulle påskeretter

Kosthold12.04.201752

Denne påskematen bør du unne deg i påsken.
Eggehvite er rik på protein, men hva annet inneholder eggehviten?
Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Fitnessfrokost på 555 kcal

Kosthold24.06.2017227

Deilige smakfulle påskeretter

Kosthold12.04.201752

Se hvordan det gikk med resten av landslaget.
Hun startet å trene da hun var 56 år gammel!

Det norske landslaget er i form

Styrkeløft18.11.2017171

Styrkeløft-VM i Pilsen.
Prøv en av disse 4 proteinkakene som musklene dine vil elske.
Disse 5 matvarene er med å øke energien din.