Treningsforum

Trening => Kroppsbygging og Fitness => Emne startet av: HelltON på 01. juni 2004, 22:42



Tittel: Skippe??
Skrevet av: HelltON01. juni 2004, 22:42
hallois godt folk!!  ::biggrin::

lurte bare på når man kjører et prog. med 4 eller 5 daga trening i uka, har det da mye å si om man skippa ei treningsøkt? eller skal man prøve å ta d igjen på dem andre øktene??  ???

håper noen kan gi meg litt synspunkt på det her ::smile::



Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: b0rt01. juni 2004, 22:48
Ville nok ikke prøvd a ta det igjen i de andre øktene. Om du skipper ofte bør du klype deg selv i nakken eller skaffe deg et program med færre treningsdager i uka. Men er det kun innimellom og det er fordi du er slapp osv og ikke orker, så er en bedre tjent med å ta seg en dag fri og heller yte max neste økt.  :wheightlifter2:


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Big01. juni 2004, 23:21
off skippa trening i dag jeg også.. orka bare ikke  :P visst du er helt sliten og så vidt klarer å holde deg oppe så tror jeg d er bedre å skippe en økt, lytt til kroppen


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Viper01. juni 2004, 23:37
enig der Big, til dels, men det som skiller klinten fra hveten er jo dem som klarer å dra på gymmet selv om man ikke alltid har lyst.... be hvete my friend :)

men om du dropper 1 økt så spiller ikke det noen rolle i det lange løp uansett.


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: HelltON01. juni 2004, 23:53
takk for svar her guttaboys ::biggrin::

grunnen til eg skippa i dag var at eg spillt beachvolley ::buttrock::  hva digg å gjøre nokke anna liksom ::blush:: hehe 



Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Navaro02. juni 2004, 07:01
takk for svar her guttaboys ::biggrin::

grunnen til eg skippa i dag var at eg spillt beachvolley ::buttrock::  hva digg å gjøre nokke anna liksom ::blush:: hehe 



beachvolley :) , er jo trening det, så trenger ikke ha dårlig samvittighet:P


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: nann-rosita02. juni 2004, 10:22
hopper jeg over en dag av en eller annen grunn, så dropper jeg den muskelgruppen den uka. musklene har godt av å hvile litt også, så jeg har IKKE dårlig samvittighet


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: small02. juni 2004, 10:55
 :weightlifter_ hei ingen problem å skippe en gang imellom, sier kroppen at den er sliten så er det bare å lytte....  ;)


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Soje02. juni 2004, 11:01
Hvis jeg skulle ha dårlig tid eller av annen ukjent grunn ha samvittighet til å droppe treningen (ja jeg er treningsnarkoman) så bare forskyver jeg hele treningsplanen. Hvis det altså var meningen å trene bryst i dag og jeg ikke orker eller må noe annet, ja så tar jeg brystet i morgen i stedet og skyver neste muskelgruppe videre til fredag...

Uansett: Ikke ha dårlig samvittighet hvis du skipper en gang i blandt. Som de andre her inne sier; man har bra av å hvile litt ekstra lenge innimellom.

Soje


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: 25årstrening02. juni 2004, 11:10
Pauser er bare gunstig. Go heavy or go home. Det er bare enkelte nybegynnere innen HST-trening som tror en muskel forsvinner hvis den ikke blir trent tre ganger i uka.


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Lasse Christoffersen02. juni 2004, 12:44
Pauser er bare gunstig. Go heavy or go home. Det er bare enkelte nybegynnere innen HST-trening som tror en muskel forsvinner hvis den ikke blir trent tre ganger i uka.

Litt drøy den der kanskje.... Spesielt når det er lagt 9 dagers hvile etter seks uker med trening.
Kan vel heller si at en HST utøver vet hva slags trening som skal til for optimal muskelvekst!

Ædda bædda  ;)


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: 25årstrening02. juni 2004, 12:54


Litt drøy den der kanskje.... Spesielt når det er lagt 9 dagers hvile etter seks uker med trening.
Kan vel heller si at en HST utøver vet hva slags trening som skal til for optimal muskelvekst!

Ædda bædda  ;)

Joda, klart det! Måtte bare se om det var noen som beit på. Det er jo enkelte som hevder at man kommer i en "semi-katabol tilstand"v hvis man går en hel uke uten å trene en muskelgruppe, veit du. >:D


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: UpAndComming02. juni 2004, 13:03


Joda, klart det! Måtte bare se om det var noen som beit på. Det er jo enkelte som hevder at man kommer i en "semi-katabol tilstand"v hvis man går en hel uke uten å trene en muskelgruppe, veit du. >:D

JO da, så den jeg og, men tenkte jeg skulle holde meg unna.

Men tross alt, er det noen som kjenner betydningen av det å hvile, så er det vel tilhengerene av nettopp HST/RyP!


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: 25årstrening02. juni 2004, 13:08
Men tross alt, er det noen som kjenner betydningen av det å hvile, så er det vel tilhengerene av nettopp HST/RyP!

...sammenliknet med andre treningsprogram/-filosofier...?


