Se Marie (21) sin livsstil før og nå

Intervju26.10.2016Rita Immerstein656

Marie Vigebo endret livsstil og fikk tilbake selvfølelsen.

21-åringen Marie Vigebo bor i Søgne kommune og jobber for tiden på Gant i Kristiansand. Hun er singel, 172 centimeter høy og veier 58 kilo.

Hverdagen i fri flyt

Før Marie endret kostholdet hadde hun ingen kunnskap om hva kroppen trengte og ikke trengte for å fungere. Problemet hennes da, var mangel på begrensninger.

- Jeg spiste for det første altfor store mengder mat, i forhold til hva kroppen min trengte. For det andre var store deler av maten jeg spiste usunn, og for det tredje, kom det til et punkt der jeg ikke lengre klarte å nyte maten jeg elsket. Hverdag var helg og helg var hverdag. Sunt eller usunt var ikke lengre et alternativ og den ekstra kosen jeg pleide å elske, var så og si forsvunnet. I tillegg til et dårlig kosthold, trente jeg omtrent aldri. Jeg var en av dem som skulket gymtimene på skolen og hatet treningssenteret. Jeg følte meg ukomfortabel med alt som hadde med fysisk aktivitet å gjøre, rett og slett fordi jeg ikke var spesielt flink på det, forteller hun.

Elsker kunnskap om trening og kosthold

Kunnskapen om kosthold og trening har rett og slett kommet underveis for Marie. Hun tror at den eneste grunnen til at hun har klart å oppnå de resultatene hun har gjort, er fordi dette har blitt en av hennes største interesser.

- Jeg har blitt ordentlig glad i trening, glad i sunn mat og interessert i å lære så mye som mulig. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg sitter hjemme i sofaen med te-koppen i fanget, ullteppet, ullsokker - og googler treningsartikler - ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil, utbryter hun. Jo mer jeg lærer, jo gøyere blir treningen og jo større utvikling ser jeg. Internett har blitt min beste venn, samtidig som jeg spør så fort jeg får muligheten, og viser at jeg ønsker å lære. Motivasjonen til å fortsette å holde på den livsstilen jeg har nå, er nok på bakgrunn av den reisen jeg har vært igjennom. Jeg har det rett og slett utrolig mye bedre med meg selv nå, og ønsker absolutt ikke å falle tilbake dit jeg var for 2 år siden. Dette er den nye meg, og slik skal det fortsette å være, legger hun besluttsomt til.

Spiser så rent som mulig

En vanlig spisedag for Marie starter alltid med havregrøt eller havrepannekaker, pluss et par kopper kaffe, til frokost. Hun er et skikkelig frokost-menneske og hadde aldri klart å starte dagen uten.

- Videre utover dagen spiser jeg lunsj, hvor jeg ofte koker egg, eller bruker tunfisk i en hjemmelaget salat. Jeg elsker salat og eksperimenterer ofte med ulike ingredienser. Agurk, paprika, tomat, spinat, mager kesam, bønner, linser, fetaost og avokado er produkter jeg ofte bruker i mine lunsj-salater, forteller Marie. Etter lunsj, er det tid for middag. Jeg prøver å variere middagene så godt jeg kan, men passer alltid på å spise meg mett på grønnsaker og de rene produktene. Jeg har ramset opp de fleste av middagsfavorittene mine, men jeg må innrømme at speltlompe-pizza med enten tunfisk eller kylling, er det jeg spiser mest i løpet av en uke. Denne middagen er utrolig rask å lage, inneholder alt jeg trenger, og med most avokado og mager kesam ved siden av, smaker det himmelsk! Mine beste tips til enkle, gode og sunne matretter inneholder mye havregryn, egg, frukt, kylling, grønnsaker og fisk. Har du disse tingene, kommer du veldig langt! Frokostfavoritten er havregrøt med bær, eller havrepannekaker med cottage cheese og banan. Til lunsj lager jeg ofte egg eller tunfisk- salat.

