Gikk ned 16 kg og stilte i Bikinifitness

Intervju26.04.2016Joachim Pedersen959

Lisa-Mari Ingebrigtsen gikk ned 16 kg og deltok i Bikinifitness i våres og vant.

Lisa-Mari Ingebrigtsen deltok i Sandefjord Open i fjor og etterpå gikk hun opp 18 kg. Og så gikk hun ned igjen 16 kg og deltok på Oslo Grand Prix 2016 og vant!

Navn: Lisa-Mari Ingebrigtsen
Alder: 21 år
Høyde: 171 cm i følge passet, men krymper på diett og stiller i Bikini Fitness -169
Bosted: Sandefjord
Arbeid: Brukerstyrt Personlig Assistent og selger ved Airport Retail Norway (DutyFree Torp)
Instagram: @lisam4rii
Klubb: 24fitness
Hovedsponsorer: Bodypower, Fitnessfashion by Wenche og Roars Gym, Bodyfly Finesse Tønsberg
Meritter:
- Sandefjord Open 2015: debutant, 3. plass
- Oslo Grand Prix 2015: 6. plass
- Sandefjord Open 2016: 1. plass + 2. plass overall
- Loaded Cup, Tyskland 2016: 1 plass junior + 2. plass overall, 2 plass senior
- Oslo Grand Prix 2016: 1. plass + 3. plass overall)

Lisa-Mari er ei livlig og jordnær jente født og oppvokst i Båtsfjord i Øst-Finnmark. Hun har bodd fire år i Hammerfest før hun til slutt flyttet til Sandefjord to dager før Sandefjord Open 2015 - hvor hun debuterte i Bikiniftness.

- Jeg elsker fart og spenning, nye utfordringer og det å se framgang og progresjon - men samtidig trygghet, kontroll og rutiner. Tror det er nettopp disse elementene som gjør at jeg trives med fitness-livsstilen. Jeg elsker å utvikle meg selv - både mentalt og fysisk. Jeg er den type person som streber etter å finne mitt eget fulle potensiale, og finne ut hvor langt jeg kan nå. Så må jeg jo bare tilføye at jeg tror jeg har OCD og er i tillegg ekstremt sta, så jeg klarer ikke gjøre ting halvveis - jeg skal nå målene mine!

 

Gikk opp og så ned igjen

Hun startet på en diett og gikk ned til 52-53 kg, men etter dietten så gikk hun på en smell og raste opp i vekt.

- Jeg var i utgangspunktet ei jente med normal kropp og vekt (57kg) da det hele startet ett par år tilbake. Jeg var tynn, høy og ikke særlig god holdning. Sport og idrett var ikke noe jeg interesserte meg noe særlig for. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvordan jeg kom til å starte å løfte vekter, men det begynte vel som ett tidsfordriv. Jeg utførte øvelser uten mål og mening, og spiste ikke noe særlig mye mat.Etter hvert kom jeg over kost- og treningsprogram, og fikk snart se resultater. Jeg ble nok bitt av basillen, samtidig som jeg følte at jeg endelig hadde funnet noe jeg var flink til. Jeg meldte meg inn i Barents Gym i Hammerfest, og følte meg straks hjemme. Det ble mitt fristed, der en ild i sjela ble tent. En dag fikk jeg høre fra min kommende coach Edmund Johansen- at jeg hadde potensiale til å bli god i Bikini Fitness, og ble spurt om det var noe jeg hadde vurdert. Jeg husker det som det var i går.. jeg fnyste og sa «nei... jeg skal aldri på noen scene i høye hæler og bikini» og lo.

Men det skulle vise seg at Lisa-Mari kom seg på scenen allikevel. På Sandefjord Open 2015 deltok hun og fikk en flott 3. plass som debutant.

