Treningsforum

Generelt => Åpent forum => Emne startet av: Bob Paar på 25. juli 2009, 14:13



Tittel: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Bob Paar25. juli 2009, 14:13
Er dette den siste dråpen?
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1356915.ece (http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1356915.ece)


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Karky25. juli 2009, 14:32
siste dråpen for hva?

hold fartsgrensene, er det så vanskelig?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: xXUnknownXx25. juli 2009, 14:51
Isteden for å klage på at staten setter fartsmålerne "der det er mest penger", så brude man lært seg å holde de fartsgrensene. Det høres ut som at folk klager at politiet prøver å minske grisekjøringen.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: H.M25. juli 2009, 14:56
Pha, hadde staten gidda å brukt litt penger på mer fornuftige ting som BEDRE VEIER så hadde det ikkje dette med høy fart vært noe problem. Ulykker hadde sunket betraktelig mer enn med en haug dumme fotobokser som blitzer deg av vegen om du kjører for fort.

MEN det tjener jo ikkje staten noe på. så det skjer aldri..


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: xXUnknownXx25. juli 2009, 14:59
Pha, hadde staten gidda å brukt litt penger på mer fornuftige ting som BEDRE VEIER så hadde det ikkje dette med høy fart vært noe problem. Ulykker hadde sunket betraktelig mer enn med en haug dumme fotobokser som blitzer deg av vegen om du kjører for fort.

MEN det tjener jo ikkje staten noe på. så det skjer aldri..

Dårlig veier betyr ikke at man kan kjøre over fartsgrensen. Det er en helt annen diskusjon.

 Jeg høres ganske teit ut nå.. men innrømmer at jeg også grisekjører når jeg har dårlig tid, men jeg klager ikke på at staten prøver å gjøre noe for å få kontroll på meg eller andre billister som ikke følger loven.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Junkfood-mannen25. juli 2009, 15:07
Pha, hadde staten gidda å brukt litt penger på mer fornuftige ting som BEDRE VEIER så hadde det ikkje dette med høy fart vært noe problem. Ulykker hadde sunket betraktelig mer enn med en haug dumme fotobokser som blitzer deg av vegen om du kjører for fort.

MEN det tjener jo ikkje staten noe på. så det skjer aldri..

Så siden folk ikke klarer å holde fartsgrensene skal staten gi opp og heller legge til rette for det?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Karky25. juli 2009, 15:11
Så siden folk ikke klarer å holde fartsgrensene skal staten gi opp og heller legge til rette for det?

demokrati vettu ;)


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: H.M25. juli 2009, 15:11
Dårlig veier betyr ikke at man kan kjøre over fartsgrensen. Det er en helt annen diskusjon.

Nei, men så var det heller ikkje det eg mente. formulerte meg kansje litt dumt?
Bedre veier hadde hjelpt mye mot ulykker. Det er jo det som er formålet med det hele!
Å ikkje bare det, det er også mange ulykker som forårsaken av dyr i vegen. Bedre sikring mot dette ville også hjelpt mye.
Then again: Dette tjener jo ikkje staten noe på...

Det skulle dessuten vært obligatorisk bane kjøring med bil, slik som det er med motorsykkel.
Først da lærer man å kjenne kjøretøyet. Lærer ikkje det av å snike rundt i byen med en kjørelærer som forteller deg å slippe gassen 200 meter før rundkjøringa å trille bort.

Så siden folk ikke klarer å holde fartsgrensene skal staten gi opp og heller legge til rette for det?
Nei, men hadde det vært mulig å kjøre lovlig og trygt i 140km/t til jobb hadde du ikkje kjørt i 200.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Bob Paar25. juli 2009, 15:13
siste dråpen for hva?

hold fartsgrensene, er det så vanskelig?

Jeg tenkte på den siste dråpen som får folk til å reagere så sterkt. Jeg er ganske sikker på at disse boksene ikke får leve lenge.

Jeg mener dette bare er en ny melkeku til staten. Å måle gjennomsnittet har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Bosene er satt opp der det er stor trafikk så de kan tjene mest penger. Folk vil nå ha mere fokus på telleren i dashbordet enn på veien.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Karky25. juli 2009, 15:16
Nei, men så var det heller ikkje det eg mente. formulerte meg kansje litt dumt?
Bedre veier hadde hjelpt mye mot ulykker. Det er jo det som er formålet med det hele!
Å ikkje bare det, det er også mange ulykker som forårsaken av dyr i vegen. Bedre sikring mot dette ville også hjelpt mye.
Then again: Dette tjener jo ikkje staten noe på...

Det skulle dessuten vært obligatorisk bane kjøring med bil, slik som det er med motorsykkel.
Først da lærer man å kjenne kjøretøyet. Lærer ikkje det av å snike rundt i byen med en kjørelærer som forteller deg å slippe gassen 200 meter før rundkjøringa å trille bort.
 Nei, men hadde det vært mulig å kjøre lovlig og trygt i 140km/t til jobb hadde du ikkje kjørt i 200.

tror du trekker den pengekonklusjonen litt raskt. Ulykker koster staten veldig mye.. vi kan ikke vite hvordan balansen hadde sett ut om man hadde laget bedre veier. Mindre ulykker betyr mindre utgifter, mens mindre fartsbøter (med den antagelsen at folk ikke ville kjørt for fort uansett, men det er en annen diskusjon) ville ført til mindre inntekter.
Ulykker er dyrt, det skal rydde opp og folk skal ha legebehandling, noe som er veldig dyrt!


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Junkfood-mannen25. juli 2009, 15:17
Nei, men hadde det vært mulig å kjøre lovlig og trygt i 140km/t til jobb hadde du ikkje kjørt i 200.

Hæ? Fordi? Hva tilsier at folk ikke bare står opp enda litt seinere og kjører enda litt fortere?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Pripps25. juli 2009, 15:34
Vil tro gjennomsnittsmålingene har en sikkerhetsmargin som lar deg kjøre oppimot 5km/t over fartsgrensa, noe som på de fleste bilmerker burde tilsi at du kan kjøre ca. 8-14km/t over det speedometermåleren viser. Derimot vil det bli risikabelt å ta forbikjøringer.

