Ida Skulstad har gått ned 45 kilo

Intervju02.09.2015Rita Immerstein1470

Ida Skulstad trøstespiste og veide 117 kg på det tyngste. Så tok hun grep!

Ida Skulstad er 26 år gammel og bor i Moss. Hun har gått ned fra 117 kilo og veier nå cirka 70-72 kilo. Hun har ME(Myalgisk encefalopati) og er derfor hjemmeværende.

Fikk nok av å være overvektig

Ida hadde rett og slett fått nok av å være overvektig og misfornøyd med seg selv. En dag bestemte hun seg for at nå var det faktisk nok.

- Jeg begynte å legge om kostholdet, startet å bevege meg mer, og den sunne maten gjorde at jeg begynte å føle meg så mye bedre på alle måter. Jeg leste trenings- og kostholds blogger for å motivere meg selv, og tenkte alltid at slik skal jeg også bli! Jeg var sulten på å bli slank igjen, og det var ingen vei tilbake da jeg gikk inn for fullt med livsstilsendringen. Det sitter kun i hodet og man må være mentalt sterk for å klare det, i hvert fall om man er alene, slik som jeg. Jeg gjennomførte fordi jeg ville det nok, legger Ida til med et smil.

Trøstespiste

Det begynte med at Ida fikk en form for depresjon etter sin første fødsel, og hun begynte med trøstespising.

- Jeg spiste enorme mengder, særlig usunn mat. Kunne gjerne spise en hel potetgullpose og paprika var favoritten. Jeg kunne flere ganger i uka spise masse sjokolade i tillegg, samt dipp og annet godteri. Jeg bestilte meg ofte kebab, og pizza med overdosering av dressing på det meste. Jeg spiste hele tiden, og hadde ikke magemål! Spiste meg så mett at magen føltes sprengeklar, men likevel bare fortsatte jeg med det samme 2-3 timer senere. Så ble det mye småspising, og minimalt med mosjon, for utenom det å være mamma da. Men, med all den maten jeg spiste så hjalp jo ikke det, jeg trente ikke og helsa mi var helt på bunn, forteller Ida.

Tok kontroll over vanene

Nå har hun kontroll på mengdene, og hun har kontroll på hvilken mat hun spiser. Ida forteller at føles veldig bra å ha kontroll på kostholdet.

- Jeg har jo funnet ut at det finnes sinnssykt mye god mat, som er sunn og bra for kroppen og ikke minst den psykiske helsen. Det å kunne ta på seg en bukse i størrelse medium, føles jo helt sykt bra, utbryter Ida. Jeg kan nå kjøpe meg hvilke klær jeg har lyst på, og både se bra ut og føle meg bra i dem. Jeg er blitt meg selv igjen, og det er utrolig deilig å føle seg så mye lettere på alle måter. Før ble jeg tungpustet av å gå opp en trapp, og det kan jeg bli nå også enkelte dager, men det er mest hvis jeg har hatt en dårlig sykdomsperiode, og ikke har fått gått noe særlig. Men det er absolutt ikke på den samme måten som da jeg var veldig overvektig. Jeg sliter litt med å faktisk skjønne hvor mye jeg har mistet iblant, men jeg ser jo at jeg er en helt annen person i dag, og jeg må si at jeg er kjempe stolt over meg selv og innsatsen min til tross for at jeg er ME syk og har to små jenter på 2 og 4 år, forteller Ida stolt.

Bruk tid på endringer

Ida deler gjerne sine erfaringer og gir gjerne tips. Hun forteller at det er viktig å godta at du er som du er når du starter og ikke stresser.

