Brede skuldre

Når du er ute etter å bygge brede skuldre er det viktig å ha et solid treningsprogram. Du må velge øvelser som du faktisk kjenner at det "river" og "røsker" godt i deltoid (skulder muskelen).
Av Joachim Pedersen
23. august 2004, 00:00
Dersom du bruker en øvelse som en annen har satt opp for deg og du kjenner ikke det tar noe i skulderen er det ingen andre enn deg selv som taper på det.

Her vil jeg presentere hvordan jeg trener mine skuldre. Jeg har hatt veldig god fremgang med dette programmet og denne treningsmåten. Programmet er ikke egnet for nybegynnere. Det er tung trening som må til for å bygge brede skuldre og det er viktig at alle løft utføres sakte, kontrollert og i strikt form. I mitt program er det satt opp 2 sett per øvelse. Det første settet kjører jeg med relativt tunge vekter og stopper opp før utmattelse (failure). Deretter er det 1-4 minutters hvile, alt avhengig av hvilke øvelse det er, dagsform og så videre. På det andre settet kjører jeg tungt og stopper opp rett før utmattelse (failure). Dersom formen er bra hender det også av og til at jeg kjører til full utmattelse.

Hantel press: 2x6 (tungt)

Sidehev: 2x8 (medium)

Skulderløft (Nautilus maskin): 2x8-10 (tungt)

Foroverbøyd sidehev: 2x8 (medium)

Shrugs med hantler: 2x6 (tungt)

Jeg varierer ofte med ulike øvelser, reps og intensitet. Etter cirka 1 måned bytter jeg program. Deretter er det en ny måned med hard og tung trening. Når denne nye måneden er ferdig og jeg har hatt en totalt treningsperiode på 2 mnd. med hard og tung trening, må sener, ledd, muskler og lignament få hvile i 1-2 uker, før det er på'n igjen.

Brede skuldre

Siste sakerfra forsiden