Tror ikke dette er noe annet enn nok en billig og enkel løsning for en stat uten ryggrad.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: H.M25. juli 2009, 15:34
Et lite eksempel. tyskland.

På landelige veger der nede ble det drept 3012 mennesker i år 07.
På autobanen ble det drept 602 mennesker i år 07. Enda der er trafikken betraktelig tettere, mangedobling av antall bilister, og man kan kjøre til krampa tar gassfoten


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Junkfood-mannen25. juli 2009, 15:41
Et lite eksempel. tyskland.

På landelige veger der nede ble det drept 3012 mennesker i år 07.
På autobanen ble det drept 602 mennesker i år 07. Enda der er trafikken betraktelig tettere, mangedobling av antall bilister, og man kan kjøre til krampa tar gassfoten

Er det like mange autobaner som landelige veger?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: kickstuff25. juli 2009, 15:46
Jeg mener dette bare er en ny melkeku til staten. Å måle gjennomsnittet har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Bosene er satt opp der det er stor trafikk så de kan tjene mest penger. Folk vil nå ha mere fokus på telleren i dashbordet enn på veien.

Å måle gjennomsnittet har mye med trafikksikkerhet å gjøre. Det betyr at bilistene må holde fartsgrensen over en lengre strekning, i motsetning til tradisjonelle fotobokser, hvor de som er kjent i området bare kan bremse ned rett før fotoboksen.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Pripps25. juli 2009, 15:56
Å måle gjennomsnittet har mye med trafikksikkerhet å gjøre. Det betyr at bilistene må holde fartsgrensen over en lengre strekning, i motsetning til tradisjonelle fotobokser, hvor de som er kjent i området bare kan bremse ned rett før fotoboksen.

Det betyr i praksis at man ikke kan gjennomføre en forsvarlig forbikjøring av f.eks. en traktor uten og etterpå måtte nærmest stoppe opp for ikke å få bot i gjennomsnittshastighetsfotoboksen (puhh). Det betyr også at trafikkbildet blir helt ødelagt, når nervøse sjåfører ligger 10km/t under fartsgrensa for å være på den sikre siden.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: KristianO25. juli 2009, 15:58
kjører du virkelig så fort forbi?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Junkfood-mannen25. juli 2009, 16:06
Det betyr i praksis at man ikke kan gjennomføre en forsvarlig forbikjøring av f.eks. en traktor uten og etterpå måtte nærmest stoppe opp for ikke å få bot i gjennomsnittshastighetsfotoboksen (puhh). Det betyr også at trafikkbildet blir helt ødelagt, når nervøse sjåfører ligger 10km/t under fartsgrensa for å være på den sikre siden.

Forsvarlig forbikjøring? Det er faktisk ikke lov å kjøre forbi hvis du må overstige fartsgrensen.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Mummelmann25. juli 2009, 16:10
Problemet her er jo at det ikke vil gå utover "grisekjørere" i det hele tatt. Dette vil svi for de "kriminelle" eller "råskinnene" som ligger en eller to kilometer over botgrensa (eller noen flere, syns egentlig ikke at å kjøre 90 i 80 sone eller 100 i 90 sone er så forderdelig grovt på en oversiktlig strekning).
Grisekjørere vil aldri være så dumme at de peiser på over en strekning de vet har gjennomsnittsmåling, dette er kun for å loppe Jørgen Hattemaker som kjører 87 i 80 sonen.

Helvete heller, kom dere ut på veien UP! De skryter hvert år av de svære kontrollene de skal holde på sommeren men man ser fint lite til det, dette mister de troverdighet på.

PS: Om noen lurer; jeg kjørte som en kuk i mine yngre dager men kjører i dag nærmest som en gammal kjerring så dette er ikke min agenda.  ;)


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Pripps25. juli 2009, 16:14
Uforsvarlig kjøring trenger ikke ha noe å gjøre med fartsgrensa. Man kan bli dømt for uforsvarlig kjøring uansett hvor fort man kjører, over eller under fartsgrensa :) En rask og sikker forbikjøring i en riktig setting, er en forsvarlig forbikjøring. Men altså, dette er bare min mening :)


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: xXUnknownXx25. juli 2009, 16:16
Nei, men så var det heller ikkje det eg mente. formulerte meg kansje litt dumt?
Bedre veier hadde hjelpt mye mot ulykker. Det er jo det som er formålet med det hele!
Å ikkje bare det, det er også mange ulykker som forårsaken av dyr i vegen. Bedre sikring mot dette ville også hjelpt mye.
Then again: Dette tjener jo ikkje staten noe på...

Det skulle dessuten vært obligatorisk bane kjøring med bil, slik som det er med motorsykkel.
Først da lærer man å kjenne kjøretøyet. Lærer ikkje det av å snike rundt i byen med en kjørelærer som forteller deg å slippe gassen 200 meter før rundkjøringa å trille bort.
 Nei, men hadde det vært mulig å kjøre lovlig og trygt i 140km/t til jobb hadde du ikkje kjørt i 200.

Nå snakker vi :D Det er nok sant at veiene suger. Og det hadde vært bra å bygge bedre veier og dette får man sikkert lov å kjempe for. Men jeg vet ikke hvor stor muligheten er for å sette opp farten i Norge, det er så mye fjell og da blir det som regel mange sving på de fleste strekninger, og da er 80 kanskje det som er forsvarlig?

Jeg trodde første at du mente det var greit å grisekjøre :)


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Jølsrud25. juli 2009, 16:38
Norske veier er jo helt tilbakestående.

Og som nevnt over så tror jeg snittmåling vil føre til mere fokus på speedometeret enn veien, hvor forsvarlig er det?

Jeg mener også at den eneste måten til å få folk til å kjøre penere på, er å ha flere uniformerte politibiler i trafikken. Så og si alle roer ned om de ser en politibil. Istedet kjører de rundt i sivil for å ta en stakkar som kjører litt for fort.

