Fra spinkel til veltrent på 4 år

Intervju15.03.2018Joachim Pedersen491

Said Nomen la på seg 31 kg over en 4 års periode. Han gikk fra tynn til en veltrent kar.

Said Nomen var lei av å bli kalt for tynn og spinkel. Han la på seg 31 kg over en 4 års periode. Nå får han respekt og andre ser opp til ham.

Fakta:
Navn: Said Momen
Alder: 22 år
Høyde: 176
Bosted: Kløfta
Arbeid: 100% stilling i Bolig for utviklingshemmende - Ullensaker Kommune. 

Said er en utadvendt, blid og en gledesspreder. Han har holdt på med vektløftningstrening i ca 4/5 år. Heg har tidligere spilt fotball i 8 år.

- Jeg er veldig målrettet personen som alltid kjemper for det jeg har lyst på. Folk sier til meg hele tiden ‘'Kan ikke du finne deg en mellomting ‘' og da er svaret mitt hvorfor finne en mellomting når du virkelig har lyst på noe. Brenner du for noe, har du lyst på en ting, ikke gå halvveis inn for det, det vil aldri få deg til topps, sier Said.

La på seg mye muskler

Said startet og trene da han var 17-18 år da han gikk på skole ved siden av. Det hele startet med at han hadde ei venninne som var veldig opptatt av trening og kosthold den perioden. Han så tydelig resultater på henne. Det var noe som virkelig inspirerte ham.

- Jeg var også lei av å være tynn. Mange spurte meg om jeg hadde anoreksi, og jeg var lei av å høre det. Jeg gikk inn på youtube husker jeg den perioden, søkte have to get from skinny to muscular. Kom opp masse transformation videoer fra veldig tynne gutter som hadde fått enorme resultater på noen år. Det var da jeg bestemte meg, dette er ikke umulig for meg heller. Jeg kjente meg selv såpass mye at jeg visste ingen kan slå viljestyrken min når jeg virkelig går inn for noe. Jeg startet rolig, pleide å kjøpe meg noe grove rundstykker med kalkunpålegg osv som jeg spiste under skoletiden, og vanlig middag ellers med familien. Jeg har alltid hatt høy forbrenning, så for meg var det veldig vanskelig å knekke den koden og gå opp i vekt. Jeg startet som en selvdrivende person med trening og jeg hadde en kamerat som trente på samme treningssenter den perioden. De første dagene, ukene og månedene var jeg veldig opptatt av å lære. Jeg skulle lære mest mulig. 3 spørsmål som jeg har alltid vært opptatt av og stilt meg selv er: Hva gjør jeg? Hvordan gjør jeg det? Hvorfor gjør du det? 

Eksempel på dette kan være en øvelse benkpress, markløft etc.
Hva gjør jeg = Lese om øvelsen, hva er denne øvelsen
Hvordan gjør jeg det = Studere øvelsen, hvordan skal jeg forholde meg rundt øvelsen. Beinplassering, form, håndplassering, hvordan lukke andre muskelgrupper ut etc.
Hvorfor gjør du det = Dette er en viktig spørsmål som mange ikke tenker over, hvorfor gjør man akkurat denne øvelsen? Jeg personlig pleide å sitte lese mye om de forskjellige muskelgruppene i kroppen. Før du gjør en øvelse er det viktig å kunne hvorfor du gjør denne øvelsen, hvilken muskelgruppe treffer du. 

Her kommer mind connection inn i bilde, når du du behersker en øvelse på hva, hvordan og hvorfor. Klarer du å koble mind connection til muskelen mye enklere av egen erfaring. Jeg brukte veldig mye tid på youtube, studerte øvelsene, studerte de største karene på treningssenteret. Selv gjorde jeg mye feil i starten, jeg ønsket ikke noe PT da jeg synes ikke det så ‘'kult'' ut på den tid.

 

Veien til veltrent

Det er ikke bare bare å skifte om hele livsstilen sin. For det er som kreves. Du må endre spisemønsteret ditt og begynne å trene - mye.

