IGP Strongman

Strongman07.08.20040

MRL - Mage, rumpe og lår

Trening03.08.20045

Denne artikkelen er dedikert til det kvinnelige kjønn hvor mage, rumpe og lår ofte er i fokus. Det er ikke til å legge skjul på at mange av kvinnene på et treningssenter som trener gjennom et MRL program ikke er fornøyd med fremgangen. Det kan vær

Mål og målsetting

Trening24.07.20040

Å sette seg mål og jobbe for å nå dem, er en av de beste måtene å sikre fremgang på. Dette gjelder ikke minst når det er snakk om trening. Det kan derimot være vanskelig å formulere gode mål, altså mål som motiverer deg og som styrer deg i ri

Riktig grep - bedre lats

Trening22.07.20040

Nedtrekk for ryggen finnes i mange ulike versjoner. Bredt grep, nedtrekk foran hodet til brystet; medium grep, hvor man holder omvendt med håndflatene mot ansiktet; smalt grep, hvor man bruker et v-håndtak; eller nedtrekk bak nakken. Mange som trener br
Det absolutt beste jeg liker ved vekttrening er at uansett hvor lenge man har holdt på, er det alltid nye ting å lære og ta i bruk. Takk og pris for det, ellers ville treningen bli grusomt kjedelig! Bare tanken på trening, ville være like fristende s

Kosthold for optimal energi

Kosthold20.07.20042

For litt over et år siden begynnte jeg å fatte interesse for en helt annen kostholdsteori enn det den tradisjonelle "treningskosten" er basert på. I denne artikkelen har jeg prøvd å samle hovedpunktene i denne teorien.

Å lytte til kroppen

Trening19.07.20041

Å lytte til kroppen handler om å kjenne igjen og tolke de signalene kroppen gir på ulike måter. Som oftest tenker vi på de signalene som kroppen gir når du er ferd med å bli overtrent eller skadet.

Kostholdstips

Kosthold06.07.20042

Artikler om kosthold inneholder ofte mye informasjon, men av og til blir det rett og slett FOR mye. Det blir ofte så vitenskapelig at det blir umulig å forstå dem (med mindre man er vitenskapsmann) Det viktigeste er ikke å vite hvordan det fungerer, m
Det første jeg vil si er at du ikke må bli for ivrig, det kan bli katastrofalt. Jeg begynte selv å trene i 14-15 års alderen og nå er jeg 26. Jeg har hatt problemer med både skuldrer, rygg og håndledd. Tro meg, dette er problemer som du i høyeste
Vinneren er kåret! I år hadde vi 13 deltakere. Nesten en fordobling av deltakere fra i fjor. Det var alikevel litt skuffende når vi hadde ca. 45 påmeldinger, men nivået på mange av disse 13 deltakerne var vanvittig høyt så bilde-konkurransen ble s

Når matlysten er på bunn

Kosthold15.06.20040

Mange av oss som har fordøyelsessykdommer, opplever ofte at det å spise er noe en nesten gruer seg til. Enten fordi man mangler totalt matlyst eller at man i perioder er syk og ikke tåler forskjellig mat.Og får man for lite næring over lengre periode

Kreatin Monohydrat

Kosthold09.06.20040

Kreating er en aminosyre som gjør at vannet tiltrekkes av musklene og viser seg å ha en positiv effekt på kroppsbygging.
En av de største skuffelsene for de som trener med vekter uansett alder. Er det at de ikke føler at de klarer å legge på seg muskler fort nok. Alle som har sett bilder av en proff kroppsbygger eller sett en kroppsbygger konkurranser har lyst til å se

Ned til bunn og opp igjen

Trening03.06.20040

I løpet av et langt liv, kan man til tider møte mye medgang men også mye motgang. Medgang er vel noe vi alle kan leve med. Det finnes vel ikke noe som føles mer riktig en et liv fylt av gleder, spenning, suksess, god psykisk og fysisk form og ikke min

Kroppens energisystemer

Trening30.05.20041

Kroppen har to "aerobe" og to "anaerobe" energisystemer. Aerob betyr at det er nok oksygen til stede. Et aerobt energisystem er alltid i gang, det holder liv i de livsnødvendige funksjonene våre (basale) som må gå enten du sover, hviler eller trener.