Veiene og veipolitiet i Norge er som en dårlig vits.
Nå gikk vel bøtesatsene også opp, selvom det er tydelig bevist at høyere bøter ikke betyr at færre kjører for fort.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: haraldaa25. juli 2009, 16:54
Litt off topc: Det er litt mer krevende å bygge veier i Norge, med bratte fjell, dype fjorder og så videre, enn det er feks i Sverige og de fleste andre land i Europa. Vi kan ikke forvente en veistandard her til lands som matcher motorveiene som går mellom storbyene i land vi ellers sammenligner oss med.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Jølsrud25. juli 2009, 17:03
Klar over at det er vanskelg å lage rette fine veier, men sprekker i asfalten, gammel asfalt som går i oppløsning, humper og generelt dårlig underlag går det fint an å gjøre noe med.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Mummelmann25. juli 2009, 17:32
Litt off topc: Det er litt mer krevende å bygge veier i Norge, med bratte fjell, dype fjorder og så videre, enn det er feks i Sverige og de fleste andre land i Europa. Vi kan ikke forvente en veistandard her til lands som matcher motorveiene som går mellom storbyene i land vi ellers sammenligner oss med.

Tja, Sveits har jo Europa's kanskje beste veier og der er det stort sett bare fjell. Jernbanen deres er også i verdensklasse.
Det ligger vel like mye i at staten ikke er villig til å gjøre et krafttak på vei og jernbane, man velger de enkleste løsningene først selvsagt.
Vedlikehold burde man jo uansett kunne forvente i en av verdens rikeste land men her i Norge vil de klippe snorer og bygge nytt, oppussing og vedlikehold av eldre bygg og veier er for kjedelig, da kan man ikke drikke champagne med kongen og co.!  ;D


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Tannfeen25. juli 2009, 18:56
Tja, Sveits har jo Europa's kanskje beste veier og der er det stort sett bare fjell. Jernbanen deres er også i verdensklasse.
Det ligger vel like mye i at staten ikke er villig til å gjøre et krafttak på vei og jernbane, man velger de enkleste løsningene først selvsagt.
Vedlikehold burde man jo uansett kunne forvente i en av verdens rikeste land men her i Norge vil de klippe snorer og bygge nytt, oppussing og vedlikehold av eldre bygg og veier er for kjedelig, da kan man ikke drikke champagne med kongen og co.!  ;D

Norge er vel det landet i Europa med flest km bro og tunell i forhold til befolkningstallet, når da bygging av bro koster 20-30 ganger mer pr km enn to-felts vei så blir det dyrt, tunnell er antagelig noe billigere. Problemet derimot er at veiprosjektene er av så små dimensjoner og kort varighet at enorme kostnader rotes bort på planlegging og logistikk.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Boyscout slayer25. juli 2009, 19:07
trikset med fotoboksene er å kjøre i 250km/t, da blir bildene så blury at de blir ubrukelige :P


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: haraldaa26. juli 2009, 17:36
Tja, Sveits har jo Europa's kanskje beste veier og der er det stort sett bare fjell. Jernbanen deres er også i verdensklasse.
Det ligger vel like mye i at staten ikke er villig til å gjøre et krafttak på vei og jernbane, man velger de enkleste løsningene først selvsagt.
Vedlikehold burde man jo uansett kunne forvente i en av verdens rikeste land men her i Norge vil de klippe snorer og bygge nytt, oppussing og vedlikehold av eldre bygg og veier er for kjedelig, da kan man ikke drikke champagne med kongen og co.!  ;D

Norge er nesten 10 ganger så stort som Sveits i areal, og har omlag halvparten så mange innbyggere, så vi er ikke direkte sammenlignbare :)


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Il Gladiatore26. juli 2009, 17:55
Bare så det er sagt. Fotobokser får ikke folk til å kjøre saktere. Det endrer ikke folks holdning til fart. Gjennomsnittsmålinger fungerer kun på de strekningene de er satt opp. Skulle man fått kontroll over folks holdning til fart så måtte man satt opp gjennomsnittmålinger på alle landets veier, og det blir mulig like kostbart som å utbedre de mest ulykkestruede strekningene.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Pripps26. juli 2009, 18:12
Norge er nesten 10 ganger så stort som Sveits i areal, og har omlag halvparten så mange innbyggere, så vi er ikke direkte sammenlignbare :)

Et godt eksempel på at det ikke er fjellene, fjordene og befolkningstettheten som er problemet, er strektningen mellom Oppdal-Trondheim. En (for det meste) råtten 2-filsvei med elendig standard, masse trafikk og masse ulykker.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Bob Paar26. juli 2009, 23:36
Et godt eksempel på at det ikke er fjellene, fjordene og befolkningstettheten som er problemet, er strektningen mellom Oppdal-Trondheim. En (for det meste) råtten 2-filsvei med elendig standard, masse trafikk og masse ulykker.

Ulykkene kommer av for lave fartsgrenser og håndholdt mobiltelefonbruk m.m.
Hvis man har en fartsgrense på f.eks. 100 istedet for 60 må de fleste begynne å følge med på veien og slutte med å jabbe i håndholdt mobiltelefon, klø seg i rass`n, følge med alt annet utenfor kjøreretningen osv.

Har man i tillegg en eukontroll på førerkortet til bilførere hver 2. år vil man også få luket ut en del verdensmestere og dermed vil veien være tryggere.

Ulykker vil alltid skje uansett fartsgrense, det er ikke å komme fra.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Pripps27. juli 2009, 01:36
Ulykkene kommer av for lave fartsgrenser og håndholdt mobiltelefonbruk m.m.
Hvis man har en fartsgrense på f.eks. 100 istedet for 60 må de fleste begynne å følge med på veien og slutte med å jabbe i håndholdt mobiltelefon, klø seg i rass`n, følge med alt annet utenfor kjøreretningen osv.

Har man i tillegg en eukontroll på førerkortet til bilførere hver 2. år vil man også få luket ut en del verdensmestere og dermed vil veien være tryggere.

Ulykker vil alltid skje uansett fartsgrense, det er ikke å komme fra.

1. Avsnitt. Helt enig. Kjenner meg godt igjen igrunn. Blir ofte til at man finner på mye annet når man ligger å duver bak en campingbil i 60 i 80 sona. Jeg syns strengt tatt ikke man bør forvente mindre enn en 3, eller 4-felts vei med midtdeler på en av Norges mest trafikerte veier. Det har Norge definitivt råd til.