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: UpAndComming02. juni 2004, 13:11


...sammenliknet med andre treningsprogram/-filosofier...?

Det spørsmålet kan jeg vel sende videre vel.... det var du som startet å "rakke" ned på HST/RyP her.

Forøvrig er min erfaring av det jeg ser, at de som trener splitt tar sjeldnere pause enn de som trener HST.  Så jeg tror ikke oppfattelsen er lik nei. De vet jo sikkert om det, men man hører jo om folk som trener splitt i 3-4-5-6 måneder i strekk. Det skjer ikke med HST.


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: 25årstrening02. juni 2004, 13:22


Det spørsmålet kan jeg vel sende videre vel.... det var du som startet å "rakke" ned på HST/RyP her.
Forøvrig er min erfaring av det jeg ser, at de som trener splitt tar sjeldnere pause enn de som trener HST.  Så jeg tror ikke oppfattelsen er lik nei. De vet jo sikkert om det, men man hører jo om folk som trener splitt i 3-4-5-6 måneder i strekk. Det skjer ikke med HST.

Nei, slik ser jeg ikke på det. Har stilt kritiske spørsmål ved HST, og dette har ført til tildels hysteriske og helt usaklige tilbakemeldinger, "dette er bare tull", jeg er en "HIT-nisse", har "ikke peiling på trening", "sett deg inn i hva vitenskapen sier", stadige henvisninger til "de vitenskapelige prinsippene" ved HST som gjør alle andre treningsformer "gammeldagse"/"ubrukelige"/"tåpelige" etc etc.

Tilsvarende er alle innsigelser automatisk blitt tolket som forsvar for HIT, uten at jeg har inntrykk av at mange av de som rakker ned på denne treningsformen noengang har lest og satt seg grundig inn i denne typen metodikk, i stedet bygger man på hva andre har skrevet om denne konkurrerende treningsformen.

Dette gjør at man ikke er i stand til å imøtegå saklige argumenter, definisjoner, eller vise ved empiriske eksempler noe større antall kropsbyggere som har blitt store ved å trene HST. Det nytter ikke å vise til at enkelte trener etter HST-prinsipper, siden "prinsippene" er så vide at de dekker så og si alle ulike former for trening for muskelvekst.

Hvis jeg skal ta HIT, forstått som Mentzer sin treningsfilosofi som eksempel, anbefalte han 4 til 7 dager pause mellom hver treningsøkt. Med en 3-splitt blir det 16 til 21 hviledager mellom hver gang samme muskelgruppe trenes. likevel maser folk om at man blir "utbrent" eller "overtrent" av denne type trening, at CNS blir utmattet osv. På denne måten spres fordommer som i sin tur blir brukt i den faglige diskusjonen.



Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Soje02. juni 2004, 13:44
Alle er vi vel tilbøyelige til å synes at alt annet vårt eget er "dumt", "ineffektivt", "tull" etc.

Så derfor er det bare en ting som gjelder til slutt uansett treningsprinsipp, nemlig hva som fungerer for nettopp deg i din hverdag!

Personlig synes jeg helt ordinær 4-split med en HST vri passer meg utmerket. I pose og sekk med andre ord ;)

Soje


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: 25årstrening02. juni 2004, 14:05
Ja, jeg tror mange ville kunne bedre egen framgang ved å finne og bruke elementer fra ulike program. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på utøvere, inklusive Olympia-vinnere i kroppsbygging, som har bygget sin suksess på evnen til å forkaste visse sider og godta andre fra ulike skjema. Felles for disse har vært evnen til å tenke nytt, ikke blankt avvise opplegg som virker fremmed eller bryter med opplegg de har fulgt tidligere. Endelig er det også flere fellestrekk i ulike program som tilsynelatende er ulike.

En bør derfor sette seg inn i teorier før man blankt avviser ders gyldighet, eller i alle fall ikke blindt godta en "guru" i ett blad/nettside etc uten å stille kritiske spørsmål ved det opplegget man bruker. Så vidt jeg kan se ville mye unødig stagnasjon vært unngått hvis man var mer bevisst på forholdet egne forutsetninger og valg av treningsopplegg.

Når det er sagt skal jeg slett ikke legge skjul på at jeg har samme preferanse som Soje, et splitt-program er mitt foretrukne alternativ for alle som har et godt treningsgrunnlag. Har man først det på plass, har en riktig forståelse av hva progresjon egentlig innebærer, er det ikke til å unngå at "HST-prinsippene" selvsagt vil bli brukt, siden HST-prinsippene er så allmenne at nær sagt ethvert treningsprogram for muskelmasse bygger på de samme grunn-prinsippene. 



Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Soje02. juni 2004, 14:08
I klartekst mener du sikkert PROGRESJON og HVILE


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: UpAndComming02. juni 2004, 14:14
Når det er sagt skal jeg slett ikke legge skjul på at jeg har samme preferanse som Soje, et splitt-program er mitt foretrukne alternativ for alle som har et godt treningsgrunnlag. Har man først det på plass, har en riktig forståelse av hva progresjon egentlig innebærer, er det ikke til å unngå at "HST-prinsippene" selvsagt vil bli brukt, siden HST-prinsippene er så allmenne at nær sagt ethvert treningsprogram for muskelmasse bygger på de samme grunn-prinsippene. 