- Noen måneder senere tok jeg allikevel utfordringen og hev meg på konkurransediett. Kim Falk ved Barents Gym motiverte meg, og hjalp meg med målinger, idrettsmassasjer, poseringsrom m.m. I slutten av mars stilte jeg opp i hæler og bikini for første gang under Sandefjord Open 2015. Jeg fikk en tredjeplass, og uker etter endte jeg opp med en flott 6. plass under Oslo Grand Prix. Scenevekten min her var rundt 52-53kg, men når off-season startet så raste jeg opp i vekt. Det var meningen at jeg skulle gå på en såkalt reverse-diet, men endte opp på «sjokoladebolledietten». Før jeg ante ordet av det så var jeg gått opp rett under 20 kg, og veide mer enn jeg noen gang før har gjort. Jeg endte opp med en vekt som var for tung for meg. Cellulitter, dårlig søvnkvalitet, lite energi, uren hud. Ja, det man normalt sett får av å dytte kroppen full av dårlig mat. Jeg ble ikke direkte depressiv av å se meg selv slik, men innså på ett punkt at det var gått alt for langt, og om jeg noen gang skulle klare å komme meg tilbake - så måtte jeg gjøre noe nå! Men er veldig glad for at jeg ikke sluttet å trene HARDT i denne perioden. Hadde det ikke vært for treningen så ville jeg nok ikke hatt den progresjonen jeg har hatt fysikkmessig. Jeg startet stegvis å legge inn fler og fler sunne måltider som kroppen min kunne få god nytte av, og av dette så ble det bedre kvalitet på treningen også. Til slutt klarte jeg å starte dietten for fullt, og da var jeg i gang. Det har vært ekstremt tungt, og veien har vært ekstrem lang denne gangen, men her har jeg bare meg selv å takke. Hadde jeg lyttet til kroppen og dens signaler så hadde jeg ikke tillatt meg selv å gå så mye opp i vekt. Nå har jeg forhåpentligvis lært, forteller Lisa- Mari.

Hvor mye gikk du opp og så ned igjen?
- Når jeg startet med trening for rundt to år siden, veide jeg 57kg. På scenen i fjor veide jeg rundt 52-53 kg. På det tyngste har jeg veid 71kg og årets konkurransevekt er ca. 55kg. Så jeg gikk ned 4-5kg under første konkurranseoppkjøring. Gikk så opp ca. 19 kg etter Oslo Grand Prix 2015 og ned 16 kg igjen til årets sesong.

Hvor lang tid tok denne transformasjonen?
- Jeg veide 71kg (på transformasjonsbildet øverst i saken) som ble tatt 28.08.15. Men mellom disse to bildene er det da i underkant av 8 måneder.

Lisa-Mari trener TUNGT

Hun har skjønt det og det er at jenter bør trene tungt på trening for å få resultater. Gutter har naturlig testosteron i kroppen og jentene har derfor vanskeligere for å legge på seg muskler enn gutter. Derfor bør jenter trene minst like tungt som gutta.

- Jeg har trent tungt, med fokus på trivsel, økt styrke og god utførelse. Jeg har ikke fokusert på noen spesielle muskelgrupper, da jeg vil utvikle muskler jevnt for å bli best mulig proporsjonert på scenen. Off-season så har jeg ikke gått noe cardio - noe jeg fikk svi for når jeg startet opp dietten. Jeg trener hver dag så lenge jeg har lyst til det - og så lenge kropp og sinn er med. Jeg lytter til kroppen og gir den det den ber om, sier Lisa-Mari.

 

En enorm seiersrus

Lisa-Mari vant sin klasse på Oslo Grand Prix og kom på 3. plass i overall av alle bikiniklassene.

- Det føltes helt fantastisk å vinne! Det å stå igjen med så gode resultater gjør at jeg vet at hver eneste dag med hardt arbeid har vært verdt det. Jeg har stilt i tre konkurranser så langt i år som Sandefjord Open. Loaded cup i Tyskland og Oslo Grand Prix, og har tre gull i år - noe som er en stor framgang fra i fjor (3 og 6 plass) og motiverer meg utrolig mye til å fortsette!

Ser vi deg på scenen igjen da?
- Absolutt! Dere ser meg allerede under Europamesterskapet i Santa Susanna (Spania) som holdes 4-8 mai.

 

Dietten til Lisa-Mari

Dietten hennes i følge hun helt fantastisk! Hun tar ikke utgangspunkt i hvor lite hun må spise for å nå målet - men hvor MYE kan hun spise for å nå målet.

- Jeg har syv måltider om dagen der jeg varierer mye på innholdet. Havregryn, proteinpulver, egg og eggehviter, kesam/cottage cheese, kylling, fisk, biff, søtpotet, pasta, forskjellig frukt, grønt og bær osv. Såklart endrer både mengden og råvarene seg etter hvert som det nærmer seg konkurransetid. Jeg er ett typisk kakemenneske så jeg lager en del kaker, muffinser, rundstykker, grøter, gele, pannekaker, is, fluff og andre søtsaker på dietten, og er så kreativ som mulig med de ingrediensene jeg kan benytte meg av. Men jeg blir aldri lei av havregrøt til frokost og søtpotetfries til kjøtt/fisk- måltidene mine, forklarer hun.

Har du fått hjelp?
- I år har jeg hovedsakelig styrt min egen diett og trening, men har rådført meg med Edmund Johansen som coachet meg i fjor når jeg har vært usikker på noe. Spesielt de siste ukene med finjusteringer før konkurransene, den kompetansen sitter ikke jeg inne med selv.