- Innse at du faktisk fortjener å ha det bra, sier Ida og fortsetter; gjør ditt beste for å få det du fortjener. Det er utrolig vanskelig å omstille hjernen på å endre livsstilen fra usunn og lat, til sunn og sprek. Det vet jeg alt om. Det er også viktig å tillate seg å være sint, lei seg og gråte masse på veien videre til et sunnere og bedre liv. Det er ikke bare det at man ønsker å se bedre ut, men også bli bedre og få en bedre helse. At man ser bedre ut er jo bare et pluss. Lær deg å like sunn og bra mat, les andres trenings- og kostholdsblogger, det har nemlig hjulpet meg mye. Finn gode og sunne oppskrifter og lek litt trollmann på kjøkkenet med sunne matvarer, det er moro og man finner ut at man kan like så mye forskjellig mat man aldri trodde man skulle like. Men mitt viktigste tips er nok å tenke positivt, dra deg selv opp og kom deg ut og beveg på deg. Hør på musikk du liker, og tenk at du skal ha det så bra som du bare kan. Det tar tid, og ikke forvent å se store endringer på kort tid. Jeg brukte 2 år, og hadde perioder der vekta sto stille i opp til hele 2 måneder av gangen, men så raser det nedover igjen. Bare fortsett med den gode jobben, forteller Ida med et bredt smil.

Passer på matinntaket

Ida holder seg unna mye brød, pasta og ris, men mener at det ikke er noe problem å spise litt av det også om man ønsker og tåler det.

- Det er ingen problem å spise litt ris til maten om man vil det, det handler om mengden. Hvis man lærer seg å spise med måte, så vil man få det så mye bedre med seg selv, om man virkelig har lyst på en sunn og sprek kropp. Nå kan jeg jo bare snakke for min kropp, jeg er ikke i gang med noe muskelbygging enda, og da er det jo klart at man trenger mer mat enn når man skal ned i vekt. Men jeg holder fortsatt på med vektreduksjon, og målet er å komme meg litt under 68 kg. Jeg må jo si at det er best å holde seg unna usunn mat, med tanke på usunt fett og liknende, men de fleste har jo en dag i uka hvor de spiser litt av hva de vil, med mindre de lever en ekstremt streng livsstil. Jeg spiser mye havregryn, glutenfritt knekkebrød, glutenfritt brød, nøtter, sukkerfri yoghurt, questbar, kylling, grønnsaker, ost, brunost, fisk og salater og det finnes mye godt å velge i mellom. Jeg elsker spesielt rugsprø med ost og krydder, og sukkerfri ketchup, det pleier jeg å spise til lunsj ganske ofte. Men jeg holder oversikt over kaloriene. Man trenger ikke være superstreng for å være sprek og sunn, legger hun til.

Lave forventinger og store forandringer

Ida forteller at hun var avhengig av å hele tiden tilfredsstile sine lyster med fet mat. Hun visste at hun la på seg av det, men hun ga litt blanke, for hun var jo allerede tjukk. Da var det bare å fortsette tenkte hun.

- Men, jeg ville jo innerst inne slanke meg og bli sprek igjen. Jeg trodde faktisk ikke at jeg kom til å klare det, men jeg har en faen i meg som jeg dro frem og det er jeg evig takknemlig for i dag.
Før hadde jeg ikke rutiner, og kunne fint hive inn en frossen pizza i ovnen til frokost, gjerne med masse ketchup og dressing på. Jeg drakk lite vann, og spiste i grunn bare alt jeg ville ha når jeg ville ha det, noe som var ganske ofte. Så det ble mye pizza og brød, mye sjokolade og potetgull til alle døgnets tider. Jeg var bare usunn og hadde det vondt med meg selv. Jeg spiste meg i hjel omtrent, legger Ida ettertenksomt til.

 
FØR OG ETTER: Til venstre var Ida 117 kg og til høyre er hun 72 kg.

- Selv påsto jeg at jeg ikke spiste så mye og ikke var så usunn, men det er bare noe man prøver å fortelle seg selv, fordi man ikke klarer å se at man har et stort problem med mat. Det er trist, for man legger som regel ikke på seg om man har et helt normalt kosthold og er normalt aktiv. Det er nok mange som ikke tenker over usunt fett, kalorier og sukker i diverse matvarer, snacks og drikke.Kostholdet mitt i dag er helt forandret og det er noe jeg har rutiner på. Jeg står helst opp tidlig rundt 07.00, og spiser alltid frokost. Spiser helst hver 3 time, og om jeg blir sulten imellom tar jeg meg en banan eller noe annet lett som ikke har så mye kalorier. Jeg spiser med andre ord ofte og lite, altså egentlig helt normale porsjoner og det funker som bare det! Man må bare venne seg til det, sier Ida.