Her er vi utrolig enige !!! Å kunne se kombinasjonene, og bruke det man får best utbytte av selv, er det som burde være målet. Går selv over til en 2-splitt nå, men alikevel etter RyP. Fordi det passer meg ypperlig, og fremgangen er upåklagelig.

Det mange desverre går glipp av, er når man når stagnasjon, og ikke tør prøve noe annet. Når stagnasjonen kommer, bør varsellampene blinke kraftig!!!


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: reidar02. juni 2004, 14:24
For min egen del, kan jeg aldri få til å abonnere på et enkelt treningsopplegg, og bare det. Jeg må tilpasse det etter min egen disposisjon og hva jeg liker. Jeg trener ikke bare på en spesiell måte, men liker å forandre av og til. Jeg tror grunnen til at det eksisterer så mange forskjellige måter å trene på og at de fleste gir resultater for mange, er at kroppen responderer på forandring. Det var Vince Gironda som først introduserte konseptet "Muscle Confusion" selv om han aldri fikk kreditt for det. Han listet opp en rekke med forskjellige måter å trene på og sa at alle kan gi resultater alt etter hva utganspunktet var. Man bør følge visse "regler" i oppsett av treningen, men det fine med bodybuilding er at man deretter står utrolig fritt til å trene på nye måter og faktisk få en ny fremgang etter å ha nådd et platå. Det er sannsynlig at det er forandringen i seg selv som skaper denne nye fremgangen, ikke at det aktuelle programmet er bedre enn det man brukte tidligere. Så, man kan trene tungt i en periode, så kan man bytte om og trene pumping en periode og få ny fremgang, eller motsatt. Man kan trene øvelser både med få og mange reps i en og samme trening, up and down the rack, superset, patial reps, kortere eller lengre pauser mellom settene osv osv. De fleste mennesker trenger variasjon og med variasjon er det mere moro å trene og man vil få bedre resultater på lang sikt, enn hvis man følger bare et opplegg og blir lut lei og tar en lengre pause.

Så, mine venner, ikke kritiser hverandres preferanser altfor mye. De har alle noe for seg. Hadde det eksistert "et" opplegg som var alle andre overlegent, ville det blitt oppdaget forlengst og blitt adoptert av alle. Jeg føler at så lenge man har et godt kosthold og trener hardt nok over tid, vil man komme så langt som de genetiske forutsetningene man har, tillater.


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Soje02. juni 2004, 14:50
Vet ikke hvor mange som er enige med meg, så derfor spør jeg.

Hvorfor forandre noe som virker??

Soje


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: UpAndComming02. juni 2004, 14:53
Vet ikke hvor mange som er enige med meg, så derfor spør jeg.

Hvorfor forandre noe som virker??

Soje

Skjønner godt hva du mener. Men jeg vil nå likevel beundre de som tør å satse bort fra det som virker, for kanskje å finne noe som virker BEDRE. Slikt skal det mot til for å gjøre.

Poenget blir vel heller; hvorfor forandre noen man er fornøyd med ?


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Lasse Christoffersen02. juni 2004, 14:55
Man er vel alltid ute etter det beste da vel?

MEn det er UTROLIG mange som trener måned etter måned, tilog med år etter år med veldig lite resultater. Det burde jo ringe en bjelle for dem.


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Soje02. juni 2004, 15:18
MEn det er UTROLIG mange som trener måned etter måned, tilog med år etter år med veldig lite resultater. Det burde jo ringe en bjelle for dem.
Har spurt meg selv om det samme flere ganger og faktisk kommet frem til at det ikke er alle som er som meg.....det er faktisk ikke alle som er ute etter best mulige resultater altså....! De trives med slik de er og vil bare holde ved like.

Verden er med andre ord ikke bare enten eller, men mange nivåer i mellom også.

Soje


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: Lasse Christoffersen02. juni 2004, 17:26

Har spurt meg selv om det samme flere ganger og faktisk kommet frem til at det ikke er alle som er som meg.....det er faktisk ikke alle som er ute etter best mulige resultater altså....! De trives med slik de er og vil bare holde ved like.

Verden er med andre ord ikke bare enten eller, men mange nivåer i mellom også.

Soje
Ja folk er jaggu rare... ;D


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: HelltON02. juni 2004, 21:01
Det hva svært så mange som begynnte å svare å skrive her da.. kom hjem no og såg det her og liksom WOW ::biggrin::   

takker for mange gode svar.


Tittel: SV: Skippe??
Skrevet av: reidar02. juni 2004, 21:17
Vet ikke hvor mange som er enige med meg, så derfor spør jeg.

Hvorfor forandre noe som virker??

Soje

If it ain't broken, don't fix it, mener du? Ja, selvfølgelig trenger en ikke forandre treningsopplegget sitt når det fungerer og man trives med det. Det jeg mente er at før eller senere møter man stagnasjon i alle opplegg og da er det lurt å gjøre noe helt nytt.