Brede skuldre

Trening23.08.2004Joachim Pedersen19

Når du er ute etter å bygge brede skuldre er det viktig å ha et solid treningsprogram. Du må velge øvelser som du faktisk kjenner at det "river" og "røsker" godt i deltoid (skulder muskelen).
Dersom du bruker en øvelse som en annen har satt opp for deg og du kjenner ikke det tar noe i skulderen er det ingen andre enn deg selv som taper på det.

Her vil jeg presentere hvordan jeg trener mine skuldre. Jeg har hatt veldig god fremgang med dette programmet og denne treningsmåten. Programmet er ikke egnet for nybegynnere. Det er tung trening som må til for å bygge brede skuldre og det er viktig at alle løft utføres sakte, kontrollert og i strikt form. I mitt program er det satt opp 2 sett per øvelse. Det første settet kjører jeg med relativt tunge vekter og stopper opp før utmattelse (failure). Deretter er det 1-4 minutters hvile, alt avhengig av hvilke øvelse det er, dagsform og så videre. På det andre settet kjører jeg tungt og stopper opp rett før utmattelse (failure). Dersom formen er bra hender det også av og til at jeg kjører til full utmattelse.

Hantel press: 2x6 (tungt)

Sidehev: 2x8 (medium)

Skulderløft (Nautilus maskin): 2x8-10 (tungt)

Foroverbøyd sidehev: 2x8 (medium)

Shrugs med hantler: 2x6 (tungt)

Jeg varierer ofte med ulike øvelser, reps og intensitet. Etter cirka 1 måned bytter jeg program. Deretter er det en ny måned med hard og tung trening. Når denne nye måneden er ferdig og jeg har hatt en totalt treningsperiode på 2 mnd. med hard og tung trening, må sener, ledd, muskler og lignament få hvile i 1-2 uker, før det er på'n igjen.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Med bare 20 minutters trening får du trent skuldre og armer.
Få korrekt stabilisering av skulderbladene.
Bør man trekke skulderbladene bakover før løftet?

De beste skulderøvelsene

Trening19.01.2016173

Vil du ha større skuldre? Bruk disse øvelsene.

Derfor bør du 3D-trene

Trening08.12.20168

3D-trening blir mer og mer populært. Les mer om denne treningsformen.
I helgen fikk Maureen Blanquisco IFBB Pro kortet i Bikinifitness.
Samme jenta vises i to forskjellige vinkler. Se hvorfor bildet hylles!
Det finnes mange varianter enn bare kumelk.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening05.12.2016103

Slik får du mer ut av markløft.