- Mange tenker at et slik reise er enkelt og det er enkelt hvis du er målrettet og bestemt ja. Gjennom min reise har jeg møtt på mye motstand. Når jeg startet å trene var dette veldig kjedelig for meg, jeg hadde null interesse i det jeg gjorde. En halvtime på treningssenteret føltes som 3 timers for meg. Heldigvis klarte jeg å knekke den koden og komme meg over den fasen. Jeg trente effektivt i 2 år, fikk veldig synlige og greie resultater, dette førte til at min sosiale omkrets økte veldig fort. Jeg fikk nye venner og begynte å feste og drikke mye. Og dette førte også til at jeg sluttet å trene. Jeg festet et halvt år, var super sosial, spiste veldig dårlig. Gjennom denne perioden hadde jeg det kjempe kult, men jeg følte hele tiden at det manglet noe i meg. Dette var ikke meg. Jeg fikk glede av denne type livsstil, men den gleden som jeg fikk av trening og kosthold var helt annerledes. Etter et halvt år med festing, og moro så jeg meg selv i speilet hadde jeg gått ned 12 kg i muskelmasse. Selvbildet var ikke bra, IGJEN. Jeg bestemte meg for å trene igjen og det var her jeg møtte veggen flere ganger. Jeg hadde vært på toppen før, og nå når jeg kom tilbake og løftet 1/10 del av det gjorde før og tillegg fikk høre fra mange av de gamle bekjente på treningssenteret som sa: ‘'Hva har skjedd med deg, hvor har du vært? Du har blitt tynn igjen jo''. En halvtime på treningssenteret føltes igjen som 3 timer. Jeg var tilbake til der jeg startet. Alt dette presset veldig hardt på psyken. Jeg husker til og ned den første uken når jeg startet igjen så hadde jeg Netflix på telefon og da jeg så på serie mellom hvert sett jeg kjørte for at tiden skulle gå fortere. Heldigvis klarte jeg å bygge meg opp igjen sakte og sikkert. Og nå føles 3 timer trening som 30 min UTEN NETFLIX. Det viktigste gjennom denne perioden var for meg var at jeg lærte. Jeg lærte av mine feil, og fant ut hva jeg virkelig har mest lyst på i livet mitt. Jeg har fått erfaring, og tatt det med meg videre. Jeg veit nå at vis jeg starter å drikke og feste mye igjen, så vil det ikke være noe endring. Det vil fortsatt være det samme ute på byen, den samme ølen og de samme diskolysene. 



Folk spør Said hvor mye han brenner for trening og da forteller ham dem at han brenner så mye for trening at han droppet hele russetiden for at han skulle spise riktig og trene. 

- Alle vennene mine var ute og rullet hver dag, var på de forskjellige treffene osv, mens jeg dro på trening, satt og spiste matpakkene mine. Det er det som er forskjellen på meg og de andre, jeg ofrer alt for noe jeg virkelig har lyst på. Og jeg skal love dere at denne perioden var tøft psykisk for meg ettersom jeg så at alle vennene mine hadde det kult, festet osv., mens jeg fortsatt kom med matpakkene mine på skolen.

Fra 59 kg til 90 kg

Han veide 59 kg da han startet å løfte vekter. Før dette spilte han fotball og satset veldig høyt på fotball. Løp veldig mye og spiste ikke mye.

