Treningsforum

Trening => Kroppsbygging og Fitness => Emne startet av: Fra Frysedisken på 28. september 2005, 11:52



Tittel: Chins og dips
Skrevet av: Fra Frysedisken28. september 2005, 11:52
Er det noen som sitter med tips for å bli sterkere i disse øvelsene? Vil det lønne seg å trene de, selv om jeg ikke klarer mer enn 4-6 reps?


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Eplejuice28. september 2005, 11:57
Ja.. det er bare å trene og trene.. vil nok klare flere etter hvert skal du se..


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Fra Frysedisken28. september 2005, 11:59
ok. Så i ekstrem muskelvekst perioden i ryp, skal jeg da trene med maks antall reps i dips, og bare gi faan 15, 10 reps periodene når det gjelder denne øvelsen? bør jeg da øke antall sett?


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Eplejuice28. september 2005, 12:06
blei litt usikker nå, men hvis du ønsker å ta flere reps så kan du ha noe under beina slik at du kan ta en "flying start". Starter opptrekket med et lite hopp som hjelper deg med å få fart nok til å komme opp. Bare pass på at du ikke hopper for mye slik at det blir lett


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Fra Frysedisken28. september 2005, 12:26
takk for tipset :)


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Varknebøyer128. september 2005, 13:32
Hei

Du kan variere belastning  ved å bruke:
 hjelp i maskin/tr partner for flere reps,
legge vekter i dips beltet/ tau og vektløfterbeltet for færre reps
Ta korte pauser til du klarer antall reps
Kjøre deg ut med korte utslag
Eller bruke  beina hvis du har noe under.

Stian


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: The Rock28. september 2005, 18:25
Når det gjelder EMV så er det beste å bytte øvelse til flatbenk m/manualer til du klarer og løfte egen kroppsvekt i dips. Deretter bruker du dips og legger på ca 2,5kg hver trening for å få progresjon.


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Fra Frysedisken29. september 2005, 18:39
Tror jeg går for din varinat, Rock. Men skal jeg da bruke flatbenk frem til 5-reps perioden for så å gå over til dips da? eller skal jeg bruke flatbenk ut hele programmet?


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Anonym Pumper02. oktober 2005, 14:01
heisann! jeg hadde akkurat samme problemet som deg for en måned siden når det gjelder chins. klarte maks 5-6 repetisjoner på rappen. men så leste jeg et sted her på siden noen som anbefalte at dersom du ikke klarte så mange repetisjoner skulle du først ta en repetisjon, så ta en liten pause, så ta to repetisjoner, pause, tre repetisjoner osv. osv.. men trikset er å gi seg før du er på failure slik at du på den måten skal kunne begynne pyramiden på nytt og få flere repetisjoner totalt. jeg trente f.eks. slik:

1-2-3-1-2-3-1-2-1-2-1

virket vertfall for meg! nå tar jeg 11 repetisjoner på rappen, og fortsatt stigende:)


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Oracle02. oktober 2005, 22:44
heisann! jeg hadde akkurat samme problemet som deg for en måned siden når det gjelder chins. klarte maks 5-6 repetisjoner på rappen. men så leste jeg et sted her på siden noen som anbefalte at dersom du ikke klarte så mange repetisjoner skulle du først ta en repetisjon, så ta en liten pause, så ta to repetisjoner, pause, tre repetisjoner osv. osv.. men trikset er å gi seg før du er på failure slik at du på den måten skal kunne begynne pyramiden på nytt og få flere repetisjoner totalt. jeg trente f.eks. slik:

1-2-3-1-2-3-1-2-1-2-1

virket vertfall for meg! nå tar jeg 11 repetisjoner på rappen, og fortsatt stigende:)

Artig å se at det funket så bra! Var vel jeg som postet den artikkelen, så vidt jeg husker? Fant den på T-Nation.com. Da er det jo bare å anbefale andre også å prøve ut samme metoden. :)


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Andrew!03. oktober 2005, 09:49
Hvis du ikke klarer mange reps i fri stativet, ta å bruk chins og dips maskin, selv om du ser mye stiligere ut i fri, før du mye bedre trening i maskin  ;D


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Grungern03. oktober 2005, 09:53
Er det noen som sitter med tips for å bli sterkere i disse øvelsene? Vil det lønne seg å trene de, selv om jeg ikke klarer mer enn 4-6 reps?
Jeg mener at det du da gjør er å ta de repsene du klarer, altså maks! gjør det f.eks 4 sett. Hvis du bare skal ta 1 sett så stiller det seg kanskje litt anderledes. Men om det er flere sett så bare ta maks på alle. Funker for meg :)


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Anonym Pumper09. oktober 2005, 13:12
hehe... d stemmer nok! tipset funket vertfall utmerket! honnør sendt! :)


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Xvani09. oktober 2005, 13:49
du kan jo trene nedtrekk istedenfor chins?