Skadeproblematikk

Trening29.05.20040

Noen garanti for å unngå skader finnes selvsagt ikke, men det er en del ting du kan gjøre for og minske sjansen for at de oppstår. Tren i forhold til det nivået du er på. Dvs at du som nybegynner ikke kjører tunge vekter med få rep.

Man vokser best når man sover

Trening29.05.20040

Visste du at størsteparten av kroppens tilvekst skjer på utsiden av treningsstudioet? Det er sant. De fleste av oss kjenner til fordelen med å holde et bra kosthold før og etter trening, men mange som trener misser den mest kraftfulle oppbyggende resp

De fem bud

Trening28.05.20040

Har du noen gang tenkt på hvordan enkelte rutiner og vaner kan forandre din trening og dine resultater? Her skal du få de fem viktigste reglene.

Sett riktig fokus på treningen

Trening28.05.20040

De fleste som starter å trene, setter gjerne feil fokus på treningen. Med dette mener jeg folk flest spør som regel: "Mye tar du i benken?", "Hvor stor er bicepsen din?". Dette setter feil fokus på trening. Altså, de fleste som starter sin treningska

Hvordan koke ris?

Kosthold27.05.200418

Koking av ris er noe av det første det kan lønne seg å lære, , for da er man sikret mange gode måltider. Ris er veldig mye brukt i østen, men har gjort sitt inntog i våre vestlige kjøkken også. Ris er basismaten for ca 1/2 parten av jordens befo

Enkel pasta/nudel guide

Kosthold27.05.20040

Når man har lite tid og ikke er så flink på kjøkkenet, kan man redde seg med pasta eller nudler. Dette er enkelt, billig og smaker godt.

Hvor mange sett?

Trening26.05.20040

Når vi snakker om antall totale sett for en muskelgruppe går vi ut i fra at dette ikke er inkludert oppvarmings sett. En bruker som regel bestandig og ta 2-4 oppvarmings sett på den første øvelsen til hver muskelgruppe, alt ettersom hvilken muskelgru

Hvor mange reps?

Trening26.05.20040

Saken er faktisk det at man, til en viss grad, ikke bør tenke for mye på repetisjoner. Det som er det relevante er hvordan du løfter vekten, at du har en jevn økning i antall kilo fra hver treningsøkt, hvor lenge muskelen er under belastning og at du

Lår av stål

Trening26.05.20040

Noen ganger kan lårene være et problemområde, rett og slett fordi mange dropper beintreningen. Hva er vel mer imponerende enn et par kjøttfylte lår som ser ut som de skal eksplodere hvert øyeblikk.

Egg på flere måter

Kosthold22.05.20040

Egg kan tilberedes enkelt på flere måter, og kan fungere som en lett middag, feks stekt på brødskiver. Men hvordan kokes og stekes egg riktig?

Kontaktinformasjon

Diverse22.05.20042

Her er det et 4-splitt treningsprogram med fokus på styrke og spesiell vekt på benkpress

Saken er biff

Kosthold20.05.20040

En saftig biff, bare ordet får det til rumle i mang en mage, men biff kan være så mangt. Helt fra de enkle, raske biffene man finner i kjøledisken til en rimelig pris, til en forseggjort Chàteaubriand laget av den fineste indrefilet.
Slanking og deffing er ikke nødvendigvis det samme. Slanking kjenner vi igjen som et forsøk på å minske kroppsvekten. Deffing går mer på å minske kroppsfettet og samtidig beholde mest mulig av muskelmassen.
Bilder, resultater osv. fra Nordisk Mesterksap 2004 i kroppsbygging og fitness. Overall vinneren er Rune Nilsen.