- Jeg alltid har slitt med å spise. Vi ser disse som har vært veldig overvektige og blitt veldig tynne og det har jeg stort respekt for. Men veien til å gå opp i vekt for de som sliter med vektøkning vil jeg si er minst like hardt. Jeg startet som sagt med å kjøpe meg noe grove rundstykker med kalkunpålegg osv som jeg spiste under skoletiden, og vanlig middag ellers med familien. Jeg utviklet dette enkelt med å ta med meg middags rester i matpakke på skolen, og etter en stund steppet jeg enda et hakk opp og begynte å tilberede skikkelige matpakker. På skolen var det veldig vanskelig for meg å spise alle matpakkene mine siden vi hadde korte pauser. Jeg var så målrettet og bestemt at jeg måtte få i meg noe mat hver 2 time. Jeg spiste under bordet på undervisningen, og jeg fikk flere anmerkninger for spising i timene. Etter hvert lagde jeg noen konkrete avtaler med enkelte lærere der jeg fikk lov og spise i noen av timene, ettersom de skjønte at det ikke hjalp og gi meg anmerkninger for spising i timen. Jeg nådde en grad der jeg dro til Sverige 1 gang i måneden (noe jeg fortsatt gjør) og hadde matforbruk på 7000-8000kr bare på meg selv. Jeg kjøpte mye kyllingfilet, biff, bønner, grønnsaker etc. Det kom til en grad der det ikke lenger var plass i kjøleskapet til familien. Derfor kjøpte jeg mitt eget. Og nå for en liten stund tilbake kjøpte jeg meg enda et lite kjøleskap som jeg har på rommet, der jeg har ferdig matpakker som jeg kan få tak i ved små måltider. Nå når jeg ikke lenger går på skolen, og jobber. Så har jeg med meg mat i en matpakkesekk med 8-9 matpakker, shaker osv. Dette gjorde jeg en stund før sjefen innså at matpakkene mine var strødd litt i alle kjøleskapene hos pasientene. Så hun sponset meg med stort kjøleskap på jobben der jeg har alle mine matpakker, shakere, kosttilskudd osv. Nå veier jeg endelig 90 kg. 



Slik ser hverdagen min ut nå:
Jeg står opp kl 04/05 tiden. Da jeg skal rekke alle måltidene mine, og da er viktig at jeg står opp tidlig så jeg for mest mulig ut av den. 

Jeg jobber turnus i helsesektoren, er i 100% stilling. Så det er mye på jobb. Trener før jobb hvis jeg skal på tidligvakt (tidligvakt starter 07.45). Så drar jeg igjen på trening etter jobb ca kl 15.30. Kommer hjem, spiser noen matpakker, slapper av. Så kjører noen av ganger i uken korte kveldsøkter før leggetid på 30 min. Så jeg trener på mitt beste 3 ganger daglig, der morgensøkten min er på ca 1 time, hovedøkten min er på ca 2 timer, og kveldsøkten min er på 30 min. 

Jeg spiser hovedsakelig 8-9 matpakker pr dag. + 2 shaker og noe kosttilskudd, vitaminer osv. Dette spiser jeg da jeg bulker fortsatt og alltid ønsket å oppnå vekten på 90 kg. Nå når jeg endelig har oppnådd 90kg føler jeg meg bittelite tjukk, så skal starte på diett og bli mer markert til sommeren.

Laget hjemmegym

Said startet helt på scratch som alle andre. Han kunne ingenting, men etter hvert han hadde bygd opp erfaring begynte å han trene hjemme også.

- Jeg startet som ingenting. Jeg kunne ingenting. Jeg så på andre på treningssenteret. Jeg så på videoer på youtube. Jeg utviklet meg med tiden og lærte hvordan jeg skulle mestre min treningsform. Etter 1,5 års trening så faren min at jeg virkelig var engasjert for trening og så potensialet i meg. Derfor kjøpte han masse treningsutstyr, apparater og vi ombygde hele kjelleren i huset til et treningsstudio for meg og pappa.

Spiser mye ren mat

Med 8-9 måltider om dagen og en høy forbrenning er det mye mat som må ned for å bygge muskler. Said vet ikke hvor mange kcal han spiser, men at det er nok. Fordi han går opp i vekt.

