Treningsforum

Trening => Kampsport og Selvforsvar => Emne startet av: KjeXz på 22. april 2005, 18:16



Tittel: Knebøy og spark
Skrevet av: KjeXz22. april 2005, 18:16
Hei

Hvis jeg går opp 20 kg i squat, hvor stor kraftøkning vil jeg få i sparkene mine? Kan jo ikke måle dette, men lurer på om det knapt merkes eller om jeg får dritharde spark av å squatte mer... Noen som vet hva feks crocop squatter? :knebøy:
Tenker mest på roundhouse og pushkicks.

Må jeg stå smalt eller bredt med beina for å få best mulig kraftoverføring til spark? ???

- kjexzen


Tittel: SV: Knebøy og spark
Skrevet av: MartialArtist25. april 2005, 16:43
jeg vil tippe smalt... dumå passe på å trene eksplosivt også, hvis du vil sparke hurtigere


Tittel: Sv: Knebøy og spark
Skrevet av: Dessdo09. august 2010, 10:33
Siden kraften i sparkene avhenger av mye mer enn bare styrken i lårene, vil jeg ikke tro at kraftøkningen er ekvivalent med vektøkningen i knebøy. Faktorer som hurtighet og korrekt hoftebruk spiller og en enorm rolle i dette. Hadde jeg vært deg ville jeg ha byttet til en øvelse som har mer fokus på eksplosivitet, feks Power Clean eller en annen lignende øvelse, evt kjøre knebøy eksplosivt. Husk at om man trener en bevegelse sakte, så blir og kraftutløsningen treg. Og et tregt spark er aldri hardt, uansett hvor mye du tar i knebøy! Forøvrig ser jeg ikke noe grunn til at det skulle overføre mer til spark å ta smale knwebøy. Jeg ville ha kjørt standarden, en skulderbreddes avstand mellom bena. Det er ca denne avstanden man har melom bena når man går kamp og står i kampstilling.


Tittel: Sv: Knebøy og spark
Skrevet av: DannY GuettA09. august 2010, 17:07
kjør olympiske knebøy