2. Hva mener du egentlig med EU-kontroll av førerkort?

3. Definitivt. Men møteulykker er vell noe av de verste ulykkene mtp dødlighet. Sverige bygger mange hundre KM. med midtrabatt i året. Norge bygger nesten ingenting.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Bob Paar27. juli 2009, 01:51
1. Avsnitt. Helt enig. Kjenner meg godt igjen igrunn. Blir ofte til at man finner på mye annet når man ligger å duver bak en campingbil i 60 i 80 sona. Jeg syns strengt tatt ikke man bør forvente mindre enn en 3, eller 4-felts vei med midtdeler på en av Norges mest trafikerte veier. Det har Norge definitivt råd til.

2. Hva mener du egentlig med EU-kontroll av førerkort?

3. Definitivt. Men møteulykker er vell noe av de verste ulykkene mtp dødlighet. Sverige bygger mange hundre KM. med midtrabatt i året. Norge bygger nesten ingenting.

Punkt 2:
Rett og slett ny førerprøve. I Norge har de fleste ikke blinklys (gjelder spesielt alle Audieiere), ikke korrekt feltvalg og tar en latmannssving hvis du skjønner hva jeg mener. Mange har hodet i ræva for å si det slik.
Nekter å slippe frem og ta hensyn for øvrige trafikk (dette gjelder spesielt alle Audieiere).

Punkt 3:
Ja, men da bør det også være 2 felt i samme retning. Da er jeg helt enig.  :)
Hvis folk hadde vært mere ydmyk og tatt bedre hensyn til øvrig trafikk hadde vi hatt mye bedre flyt og dermed mindre drivstofforbruk, forurensning og bedre humør.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: xXUnknownXx27. juli 2009, 02:00
Punkt 2:
Rett og slett ny førerprøve. I Norge har de fleste ikke blinklys (gjelder alle Audieiere) og ligger i feil felt i tillegg og tar en latmannssving hvis du skjønner hva jeg mener. Mange har hodet i ræva for å si det slik.


Enig i det med blinklys. Folk er så jævelig frekke. Også det å bruke riktig felt i rundkjøring. Har bare sett noe få som bruker det innerste feltet når man skal ut på tredje utkjørsel... Blinke, nei det gidder ingen for det er så vannsklig. Har forståelse for gamle folk og sånt, men voksne menn klarer det til og med ikke.

Gjelder alle biler, ikke slakt bare Audieierne *hinthint*


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Il Gladiatore27. juli 2009, 10:23
Gjelder vel stort sett BMW'ere og Mercedis'ere og SPESIELT Porsche're og inkludert Audi'ere her i byen. De med stor flott bil tror de har den fulle rett til å kjøre akkurat som det passer dem, også lærer de dette til barna sine som skal øvelseskjøre. Det værste av alt er jo at trafikkskolelærerne lærer elevene sine akkurat det samme. Er jo ikke rart i at det skjer ulykker.


Et særdeles godt argument for å få vekk fotoboksene er at man får muligheten til å følge ekstra godt med på veien, og ikke telleren i dashbordet.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Kpt. Plumbonite27. juli 2009, 10:57
Gjelder vel stort sett BMW'ere og Mercedis'ere og SPESIELT Porsche're og inkludert Audi'ere her i byen. De med stor flott bil tror de har den fulle rett til å kjøre akkurat som det passer dem, også lærer de dette til barna sine som skal øvelseskjøre. Det værste av alt er jo at trafikkskolelærerne lærer elevene sine akkurat det samme. Er jo ikke rart i at det skjer ulykker.

Tja, har mer inntrykk at SUV'erne kjører ofte som en kombinasjon av smårusa og sint. Slitsom gjeng.

I mine øyne er noe av den mest trafikkfarlige oppførselen de gjøkene som ligger i ruger i rævva på alle og kjører forbi og forbi når det rett og slett er bare mye trafikk på veien. De vinner ingenting og det eneste de oppnår er å skape en haug med farlige situasjoner (ja, en forbikjøring er en mer farlig situasjon enn når bilene er på hhv. riktig side av veien). Typisk er påsketrafikken opp Hallingdal, selv om trafikken flyter greit i 80+, med biler i uendelig rekke forover og bakover, så er det noen som på død og liv skal forbi og forbi og forbi og forbi og forbi og forbi. Bah. Gi den gjengen en valium.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Egil Skallagrimsson27. juli 2009, 12:18
saken er at ulykkestallene går ned med 40 % før, under og etter strekninger som er kontrollert med automatisk trafikkontroll.

Der det er bokser dør det færre. Vegvesenet står for utvelgelse og plassering av disse boksene ut ifra målinger av fart over lang tid og tall på ulykker.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Bob Paar27. juli 2009, 16:16
Enig i det med blinklys. Folk er så jævelig frekke. Også det å bruke riktig felt i rundkjøring. Har bare sett noe få som bruker det innerste feltet når man skal ut på tredje utkjørsel... Blinke, nei det gidder ingen for det er så vannsklig. Har forståelse for gamle folk og sånt, men voksne menn klarer det til og med ikke.

Gjelder alle biler, ikke slakt bare Audieierne *hinthint*

Jeg mener alle bilmerker ja, men Audieiere er værst.
Først speilbruk, blinklys, feltplassering og til slutt manøver. Det var det jeg mente, bare mye mere klønete.  :)

saken er at ulykkestallene går ned med 40 % før, under og etter strekninger som er kontrollert med automatisk trafikkontroll.

Der det er bokser dør det færre. Vegvesenet står for utvelgelse og plassering av disse boksene ut ifra målinger av fart over lang tid og tall på ulykker.