- Alle vet forskjellen på sunn og usunn mat. Jeg har personlig ikke noe fast diett enda. Jeg spiser riktig, da jeg vet forskjellen på sunn og riktig mat og usunn mat. Målet mitt har alltid frem til i dag vært og gå opp i vekt, så jeg har for det meste bare spist, men spist riktig. Mye kyllingfilet, biff, fisk, bønner, spinat, grønnsaker etc. Når jeg startet med trening visste jeg ikke mye om kosthold. Jeg startet å lese meg opp, leste veldig mye. Jeg lærte etter hvert hvordan man regner proteiner, karbs, kalorier osv. Jeg skjønte med tiden, at et kakestykke utgjør nesten 1 helt måltid/matpakke for meg. For meg personlig har kosten vært 70% av forandringen i kroppen min. Alle kan trene mange timer på et treningssenter, men du trenger sterk psyke for å spise riktig og regelmessig.

 

YouTube er hans lærermester

Før i tiden så måtte man spørre mennesker om hvordan de trente, eller lese bøker av andre legender. I dag kan du bare gå inn på nettet og mye av informasjonen ligger der. Du kan se øvelser på YouTube osv.

- Jeg har lært mye av YouTube og nettet. Jeg alltid sittet og sett mye på store gutta som Jeremy Buendia, Sadik Hadzovic, Phil Heath, Kai Greene og ikke minst største av de alle selveste Arnold Schwarzenegger. Nå i etterkant så lærer jeg mye fra gutta mine og vi lærer hverandre nye ting. Og noe som virkelig holder motivasjonen min oppe er at det var en gang der jeg så på andre og prøvde skikkelig hardt å lære. Og nå kommer noen av de yngre gutta og forteller at de har lyst og lære av meg. Det i seg selv er en drøm oppfylt for meg. Jeg har alltid ønsket å være et forbilde der andre kan se og bli inspirert og si sånn har jeg også lyst å se ut. For det var en tid når jeg startet der jeg så på de største gutta på gymmet, og tenke sånn har jeg lyst og se ut. Og nå er jeg plutselig en av de største gutta på gymet der andre ser og tenker sånn har jeg lyst og se ut. Er det noen som jeg vil takke for min suksess gjennom trening er det foreldrene mine, spesielt moren min. Da hun har virkelig stilt opp for meg og hjulpet meg mye på kjøkkenet. Jeg har pleid og handle det meste, men da jeg jobber 100% og trener mye har jeg ikke hatt tilstrekkelig med tid for å tilberede alle måltidene mine. Da har min godeste mor alltid stilt opp og tilberedt maten min for meg slik jeg ville ha den, med lite salt, lite saus osv. Jeg respekterer og takker min mor kjempe mye for der jeg er nå.
Favorittretten til Said i i dag e fortsatt en saftig hamburger, en kebab eller en stor pizza. Han har cheatmeals 1 gang i uken, hvor han gjør seg fortjent til favorittretten sin. Og den smaker 1000 ganger bedre når du virkelig har gjort deg fortjent til den, enn at jeg skulle spist dette hver dag.

Støttespillere er viktig

Said synes det er viktig med støttespillere ettersom han har gitt flere avskjed pga. av hans livsstil.

- For meg har dette også vært en stor kamp. Støttespillere rundt meg har alt å si. Jeg har gjennom denne reisen skyvet vekk mine venner, familie, og betjente. Pga jeg lever en livsstil som er veldig vanskelig å få tid til alle. Jeg lever et veldig A4 liv, siden jeg satser veldig høyt på trening da dette er noe jeg ønsker og som er min drøm. Jeg spiser ikke lenger middag sammen med familien siden jeg følger mitt eget kosthold. Jeg takker for det mest nei til å være med venner ute på byen, sove borte eller evt bare spise ute siden dette går over treningen min og kostholdet mitt. Selvfølgelig kan man gjøre dette noen ganger i blant, men jeg personlig hater og falle ut av rutinene som og stå opp kl 04.00, legge meg maks kl 23.00 og spise 8-9 måltider osv. Jeg er kjempe glad i alle vennene mine og familien min, men håper dem skjønner mine prioriteringer. De som jeg henger med mest for tiden er folk som trener nesten like mye som meg selv, er målrettet og spiser riktig kosthold siden dette ikke har noe negativ innflytelse på meg og min trening.