 

Kostholdet før fitnessbasillen tok tak i henne

Før Lisa-Mari begynte med fitness gikk det i brødskiver og rundstykker, bagetter og kjøttdeig.

- Før jeg endret livsstilen min (første gang) var jeg borteboer-student, så det var ikke noe luksus i kjøleskapet der. Jeg spiste som regel brødskive/rundstykke med noe pålegg til frokost, bagett til lunsj på skolen, en eller annen billig middag (kjøttdeig og spagetti, nudler, seiblokk o.l.), til kvelds ble det ofte knekkebrød eller noe annet simpelt. I perioden hvor jeg la kraftig på meg mellom konkurransesesongene våren 2015-2016 så spiste jeg rett og slett alt jeg kom over, mye junk og sjokolade. De fleste så meg nok med en bolle eller cookie i hånda, ler Lisa-Mari.

Hva er sunn matglede for deg?
- Å kunne trives med maten man spiser, spise mat som gir god energi og som bidrar til bedre helse. Det er utrolig hvor MYE mat man kan spise og fortsatt holde formen bra. Det gjelder bare å spise «ordentlig» mat. Jeg vet hvordan man ikke bør spise, hehe. Men sunn matglede for meg er også det å kunne dra ut på byen med venninner på lunsj, familiemiddager, bursdagskaker og slikt - uten å få dårlig samvittighet.

Hva er din favorittrett i dag?
- Mammas seibiff i fløtesaus, eller pappas selvfiska og selvrøkt laks blir nok bestandig å være favorittene mine. Men jeg er veldig glad i søtpotetfries, bacon, ost og stekt kylling.. så alle retter som inneholder en eller flere av disse faller nok i smak! Ellers så ELSKER jeg nystekte hveteboller med brunost, cookies og sjokolade!

Trivsel er superviktig

For Lisa-Mari er trivselen med treningen og kostholdet superviktig. Det er ikke noe hun gjør fordi hun må, men fordi hun vil.

- Det er alfa og omega! Hvorfor gjøre noe man ikke trives med? Trives man ikke med treningen, eller kostholdet, så er det tatt noen feil valg eller ting bør endres slik at man trives. Jeg trener de øvelsene som jeg føler jeg får godt utbytte av, er med på aktiviteter som jeg føler gir meg noe positivt tilbake og spiser mat jeg liker og har lyst på. Jeg hører og leser så alt for ofte om folk som f.eks. spør hvordan de skal få i seg tunfisken som står på diettplanen deres. De liker den ikke, og trenger råd til hvordan de kan «få det ned». Vel, løsningen er nok å bytte det ut med noe du liker - slik at du ønsker å fortsette, smiler Lisa-Mari.

Var det tøft å avvenne kroppen for sukker?
- Jeg hadde jo ett bra og sunt kosthold i utgangspunktet før jeg startet å legge på meg så ekstremt, så det var rett og slett det å avvenne seg sukker og hurtigmat som var utfordringen. Det var vanskelig å legge fra seg de dårlige matvanene, men så snart jeg fant gleden av den sunne maten igjen så gikk mye av seg selv.

Støttespillere og motivasjon

Lisa-Mari mener det å ha støttespillere rundt seg er veldig viktig. Trene med noen, noen som kan dra deg opp når det er noen dager som er tunge.

- Det er kun du som kan gå dietten din, og kun deg selv som kan gjennomføre treningene dine. Det er her motivatorer og støttespillere kommer inn i bildet. Dårlige/tunge dager har man mange av, og da er det ekstra godt å ha venner, familie, team, sponsorer osv. som stiller opp for deg og gir deg gnisten og lysten tilbake, sier Lisa-Mari.

 
Dette er hennes beste venninne, delegat og stylist som har vært med på alle konkurransene til Lisa-Mari. Her ligger de backstage i Tyskland og venter på finalen

- Jeg pusher meg selv veldig hardt, og setter forventninger, delmål og mål. Jeg er sta som F, og gir meg ikke lett når jeg har bestemt meg for noe. Jeg streber som sagt for å utnytte mitt fulle potensial, og blir motivert av å se at jeg kommer meg litt og litt nærmere der jeg vil være. Jeg har også noen sponsorer som motiverer meg utrolig mye, og som gjør at jeg vil yte ekstra godt for å vise dem hva jeg er god for! Dette er blant annet Bodypower, BiotechUSA, Fitnessfashion by Wenche og Roars Gym Larvik, Bodyfly Finesse i Tønsberg samt venner og familie som har bidratt med pengespons for å hjelpe meg å finansiere reiser til konkurranser. Det å se at så mange bryr seg og ønsker at jeg skal kunne holde på med denne sporten og livsstilen som jeg brenner for - DET er motivasjon, fortsetter hun.