Antall personskader kansje ja, men antall ulykker uten personskader går vel ikke ned..?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Egil Skallagrimsson27. juli 2009, 17:40
Det er stort sett ulykker med personskader som det er best oversikt over, da disse er pliktige å melde inn og det er automatikk i denne ulykkesregistreringen via AMK og politi og ambulanse.

ulykker uten personskade er heller ikke fokus for trefikksikringsaksjonene og arbeidet til politi og vegvesen.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Iceberg27. juli 2009, 17:44
Punkt 2:
Rett og slett ny førerprøve. I Norge har de fleste ikke blinklys (gjelder spesielt alle Audieiere), ikke korrekt feltvalg og tar en latmannssving hvis du skjønner hva jeg mener. Mange har hodet i ræva for å si det slik.
Nekter å slippe frem og ta hensyn for øvrige trafikk (dette gjelder spesielt alle Audieiere).

Punkt 3:
Ja, men da bør det også være 2 felt i samme retning. Da er jeg helt enig.  :)
Hvis folk hadde vært mere ydmyk og tatt bedre hensyn til øvrig trafikk hadde vi hatt mye bedre flyt og dermed mindre drivstofforbruk, forurensning og bedre humør.

Kan fortelle at jeg en gang var på et jobbintervju. Det gikk bra og vi kom godt overens helt til mannen spurte meg hva slags bil jeg kjørte? Da svaret var Audi-kom det kontant fra mannen "å ja du kjører Rasshølbil"

Jeg fikk ikke jobben.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: F..Frank29. juli 2009, 13:57
Punkt 2:
Rett og slett ny førerprøve. I Norge har de fleste ikke blinklys (gjelder spesielt alle Audieiere), ikke korrekt feltvalg og tar en latmannssving hvis du skjønner hva jeg mener. Mange har hodet i ræva for å si det slik.
Nekter å slippe frem og ta hensyn for øvrige trafikk (dette gjelder spesielt alle Audieiere).


Shit! Kråppsbyggrr & kjører Audi.. Snakk om å bli satt i bås ;D
Nå kan jeg vel like godt kjøpe meg ett oversize gullkjede  ;)


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Jølsrud29. juli 2009, 15:03
Shit! Kråppsbyggrr & kjører Audi.. Snakk om å bli satt i bås ;D
Nå kan jeg vel like godt kjøpe meg ett oversize gullkjede  ;)

Om du ikke har overkillsize gullkjede og GÆSP klær er du jo ikke kråpsbyggr.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: tfildaed02. august 2009, 01:32
Jeg tror de aller fleste kikker altfor mye på speedometeret når man passerer fotobokser, slik at blikket ikke er der det bør være. Ved gjennomsnittsmåling vil fokuset på dette bli enda verre og om den situasjonen man kunne unngått ved riktig fokus hender da(barn i vegen, elg etc) så går det desverre ille fordi folk er livredde for å få ei bot uansett om de er langt under fartsgrensen.

Jeg har aldri sett en fotoboks ved en skole, ved en barnehage eller i tettbebygd strøk hvor det er stor fare for at fotgjengere kan bli påkjørt.
Derimot har jeg sett fotobokser der hvor det er mulig å foreta en sikker forbikjøring slik at Mr Heinz i bobil, eller Lærar Larsen med hatt og ford escort som kjører 65 i 80 sonen kan forbikjøres sikkert.

Jeg tør påstå at mye av kontrollene er pengeinkrevning og at bøtesatsene som skulle virke preventivt ikke har gjort det som ble de påstått at de skulle gjøre.

For 3år siden fikk jeg 4200,- i bot for å kjøre 76 i 60 sonen, nord for Harran i Grong kommune, der er ingen fotgjengere, brei og oversiktlig vei hvor farten ble redusert fra 80 til 60, jeg slipper høyrefoten og ruller inn som vanlig. Boten jeg fikk i 06 var høyere én hva 3 av 7 eks-jugoslaver fikk for grov vold mot en dørvakt i Trondheim, så kan man lure.........

I 08 døde flere i trafikken én i 07, dvs at det trygg trafikk, vegvesnet samt politiet gjør på veiene stort sett er pengeinnkrevning.
Siden de værste strekningene i Norge er blitt utbedret E18 samt flere andre veier, og ikke minst at vi har fått mye sikrere biler vil jeg påstå at statestikken er mye verre nå én for 20 år siden selv om ferre dør.

Få folk til å bruke sikkerhetsseler(feigreima som de sier på Verdal) samt jobbe mot de som kjører i rus, de er mye farligere én de som kjører 10-15 for fort i 70-80-90-100 sonen, samt slutt å mål farten i det bilen passerer skiltet.

saken er at ulykkestallene går ned med 40 % før, under og etter strekninger som er kontrollert med automatisk trafikkontroll.

Der det er bokser dør det færre. Vegvesenet står for utvelgelse og plassering av disse boksene ut ifra målinger av fart over lang tid og tall på ulykker.

Det nærmeste jeg har vært en trafikkulykke den siste tiden var da bil #1 i 5 bilers kø bråbremset foran en fotoboks ved Langstein N. Trøndelag på vei nordover, oppbremsingen kom som lyn fra klar himmel og skyldtes en som ble "skremt" av en ukjent fotoboks.

Siden 1990 har vi fått flere hundre fotobokser, men det eneste som reduserer trafikkdrepte er sikrere biler samt sikrere veier.

"Vil ta mc-førere
Statens vegvesen vurderer også å gå over til å fotografere bilene bakfra, ikke forfra som i dag. Dette systemet krever langt billigere utstyr, og vil også fange opp motorsykler.

På denne måten vil kjøretøyets eier gjøres ansvarlig for fartsovertredelsen - uansett hvem som har kjørt bilen. Slik praksis er i dag, må politiet legge ned betydelige ressurser i etterforskning på saker der eier ikke har vært sjåfør - og nekter å opplyse om hvem som har kjørt."
http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Skrur-opp-300-nye-fotobokser--222715.html (http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Skrur-opp-300-nye-fotobokser--222715.html)

Dette blir fantastisk, en person låner en bil, kanskje flere og kjører svært for, men eier av bilen får skylden, dette har ingen verdens ting med trafikksikkerhet å gjøre. Hva med rettssikkerheten hvis eier av bil ikke vet hvem som kjørte bilen???

Jeg vil også rette en finger mot yrkessjåfører, de som er villige til å krasje for retten sin, kanskje tom. krasje for å komme en plass lenger frem i køen.......

