Treningsforum

Trening => Skader og Smerter => Emne startet av: hellstrøm på 17. september 2014, 14:04



Tittel: Nakkesmerter ved skuldertrening
Skrevet av: hellstrøm17. september 2014, 14:04
Hei, hver gang jeg har trent skuldre i det siste har jeg fått vondt i nakken etter trening. Nesten så venstre side av nakken(ca litt under hårfestet) stivner. Hva kan dette skyldes? Løfter jeg feil? Eller overbelaster jeg nakken på noe vis? Er stiv i nakken ca 1-3 dager etter økta.
Øvelsene jeg tar er: militærpress(smithmaskin), sidehev og den hvor jeg løfter en curlstang opp til haka og rolig ned igjen. Håper noen har svar:)


Tittel: Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
Skrevet av: Number117. september 2014, 15:56
Hei. Har du forsøkt å ta militærpress med frivekter? Da låser du ikke løftebanen og bruker mer av støttemuskulaturen din.  Dette kan være så mangt, alt i fra en påbegynnende skade til en feil utførelse og/eller øvelse du bør holde deg unna. Jeg ville også tatt vekk siste øvelse. Den kan være en versting for skuldre. Ellers er uttøyning, og en break fra jobb med uttøyning av nakke etc på jobb (hvis kontor og mye stillesittende arbeid).


Tittel: Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
Skrevet av: hellstrøm17. september 2014, 16:43
Ikke prøvd militærpress med frivekter nei, men begynner med det nå. Kutter også siste øvelse for sikkerhets skyld. Du har vel ikke en fin erstattning for den? Takk for svar!


Tittel: Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
Skrevet av: Kjetil Larsen18. september 2014, 02:10
Se hva jeg skrev her om levator scapulae syndrom. Veldig vanlig problem som gir samme symptomer som du beskriver.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=131720.0

Skulderbladet skal rotere bakover og brette seg rungt brystkassen, når man beveger armene over hodet. Enormt mange har svak stabilisering eller dyskinesis hva skulderbladet angår, og resultatet er nesten alltid at scapula istedet roterer frem, og låser fast nakkemuskulatur. Dette fører til smerter, tightness og hodepine. Skulderproblemer som impingement og rotator cuff skader forekommer også hyppig, da scapula vil være i strakt motsatt posisjon av hva som er ønskelig.

Her har du en video som forklarer hvordan det skal fungere, og hvordan du kan reetablere korrekt bevegelse i scapula (kinesiologi)

http://www.youtube.com/watch?v=PtGaex_r1TA

http://www.youtube.com/watch?v=mve_pIrXGyo

Øvelser for å styrke nedre trapezius og serratus anterior, er f.eks scapular push ups og reverse flyes.

Vanlige områder som trenger massasje og/eller stretching er levator scapulae, pectoralis minor, scalenius medius og Sterno cleido mastoideus.

Om du velger å besøke en fysio eller lignende, så er det greit at denne praktiserer SFMA eller lignende program som tar for seg bevegelsesproblematikk.

lykke til!


Tittel: Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
Skrevet av: hellstrøm25. september 2014, 13:07
Hei. tenkte jeg kunne komme med en liten update. Har nå valgt bort den øvelsen hvor jeg løfter curlstang opp til haka og ned igjen, og byttet den ut med reverse flyes. Har også begynt å tøye skikkelig ut etter en skulderøkt, og jeg har ikke hatt vondt i nakken siden! befrielse.
så takk for begge tips!


Tittel: Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
Skrevet av: Kjetil Larsen08. oktober 2014, 04:50
Ikke glem å styrke serratus anterior, meget viktig (vanlig svakhet). Flott å høre at du føler deg bedre.