- Middagen prøver jeg å variere, men favorittene er absolutt havrepizza, laksewraps, kyllingfillet og grønnsaker, speltlumpepizza med tunfisk/kylling, taco og søtpotet-nachos. Kveldsmat er vanskelig fordi jeg ofte blir utrolig sugen på kvelden og må passe på at jeg ikke ender opp i godteskapet, ler hun. Bananbrød, proteinrundstykker eller riskjeks med magert pålegg, er en sikker vinner på kveldstid. I tillegg til dette pleier jeg ofte å kutte opp litt frukt, legge ved litt rosiner og nøtter, og koke meg en kopp grønn te før leggetid.

- Dagens neste og siste måltid, er kveldsmat. Her spiser jeg mye forskjellig, men ender ofte opp med et par knekkebrød, riskjeks eller grovt brød med magert pålegg. I tillegg kutter jeg ofte opp frukt på et fat, legger ved rosiner, litt nøtter og koker meg en god kopp te - en perfekt avslutning på dagen. Dette er hovedmåltidene mine. I mellom dem, passer jeg alltid på å ha en frukt, skyr, litt nøtter eller en energibar i baggen, som jeg kan spise som mellommåltid hvis energinivået synker, forteller hun smilende.

Trener både styrke og kondisjon

Marie prøver å trene minst 3 og maks 6 ganger i uken. Hvor mange økter hun får til, kommer an på overskudd, energinivå, motivasjon og hvordan uken ellers ser ut.

- I løpet av disse øktene er målet og gjennomføre både kondisjon og styrke på hele kroppen. Kondisjonstreningen kan være ute i skogen, eller inne på mølla. Jeg har alltid likt å løpe langdistanse på mølla best, men har den siste tiden testet ut et par ulike intervall-økter, noe jeg faktisk syntes er utrolig gøy og som jeg føler jeg får mye ut av. Styrketreningen gjennomfører jeg ved å dele opp øktene i ulike muskelgrupper. Vanligvis trener jeg 1-2 muskelgrupper av gangen for å holde fullt fokus for å gjøre det best mulig. Favoritten er absolutt å trene overkropp med løsvekter. Jeg elsker å kunne øke i vekter, veksle antall reps og se hvordan kroppen forandrer seg og musklene jobber. Dette er nok også den delen av treningen hvor jeg har opplevd størst progresjon. Jeg prøver å holde treningen til 1-1,5 time avgangen, kommer litt an på om jeg løper eller ikke. Når jeg går ut døra etter en god treningsøkt, er gleden vanskelig å holde inni meg og adrenalinet bobler - absolutt den beste følelsen i verden, forteller Marie stolt og fornøyd.

Motivert og klar for veien videre

Støtte og inspirasjon til å fortsette, henter hun fra venner og familie. Marie forteller at hun er heldig som har folk rundt seg med samme interesse som henne selv, noe som gjør alt mye lettere og ikke minst gøy.

- Jeg bruker mye sosiale medier som inspirasjonskilde og har funnet mange fantastiske mennesker der, som jeg følger med på, og er med på å inspirere meg i hverdagen. Likevel er nok min største inspirasjonskilde meg selv, forteller hun alvorlig. Uansett hvor selvsentrert og egosentrisk det høres ut, så er nok mine egne resultater det som får meg til å fortsette den dag i dag. Jeg har sett hvordan jeg kan forandre egen kropp, og i bunn og grunn, er det den som betyr mest for meg.

- De beste helsegevinstene med min endrede livsstil, er absolutt en generelt bedre selvfølelse. Jeg føler meg mer sikker på meg selv, og går rundt med en god blanding av positiv energi, glede og mestringsfølelse inni meg. Helsemessig kjenner jeg kroppen min bedre enn noen gang. Jeg er mer klar over hva den ber om, hvordan den gir uttrykk for det og hva jeg skal gjøre for å tilfredsstille dens behov. Jeg har rett og slett mer kontroll, legger hun tilfreds til.

Opplevelsen er viktigere enn vekta

Når Marie leser ordene kroppsfokus, tenker hun at det er noe hun håper vi snart slutter å fokusere så mye på. Presset på kropp i dagens samfunn, er kommet helt ut av proporsjoner, noe Marie syntes er utrolig skummelt og trist.