 

- Jeg har nylig blitt aktiv på sosiale medier som Instagram: said_momen Der har jeg fått veldig mange gode tilbakemeldinger på mine resultater. Jeg har fått personlige meldinger fra andre der de skriver at jeg er deres forbilde og at dem ser opp til meg. Dette holder motivasjonen min på topp. Følelsen og tanken at jeg kan inspirerer og være forbilde for andre styrer min motivasjon og vilje til topps. Eller når andre kommer bort til meg på treningssenteret og spør om råd og veiledning siden dem også vil se ut som meg, dette skaper glede og motivasjon i meg.

Ambisjonene videre

- Jeg skal snart på diett i de nærmeste ukene. Jeg ønsker gå litt ned i fettprosent siden sommeren nærmer seg. Og gjennom vinteren etter sommeren skal jeg opp igjen en del kg. Og shredde meg inn til nyåret. Slik at jeg kan satse på å komme meg på scenen til neste år. Min største drøm har alltid vært å stå på scenen.

- Jeg har personlig fått flere spørsmål angående steroider osv. Jeg har alltid vært heldig med genene på skuldrene mine og har runde og store skuldre. Dette kan man også se på mine gamle bilder. Og derfor har mange mistenkt meg for bruk av steroider. Alle som driver med fitness/bodybuilding har vært inne på emnet steroider, og lest seg opp. Man kommer til et nivå der kroppen ikke vil vokse mer med mindre man bruker steroider. Og alle som har trent hardt og til slutt kommet til et nivå hvor kroppen ikke vil utvikle seg mer, har nok tenkt: ‘' Skal jeg starte på steroider''. Jeg personlig har også vært inne på emnet. Jeg har lest meg opp, fått innblikk i hva det er og skjønte raskt at konsekvensen og bivirkningene rundt steroider kan være veldig store. Så jeg har konkludert med et veldig hurtig "NEI, dette ikke er noe for meg". Jeg jobber med psykisk utviklingshemmende, og i en slik jobb må man være psykisk veldig sterk, ha toleranse og medfølelse til brukerne våre. Jeg har alltid vært et empatisk medmenneske og har planer om å hjelpe andre mennesker og jobbe med mennesker resten av livet mitt. Og risikere min fremtid, min nåtid, og helsen min for å bli litt større vil aldri være verdt det.

Dine 5 beste tips for å endre livsstil å legge på seg muskler

- Kjemp alltid først med deg selv, jag deg selv. Du vil alltid da finne en grunn når det står deg mot deg selv for å bli en bedre versjon av deg selv.
- Sett deg et mål som du vet kan oppnå. Minn deg selv på det målet HVER dag.
- Lær av dine feil. Og feile er positivt, når du lærer noe ut av det.
- Ignorer negative folk rundt deg, finn deg folk som skyver deg opp. IKKE NED.
- Finn DITT eget treningsglede.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Fra anoreksi til fitnessmodell

Intervju22.01.201795

Hun ble så tynn at hun til slutt begynte å miste håret. Nå er hun frisk og superfit!
Mens de fleste jenter vil gå ned, vil denne jenta legge på seg mer!

Iselin ble sunn og muskuløs

Intervju08.07.2016554

Iselin har lenge slitt med undervekt og svært lav kroppsvekt.
21-åringen slet lenge med bulimi som hadde tatt total kontroll over livet hennes.

Fra anoreksi til fitnessmodell

Intervju22.01.201795

Iselin ble sunn og muskuløs

Intervju08.07.2016554

Han var i en stygg bilulykke og knuste alle bein i kroppen.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201863

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!
Direkte helsefarlige kosttilskudd er i omløp.

Fettforbrenning på 15 minutter

Trening23.04.201830

Få opp forbrenningen din med denne treningsrutinen.
Hafthor Bjørnsson "The Mountain" vant Europas Sterkeste Mann bokstavelig talt uten å anstrenge seg.