Et skrekkeksempel på ren idiotisk kontroll med fotobokser, finner vi i Østfold fylke på RV 21 mellom RV 118 (tidligere E6) Løkkebergkrysset og RV 104 (Rødsveien i Halden kommune). Dette er en strekning på bare 6 km.

Her står det hele 6 fotobokser plassert pr. 1 km vei. (Fartsgrense 70 km/t). Og fartsgrensen på denne strekningen er fortsatt den samme til tross for at det nå også er ferdigbygd ny sykkel- og gangbane helt fra den gamle Svinsundsbroen til Halden. 
Hva skal vi si om dette da? Er disse 6 fotoboksene til for trafikksikkerhetens skyld, eller til for å røske enda mer penger ut av lommeboken til motoriserte trafikkanter? Sfm.no bare spør. Red.

http://www.sfm.no/Arkiv-2009/Art-Jul-2009/120709.Fotobokser_kun_en_pengemaskin.htm (http://www.sfm.no/Arkiv-2009/Art-Jul-2009/120709.Fotobokser_kun_en_pengemaskin.htm)

90% av de som får fartsbot bidrar kun til statskassen, det har ingen verdens ting med trafikksikkerhet å gjøre. De resterende 10% som virkelig grisekjører samt de som kjører i rus er de som er farlige.

Om de ikke bygger 4 feltsvei, så i det minste bygg vei med brei veiskulder og midtdeler, der berger man liv.

Statestikk er et meget bra verktøy om det brukes riktig, om det er ferre ulykker der boksene er så blir de vel flyttet til et annet sted, noe annet som ikke er med i denne tallmatrisen er ay sikrere biler ofte eliminerer personskaden slik at de ulykkene ikke er med i statestikken som ble nevnt.

Hva skal vi bruke?

"Hva slags tall bør vi så bruke – absolutte eller relative? Som så ofte ellers er svaret at: Det kommer an på. Men som en generell regel kan vi si at relative tall er å foretrekke: Å sammenlikne 256 døde i trafikken i Norge med 412 i Sverige gir liten mening, siden Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere. Ved å beregne et relativt tall – antall drepte per 100 000 innbyggere – kan tallene lettere sammenliknes. I stedet for å sammenlikne fire tall – både trafikkdrepte og befolkningen i to land – kan vi nå nøye oss med å sammenlikne to tall som uttrykker antallet trafikkdrepte i forhold til befolkningen. Og jo flere land vi sammenlikner, jo større blir fordelen ved å bruke relative tall. Relative tall både sammenfatter og forenkler de absolutte tallene, og de er som oftest langt lettere å sammenlikne enn absolutte tall.

Men nå er det slik at det ofte ikke er bare én måte å beregne relative tall på: I eksemplet ovenfor kunne vi – ut fra en antakelse om at det er bilen som dreper – for eksempel ha beregnet antall døde i trafikken per 100 000 biler/kjøretøy. Eller vi kunne satt antall døde i forhold til antall kjørte kilometer per år."

- Gjør som Sverige
Det svenske Vägverket (tilsvarer Statens vegvesen) har nylig rapportert om en meget positiv nedgang i antall tragedier på veiene, med 59 færre drepte i 2008 enn i 2007.

I 2007 ble 471 personer drept i trafikken i Sverige, og i 2008 ble 412 personer drept.

I fjor ble hele 256 mennesker drept på norske veier, og i 2007 ble 230 mennesker drept i trafikken. Norge opplever altså tragisk økning med nesten 10 prosent flere drepte i fjor enn året før.

I Vägverkets rapport kan man også lese at 25 prosent av bilførerne som ble drept var ruspåvirket, og 40 prosent brukte ikke bilbelte.

14 762km pr bil i snitt i Norge 2008 og 2 196 107   personbiler (ssb) 32,4 milliarder km pr år = 127 millioner kjørte km pr dødsfall

14 730km pr bil i snitt i Sverige 2008 og ca 4 500 000 personbilar  66,3 milliarder km pr år. = 161 millioner kjørte km pr dødsfall.

Dvs at 27% flere dør i Norge pr år pr kjørte km, og det er alt for mye!


Sverige har mer synlig politi på veiene, samt bøter som representerer forseelsen, ikke minst er de ikke på utkikk etter han som kjører 10-15 over grensen.

Tilslutt kan jeg nevne at det ligger en Dom i det norske rettsvesnet som omhandler fartsovertredelse ved forbikjøring, retten kom frem til at en kort fartsovertredelse som ville gi beslag var nødvendig for å foreta en sikker forbikjøring. Billisten fikk istedenfor en fartsbot uten beslag.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Kpt. Plumbonite02. august 2009, 01:45
Er det ikke bare å holde fartsgrensen?

Hvis man synes de er for lave så er riktig strategi i et demokrati å fronte det politisk. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er fartsgrensene en del av reglene fellesskapet har satt, og det er ikke ønskelig at noen skal kjøre fortere enn det. Uansett om det er farlig eller ikke. I likhet med at det er ønskelig at folk betaler skatt, selv om det er farlig eller ikke. Og siden vi ikke lever i kardemommeby, så prøver samfunnet å håndheve disse sosiale spillereglene, med f.eks politikontroller og fotobokser.

Hvis man føler at bøter og forelegg er ubehagelig ekstrabeskatning så er det bare å holde seg til samfunnets spilleregler. Pussig nok så slipper man disse utgiften da.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: tfildaed02. august 2009, 02:22
Er det ikke bare å holde fartsgrensen?

Hvis man synes de er for lave så er riktig strategi i et demokrati å fronte det politisk. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er fartsgrensene en del av reglene fellesskapet har satt, og det er ikke ønskelig at noen skal kjøre fortere enn det. Uansett om det er farlig eller ikke. I likhet med at det er ønskelig at folk betaler skatt, selv om det er farlig eller ikke. Og siden vi ikke lever i kardemommeby, så prøver samfunnet å håndheve disse sosiale spillereglene, med f.eks politikontroller og fotobokser.

Hvis man føler at bøter og forelegg er ubehagelig ekstrabeskatning så er det bare å holde seg til samfunnets spilleregler. Pussig nok så slipper man disse utgiften da.

