Har du mistanke om at du kan ha laktoseintoleranse?

Kosthold22.05.2017Fride Skjønsberg51

Hva er laktoseintoleranse og hvordan vet man at man har det?

Mange tror at de ikke tåler melk og meieriprodukter. De kutter ofte melkeprodukter rett ut av kostholdet uten at det er nødvendig. Her er det du trenger å vite om laktoseintoleranse. .

Hva er laktoseintoleranse?

Laktoseintoleranse betyr at man har en redusert evne til å kunne spalte melkesukker (laktose) i tarmen. Melk og andre meieriprodukter inneholder ulik mengde laktose. Har du intoleranse for laktose, vil det kunne gi deg ubehagelige, men ikke farlige symptomer.

Hva skjer inne i kroppen?

Melk og meieriprodukter inneholder melkesukkeret laktose. Melkesukkeret består av to sukkermolekyler som er bundet sammen med en binding. For å kunne "klippe" denne bindingen trengs det et enzym (laktase), som fungerer som en saks. De som har laktoseintoleranse har mindre av laktase i kroppen, som betyr at de har en redusert evne til å klippe bindingen mellom sukkermolekylene.

Noen reagerer på melk og melkeprodukter, og tror at laktoseintoleranse betyr at man skal kutte ut alle melkeprodukter fra kostholdet. Dette stammer ofte fra ulike myter og feil informasjon der ute. Til slutt stiller en seg en diagnose selv, om at man har laktoseintoleranse. Det fører dretter til at de fjerner matvarer de tror de har intoleranse for - meieriprodukter ofte blir fjernet fra kostholdet.

Det mange ikke vet, er at laktoseintoleranse ikke er det samme som melkeproteinallergi. For har du laktoseintoleranse trenger man ikke kutte ut melk og meieriprodukter, men begrense inntaket av de produktene som kan gi ubehag. Har du melkeallergi vil kroppens immunforsvar reagere på proteiner i melk og meieriprodukter. Immunforsvaret ser på melkeproteinet som fremmed, og starter en forsvarsmekanisme som skal forsvare kroppen mot proteinet. Symptomene kommer raskt i form av; diaré, oppkast, luftveis- og hudplager. Ved melkeallergi skal en kutte ut alt av melk og meieriprodukter. Tolererer kroppen laktose, vil laktose bli brutt ned av laktase i tynntarmen før det kan utnyttes i kroppen. Hos personer med laktoseintoleranse vil aktiviteten til laktase være redusert. Laktose fordøyes ikke i tynntarmen, men går ufordøyet til tykktarmen. Når bakteriene spiser laktosen, produserer bakteriene gass i tarmen. Dette vil føre til ubehag og vondt i magen. Vær oppmerksom på at mage og tarm ubehag kan skyldes andre matvarer, sykdom, stress, lite søvn, etc.

Symptomene på laktoseintoleranse
Symptomene på laktoseintoleranse kommer fra mage og tarm:
Mageknip
Oppblåst
Diaré

Laktoseinnhold i meieriprodukter varierer

Ved laktoseintoleranse vil det variere fra person til person hvor mye laktose en tåler. Noen merker mer, før det slår ut til ubehag og symptomer enn andre. . Meieriproduktene har også ulikt innhold av laktose. Mange med laktoseintoleranse kan tåle opp mot 12 gram laktose om dagen uten å merke noe til symptomer. 12 g. Laktose tilsvarer 2 dl melk (Opplysningskontoret for meieriprodukter- melk.no). Her kan du regne ut laktoseinnholdet i en rekke mat- og drikkevarer.

Du kan spise meieriprodukter med laktoseintoleranse

De fleste som faktisk har laktoseintoleranse, tåler en liten mengde laktose i løpet av dagen. Som sagt vil det variere fra person til person over hva slags symptomer man får. Mange tolererer likevel 12 g laktose om dagen. Dette tilsvarer for eksempel ca. 1 liten beger skyr pluss et halvt beger cottage cheese og 1 dl melk. Et tips er å spise meieriprodukter sammen med andre matvarer som ikke inneholder laktose samtidig. Spiser du for eksempel en skål med cottage cheese, litt bringebær, blåbær, korn og nøtter vil næringsstoffene fordøyes sammen. Dette gjør så laktosen fra cottage cheese kommer i litt mindre mengde, kontra enn om du skulle spise cottage cheese alene.

