Brede skuldre

Trening23.08.2004Joachim Pedersen18

Når du er ute etter å bygge brede skuldre er det viktig å ha et solid treningsprogram. Du må velge øvelser som du faktisk kjenner at det "river" og "røsker" godt i deltoid (skulder muskelen).
Dersom du bruker en øvelse som en annen har satt opp for deg og du kjenner ikke det tar noe i skulderen er det ingen andre enn deg selv som taper på det.

Her vil jeg presentere hvordan jeg trener mine skuldre. Jeg har hatt veldig god fremgang med dette programmet og denne treningsmåten. Programmet er ikke egnet for nybegynnere. Det er tung trening som må til for å bygge brede skuldre og det er viktig at alle løft utføres sakte, kontrollert og i strikt form. I mitt program er det satt opp 2 sett per øvelse. Det første settet kjører jeg med relativt tunge vekter og stopper opp før utmattelse (failure). Deretter er det 1-4 minutters hvile, alt avhengig av hvilke øvelse det er, dagsform og så videre. På det andre settet kjører jeg tungt og stopper opp rett før utmattelse (failure). Dersom formen er bra hender det også av og til at jeg kjører til full utmattelse.

Hantel press: 2x6 (tungt)

Sidehev: 2x8 (medium)

Skulderløft (Nautilus maskin): 2x8-10 (tungt)

Foroverbøyd sidehev: 2x8 (medium)

Shrugs med hantler: 2x6 (tungt)

Jeg varierer ofte med ulike øvelser, reps og intensitet. Etter cirka 1 måned bytter jeg program. Deretter er det en ny måned med hard og tung trening. Når denne nye måneden er ferdig og jeg har hatt en totalt treningsperiode på 2 mnd. med hard og tung trening, må sener, ledd, muskler og lignament få hvile i 1-2 uker, før det er på'n igjen.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

500 reps skuldre challenge

Trening14.02.201874

Tar du utfordringen?

Ukentlig Pump med Rygg og Skuldre

Trening15.01.201839

Sprite opp treninga di med disse øvelsene og denne treningsmetoden. Se video.
Vonde og stramme skuldre og en lite bevegelig overkropp under knebøy er velkjente problemer.
Med bare 20 minutters trening får du trent skuldre og armer.

500 reps skuldre challenge

Trening14.02.201874

Ukentlig Pump med Rygg og Skuldre

Trening15.01.201839

Med såpass mye snø i vinter har Lars Rørbakken nok å gjøre.
Han bestemmer seg for å kutte ut sukker i 30 dager. Resultatene hans er fantastisk!
Nå viser enda en ny studie at kunstig søtningsmidler ikke gir økt vekt eller risiko for diabetes type 2.
Vil du bygge sixpack?

Ronnie Coleman er operert igjen

Fitness17.02.201827

Den åtte ganger Mr. Olympia mesteren har gjennomgått en ny ryggoperasjon.