- Jeg tror, med hånda på hjertet, at trening kan gi deg et nytt og sunnere syn på egen kropp. Gjennom trening opplever du endringer innvendig som plutselig betyr så mye mer enn tallet på badevekta og størrelsen på puppene. Kropp og utseendet er materialistisk lykke og betyr ikke halvparten så mye som følelsen du har inni deg. Jeg har kjent en indre styrke, pågangsvilje og mestringsfølelse jeg ikke trodde fantes i meg - og det er den største grunnen til at jeg fortsetter å sette meg nye mål, den dag i dag, forteller hun med et nytt smil.

Viktig med støtte og et eget indre driv

Marie tror grunnen til at mennesker er så avhengige av andre for å foreta livsstilsendringer, er fordi mennesker hele tiden søker bekreftelse. Det er altfor enkelt å droppe trening, hvis ingen er der og venter på deg. Det er altfor enkelt å finne frem sjokoladeplaten midt i uken, hvis i ingen står der og sier nei.

-Tenkt deg da, hvor enkelt det er å droppe hele livsstilsendringen, når ingen ikke en gang visste at du hadde tenkt å gjennomføre en, sier hun litt spørrende. Du klarer alt hvis du virkelig vil, men det er ingen skam å be om litt hjelp på veien. Veien til målet kan også føles både enklere og morsommere om du har noen å dele oppturer og nedturer med. Motiver hverandre, dra hverandre opp og gjennomfør sammen, utbryter hun.

- Jeg håper at jeg samtidig kan være med å vise at alle kan få til å endre livsstil, så lenge de vil det selv. Du trenger hverken kunnskap, fagpersoner eller ekstreme trenings og- kostholdsplaner, så lenge du har viljestyrke, motivasjon og et indre ønske om å lykkes, legger Marie til.

Maries drømmer og mål

Hennes mål og drømme fremover er å fortsette med det hun elsker å gjøre; bli bedre og sterkere, lære så mye som mulig og forhåpentligvis inspirere og motivere noen på veien.

- Planen er å utdanne meg som PT innen 1 år for å kunne bruke min erfaring til å jobbe med mennesker som ønsker å nå egne mål. Jeg har også veldig lyst til å videreutdanne meg og lære mer om kosthold og ernæring. Vi får se hva som skjer, målet er i hvert fall å opprettholde interessen og ikke la det bli en jobb jeg føler jeg MÅ gjøre, men en livsstil jeg trives med. Mitt råd er derfor at alle må starte et sted, jeg var nybegynner selv og visste ingenting om noe som helst. Du lærer så utrolig mye underveis, og så lenge du gjør ditt beste, starter med det du kan, ikke går altfor hardt ut, men gjør dette til en livsstil og virkelig har bestemt deg for å nå et mål - kommer du til å oppleve en forandring, hvor målet bare blir et pluss! Husk at kroppen din skal bære deg resten av livet - velg å ta vare på den, legger hun til.

Treningsforum takker Marie for at hun delte sin historie - vi ønsker henne lykke til videre!


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

1 år uten alkohol gjør mye

Diverse09.12.2017323

Se også 12 andre som har gjort en kjempejobb.
Se forvandlingene til 24 menn som har gått ned i vekt.
Patrick Johansen er en 20 år gammel gutt fra Momoen i Aurskog-Høland som gikk ned 40 kg

Kjempet seg tilbake etter kreften

Intervju01.10.2017252

I 2015 var hun på sitt beste innen fitness, men så fikk hun kreft.

1 år uten alkohol gjør mye

Diverse09.12.2017323

Syntholmannens armer sprakk

Diverse16.12.201739

Den russiske Kirill Tereshin sine armer sprakk.
Grønnsaker er noe alle burde spise mer av.

7 tips for bedre hip thrust

Trening14.12.201753

Få bedre utbytte av hip thrust ved å følge disse rådene.

Terminator is back

Diverse13.12.2017396

Nå kommer det ny Terminator film med Arnold Schwarzenegger.
Nå går det raskt mot jul, og det er på tide å fylle kakeboksene med søte fristelser.