Meieriprodukter inneholder flere næringsstoffer som kroppen trenger

Kalsium = er viktig for et sterkt skjelett både i ung og voksen alder.

Fosfor = er bundet til kalsium i skjelettet, og er viktig for et sterkt benvev og sterke tenner.

Jod = er nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal virke.

Proteiner = er nødvendig for å lage muskler, organer, celler, enzymer, hormoner, hud, hår og negler m.m. I tillegg kan proteiner brukes som energikilde.

B-vitaminer (vitamin B2 og B12) = er viktige for hud, hår og negler. B-vitaminer bidrar til normal nedbrytningen av proteiner, fett og karbohydrater.

Noen meieriprodukter (ekstra lettmelk) er også beriket med D-vitamin. Vitamin D = er viktig for at kalsium skal bli tatt opp fra tarmen.

Det finnes mange laktosereduserte og laktosefrie meieriprodukter

Har du laktoseintoleranse og merker symptomene selv ved produkter med lite laktose, finnes det mange valgmuligheter til meieriprodukter for deg også. De laktosereduserte og laktosefrie/ fri meieriproduktene inneholder også akkurat de samme næringsstoffene, vitaminer og mineraler som de originale produktene. , men selve laktoseinnholdet er fjernet eller redusert. Gulost og smørost er helt laktosefri. Av laktosefrie produkter finnes det blant annet laktosefri syrnet melk, laktosefri yoghurt, laktosefri kesam, laktosefri fløte og laktosefri kesam.
Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

Laktasetabletter og laktasedråper

Skal du ut å spise, eller blir invitert på middag finnes det tabletter som inneholder laktase. Disse tablettene tilfører laktaseenzymer til kroppen, slik at den klarer å fordøye laktose i mat og drikke. Det finnes også dråper som tilsettes rett i melk og meieriprodukter. Det som skjer da er at melkesukkeret i produktene blir brutt ned før du spiser maten. Tar du noen av disse hjelpemidlene ved laktoseintoleranse, slipper du å kjenne på symptomene hvis du får i deg melk og meieriprodukter med mye laktose. Du kan kjøpe laktasetabletter eller laktasedråper med laktase. Laktasetabletter- og dråpe. Disse kan du for eksempel kjøpe på apoteket. Se link i kilder.

Oppsummering

Melkeallergi er når kroppen reagerer på melkeprotein. Melkeprotein finnes i all melk og meieriprodukter, og disse må derfor unngås. Når en har allergi kan selv små mengder gi en svært allergisk reaksjon. Laktoseintoleranse er en intoleranse, og ikke en allergi. Laktose finnes i all melk og meieriprodukter, men i ulik grad. Det finnes også en rekke laktosereduserte og laktosefrie produkter. Det er ikke farlig for dem med laktoseintoleranse å ha i seg laktose, men det kan være ubehagelig.

Referanser:
Fakta ark om laktoseintoleranse www.tine.no
Fakta informasjon om laktoseintoleranse www.q-meieriene.no
https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/laktoseintoleranse


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

Laktoseintoleranse

Kosthold20.12.20060

Laktoseintoleranse skyldes mangel eller underskudd.
Hvilke utfordringer kan det by på?

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Laktoseintoleranse

Kosthold20.12.20060

Grønnsaker er noe alle burde spise mer av.

7 tips for bedre hip thrust

Trening14.12.201749

Få bedre utbytte av hip thrust ved å følge disse rådene.

Terminator is back

Diverse13.12.2017383

Nå kommer det ny Terminator film med Arnold Schwarzenegger.
Nå går det raskt mot jul, og det er på tide å fylle kakeboksene med søte fristelser.
Denne 190 cm høye og 436 kg tunge pakistaneren mener han er verdens sterkeste.