Hva er dine ambisjoner fremover nå?
- Jeg er på ett punkt der jeg vil se hvor langt jeg klarer å nå i denne grenen jeg konkurrerer i, samtidig som jeg prøver å finne ut hvem/hva jeg vil være på fritiden. Jeg har ikke noen yrkesrettet utdanning, og vet fortsatt ikke hva jeg vil bli. Men jeg ser for meg at dette året vil gi meg mange svar!

Overvekt, helse og utseende

Lisa Mari- er stolt over hva hun har gjennomført det siste året. Hun synes at alle bør få kontrollen over seg selv og overvekten slik at man får bedre helse.

- Nå har jeg vært på diett så lenge, og har lagt bak meg tre konkurranser på under en måned - så akkurat nå er jeg ekstremt sliten og glemmer litt av å «føle på» kroppen og nåværende form. Men jeg er veldig stolt av det jeg har klart å oppnå, over formen, meritter og framgangen. Jeg tenker det at vi også må akseptere at ingen er like formmessig, har samme syn på mat og mosjon, eller ønsker å oppnå det samme kroppsidealet. Fra ett helseperspektiv synes jeg det er synd at enkelte tillater seg selv - eller andre - å utsette seg selv for alle konsekvensene som kommer av overvekt. Jeg synes det er litt vanskelig å ta stilling til dette uten at noen skal føle seg siktet, det er vell også derfor veldig få tør å rope høyt ut om temaet, forteller Lisa-Mari.

Lisa- Mari mener vi sammenligner oss selv med andre og derfor er vi blitt så opptatt av utseendet vårt.

- Selv legger jeg merke til hvor ofte jeg sammenligner meg selv og mitt utseende med andres - og setter meg selv i bås deretter. Spesielt i sammenheng med konkurranseoppkjøring er jeg ekstrem på dette. Jeg rangerer meg selv i forhold til andre, og med dette trykker jeg ofte meg selv ned fordi jeg ikke føler meg like bra eller like pen osv.. MEN så skal det sies at jeg bestandig innser hva jeg holder på med, hvor dumt det er, og unødvendig. Da kommer det som regel ett selv-motiverende innlegg på Instagram eller Facebook.

Lisa-Mari sine råd

- Nå er det nok noen som blir å reagere på kommentaren min som kommer nå, men dette kommer rett fra fighteren og realisten i sjela mi: Har du klart å gå så mye opp i vekt, så klarer du søren meg å gå de ned igjen - hvis du vil! Finn hva som motiverer DEG, hva som gjør DEG glad, hva som får deg til å fortsette de gode vanene og nå målene dine. Ha ett godt og trygt støtteapparat rundt deg, og ikke vær redd for å feile. Selv om man brister på dietten, eller misser en trening, så betyr det ikke at man har ødelagt alt og må starte på nytt igjen.

Lisa-Maris 5 beste tips for å endre livsstil å gå ned i vekt
- Ikke bit over for mye på en gang.
- Sett deg realistiske delmål - og mål, hva er det du ønsker å oppnå?
- Planlegg! Finn ut hva som må til for å nå målene dine (trening, aktivitet, kosthold, restitusjon, stressfaktorer)
- Skriv en liste over negative sider med din nåværende livsstil, og de positive med den nye livsstilen - dette bør i seg selv være motiverende og avgjørende nok til å klare å se hvorfor du bør komme i gang. Har du en dårlig dag, ta en titt på denne listen!
- Gjør trening, aktivitet og kosthold til noe positivt, trygt og gøy som du liker og trives med.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Se utviklingen til Shoaib Suleman fra da han var 18 år til 20 år. Fantastisk!

9 utrolige før og etter bilder

Fitness24.08.2017353

Disse menneskene kjenner man knapt igjen.

Gikk ned 68 kg ble en ny mann

Intervju17.08.2017152

Kjenner du han igjen?

Veide 181 kg på det meste

Diverse25.07.2017338

Jordan Grahm har gjort en utrolig transformasjon.

9 utrolige før og etter bilder

Fitness24.08.2017353

Gikk ned 68 kg ble en ny mann

Intervju17.08.2017152

Ble poppis etter 48.000 likes da noen skrev "Dette er ikke en mann, dette er et tre".
Ja, du leste riktig.

Mini Hulken som kan benkpresse deg

Fitness22.09.2017124

Kroppsbyggeren Vince Brasco går under navnet "Mini Hulk".
Vet du hvor mange kcal det er i melk, juice, brus, iskaffe, saft osv? Se her!
Her har du smakfulle forslag på både forrett, hovedrett og dessert.