Comeback på Mette Ulseth

Intervju23.03.2018Joachim Pedersen203

Nå skal Mette Ulseth ta comeback i en PRO konkurranse.

I helgen skal Mette Ulseth gjøre et comeback i en PRO konkurranse. Vi tok en prat med henne rett før konkurransen.

Navn: Mette Ulseth
Alder: 35år
Bosted: Kristiansand
Høyde: 167cm
Vekt: 73 offseason og 60-62 kg sceneform
Arbeid: Personlig trener, foredragsholder, kostholdsveileder, gruppeinstruktør og online coach
Sponsor: Fitnessgrossisten, Beautyroom, Funksjonellmat, Malin Winterkjær hos Duo Frisører, Kyani,
Meritter:
Mozolani Pro Classic, 2014,Slovakia
Bodypower Pro, 2014, Birmingham

1.plass EM Spania, 2013
2.plass Overall, EM Spania, 2013
1.plass Oslo Grand Prix, 2013
1.plass Overall, Oslo Grand Prix, 2013
1.plass Fredrikstad Open, 2013
1.plass Overall, Fredrikstad Open, 2013
1.plass Loaded Cup, 2013
4.plass Overall, Loaded Cup, 2013
3.plass Oslo Grand Prix, 2011
1.plass Battle of Scandinavia, 2011
4.plass Oslo Grand Prix, 2010
2.plass Sandefjord Open, 2010

Hvem er du? Fortell litt om deg selv
Jeg er ei 35år gammel jente fra Jevnaker. Fra tidlig alder har jeg alltid vært aktiv og jeg har en vinnerskalle ut av de få. Jeg elsker utfordringer og gjør stort sett det jeg vil og har bestemt meg for. Som person er jeg omsorgsfull, lojal og glad i rutiner.

Du skal delta i en PRO konkurranse. Hva slags forventninger har du?
Jeg har lyst å se hvordan nivået er i Elite Pro og se hvordan jeg ser ut ved siden av de andre jentene der. Utenom det har jeg bare et mål om å slå meg selv siden forrige konkurranse. Jeg skal ha det gøy og kose meg masse på scenen.

Hvor lenge har du trent målrettet for dette?
Jeg hadde kun trent Crossfit i 1 år da jeg startet å trene mer målrettet mot en bedre fysikk i september 2017 igjen. Men det var ikke før overgangen desember/januar at jeg fikk lysten til å konkurrere igjen og satte inn støtet.

Når stilte du sist?
Jeg stilte sist våren 2014 da jeg hadde min Pro debut

Hvorfor ville du ha et comeback?
Planen var egentlig ikke å stille, men da jeg fikk endel kommentarer og spørsmål rundt det når formen begynte å bli bedre fikk jeg lysten og energien tilbake igjen. Ettersom det nye forbundet åpnet seg følte jeg at det passet meg bedre med tanke på min fysikk, størrelse og hva jeg ønsker fremover og jeg bestemte meg da for å gjøre et comeback. I tillegg var jeg ikke fornøyd med den pakken jeg leverte sist og hadde derfor lyst å bevise for meg selv at jeg kunne forbedre det.

Hvor lenge har du trent generelt?
Jeg startet å spille håndball da jeg var 7 år og som 16 åring innførte vi en del styrketrening ved siden av. Etter jeg la opp håndballen i 2007 så startet jeg å satse mot scenen og prioriterte styrketreningen først.
Så det har jo blitt noen år nå...

Hva består dietten av? Hva spiser du når?
I starten spiste jeg litt karbonadedeig og kylling men siden januar har det stort sett gått i fisk som torsk, scampi/reker og laks som proteinkilde sammen med proteinpulver. Av karb kilder har jeg spist potet, lomper, rosiner, ananas, banan og riskaker hele veien. Som fettkilde går det i avocado, peanøtter/peanøttsmør, egg (jeg spiser alltid hele egget) og omega 3. I tillegg har jeg brukt kraft over maten min hele veien, det både smaker fantastisk, gir meg mer energi, bedrer fordøyelsen/opptaket og gjør maten saftig og god. Jordskokk og grønnkål har også vært fast hele veien og grønnsaker selvsagt. Jeg spiser hver 3 time ca og har ca 6-7 måltider om dagen og hver lørdag har jeg et skikkelig spisemåltid/vindu.

Hvor mange kalorier er dette?
Jeg regner aldri kalorier og bryr meg ikke så mye om det, men siden alle er så opptatt av det så regnet jeg på det i starten og da lå jeg på 2600 kcal. Har redusert litt på mengden en gang etter det, og nå siste uken har jeg endret endel, men jeg passer alltid på og aldri gå under 15-1600 kcal.

Hvilke kosttilskudd vil du anbefale til andre og hvorfor?
Jeg tenker alltid mat fremfor tilskudd, så det viktigste er at maten er på plass og riktig sammensatt før du starter å innføre tilskudd. Det er en grunn for at det heter tilskudd, og det er fordi det skal være et tilskudd til maten. Det er forøvrig uansett noen jeg alltid anbefaler tilskudd og det er de som er underernærte, de som ikke får i seg nok mat eller spiser veldig feil eller de som trener ekstremt mye. Skal jeg trekke frem noen må det være:
Omega 3- så mange helsefordeler og kroppen kan ikke lage det selv.
Zma - for bedre restitusjon og dypere søvn
Glutamin - bra for immunforsvaret og er muskeloppbyggende
Proteinpulver - raskt tilskudd av protein etter trening
Pwo/bcaa - bruker jeg for å få mere energi på trening og gi det lille ekstra.