Mye kardiotrening

Ida går mye, og det har hun gjort under hele vektnedgangen også. Hun forteller at det å gå forbrenner ganske mye fett, og man får også bedre kondis og en deilig følelse i kroppen.

- Jeg som har ME har måttet holde meg en del unna styrketrening fordi jeg får så vondt i musklene av det, men jeg har trent lett styrke i gode perioder, og da har jeg hatt mest fokus på rumpe og ben. Men det å komme seg ut på kardio økter er det beste jeg vet. Jeg gjør det gjerne hver dag, stråler Ida. Jeg liker best kardio, men styrketrening er utrolig deilig og befriende. Jeg håper bare at jeg kommer meg mer og mer, slik at jeg kan gå ordentlig inn for å trene styrke fast, men det er ikke alltid like lett med en sykdom på slep, forteller Ida med et lite smil.

 

Mange motivasjonsfaktorer

Ida trives med livet sitt sånn det er nå. Hun spiser sunt for det meste men kan fint ta seg noen pizzastykker en gang iblant uten å føle at det ødelegger for henne og hun inspireres og motiveres av flere ting i livet sitt.

- Jeg skriver en del om trening på blogg og instagram, det er jo ganske motiverende syns jeg, for da får jeg en del gode tilbakemeldinger fra andre, som søker tips og slikt når de selv ønsker å gå ned i vekt. Det å håndtere et fokus med kosthold trening sammen med andre forpliktelser går helt fint. Det blir det man gjør det til. Ungene elsker sunn mat og de liker det meste jeg lager. I tillegg går de en barnehage der de fokuserer på sunn mat og er aktive, så dette lover godt for fremtiden. Jeg henter faktisk støtte og inspirasjon i meg selv og det er fordi jeg fortjener å ha det bra. Dessuten har jeg en mamma som trener mye og alltid har vært flink med kostholdet, så jeg får mye ros fra mamma også, noe som fortsetter å motivere. Jeg leser en del treningsblogger, det er god motivasjon, for ikke å snakke om endringene jeg ser hos meg selv, det motiverer utrolig mye. Dette er en livsvarig endring som jeg vil gjennomføre. Jeg kan ikke tenke meg å falle tilbake til hva jeg var før. Jeg elsker min nye kropp og livsstil.

Ønsker seg et aktivt liv

Ida håper hun blir frisk av sykdommen, slik at hun kan bygge opp kroppen sin slik hun vil ha den.

- Jeg vil få meg utdanning og jobb og jeg ønsker som alle andre å leve et normalt aktivt liv, og være sunn. Ønsket mitt er også å være en god mamma for mine barn, og lære de gode verdier i livet, avslutter Ida smilende og legger til helt til slutt:Takk for at jeg fikk fortelle litt om min historie !

Idas blogg: www.idaiform.blogg.no og @idaskulstad_no på Instagram.


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Motivasjonsvideo - gikk ned 41 kg

Diverse19.06.201741

Se forvandlingen til denne kvinnen som gikk ned 41 kg.

300 pushups hver dag i 30 dager

Diverse13.06.2017370

Han tok 300 pushups hver dag i 30 dager - se forvandlingen.
Se disse utrolige før og etter bilder av mennesker som har gjort en fantastisk jobb.
På 4 år slanket Katie Bolden 68 kg og dette er hennes motivasjon.

Motivasjonsvideo - gikk ned 41 kg

Diverse19.06.201741

300 pushups hver dag i 30 dager

Diverse13.06.2017370

En god natts søvn er avgjørende for resultater og fremgang, men...

Eget jenterom på treningssenter

Trening20.06.2017398

Flere sentere tilbyr eget treningsrom med kun adgang for jenter.

Motivasjonsvideo - gikk ned 41 kg

Diverse19.06.201741

Se forvandlingen til denne kvinnen som gikk ned 41 kg.
Det sier Norges sterkeste mann - Jørgen Skaug Aukland.

Cheeseburger med 70g protein

Kosthold15.06.2017117

Skal du grille? Prøv denne cheeseburgeren.