Hvis det er noen slike strikker (som damene ofte bruker å trene med) kan du feste de på dips stativet, tråkk på strikken så blir det straks litt lettere å løfte kroppsvekta! Legg på fler strikker for enda lettere vekt :)


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Fra Frysedisken16. oktober 2005, 14:15
okei. kanskje jeg skal prøve opplegget til den anonyme pumperen, hørtes bra ut.


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: IAB16. oktober 2005, 14:29
Du kan jo prøve å trene disse øvelsene 2-3 ganger i uken. Chins tar du 4-5 set max, og med hjelp. Dips gjør du det samme, 4-5 knallharde set,men ta dipsene veldig dypt. Det som da skjer er at du øker i antall konkurranse godkjente dips etterhvert. Jo dypere du tar de, pluss øker i reps, jo flere vanlige dips tar du. E du med på den?


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Esprit17. oktober 2005, 14:17
Bare vær forsiktig med dype dips! Ser mange nybegynnere på gymmet som detter helt i bunn, før de sliter seg opp. Dette er ekstremt belastende på fremside skuldre, og bør etter min mening unngås. (SRY IAB). Konsentrer heller på flere repetisjoner i andre øvelser. Kjører du tungt og med få repetisjoner så sliter du når du kommer over et antall reps. triceps press med ben på benk ga meg rask økning. Du kan gjerne legge vekter på bena og få en til å ta de av etter hvert under.
Kjør på!


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: tobbis8517. oktober 2005, 16:17
Chins øker man jo ganske kjapt i antall reps. Startet med den øvelsen for en måned side å da tok jeg fire nå tar jeg ca 10-12


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: IAB17. oktober 2005, 21:37
Jeg snakker bare ut i fra erfaring. Kjører dips og chins slik 3-4 mnd før hver konkurranse. Pleier gå veldig fort opp i reps, men det er jo individuelt også som sagt. Dype dips river godt i fremside skuldre ja, så det er jo en forutsetning at man har et treningsgrunnlag fra før av:-))


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Esprit18. oktober 2005, 10:03
Du har sikkert alle forutsetninger for det IAB, ser bare mange nybegynnere sliter med 10-15 rep, og har 120 grader i albuen.
Hvor mange dips/chins tar du?
Vurderer å stille etter hvert, trenger et par år trening til, 3-4 kg muskler.
Trener du chins på en spesiell måte? (rep/serier/pauser/strikk/10x10?)



Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: IAB18. oktober 2005, 10:30
Begynner som sagt 3-4 mnd før konkurranse. Trener 2-3 ganger i uken på både chins og dips. Tar 5-6 set på hver, maxer hver gang. Høres ikke særlig komplisert ut, men det er det ikke heller. Øker jevnt i reps frem mot den store dagen. Pleier ligge på 24-25 reps i chins, og rundt 50 dips. Ligger på rundt 91-92 kilo ferdig slanket.


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Esprit18. oktober 2005, 11:05
Høres meget bra ut. Sliter selv med å komme over 20 chins, men er bra i press øvelser, og har hatt 48 (sats godkjente riktignok.)
Bare å bite tenna sammen og henge seg i stanga da skjønner jeg...
Hvor høy er du forresten? Trent lenge? Finner forøvrig ikke utfyllende resultater fra Fitness NM i år. Antall chins/dips, dommerkort etc. Noen tips til linker? Takker for svar


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Bønna3418. oktober 2005, 15:15
Er det noen som sitter med tips for å bli sterkere i disse øvelsene? Vil det lønne seg å trene de, selv om jeg ikke klarer mer enn 4-6 reps?

Jeg har gode råd for dips...jeg var en reser der for mange år siden, så kom en periode med sofa sitting og da jeg skulle begynne på igjen var jeg ikke god for mer enn ca 6 reps i dips. Så, det jeg gjorde var å trene i maskin. jukseapperat for dips pleide jeg kalle det. Du sitter med beina låst og presser armene ned som om det var dips,(du forstår hva jeg mener)  Kjør knallhardt på dette. konsentrer deg om å gjøre 10-12 reps, når det begynner å bli lett legger du på mer vekter. i løpet av vinteren tok jeg meg inn igjen rimelig bra. nå gjør jeg dips med egen kroppsvekt(91 kg) og kan henge på meg 20kg og ta 10 reps(sånn..fikk jeg skrytet litt her og) uten vekter opp mot 30 reps. 

Chins.....vel der sliter jeg litt og. på en god dag klarer jeg kanskje 6-7. målet er å ta 11-15 til mars neste år(lov å håpe)


Tittel: SV: Chins og dips
Skrevet av: Esprit19. oktober 2005, 12:31
Ja, jeg trener den en del selv, fin øvelse. Men problemet på SATS er at det er maks 100kg i stativet. Så jeg må kjøre den mot slutten av økten. Prøv gjerne også dips mellom to benker. Hendene på en bak ryggen, og bena strake med helene på den andre. Men pass på fremsiden av skuldre, veldig belastning!