Hvor lenge har du vært på diett?
Jeg startet å leke meg litt i september med en litt mer målrettet plan med fokus på å endre kroppssammensetningen min samtidig som jeg fortsatte å tilføre kraft i maten. Jeg har siden da fulgt en plan men har kost meg hver lørdag med et spisevindu + at jeg spiste mer fritt julaften, 1.juledag og nyttårsaften.

Hva er din beste diettmat?
Det må være kombinasjonen laks, ananas og lomper og havregrøten min.

Hvilken matrett gleder du deg mest til etter dietten?
Jeg gleder meg mest til å spise litt mer mat generelt men også å lage mer kraftsupper og ha mer tilbehør til maten. I grunn spiser jeg det samme året rundt så den største forskjellen blir at jeg ikke veier maten min og spiser litt mer. Det jeg ser mest frem til offseason er gode helgefrokoster der jeg kan lage proteinpannekaker eller en stor porsjon havregrøt og drikke en bullet proof kaffe til 

Har du noen forbilder? Hvem ser du opp til her i verden?
Jeg har i grunn ingen forbilder men heier på alle som tørr å leve ut sin drøm og ta sjanser og utfordringer i livet. De som tørr å gå ut av komfortsonen og ta grep rundt de tingene de er misfornøyd med og ikke sitter klager over ting uten å gjøre noe med dem.

Hvordan trener du? 
Jeg trener styrke 5 ganger i uka. I perioder trener jeg bein 1 gang i uka men for det meste 2 ganger og ellers er fokuset på skuldre og rygg. Det blir noe armer og bryst innimellom.
Jeg trener en del repetisjoner med fokus på kontakt og å gjøre hver rep så tung som mulig og kan kjøre alt fra 3-6 sett på ulike øvelser.

Hvor mye kardio trener du for å komme i form?
Jeg har en form for kardio hver dag, men nå på slutten har jeg hatt kardio stopp for å holde igjen. Min største utfordring er at jeg kan kjøre meg selv for hardt.Jeg elsker å løpe intervaller for å komme i form, så det blir endel av det selv om jeg ikke har gjort fult så mye denne dietten som tidligere. Ved siden av intervallene blir det endel rask gange. I tillegg har jeg litt spinningtimer, men de regner jeg ikke som kardio. + at jeg går til og fra jobb 1-2 ganger daglig, men det er heller ikke noe jeg ser på som kardio men mer hverdagsaktivitet.

Hvor mye poseringstrening gjør du?
Jeg trener endel i helgene. Da setter jeg musikk på ørene, tar på de høye hælene og poserer litt foran speilet eller bare øver på å gå over gulvet.

Har du noen favorittmuskelgruppe du liker å trene, og hvorfor?
Bein - fordi det er tungt og jeg elsker følelsen av å ta meg ut skikkelig

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Skuldrene

Hva er det som motiverer deg til å stå på?
Jeg elsker utfordringer og må stadig ha nye mål å jobbe etter. Jeg motiveres av å hele tiden bli bedre og se resultater av det jeg jobber mot.

Hvem coacher deg fremover mot konkurranse?
Det er viktig og ikke ha for mange coacher, i mitt tilfelle har jeg kjørt mitt eget opplegg basert på erfaringer jeg høstet gjennom egne konkurranser og athleter jeg har coachet. Men jeg har en jeg kan rådføre meg med når ting kan bli usikkert. Det er viktig å ha noen som ser det utenifra som ikke har diettøyne.

Hva er dine langsiktige ambisjoner med treningen?
Jeg kommer alltid til å trene og å holde meg i form. Målet er å holde meg best mulig fysisk og psykisk sterk samt å ha en god helse i forhold til alderen som tikker og går.

Hvor trener du? Hvordan er miljøet der?
Jeg trener på Solsiden PT senter der jeg også jobber. Miljøet der er helt fantastisk!
Nå mot slutten av dietten har jeg også trent litt på Shapes Rige og på Haralds Gym og 24 Fitness når jeg har vært i Oslo. I tillegg er jeg så heldig å få trene på Stadion treningssenter i Hønefoss når jeg er hjemme hos familien.

Noen du vil takke til slutt?
Jeg vil først og fremst takke alle mine sponsorer som gjør det mulig for meg å satse fult ut på drømmene mine. De er helt fantastiske og jeg er evig takknemlig for dem alle:
Fitnessgrossisten med det beste kosttilskuddet og treningsklær
Funksjonellmat for sukkerfrie matvarer og bakst så jeg kan til enhver tid nyte noe søtt med god samvittighet.
Malin Winterskjær som alltid ordner meg fresh og fin på håret
Beautyroom for negler og vipper til enhver tid
Kyani for deres månedlige triangelpakke

Men aller mest må jeg få takke min beste venninne Marthe som alltid står ved min side i tykt og tynt. Hun tåler alt og har vært med på både oppturer og nedturer. Jeg har ikke ord for hvor mye hun har betydd for meg i denne prosessen, hun er helt unik og dietten har gått på skinner pga hennes støtte og tilstedeværelse.

Ellers må jeg få takke alle mine nærmeste - familie og venner - jeg er utrolig takknemlig for å ha dere i livet mitt.


Alle foto: Adele Grosås


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Hva skal Mette Ulseth i sommer?
Nå kan hun konkurrere i IFBB Pro konkurranser.

Mette Stensland og Mette Ulseth

Diverse08.07.201336

Les om M&M jentene.
Europamester i Bodyfitness Mette Ulseth.

Mette Stensland og Mette Ulseth

Diverse08.07.201336

Han var i en stygg bilulykke og knuste alle bein i kroppen.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201863

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!
Direkte helsefarlige kosttilskudd er i omløp.

Fettforbrenning på 15 minutter

Trening23.04.201830

Få opp forbrenningen din med denne treningsrutinen.
Hafthor Bjørnsson "The Mountain" vant Europas Sterkeste Mann bokstavelig talt uten å anstrenge seg.