Sverige bruker helt andre virkemidler og får helt andre resultater, som jeg skrev i mitt innlegg så brå-bremser mange som ligger under fartsgrensen, sist men ikke minst er fokuset på feil plass og da hjelper det ikke om man ligger under fartsgrensene.

Enten forstår du ingenting på veiene ellers så er du en  "bettrewisser" som har lite sosial inteligens.

Om du kjører i 70 i 80 sonen og kikker stadig vekk på speedometeret når du passerer fotoboksen så ser du kanskje ikke 5åringen eller elgen, du gjør en unnamanøver og havner selv i grillen på en Scania, resten forstår du sikkert............


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: tfildaed02. august 2009, 10:49
Et godt eksempel på at det ikke er fjellene, fjordene og befolkningstettheten som er problemet, er strektningen mellom Oppdal-Trondheim. En (for det meste) råtten 2-filsvei med elendig standard, masse trafikk og masse ulykker.

Trondheim 0 moh
Oppdal 545 moh
Enough said, veien er på enkelte strekk håpløs, spesielt i deler av soknedalen opptil ullsberg, samt for mye svinger videre opp mot Oppdal, men her har det vært en positiv utvikling......


Tja, Sveits har jo Europa's kanskje beste veier og der er det stort sett bare fjell. Jernbanen deres er også i verdensklasse.
Det ligger vel like mye i at staten ikke er villig til å gjøre et krafttak på vei og jernbane, man velger de enkleste løsningene først selvsagt.
Vedlikehold burde man jo uansett kunne forvente i en av verdens rikeste land men her i Norge vil de klippe snorer og bygge nytt, oppussing og vedlikehold av eldre bygg og veier er for kjedelig, da kan man ikke drikke champagne med kongen og co.!  ;D


Sveits:

Population:    
7,604,467 (July 2009 est.)
country comparison to the world: 95

Railways:    
total: 4,839 km
country comparison to the world: 37
standard gauge: 3,561 km 1.435-m gauge (3,195 km electrified)
narrow gauge: 1,268 km 1.000-m gauge (1,274 km electrified); 10 km 0.800-m gauge (10 km electrified) (2006)

Roadways:    
total: 71,298 km
country comparison to the world: 67
paved: 71,298 km (includes 1,758 of expressways) (2006)

Airports - with paved runways:    
total: 43
over 3,047 m: 3
2,438 to 3,047 m: 4
1,524 to 2,437 m: 14
914 to 1,523 m: 5
under 914 m: 17 (2008)

Airports - with unpaved runways:    
total: 23
under 914 m: 23 (2008)

Military expenditures:    
1% of GDP (2005 est.)
country comparison to the world: 139

Norge:

Population:    
4,660,539 (July 2009 est.)
country comparison to the world: 117

Railways:    
total: 4,114 km
country comparison to the world: 41
standard gauge: 4,114 km 1.435-m gauge (2,552 km electrified) (2008)

Roadways:    
total: 92,946 km
country comparison to the world: 51
paved: 72,033 km (includes 664 km of expressways)
unpaved: 20,913 km (2007)

Airports - with paved runways:    
total: 67
2,438 to 3,047 m: 13
1,524 to 2,437 m: 12
914 to 1,523 m: 15
under 914 m: 27 (2008)

Airports - with unpaved runways:    
total: 31
914 to 1,523 m: 6
under 914 m: 25 (2008)

Military expenditures:    
1.9% of GDP (2005 est.)

Norge har ca 20.000km mer bilveier
Litt mindre jernbane, skyldes kanskje at mange spor er fjernet/nedlagt fordi det i Norge ikke penger å tjene på jernbanen utenfor Oslo + 150km, men det burde allikevel bli brukt da det kan avlaste veier og ved litt oppgradering kan farten økes ganske mye(drømmeslottet som blitt visjonert i media med Trondheim-Oslo på 2t er bare tull, men kanskje 3t kan være mulig.)

Sveits har ca 3mill flere mennesker og mye mindre land, noe som gjør at kostnadene er mye lavere mtp. logistikk osv. Sveits er rimelig flatt Nord for Alpene også(har vært der)

Å bygge veier i Norge er mer kostbart én de aller fleste land pga fjord og fjell som nevnt, men ikke glem temperaturforskjeller som gir tele om vinteren og ugjevne veier på sommeren, dette medfører at mye fyllmasse må brukes for å minimalisere "telehiv" som er umulig å fjerne.

Hvor mange undervannstunneler har vi som koster kanskje 200mill/km
Hvor mange bruer har vi som koster 1000mill/km (ref Hardangerbrua som koster 1810 mill kr i 2005 verdi)

Uansett så er det mye som bør gjøres, og det er mulig å effektivisere veibyggingen, ved å gjøre ferdig en strekning med en gang kontra lapping og flikking bit for bit!


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Kpt. Plumbonite02. august 2009, 10:54
Enten forstår du ingenting på veiene ellers så er du en  "bettrewisser" som har lite sosial inteligens.
Greit du stempler meg som inkompetent fordi jeg foreslår at man følger fartsgrensen eller gir beng i å syte hvis man ikke gjør det, er du med på leken får du tåle steken. Men hvordan i all verden kommer *sosial intelligens* inn i bildet her? At jeg våger å utfordre ditt dogme om at lovbrudd burde bli fritatt for reaksjoner?

Om du kjører i 70 i 80 sonen og kikker stadig vekk på speedometeret når du passerer fotoboksen så ser du kanskje ikke 5åringen eller elgen, du gjør en unnamanøver og havner selv i grillen på en Scania, resten forstår du sikkert............
Utbredt problem at folk kikker for mye på speedometeret?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Ejay02. august 2009, 11:19
Bettrewisser? Nå har jeg hørt den og :/

Og ja akuratt, man trenger ikke ha kjørt lenge for å ha en viss peiling på hvor fort man kjører og et blikk i ny og ne holder i massevis...


