Eirik Sandvik 

Eirik er ekspert på skadeforebyggende og prestasjonsfremmende trening. Han er en dyktig coach og har hjulpet mange med å bli skadefri. Han er en flittig skribent og har også skrevet for utenlandske nettsider som blant annet T-Nation.

 

TOPP-3 for STØRRE triceps

Trening13.11.201892

Vil du ha større armer? Da bør du fokusere på tricepsen. Se hvorfor!

TOPP-3 for å BYGGE bryst

Trening01.02.201857

Her får du 3 kanonøvelser så du aldri igjen skal ha problemer med å bygge bryst.
Dette får deg i gang i 2018.
Rest-Pause er en glimrende treningsmetode for muskelvekst. Se hvordan du kjører den i praksis her!
Vonde og stramme skuldre og en lite bevegelig overkropp under knebøy er velkjente problemer.
Les hvorfor det er viktig å ivareta kjernestabiliteten.
Får du ikke kontakt med rumpa under øvelser eller har tekniske problemer med markløft? Her er løsningen!

Pilates for styrketrenere?

Trening25.10.201236

Er du en hardcore jernpumper eller bare digger muskelbygging er du trolig lut lei alt maset om viktigheten av kjernetrening, coretrening og tilsvarende.
Da var det igjen dags for en ny treningsøkt. Planen viser at dagens økt dreier seg om markløft. Ah, tid for å løfte tungt!

Eksplosiv oppvarming

Trening10.10.2012296

Du er klar for en skikkelig styrkeøkt med knebøy, markløft og benkpress og blir stadig anbefalt egenmassasje, statisk tøyning og muskelaktivering.
Sittende roing, eller sittende kabelroing er en velkjent øvelse for alle som har satt sin fot innenfor et kommersielt treningssenter.
Et svært vanlig problem i dagens treningsbransje er å gjøre ting for komplisert og feltet "oppvarming" er intet unntak.

Sirkeltrening

Trening13.08.2012396

Sirkeltrening er en eldgammel treningsmetode, men har i de siste par årene blitt popularisert i treningsbransjen via CrossFit.
Det er ingen tvil om at det å bli "større og sterkere" er blant de fremste målsetningene treningsentusiaster ønsker å realisere, men suksess på disse områdene avhenger av en MEGET kritisk faktor, nemlig UNNGÅELSE av skader og smerter!

Metoder for fremgang i markløft

Trening27.07.2011263

Når det er snakk om markløft er det snakk om kongen når det gjelder atletisk utvikling. Hoftebevegelsen som markløft står for er ikke bare med på å utvikle overlegen styrke for utøvere.
Funksjonelle øvelser er øvelser som vil gjøre deg bedre til å prestere i situasjoner som betyr noe for DEG, enten det gjelder situasjoner i en bestemt idrett eller i hverdagslige gjøremål.
Det er stadig diskusjoner om fleksjon i korsrygg, ryggsmerter og trygg og effektiv trening. Sit-ups blir bannlyst og hver minste lille fleksjon er skandaløst.

Sex (i) trening

Diverse02.04.2011145

Det er ingen tvil om at treningen av og til er nødt til å sprites opp litt. En ny øvelse, ny metode, ny treningspartner, nytt treningssted er alle mulige løsninger på dette området, men la oss ikke falle inn det kjipe mønsteret der.
Siden vi sitter mye i løpet av dagen er det greit å tenke på hva man kan gjøre for å motvirke smertene som gjerne dukker opp i korsryggen som følge av dette.
Sprinttrening kan utføres i flere ulike former, men skal vi tro på idrettsforskeren Giorgos Paradisis og hans studie fra 2006 er den fremste treningsmetoden for økt hurtighet trolig ikke hva du tror!
Trening og spesielt ulike former for styrketrening blir som regel anbefalt både for å rehabilitere skader og smerter, men også for økte fysiske prestasjoner.
Roøvelser er høyst sentralt i et godt og balansert treningsprogram. I de flestes øyne på grunn av holdningen til overkroppen. Ved å styrke muskulaturen på baksiden vil skulderhelsen som regel bedres rimelig kjapt.
Du starter med styrketrening og du legger på vekter fra økt til økt og alt går lekende lett helt til du plutselig står fast. Du har nådd et platå og du er ferdig med den gode "nybegynnerperioden" med eksepsjonell fremgang.
Forskerne fikk 16 mannlige studenter med minst 6 måneders treningsbakgrunn til å trene gjennom kroppen ved to anledninger via 8 ulike øvelser.
Man skal ikke lenger enn noen tiår tilbake før man fikk bekreftet visse ting erfaringsmessig, men som med alt annet så kommer det gjerne nytenkende individer med glimrende ideer (ideer de tror ingen har tenkt og utprøvd tidligere).
Enten det er snakk om idrett, styrketrening eller annen form for aktivitet er bevegelse grunnlaget for suksess. Denne bevegelsen består blant annet av muskelkraft.

Kroniske smerter

Trening27.10.20090

Nei, sier du det? Vel, det er ikke få som går direkte på stedet med smertene når det kommer til forklaring av hvorfor smertene er akkurat der. Er det så enkelt?

Fotball og styrketrening

Trening08.09.20091

Jeg har skrevet en del om styrketrening i sammenheng med idrett og da blant annet spesifikt for fotball. Styrketrening har erfaringsmessig vist seg å gi en lang rekke positive utslag på fysiske kvaliteter som hurtighet, spenst og skuddhastighet.
Det er ikke rent få som mener at knebøy og styrketrening generelt ikke vil ha noen positiv effekt på idrettsprestasjoner, selv om styrketrening er på god vei inn i de fleste idretter med god suksess.
Alle vet at styrkeløftere har litt mindre mellom øra enn andre folk og at de dermed gjerne begir seg ut på treningsmetoder som er totalt "crazy" for å nå sine respektive mål om å bli sterkere.