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: tfildaed02. august 2009, 11:35
Greit du stempler meg som inkompetent fordi jeg foreslår at man følger fartsgrensen eller gir beng i å syte hvis man ikke gjør det, er du med på leken får du tåle steken. Men hvordan i all verden kommer *sosial intelligens* inn i bildet her? At jeg våger å utfordre ditt dogme om at lovbrudd burde bli fritatt for reaksjoner?
Utbredt problem at folk kikker for mye på speedometeret?

Jeg kjører 30'km i året og har 4 fartsbøter siste 10år(dvs nothing) jeg ser nesten aldri politi på veiene, men jeg ser nesten hver dag hva som skjer ved fotoboksene.
Det nærmeste jeg har vært en kollisjon var ved en fotoboks hvor alle holdt fartsgrensene, men bil #1 i køen ble "skremt" av fotoboksen og bråbremset på E6.

Folk på veiene er redde for fotoboksene, redde for å få bot, bare se hva som skjer der hvor det er fartsmåling uten kontroll, nesten alle biler kjører 10-15 under fartsgrensene fordi de er usikre om den registrerer hastigheten.

Når det gjelder sosial inteligens: ferdes du på veiene?

Mener du at ferre blir drept i trafikken pga fotobokser?
fra 07-08 ble ca 10% flere drept, bilene blir stadig sikrere, veiene blir litt bedre.
I 1985 døde ca 400 i trafikken ifjor 256, hvis man tar med hvor mye sikrere bilene har blitt, hvor mye bedre enkelte veier har blitt, samt alle fotoboksene som begynte å komme rundt 1990----> så vil jeg påstå ferre ville blitt drept i trafikken i 1985 med dagens biler og dagens veier.

Fjerner man rus, mangel på sikkerhetsseler, selvmord, illebefinnende samt manglende evne til å kjøre bil(har opplevd nesten ulykker pga eldre folk ikke kan håndtere en bil i dagens trafikkbilde)
Så vil du se at fart alene ikke representerer den faren som mange hevder, men det er lettest å skylde på føreren av bilen, kunne kjørt 20 i 80 sonen, for fort i forhold til føret etc......

Kan ikke du fortelle alle narkomane og alkoholikere at ikke trenger å ruse seg?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: tfildaed02. august 2009, 11:47
Bettrewisser? Nå har jeg hørt den og :/

Og ja akuratt, man trenger ikke ha kjørt lenge for å ha en viss peiling på hvor fort man kjører og et blikk i ny og ne holder i massevis...

Du trenger kanskje ikke det, men svært mange gjør det hver eneste gang de kjører forbi en fotoboks, tom forskere har uttalt seg om det i forbindelse med gjennomsnittsmåling, hvor de hevder at sjåfører vil være mer opptatt av speedometeret én hva som skjer på veien.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Kpt. Plumbonite02. august 2009, 11:57
Folk på veiene er redde for fotoboksene, redde for å få bot, bare se hva som skjer der hvor det er fartsmåling uten kontroll, nesten alle biler kjører 10-15 under fartsgrensene fordi de er usikre om den registrerer hastigheten.
Løsningen der er jo å ha flere fotobokser så folk venner seg til dem. Gjerne en gjennomsnittsboks på av- og påkjøringer til motorveier.

Når det gjelder sosial inteligens: ferdes du på veiene?
Ja, jeg ferdes på veiene. Men jeg ser ikke helt hva dette har med sosial intelligens å gjøre.

Mener du at ferre blir drept i trafikken pga fotobokser?
Jeg mener at det er fint hvis færre blir drept, men det er også fint hvis folk respekterer de sosiale spillereglene -- som fartsgrensene er en del av. Uavhengig om folk blir drept eller ikke.

Fjerner man rus, mangel på sikkerhetsseler, selvmord, illebefinnende samt manglende evne til å kjøre bil(har opplevd nesten ulykker pga eldre folk ikke kan håndtere en bil i dagens trafikkbilde)
Så vil du se at fart alene ikke representerer den faren som mange hevder, men det er lettest å skylde på føreren av bilen, kunne kjørt 20 i 80 sonen, for fort i forhold til føret etc......
Aldri påstått at fart alene dreper. Det jeg påstår er at det er en del av reglene vi har bestemt oss for i samfunnet (i likhet med at man skal betale skatt) og den riktige måten å kontre noe slikt på er ikke å gi beng i fartsgrensene, men å jobbe politisk for å få endret dem. Du vil si det er vanskelig, men ja, kanskje det er et hint om at folk ikke ønsker at folk kjører fortere.

Kan ikke du fortelle alle narkomane og alkoholikere at ikke trenger å ruse seg?
Men de trenger jo det, ellers hvordan skal de klare hverdagen?


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: tfildaed02. august 2009, 12:15
Løsningen der er jo å ha flere fotobokser så folk venner seg til dem. Gjerne en gjennomsnittsboks på av- og påkjøringer til motorveier.

Du skjønner ikke problemet, i Norge er det svært mange som aldri har fått en fartsbot, aldri har vært i kontakt med påtalemyndigheter og de er "livredde" for å få ei fartsbot. Disse ligger ofte langt under fartsgrensene og bremser ned konsekvent på alle fotobokser "for å være sikker" gjerne 20km/h under.
Disse skaper farlige situasjoner som bil #1 og #2 i køen mellom Trondheim og Oslo, jeg møter disse hver eneste dag på veiene og skulle noe uventet hende i en slik situasjon så har de ikke riktig fokus, enten de holder fartsgrensen eller er langt under.


Tittel: Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
Skrevet av: Kpt. Plumbonite02. august 2009, 12:18
Du skjønner ikke problemet, i Norge er det svært mange som aldri har fått en fartsbot, aldri har vært i kontakt med påtalemyndigheter og de er "livredde" for å få ei fartsbot. Disse ligger ofte langt under fartsgrensene og bremser ned konsekvent på alle fotobokser "for å være sikker" gjerne 20km/h under.
Disse skaper farlige situasjoner som bil #1 og #2 i køen mellom Trondheim og Oslo, jeg møter disse hver eneste dag på veiene og skulle noe uventet hende i en slik situasjon så har de ikke riktig fokus, enten de holder fartsgrensen eller er langt under.

Løsningen er at de tar bilde også hvis man ligger mer enn 10km under fartsgrensen.  ;D